16 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

16 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Ze a lagnn | Halkın Sesi || Kurtarılacak Düşmüşler Ve Haik Düşmüş kadınları - kurtarmak için bir mücssesenin kurulması Mmevzuubahatır. Düşenleri kur- tarmak için olduğu kadar bir kısım kadınları da düşürmemek için lâzn olan bu müessesenin kurulma tasavvuru halk ara- tında çok iyi bir intiba husule grtirmiştir. Bu — intibaa dün göyle teabit edebildik : Hasip Bey (Çemberlitaş —Turan kıroathanesi) — Fuhuş içtimal varlık- ların en amansız. bir düşmanıdır. Bir heyeti içtimaiyeyi inkıraza sürükliye- bilir. Türk çok ahâkh ve fariletli bir millettir. Onun eski tarihinde ve dilinde fuhşun yeri ve manası yoktu. Dünyalara hâkimiyetini de tu üffeti #sayesinde temin etmiştir. Fakat #son tamanlarda iktisadi buhran ve hayat pahalılığı ve umuümi harpteki / içti- mul sefalet yüzünden bu çirkin ha- yata istemiyerek atılanlar olda. Çok sevinçle okuduk. Hükümet bunlara dulhaneler yaparak iş ve ekmek bu- lerak temiz hayata dönmelerini temin edecekmiş, Bu hayırlı işin bir an ev- vel fill sahasına çıkmasını temenni ederiz. * Edip B. (Dizdoriye Şatır sokağı 18) — Fubuşla Mücadele Komisyonu faaliyete geçmiş. Fena yola sapan kadınlar için İş evleri açacakmış, Bence yalnız © yola sapanlar iç'n değil o yola girme istidadı gösteren- ler için de bir dulhine açmalıdır. Yani zaruret — dolayisile — kötü üğü itiyat edilenlerle fakir düşmüş ve fakat kirlenmemiş kadınları bir araya getirmek ve beraber çalıştırmak doğru değildir. Onun için iki dulhane teklif ediyorum. * Kadir B. ( Klotfarer caddesi 25 ) — Fauhuşla mücadele için bir komis- yon ” teşkil edilmiş. Bu komisyon zarüret sevkile fena hayata atılan kızları, kadınları kurtarmıya - çalışa- cakmış. Komisyon azasından bir zatin eeki bir hirmetçi ile yaptığı muhuvere pek mühimdir. Bu içtimat dertle adamakıllı mücadele etmek mecbu. riyetindeyiz. Bir TJokma ekmek için izzetinefislerini, namualarını lekeleyen zavallıları kurtarmalıyız. Komisyonun mesalsini kolaylaşlırmak için zengin- lerimizin de keselerinin ağızlarını aç- maları Vâzimdir. Vilâyet ve halk elele vererek İstanbulda birkaç dul- bane tesis etmeliyiz. ıf Cemal Bey ( Fatih Kıztaşı 28 ) — Meni fuhş komisyonu cskiden hiz- metçi iken fuhuş hayatına düşen bir kadınla — konuşmuşlar. — Ona — sesi hizmetçi yapalım demişler, O da Ben hizmetçi bir kızdım. Efendim bana tecavüz etti. Hanım da beni sokağa attu. Ben “de bir lokma ekmek için bu yola saptım. —- Şimdi bir hizmetçiliğe verirseniz Ayai vaziyet tekerrür edecek yine #okağa atılacağım cevabini. vermiş. Bu sual cevap çok doğrudur. Bun- ları hizmetçilikle — değil — müstakit birer iş sahibi yapmakla kurtarmıya çalışalım. gÜ TÇ YAT SON POTAS DAHİLİ HABERLER Esnaf Bankasına Ait Adli Tahkikat Bitiyor Esnaf bankası tahkikatile meşgul olan müddei- umumi muavinlerinden Muhlis Bey dün de banka meclisi idar reisi Alâiyeli zade Mahmut Beyi din- lemiştir. Bankanm giriştiği yazı makineleri, menba suları, süt şirketi işleri ve heykeltraş Kenan Beye ve M. Volfa verilen paralar Mahmut Beyin idare reisliği zemanında — vukubulduğu gibi Mahmut Bey (52) bin lüra ile bankaya sermayedar olduğu halde reisliği zamanında bu sermayesini çekmiştir. Muhlis Bey dün Mahmut Beye bütün bu meseleler hakkında e jyaA Bir İhtilâf Fenerbahçe Maariften Fazla Para İstemiş Lise ve ortamektepliler jim- nas'ik şenlikleri pazartesi günü Kadıköy stadında saat ( 10 ) da yapılacaktır. Öğrendiğimize göre bu şenlikler münasebetile Maarif idaresi ile Fenerbahçe — kulubü ve Federasyon arasında bir ihlilâf çıkmıştır. Mesele şudur: Maarif idaresi şenlikler — için yüz lra saha kirası vermektedir. Halbuki geçen seneki şenliklerde izdiham- dan do'ayı sahada üç yüz liralık Zarar yapıldığı ileri sürülmüşlür. Mahalli nahiye müdürü bu zararı tesbit etmiştir. Saha Fenerbahçe kulübüne aittir. Federasyon da sahada atletizm için bazi tertibat yaptırmıştır. Bu sene Maarif ida- resinden — birgünlük kira bedeli olarak hiç olmazsa üç yüz lira istenmektedir. Bu ihtilâf vilâyete * hal | aksetmiştir. — Vilâyet — bir şekli bulacaktır. Kaçakçılık Mahkümları Gümrükteki sekizinci ihtisas mahkemesinde iki kaçakçılık da- vası nelicelenmişt r: * ÂAz gümrük resmi vermek maksadile 12 sandık içerisinde, beyannamede “çakı,, olarak tasrih ettiği halde, jilet geçizdiği anla- şılan Polzazaç isminde bir suçlu hapse ve (2800) lira para ceza- sına mahküm olmuştur. Ancak af kanunundan istifade ett ği için hapis kararı üç aya indirilmiştir, * Bulgar vapuru memurların- dan 'I'eoâaıinln gümrük resmi vermeden saç kıvırma makinesi aksamını vapurdan - gizlice çıkar- dığı sabit olduğu için 9 ay hapse mabküm edilmiştir. * Kürk kaçakçılığı yaptığın« dan dolayı 8 ay hapis, (400) lira para cezasına mahküm — olan Alber Golt hakkındaki — karar temyiz mahkemesince tastik edi- lerek katiyet kesbetmiştir. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: — Hasan Bey.. Ölüme karşı | re arayanlar bulmak üzere « Artık bundan sonra in- sanları ebedi olarak yaşatmak müz güler, değil mi? etmemiştir. fezlekelerini verecektir. Mecidiye Köyünde Arazinin Satışma Yakında| Başlanacak Mecidiye köyünün kurulduğu arazı evvelce hazineyi hassaya ait olduğu için Milli emlâk bura- sına tesahup iddia etmiş ve ge- çen sene de kadastrosunu yaptır- mıştı. Maliye Vekâleti burasının satılmasına karar vermiştir. Bu- nun için de milli emlâk memur- larından birisinin riyaseti altında şebir meclisile ticaret odasından intihap — edilecek bir komisyon yakında buradaki araziye kaymet takdirine başlayacaktır. Burada Kanunu medeninin tatbik tari- hinden evvel ve sonra ev yap- tıranlar bile topraklarının be- delini bu komisyonun takdir edeceği kıymet üzerinden —ver- meye mecbur olacaklardır. Üzer- lerine ev yapılmayan yerler de müzayede ile satılacaktır. Derviş Zade Dava Açtı Vali Beyden 20 Bin Lira İstiyor Dün Derviş zade İbrahim Bey tarafından Müddeiumumiliğe mü- racaat edilerek Vali ve Belediye Reisi Muhiddin Bey aleyhine bir dava açılmıştır. İbrahim Bey da- va arzıhalinde Muhiddin Beyin Şehir Meclisinde Esnaf Bankası hakkında söz söylerken kendi haysiyetini kırıcı söz söylediğini iddia etmekte ve (20) bin lira da tazminat istemektedir. Müddelu- mumilik istidayı tetkik etmekte- dir. Armhalin Adliye Vekâletine veyahut Dahiliye Vekâleti vasıta- sile Devlet Şürasına gönderilmesi muhtemeldir. Seyyah Geliyor Ayın otuzuncu günü Yugos- lavya bandıralı Kıraliça Marya vapurile limanımıza - (300) İngiliz seyyahı daha gelecektir. ba işte yüzü- sualler tevcih etmiş ve bu işlerde kendi kanaatine göre bir suüstimal görüp görmediğini sormuştur. Muhlis Bey bugün de bankanın murahhas Serai Beyi dinleyecektir. Dinlenecek olan mürakıp Emin Zeki Bey henüz Müddeiumumiliğe müracaat AZası Bunlar da dinlendikten sonra, Müddeiumumilik Maliye ve Mülkiye müfettişlerinin yaptıkları tahkikat isteyecek ve kararını ondan sonra 100 Bin Lira Sigorta Şirketlerindeki Para Tahkikatı Bitiyor Sigorta şirketlerinin vergi ka- çakçılığı yaptıklarına dair bele- diyeye vukubulan ihbar, Hukuk İşleri Müdürlüğü tarafından tet- kik edilmektedir. Tetkikat bu- günlerde ikmal edilecektir. Ald- ğımız malümata göre Belediye kanununun sigorta şirketlerinden alınan itfaiye hissesine dair olan "114 Üncü maddesi, Şu Süretle tefsir edilmektedir. *S'gorta şirketleri itfaiye his- sesini, ancak itfaiye teşkilâtı mev- cut olan belediyelere — verirler, Hisse sigorta edilen malın bulun- duğu mahaldeki belediyeye verilir. Bu vaziyette şirketlerde birik- müş olan yüz bin lirayı mütecaviz paranm taşra böülediyelerine ve- rilmesi icap etmektedir. İstanbul belediyesi bu husustaki mütalâa- sıdı ilâve ederek ihbarı Dahiliye Vekâletine bildirecektir. 24 Saatin Hâdiseleri Dün sabah — Boğarziçinde Şirketihayriyenin — 69 — numaralı vapurunun makinesi — bozulmuş, yolcular heyecana düşmüşlerdir. Fakat derhal gelen iki vapur 69 nnmarayı yedeğe alarak Köp- rüye getirmiştir. * Salâhaddin işminde birisi kendisine memur güsü vererek para dolandırırken yakalanmıştır. * Bunlardan başka son 24 saatte şehrimizde - dört . hırsızlık, ' bir kaç kaza, iki de yaralama ' hâdisesi kaydedilmiştir. Bahar Gezintileri Şehrimizdeki Lise ve Ortamek- teplerden bazıları dün bahar ge- zintilerini yapmışlardır. ( Gönün Tarihi ) Kahraman *ür K Tayyarecilerimiz Rusyadan Dönen Filomus Büyük Merasimle Karşılanacak Bükreş, 15 (Havas) — Harptenberl üle “defa “olarak Sovyet Rusya v Romanya hududu, resmi vazife ila hareket eden tayyareler tarafından aşı'mıştır. Bu tayyareler, Moskova'dan gelip Diniyester üzerinden geçerek Bükreşt inen beş Türk tayyaresidir. Türk — tayyareleri, birkaç — güne kadar Ankara'ya hareket edeceklerdir. Ankara, 15 — Ayın dokuzunda Moskovadan ayrılan, muhtelif Sovyet fen ve tayyare merkezlerini ziyaret ecderek dönen tayyarecilerimir bugün Bükreşte Romanyalı meslektaşlzrımın misafiri olarak bulumuyorlar, Mayısın 17 nci günü Bükreşten uçacak ve ayni gün Eskişehire avdet — etmiş bulunacaklardır. Şimdiye kadar daha riyade spots tayyareleri tarafından yapılan böyle bir. uçuşun kıııı. .ııı ’t.ıyyııullırl— miz tarafından —askeri tayyarelerle yapılması hükümet merkez.mizde ve memleketimizin her tarafında takdir ve iftiharla takip edilmiştir. Hava kabramanlarımızı karşılamak İçin bü- 'yük hazırlıklar yapılmıştır. Eskişehirdeki arkadaşları kendi- lerini 20 tayyare ile İstanbul bavala- rında karşılıyacaklardır. Millf Müdafaa Vekili Zekâi Bey bükümetin ve bütün memleketin hissiyatına tercüman olarak kahra- man tayyarecilerimizin bu muvaffa- kiyetli uçuşlarını tebrik için kuman« danlarına hararetli cümleleri ihtiva eden bir telgraf çekmiştir. j Gizli Evlenenler Kars, 19 (ALA) — Af Kanununun tebliğ tarihinden şubat sonuna kadar evvelce Kanunu Medeni hilâfına eve — lenmiş olan iki bin kişinin evlilikleri kanuniyet kesbetmiştir. Bu müddet zarfında 7916 doğum ve 988 - ölüm vak'ası olmuştur. Tekirdağı Yolları Tekirdağ, 15 — İki aydanberi fanliyeti %t:ınılyıl Enstitüsünde iversite İktısat ve İçtimaiyat P Enstitüsünde bugün Doçent Ahmet | Ali Bey tarafından “ Bagünkü iktı- | satta inbisar temayülleri , mevzuu etrafında bir konferans verilecektir. Şehrimizde Yeni İnşaat Vali ve Belediye Reisi Muhiddin Beyin verdiği bir beyanata göre bu © sene Vilâyetçe, şehrin bazı yolları V yapılacak, Üsküdarda bir çocuk bakım evi ve Direklerarasında da yeni kon- servatuvar — binamı inşa edilecektir. Bu meyanda Edirnekapıdaki bakım evi daba mütekâmil bir hale getirin lecek, Büyükdere meyva enstitüsü, umumi — meyvacılık — ve” fidancılık mektebi haline ifrağ edilecektir. Diğer taraftan Cümhuriyet meydanı ve-16 Mart gebhitleri için yapılacak abidelerin. mösabükaları yakında açın lacaktır. j Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: Hasan Bey — Yüzü /yenler de olur azizim! Si