19 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

19 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Gelecek aydan itibaren köylüyü korumak için undan vergi alınacağından tüccar şimdiden piyasadan un top- lamaktadır. FİATİ 5 KURUŞTUR Sahip ve Başmuharriri : 9 uncu sene No, 2970 CUMARTESİ 19 MAYIS 1934 Siirt . Meb'usu MAHMUT Tel: Alma hava na ır. M. Gö- ring Be'grat'ta M. Yevtiç ile oğdakika kadar bir mülâkat yaptıktan sonra hava tarikile >Atınaya gelmiştir. / Müdür 24318, Yazı, işleri müdürü: 24518, | İdare ve Matbaa 24310. Silâhlı Dünya İçinde Türkiye Umumi şiyasi vaziyetin en kı- sa hülâsası, on beş senedenberi devletler tarafındân takip edilen kollektif sulh teşebbüsünün suya düşmüş olması şeklinde ifade edi- lebilir. Milletler Cemiyeti iflâs et- ti. Waşingtonda 1921 senesinin sonlarına doğru imza edilen dokuz taraflı muahede Japonyanın Man- Şuryayı istilâsından sonra düştü, Bu mushedeye dayanan 1922 deniz silâhlarının — tahdidi mukavelesinin müddeti bitmek ü- | zeredir. Tekrar tecdit edilmiye - ceği anlaşıldığından alâkadar de - niz devletleri şimdiden tertibat al- mağa (başladılar. 1925 Lokarno mukavelesi ile 1928 Kellogg mi - sakından bahsedilmez oldu. Silâh- sızlanma konferansı inkita halin- dedir. Fransanın kuvvete istinat et- tirdiği sulh ve müsalemet âmili olan ittifak şebekesi bile son sene içinde sarsıldı. Binaenaleyh dün: Ya devletlerinin her biri emniyeti silâhta aramağa başlamıştır. Almanya silâhlanıyor. Fransa silâhlarmı” arttırıyor. İtalyan Başvekili Mussolini, İtalyanm em- niyet ve selâmeti silâhta olduğunu geçen hafta söylediği bir nutukta tekrar tebarüz ettiriyor. Amerika silâhlanmayı bir dereceye kadar da iktisadi kalkını bağlamış, işsizlere iş bulmak için harp gemi- si ve tayyare inşa ediyor. Japon- ya daima bir adım ileride İngil - tere ve Amerika ile beraber yürü- yor. En kuvvetli donanmaya si İhip olan İngiltere en kuvvetli tay- yare kuvvetine de sahip olmayı milli müdafaası için bir. program olarak kabul ediyor. Diğer devlet- lerin her biri de ayni yolun yol - cusu olduğu anlaşılıyor. Bu silâh- lanma yarışı içinde (o Türkiyenin hattı hareketi ne olabilirdi? Baş - vekil İsmet Paşa geçen gün fırka grupu içtimaıda bu vaziyet karşı- sında bize terettüp eden vazifeyi anlattı: Milli müdafaamızı takvi » ye etmek... Türkiye kadar sulh ve müsale- met mefküresine bağlı bir devlet yoktur. Beynelmilel hayata ayak bastığı gündenberi harici siyase - tinin şaşmaz hedefi sulh için ça- lışmak olmuştur. Biz, sulh hede - fine varmak için devletler arasın- da tebarüz eden her iki ayrı fik - rin de taraftarı olduk. Bazıları ev- velâ emniyet sonra silâhsızlanma dediler. Bunu kabul ettik. Ya - kın komşularımızla ve uzak dost « larımızla emniyet ve ademi teca- vüz misakları imzaladık. Tecavü « zün ne olduğunu larif eden misa - kın aktine önuyak olduk. Bazıları evvelâ silâhsızlanma sonra emni » yet dediler. Silâhları azaltalım di- yenlerle beraber olduk. Silâhları büsbütün ilga edelim o diyenlerle beraber yürüdük. Sulh ve müsa - İemet uğrunda her şeyi yapmak - fan asla çekinmiyeceğimizi daima söyledik ve filiyat ile de isbat et- tik. Türk sulh mefküresine bağlı - dır; çünkü harbin fecaatini en ya- kindan duyan bir millettir. Uza - ğa gitmeğe hacet yok. Bugün kırk Yaşa giren her Türkün aşağı yukarı yarı ömrü muharebe mey - danında geçmiştir. Türkün sulh mefkür benimsemesinin se - beplerini kendi tarihinde aramak lâzrmdır. Geçmiş asırlarda mede- mi dünyanın büyük bir kısmının Türkün eline geçtiği zamanlar ol- muştur. