6 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

6 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

GG rg Ri AMI DİE Yarış Yolu İstinye köprüsü ile Zincirli Kuyu arasın- daki 9150 metrelik yarış yolunu gösteren bu harita 1/25000 mikyasında yapılmıştır. Haritada görüldüğü veçMile, yarış güzer- göhınin en mühim virajları İstinye köprüsü ile Maslak arasındadır. Miktarı altıyı bulan bu virajlardan beş ta- nesi koşuculara dönüş tedbüllerini hatırlata- cak şekillerdedir. Hacı Osman Bayırı yolunun ağzındal! altıncı viraja gelince: lik bakışta ehemmiyetsiz gözüken bu dö- nemeç hakikatte diğerleri kadar mühimdir. Kosuculara, bu dönemeçte dönüş meyilinin bu- lunmadığını hatırlatır ve bu dönemece diğer- # | leri kadar ehemmiyet vermeler''ni tavsiye ede- 25 MAYIS 1934 Otomobil, motosiklet ve bisiklet yarışı Turing klöp ile gazetemizin müş- tereken hazırladığı otomobil, mo- tosiklet ve bisiklet yarışlarına ait talimatnamenin ilk kısmını dün ve evelki günkü nü mını meşrediyoruz: Tertip Heyeti: ğa Reis: Istanbul Vali ve Belediye reisi Muhittin Beyfendi. Azalar : Kocaeli Meb'usu ve T.T. ve O. K. Reisi Reşit Saffet, C, H, F. Istan- bul Vilâyet Heyeti reisi Cevdet Kerim, Vali muavini Ali Rıza Belediye reisi muavini Hamit, Milliyet gazetesi müdü- ler. Hanımlar Komitesi : Müşerref Muhittin Hanımefendi Madam A. H. Reid. Hayat Reşit Saffet Hanrmefendi. Üçüncü Kolordu Kumandanı “Şökzü Naili Paşa Hazretleri, Mr. Aynacıoğlu b) Starter : m) Yal ğe Yeller Şubesi Müdürü Bey. fendi. ©) Yarış Yolu Emniyet Komiseri « Emniyet Vİ cı Şube Müdürü Emin B. f) Kontrol İstasyonları: Milliyet'in tefrikası: 1 İstikbal Heyeti: Vedat Abut Bey Muzaffer Bey Muhittin Bey Ferit Bey V. Yarış heyetini alâkadar k hususat (Dünkü nüshada çıkan kısmın sonu) 33.— Teknik Heyete dahil zavat Ya rış sabahı saat 7,45 te Zincirlikuyuda Hedef yerinde Teknik Heyet reisi ya- nında buluşacaklardır. i mz balka Yarışın ihbar ve i- ân edecek ve nihayet saat 9 da Zincir. tikuyudaki ve Teknik 37.— Yarış mesafesinin ne kadar za- mamda yapıldığı ancak Teknik (Heyet tarafından resmen ilân edilebilir. 38.— Kur'aya mazaren hareket za- man ve sıralarını gösterir bir cetvel bastırılacaktır. ve er po- Tisinden başka kimse duramıyacaktır. 40 — Sıhhiye ve Ford Müessesesince verilen yardım kamyonları Maslakta ta- miratı mülemadiye İstasyonunda emre amade olacaklardır. 41. — Start ve Hedef mahallerinde ve arada da mühim olan küçük ve büyük Maslakta ve yardım kamyonları yanın. da telefon tesis edilecektir. 42.— Starter emrinde bir motosiklet. | li ve bir servis yardım - kamyonu bulu- nacaktır. 43.