19 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

19 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzarası Zafranbolu Köy- lerinde Erkekler NasılVakitGeçirir Kahvesi, sineması ve tiyatrosu olmıyan bir köyde sabahleyin ya- tağından kalkan bir erkeğin, şama kadar nasıl vakit geçir her halde biraz meraklıca mevzudur. bir Sabahleyin erkek yatağından kalkar kalkmaz, köyün kuşluk vaktine kadar açık duran kahve- sine gider, kahvede köylecde kırk paraya verilen bir fincan sade kahveyi kemali iştihae ile höpür- detüp, sıgarasını — fosurdatarak kendine eş bulabilirse bir de alt- mışaltı ve yahut tavla oynadık- tan sonra muharebe — menkibele- rini dinler, Kuşluk vakti kahveden eve dönen arkek, evde karısının ha- | zırladığı kahvaltıyı yer, © gün için mevsime göre, tarlada, bağ- | da, bağçede ve evde görülecek bir iş varsa onun başına gider. Eğer hiç bir üş olmazsa, omu- zuna silâbını eline mendilini ve önüne köpeğini katarak ve bir iki kafadar bulursa onları da ken- dine uydurarak ava çıkar. Burada; yabanda çalışan er- kekler de vardır. Bunlar haftanın üç dört gününü dağlarda, iki üç gününü köyde ve evde geçirirler, Bunlar köyde bulundukları iki- üç gün zarlfında bahçelerinde, elma, armut, domates, patlıcan, | pırasa, ispanak, turup ve Baire | yetiştirmiye ve toplamıya gider- ler, topladıkları mahsulü, Gerede, Bartın, Daday, Çerkeş, Araç, Kastamonu pazarlarına götürüp satarlar. Pazar dönüşü dağa uğ- rarlar, dağdan odun yaparak hay- vanlara yükletirler. Ve köye dö- nerler. İşte köyde erkeklerin ha- yatı böyle geçer. Mehmet Enver İzmirde Asarıatika Muhipleri Cemiyeti Çok Faydalı Neşriyat Yapıyor İzmir, (Hususi) — Asarıatika Muhipleri Cemiyeti hbayırlı faali- yetlerine devam etmektedir. Ce- miyet çok faydalı neşriyat serisine yenilerini ilâveye muvaffak ob- müştur. Cemiyet' Ege mıntaka- sında mevcut tarih hazinelerini daha yakından tanıtmak sevdasile İzmir rehberi, İzmir Panaroması, Bergama, —Efes Panaromaları, *“Navluhon - Tantalis, Larisa, Hi- yarapolis, Kolusea, Priyen, Milet, Yoran - Didim, Sart gibi cihan tarihinde büyük medeni devirler geçirmiş şehirlerin kısa panaro- malarını türkçe ve mümkün oldu- ğu kadar fransızca ve ingilizce olarak bir sıra halinde önümüz- deki soobahara kadar neşrede- Efes'in türkçe, ingilizce, Bergamanın — türkçe, cektir. fransızca, fransızca broşürleri neşredilmiştir. Türkçe ve fransızca İzmir Rehberi Avrupa ve Amerikanın büyük şehirlerinden örnek alımarak ve bilhassa İzmirin mi'âttan evvel ve sonra ayrıca Cümhuriyet dev- rinde ve bütün tarih imtidadınca olan safhaları vukuflu tarihçileri- miz tarafından hazırlanmak sure- tile 250 sayfa, 150 resimden iba- ret çıkacaktır. Bu da en çok temmuza kadar yetiştirilecektir. | kâyetleri üzerine kaza kaymakası SON- POSTA ZonguldakTicaretOdasıKon- gresindeki Mühim Kararlar Zonguldak (Hüsusi) — Ticaret | Odası senelik kongresinde Zom- | guldağın dileklerini bildiren mü- bim bir rapor elmnmuşlur. Bu başlıca noktalarımı şu suretle hulâsa etmek mümküadür: V— 10-15 bepgir kuvvetin- den fazla enerji hasıl eden bütün j muharrik vesaitte mazot mayi — mahrukat kömürü kullanılmasının raporun vesair yerine maden bir ka- sunla temini. 2 — Memleketin sahil kısım- larile demiryolu boylarındaki ka- saba ve şehirlerin mahrukat ih- tiyacınm —maden kömürü ile temini. 3— Ereğli-İrmak demiryolunun noksan kısımlarının tamamlanma- sile bu hattın bir an evvel Zon- guldak ve Ereğliye bagğlanması. 4 — Maden kömürlerimizin ecnebi t mem Here — ihracatını tedbir- bamule çogaltmak için alınacak ler meyanında gerek Balıkesirde Elektrik Parası İle Bir Hastane Yepılması Düşünülüyor Balıkesir (Hususi) — Şehri- mizde uzun bir dedikoduya mey- dan veren elektrik — meselesi balkın lehine neticelenmiştir. Üc- ret 25 kuruştan, 20 — kuruşa inmiştir. Dört aylık biriken alacaklar 3000 lira kadar tutmaktadır. Bu paranın bir hayır işine sarfadil- mesi için çalışılmaktadır. Fikirler arasında Memleket hastanesine bir halk pavyonu ilâvesi galiptir. Bazıları da bu paranın yoksulları gözetme birliğine verilerek bu birliğin tevsi edilmesini istemek- tedir. Lapsekide Bir Sayım İhtilâfı Lâpseki, (Hususi) — Sayıma çıkan maliye tahsildarları Şahinli köyünde kaçak olarak 45 sığır bulmuşlardır. Köylünün; sayımda tahsildarların bir yaşmdaki dana- ları da saydıkları hakkındaki şi- Necati ve malmüdürü İsmail Hak- kı Beyler tarafından yapılan tet- kikat ve araştırma: neticesinde 26 baş sığırın kaçak olduğu tes- bit edilmiştir. Zonguldek Ticaret Odası — Rcisi Hüseyin Fehmi ve başkâtibi Cemil Beyler ve — gerek yakacak — kömür almak üzere İimanımza gelecek yabancı vapurların muamelelerini mümkün olduğu kadar süratle bitirmek — için - Gümrük, Fener, karantine iderelerine taalluk eden işlerin bir clden ve bir büro tarafığdan idare edi- mesi. 5 — Kömür havzası hududunu teşkil eden - Alaplıdan K eye kadar uzanan - sa Muşta Umumi Müfettişe Parlak Bir İstikbal Ve Teşyi Merasimi Yapıldı Muş ( Hususi ) — Birinci Umur mi Müfett'ş Hilmi Beyefendinin vilâyetimizi teftişleri münasebetile yapılan istikbal ve teşyi merasimi pek parlak olmuş, bütün binalar ipekli ve elvan kumaşlarla, şanlı Türk 'bayrakları e süslenüsiştir. Tezyinat içerisinde şekerci Abdulk- lah Efendi mağazası önündeki tak bilhassa — nazarıdikkali celbedi- yordu. Çarşı o gün muazzam ve çok zengin bir sergi halinde idi. Tekirdağında Elektrik Fabrikasında Tekirdağ (Hususi) — Şehrimizin elektrik ihtiyacım temin eden Elektrik Şirketiain birisi (250) ve ikisi (100 ) er beygirlik üç motö- ründen ikisi kırılmış ve fa'al ve Liman uca- eki vaziyette yalnız ( 250 ) beygirlik | makine kalmıştır. Bu motörün de ani bir sakatlığa maruz kalımaması mötör — gündüzleri — öğleye kadar ve geceleri de sabaha kadar — çalıştırılmaktadır. Diğer kırk makinelerin nihayet bir ay zarfında tamir edilip yerlerine konacağı tahmin edilmektedir. için | iskele ve limanların tek liman addile bu mıntakalardan birine kömür almak üzere uğrayan Türk gemilerinden mutat resimlerin bir defada alınarak herbangi bir zaruretle bu budut | d hilinde diğer bir iskeleye uğra- dığı takdirde - şimdi olduğu gibi-; ikinci bir resme tâbi tutulmaması. 6 — Sadece “ ihrakiye ,, kö- mürü almak için limanımıza gelen ecnebi vapurlarının bütün resim- lerdet muaf tutulması, 7 — Zonguldak ile İstanbul arasında telefon hattı besisi, 8 — Mülhakattaki Ziraat ban- kası sandıklarından — müteşekkil | olmak üzere vilâyet merkezindeki sandığın şube haline —ifrağı ve Devrek Ziraat bankası sandığının ticari muamele de yapmasına mü- saade olunması. ve ecnebi Kongre azası bu tememileri | ittifakla kabul etmiş ve dilekler İ alâkadar makamlara bildirilmişlir. V Burs;ı da Şarbon Hastalığına Karşı Dalak Aşısı Tatbik Ediliyor Bursa (Hususi) — Hayvanlar- dan insanlara geçen ve bu suretle hem hayvanatta ve hem de zaman zaman insanlarda birçok ölüm vak'alarımı intaç eden ( şarbon ) hastalığına karşı korunmak üzere geçen sene viâyetin birçok yer- lerinde (Dalak aşısı ) tatbik edi- miş ve hiçbir vak'anın çıkmasına meydan verilmemişti. Aşının faide- sini gören halkın gösterdiği alâka üzerine bu sene de bu giki mün- ten yerlerde tekrar dalak aşısının tatbikine