— Yarış tertip Heyeti ve Jüri beyaz kırmızı, Teknik Heyet beyaz, ma- Mi ve istikbal heyetleri, gazeteciler ve fotografcılar yeşil kol işareti takarlar. VI. Umumü Talimat : tinye veya Bü; girecek otomobillere nihayet saat 8,30 tarafından yola Tanıdığım Casuslar (Meli. Knokaert'in hatıraları ) Tercüme eden: AHMET CEMALEDDİN BAŞLANEIÇ Kitabıma muhik ve yerinde bir tavzihname ile başlıyacağım: Mister | (Winston Churchill — Vinston Çörçil), eserimden ve U- mumi harpte bir casus sıfatile yap- tığım hizmetlerden bahsederken: “Alman hatlarının gerisinde bir çok kimseler casusluk şerefli mes- leğini ihtiyar etmişlerdi,, demişti. Bu cümle belki benim ve bazı vatandaşlarımın maddi bir menfa- at mukabilinde casusluk mesleğine sülük ettiğimiz hakkında yanlış bir düşünce uyandırabili Vakra ben kendi beraber çalışmak talih ve hüsnü tesadüfü- ne mazhar olduğum yahut ta ken- 'dilerile her hangi bir surette karşı- laştığım erkek ve ( kadın birçok kimseler | “şu veya bu hükümetin maaşlı memuru,, değillerdi. Bu iti- barla Mister “Çörçil,, in (bizlerin maddi menfaat mukabilinde çalış- | casusların daima birinci roller ifa tığımız halırından bile geçmediği- ne eminim. Ancak cümlenin yanlış bir tefsire uğramaması için her şey den evvel bu cihetin izahma lüzum gördüm. Böylece bu noktayı aydın attıktan sonra bir şey daha söyle- mek isterim ki o da şudur: Halk a- rasında tohaf bir kanaat var, Ha- kikatteri ziyade okudukları roman- ların bıraktığı bir tesir neticesi o- larak birçok kimseler harpte kadın ettiklerine inanırlar. Halbuki çok mükemmel hizmetler ifa etmiş bir çok casus kadınlarla şahsan temas etmiş olmakla beraber yarıdılış iti- barile erkeğin casusluğa daha el. verişli olduğunu itiraf etmeliyim. Bununla beraber benim kendi he- sabıma, birlikte çalıştığım birçok casuslar arasında en lisi ve en ziyade iş'göreni bir kadm casus olmuştur. o Fakat casus romanları kahramanları hilâf, larak bu casus kadın öyle büyüleyici güzel MİLLİYET PAZAR 6 MAYİS 1934 BELEDİYEDE İki yeni abide Bu yaz bitirilmesi için tahsisat ayrıldı 16 Mart şehitleri için Şehzade - başında yapılacak âbide ile, Beya- zıt meydanında, cümhuriyetimizin onuncu yıldönümü hâtırasmı yâd için yakmda hazırlıklara başlana- cak ve yazın inşaat ikmal edile - cektir. Bu hususta bütçeye 100 bin lira tahsisat konmuştur. Tophans kanalizasyonu Kanalizasyon şirketi Tophane cihetinin kanalizasyonunu ikmal etmek üzeredir. Yakında Tophane ile Cihangir arasındaki ana lâğım inşa edilmeğe başlanacaktır. Kooperatif heyeti umumiyesi Dün belediye memurları koope ratifi heyeti umumiyesi toplana - <aktı. Fakat ekseriyet olmadığın - dan toplanamadı. ve başka bir gü ne tehir edildi. Oktruva tasfiye işleri Oktruva resmi ilga edildikten sonra sekiz kişilik bir komisyon muamelâtı tasfiyeye memur edil - mişti. Komisyon vazifesini ikmal etmek üzeredir. Bakaya kalan ba- zi eski oktruva resimleri tama - men tahsil edilmiştir. Komisyon bu ay sonunda dağıtılacaktır. Yörükali plâjı Adaları güzelleştirme cemiyeti, Büyükadadaki o Yörükali plâjını yaptırmak üzere belediyeye yirmi bin lira vermiştir. Plâjın hazırlık. larına başlanmıştır. Belediyenin önündeki arsa Belediyenin karşısındaki eski Alman dostluk yurdu arsası Emlâk bankası tarafımdan satılığa çıkarıl- muştır.. Arsa on bir'parçaya tak - sim edilmiştir. Sekiz taksitte öden mek üzere satılmaktadır. — —————— da Park teşkil etmiş ve yerlerini almış olmaları tenbih edilecektir. Saat 8,45 den sonra hiç bir Otomobil araba veya yaya kimsenin Yarış yolu üzerinde ol. mamasmı Yarış yolu Emniyet komiseri temin edecektir. 