başlanmıştır. Bursada Sifat Bursa (Hususi) — Sifat mev- simi hasebile merkez deposunda bulunan aygırlarla halk kısrakla- rının çiftleştirilmesine başlanmış- tır. Halkın fazla tehacümü ve aygır mevcudüunün ihtiyaca kâfi gelmemesinden dolayı bu iş en ziyade (Sun'i sifat suretile yapıl- maktadır. Birkaç senedenberi tatbik edilen bu usulün hem ko- laylığı ve hem de iktısadi olma- sından ve iyi neticeler vermesin- den rağbet görmekte halk ta bundan pek memnun görünmek- tedir, Resimdli 1 — Uşakta ilkmektep himaye fazla çalışmaktadır. Nur ilkmektel ayakkabı vermiş, mektepte güzel tesis etmiştir. 2 — 1i mayısta İnönü şehitler âbidesi önünde bir şehitler ziyareti gönü yapıldığını bütün tafsilâ- tile yazmış ve her sene ayni gün M heyetleri pek bi 2S yavruya bir kütüphane göstermektedir. emleket Haberlesi cağını bildirmiştik. Resim merasimden iki intibaı 3 — İzmir Erkek Lisesi son sımf talebesi bir veda müsameresi vermiş, müsamerede kız ve erkek liseleri son merasim yapıla- sınıf talebeleri hazır bulunmuşlardır. Resmimiz bu ayrılış merasiminden bir safhayı göstermektedir. [kl İ Mektuba | Cevap 5 Nurutlah Alâ Bu hafta İçinde iki karimdi birer mektup aldım., Sadece tanbullu bir talebe,, imzası olana uzun bir cevap vermi ceğim; çünkü bu sütunlarda ç& defalar bahsettiğim meselelefi dokunuyor. Okunacak kihbınj bğı, yazılarımızm çoğunm &! Tüğü, Fakat ismini söylemek â temiyen ©o genç karim o! kuruşluk — kitapların. da paböf olduğundan şikâyet edince kelf' disine hak — veremiyorum; kadar müşkülpesentlik mubarri de, kitapçının da ekmek parff larını bile düşünmekten vıng melerini istemiye varmaz mı? B Öbür mektubu yazan Durâl oğlu Asım Bey adresini de üf Fetseydi — kendisine — bususi mektuüpla cetap verirdim, Geçeli lerde yine bu sötunlarda çıktf bir yazıma itiraz ediyor we yor ki: “Ben muharrir olsaydlıı ve kitabım size gönderseydili tenkit — makalenizi — neşredecel gazeteden bir nüshasını istemeldi haksız olur muydum? Yoksa yf zmızı okuüyabilmek için hergil bütün İstanbul gazete ve mec mualarını almaklığım mı Vâzıtf gelecek? Buna bilhassa şu devif de hangi kese dayamır ?,, ı Asım Bey muharrir - olsaydi bunu söylemezdi; çünkü o zamaf yalnız İstanbulun değil, bütüt memleketin gazetelerini görmiyt imkân bulurdu. Muharrirlerimiziti bir kısmı gazetelerde çalışıfı zaten benim bahsettiğim de yin€ bir gazetecidir. Hayır, Asım Bey, bir muhaf* rir olsaydınız bir münekkide, hat* ta birkaç gazetede çalışan bit münekkide, sizden bahsedecek makalesini neşredecek gazetedefi size bir nüsha göndermesini tef” bihe hakkınız olmazdı; çünkü bi harekette © adamı rencide edet cek, her zamanki yazılarına de“ ğil, ancak sizden bahsedenin ehemmiyet verdiğinizi zanneltir bilecek bir hal vardır. Hem, bü şey daha söyliyeyim mi? Gazı teleri okumazsanız bile kendinizö dair olan yazıları muhakkak gi rürsünüz onları size haber vere” çek bir arkadaş muhakkak bur lunur. Asım Bey, bir gazetenin sör’ lediğine göre ayda 1500, 1800, 2000 lira kazanan muharrirlef bulunduğunu — zannediyor. Hef halde bizde değil, hatta Asımi Beyin zannettiği romancılarımığ daha buna hiç olmazsa bir parçtt yaklaşan bir para kazanmazlar. Ahi Asım Bey bir muharrir ol* saydı hem bu rivayetlerin asık sızlığın, hem de bir muharrif için kendisi haklanda her yazıyf görmek mümkün olduğunu tec* rübeleri ile anlardı. $ ( Uşakta Ürtamektep î' Uşak ( Hususi ) — Uşak Ortat ı mektebinin 35 kız ve 135 erkek talebesi vardır. Mubütimizde çok — kıymetli unsurlar hazırlayan bu irfan yuvası her fırsatta b nurunu halka — teşmil etmektö — ve daha” faydalı olmaya çalış” maktadır.