46. — Yarış günü saat 8,20 den Yar rış nihayetine kadar İstinye Zincirliku- yu yolu seyrisefere kapalı olacaktır. 47.— Halk yarışı aşağıda yazılı yer- lerde en iyi ilirler. a) İstinye köprüsü civarı (Start'tı gör- mek isteyenler. b) Küçük Maslak (Virajlar görülür). <) Büyük Maslak civarı. d) Golf Kiöbü civarı. e) Zincirlikuyu (Hedef). 48.— Yarışı seyire geleceklerin yan- ön i i, hemkö- larmda köpek get 49.— Yarışı seyretmek içi; zevatın otomobilleri ancak aşağıda ya: e olan yerlerde Park teşkil edebilir- 2) Küçük Maslakta Uluköye ayrılan yol üzerinde, b) Maslakta Hacı Osman Bayırı üze- yinde, ©) Âyazağa Köşkü yolu üzerinde. 4) Zincirlikuyuda Nisbetiye yolu ü- zerinde, 50 — Yarışı seyir için gelen Otomo- billerden 50 ve yaya seyredeceklerden 10 kuruş duhuliye alınır. Ve mukabi- linde bir program verilir. S1,— Davetliler ve 1934 senesi hü- viyet varakasını hamil Türkiye Turing ve Otomobil Kiöbü azası dühuliyeden muaftır. 52 — Yarış yoluna muvazi olan top- rak yol Sıhhs ve imdat vasıtaları için tarsamile serbest kalacaktır. 53. — Yarış müddetince hayvan sürü- lerinin yol / yakininde öüleyeniiiisez memnundur. Balkanlardan gelen Türk muhacırlar — Son altı ay içinde memle- ketimize 20 bine yakın muhacır gelmiştir Romanya , Bulgaristan ve diğer mubtelif yerlerden münferit ve kafile halinde muhacirler gelmek- tedir. Hemen her gün 40 — 50 muha- cir gelmekte ve bunlar iskân mın- takalarma gönderilerek yerleştiril- mektedir. Muhacirler, ekseriyetle eşya - larını, hayvanlarını da beraber ge- tirmekte olduklarından bu şerait içinde iskân görenler çabuk müs- tahsil vaziyete girebilmektedirler, Öğrendiğimize göre son altı ay zarfında 20 bin kadar muhacir gel- miştir. i Doktorlar ve kazanç vergisi Doktorlar, kazanç vergisinin kendilerinden beyanname vermek suretile almması hakkında Mali - ye vekâleti nezdinde teşebbüsatta bulunmuşlardı. Maliye vekâleti, verdiği cevap- ta: Kanunun sarih olduğunu, ver- ginin işgal edilen yerin iradı gay- ri sâfisi üzerinden almması lâzım geldiğini bildirmiştir. Türk ve Amerikalı mücrim- lerin iadesi Türkiye ile Amerika arasmda aktolunan iadei mücrimin'muka - velesi hakkındaki kanun dün vilâ- yete bildirilmiştir. POLİSTE Motörü kontak Yapan tramvay Dün saat 13 te Kurtuluştan Be- yazıda talebe götüren vatman Ha san Fahri Efendinin idaresindeki 112 numaralı tramvay arabası To- katliyan oteli önüne gelince, elek- trik kontak yapmış ve tramvay ön kısınmdan duman ve alev çık - mışsa da yetişilerek söndürülmüş - tür. Talebeye bir şey olmamıştır. Kavga Tahtakalede Mektep sokağında oturan Hasan ile Mehmet isimle - rinde iki kişi çıkan kavgada biri - birlerini dövmüşlerdir. Kardeşini vuracak mıydı? Kumkapıda oturan komisyon - cn Hamdi Efendi geç vakit sarhoş olarak evine gitmiş ve kardeşi Ah met ile kavga etmeğe başlamıştır. Neticede ekmek bıçağı ile Ahme - di vurmak isterken Ahmet bıçağı elinden almış ve elinden yaralan - mıştır. Mustahdem'n idarehaneleri Zabıta biri Beyoğlunda, diğeri Sirkecide olmak üzere iki müstah- demin idarehanesini kapatmıştır. Kumar Kocamustafapaşa o caddesinde İbrahimin kahvesinde Sait, Süley- man, Mehmet Ali, Hüseyin, Galip ve kahveci İbrahim kumar oynar- larken cürmümeşhut balinde ya- kalanmışlardır. Sekteden Beyoğlunda, Ankara caddesin- de bir kahvede oturan Yugoslav- | MAHKEMELERDE © il Bir Fransız dolandırıcı Fransaya teslim edilecek Muhakemesi yapıldı, tevkif edildi, ge lecek Fransız memurlarına verilece Mart içinde Fransız hükümeti mize müracaat ederek Feliks Vik- tor Edvard isminde bir mühendi - sin Türkiyeye kaçtığını bildirmiş ve iadesini talep etmişti. Fransız hükümetinin Felikse isnat ettiği suç karşılıksız çek yazarak dolan - dırıcılık yapmak ve bu suretle yüz- binlerce frank dolandırmaktır. Hü kümetimiz Feliks hakkındaki evra kı mahkemeye tevdi etmiş, asliye birinci ceza mahkemesi de yaptığı duruşma neticesinde Feliks hakkın da isnat edilen suçun siyasi olma - dığını ve kendisinin Fransız tebaa sından bulunduğunu tesbit etmiş - tir. Bunun üzerine Vekiller Heye- t Feliksin Fransız hükümetine tes imine karar vermiştir. Bu karar dün müddeiumumiliğe tebliğ edil miş, müddeiumumilik te Felik: derdest ettirerek tevkif talebile i- kinci istintak hâkimi Mahir Beye tevdi etmiştir. Mahir Bey Feliks hakkında tevkif kararı vermiş ve mühendisi dün akşam Tevkifhane ye gönderilmiştir. Fransız hükümetinin tesellüme salâhiyettar memurları gelince Fe- liks kendilerine teslim edilecek « tir. Nizameddin Nazif Bey Muharrir Nizamettin Nazif Bey bir neşriyat davası neticesinde 8 ay hapse mahküm olmuştu. Dava sa - hipleri davalarından feragat et - yim tasdik edilmiş olduğu için” azı zaruri görülmüş, yapılan 5 sahede neticesinde de hükmün # fazında Nizamettin Nazif Beff hayatı için bir tehlike olmadığı laşılmıştır. Nizamettin Nazif dün-hapishaneye sevkedilmişti. Tahliye Uzal Bai mal 5 zabi kâtiplerinden Cemil Efendi p#” mukabilinde bir dosyayı imhay?' şebbüs etmekten suçlu olarak b. rinci istintak hâkimliği tarafınd tevkif edilmişti. Bu tevkif kar” Cemil Beyin itirazı üzerine ## dilmiş, ağır ceza riyaseti Cemil yin kayıtsız şartsız tahliyesine rar vermiştir. Cemil Beyin bir tiraya uzradığı da söylenmekii dir. İki kaçakçı Bundan bir ay kadar evvel Romen vapurunda ateşçi olan sil inde biri gümrükten dünün muhtelif yerlerine yeri tirdiği en lüks cinsinden rüj, ra ve saireyi kaçırırken muh: teşkilâtı tarafından yakalanmı$ 9 tertip edilen plânla bu mallsff kaçakçılığını ötedenberi yapan © gor da elde edilmiştir. Dün bunlar muhakeme e ve muhakemeleri müdafaa için © miş olmalarına rağmen büküm tem | ka güne bırakıldı. şi Esnaf bankası | (| a memerier ae Bİ ei i Tahkikatı Diğer alacaklıları korumak için haciz tehir edildi Esnaf Bankası işinin müddei - umumilikçe yapılmakta olan tetki katma devam edilmektedir. Tet - kikat dün yeni bir safha arzetme - miştir. Şehir meclisi azasından Ga lin Bahtiyar Beyin dinlenmesi işi ikmal edilmiştir. Şimdi de şirketler komiseri Remzi Saka Bey dinlene cektir. Dün müddeiumumilikten kendisine davet tezkeresi gönde » rilmiştir. Remzi Saka Beyin bu - gün müddeiumumiliğe gitmesi ve Esnaf Bankası muamelâtı hak - kında malümat vermesi beklenmek tedir. Diğer taraftan müddeiumumilik tarafından aranmasına rağmen Volf hâlâ bulunamamıştır. Zabı - taca yazılan tezkereye henüz ce - vap gelmemiştir. Dün bankanın mahcuz eşyasının satılması lâzım geliyordu. Gazetelerde çıkan ilân- lardan müzayede ile satışın saat 10 da 12 ye kadar devam edeceği yazılmakta idi. Fakat dün beledi- yenin icra memuru geldiği müzayede yapılamadı. Çünkü ban kanın diğer alacaklılarının mağ - dur edilmemesi için haciz muvak - katen tehir edil, ğ ya tebaasından AE bir- denbire düşerek ölmüştür. Hükü- sinden öldüğünü tesbit etmiştir. gözlü, önüne geleni kendine âşık eden güzel bir kadın değil, altmış yaşını idrak etmiş, dokuz evlât ana #1 hattâ torun sahibi yaşlı başlı bir Artık bütün cihan öğrendi ki ti- caret maskesi altında © ve nüfuzu muslihane ile pekçok şeyler yapı- labilir. Harpten evvel Almanlar bu noktayı iyice kavramış oldukla- rından bütün dünyada cihanşümül mahiyeti haiz mükemmel ve muaz- zam güya ticari ve sınai mütead- dit teşkilât vücuda getirdiler. Lâ- ki kadar büyük tuttular ki teşkilâtm fazla büyüklüğü asıl he- deflerin elde edilmesine mani ol- du. Sulhün tatlı rüzgârı pupa yelken yol alan bu kocaman ve ticaret ma: il nmüş ca- susluk teşkilât teknesinin harpte mükemmel neticeler vereceğini tah min etmişlerdi. Fakat harbin do- ğucduğu fırtınalar ve © kasırgalar teknenin lüzumundan fazla büyük yelkenlerini parçalayıverdi ve tek- ne armasız, yelkensiz bir halde ka- verdi. (Nevyork) ta teşkil edilen (pamukçular tellallığı) nm, (Hin- distan) da azim masraflarla vücu- da getirilen (çay ticarethaneleri) nin, Acemistan'da kurulan (baha- rat mağazaları) nın, İtalya'da yer. leşen bankerin, Afrika'da harıl ha. rıl iş gören © (fıstık depoları) nm harpte bir işe yarayıp yaramamış olduklarını bugün Alman teşkilâtı acı bir surette anlamış ol- sa gerektir. O kadar mükemmel ve sağlam surette vücuda getirilen bu muazzam teşkilât daha harbin ilk senesinde yıkılıvermiştir. Bun- ları anlatmaktan maksadım şudur ki sulh zamanı ve muharebe devre- si casuslukları ayrı ayrı şeylerdir. Sulh zamanının casusu yüksek mesleki bilgilere, gözünü ateşten sakınmıyacak kadar delice bir ce- sarete muhtaçtır. Harp zamanmın casusluğu ise son dakikada alman emre, askeri kıtaların ileri, geri ha- rekâtın: daha bin bir teferrüala casus olarak yetişmiş ve casusluğu meslek edinmiş bir kimse casus o- labilir, Harpte ise memleketini se- ven, yurt muhabbetine (hayatını vakfetmiş olan herkes casus hizme- tini görür. 1914 senesinde Almanlar Belçi- kayı istilâ ettikleri zaman Belçika” nın her türlü kanuni teşkilâtmı da- ha birinci hücum dalgası süpürü- vermişti. Hükümet sürgün vaziye- tinde bulunuyordu. Elde kalan ye- gâne şey de sivil ahalinin — daha daörusu memlekette kalmış olan , memleket muhabbeti idi. Almanlar bidayette bu küçük mem leketi birkaç taburla tahtı idarele- rinde tutabileceklerini zannetmiş- lerdi. Fakat çok geçmeden kendi- lerini gece gündüz; ve bilâinkita rahatsız eden bu küçücük memle- kete kuvvet üzerine kuvvet gönder meğe mecbur kaldılar. Alman va- lisi, Almanya İmparatoru namına Belçika'nın o Almanlaştırılmasına başladı. Memlekete Alman parası sistemi sokulmuş, Alman hocaları; Alman doktorları ve her sınıf Al. man iş adamları memleketi istilâ etmişlerdi. Belçika milleti ise bu teşebbüslere açıktan açığa gülü- yordu. Belçka'nın Almanya'ya il- hakı bir emrivakidi. (Anvers) da- ha büyük ve daha mükemmel bir (Hamburg) olacaktı. Almanların bu hülyalarına mukavemet edecek ber şey düşman telâkki olunuyor- du. Alman'kanun ve kültürünün temin edeceği menafi büyük bir ciddiyetle sayılıp dökülüyordu. Lâ- kin Kralı ve (Mersiye) isminde rahipten ilham alan Belçika mille- ti Alman cebrutuna boyun eğme- di. Almanlar tazyiki arttırdılar ve benim casusluğum da işte bu taz- yik devresinde başlamış oldu. Al- manların şiddetli, mütecavizane ve "sivil ahali bakiyetüssüyufunun — cesareti, 18,30 da Ünyon Fransezde & bi bir konferans verecektir. pi * Pariste toplanacak olan Bil nelmilel srhbat kongresine işti etmek üzere evvelki gün şehri” gelen Sıhhiye vekâleti müstef' Hüsamettin Bey dün Parise * roket etmiştir. o * Haydarpaşadaki nümun tahanesi ancak eylül içinde bilecektir. Üsküdar Zeynep hastahanesi de o vakit doğumü! tahanesi olacaktır. / * Sonbahar mevsiminde # mesi yapılmayıp ta ilkbahara edilen Kartal ve Sarıyer kast rındaki hayvanlardan d l ekverişli olmıyanların enemefiği başlanmıştır. * Vilâyet aygır deposu müğü Abdülkadir bey iki ay Bi almıştır. Abdülkadir Beyin letini baytar Şemsettin Eey #* caktır. Hamit Beyin bir tavzili Muhterem gazetenizin 4 Mayıs (Boşuna mı teliş ediliyor) (Höm ye göze Ticaret odasının vaziy serlarhası altında büyük puntı tişar eden yazıda şehir plânı bana atfen yazılan yazının (Ticsi Belediye Reis cüretkârane emirleri, b leri yüzünden sulh zamanınd ördeğe bile (kışt!...) di , derecede halim, selim Belçik* kendi aleyhlerine ayaklandır” dü. (Frans Moris) de bu zü dahil bulunuyordu. Kendisi lunda bir birahane sahibi idi, manlardan nefret etmekle işile, gücü ile meşgul bir duğundan hissiyatını gizler, manlara karşı faaliyete geç temezdi. ig den geldiği kadar insani yafiyf larda bulunmakla beraber # ği” disini muhayyel gizli bir © le mensup addettirecek ni y 4 ileriye götürmezdi. (Moris) dı ve dul anasile istasyona. “ef” büyük bir evde ikamet elfi Binanın arka tarafında da nesi vardı. Bir gün şehre vazife ile bir Alman binbat” di; şehir askerle doldu. P d nım ilk işi (Moris) in il na yol lu. ç İl Alman binbaşısı hizmel$i of ev sahibi ile görüşmek is" | söyledi ve ev sahibi gelince Üç disine bir oda hazır! ği retti, (Moris) Al gil bir isteğe maruz kalacağı ayi evvelden tahmin etmiş © Bitmedi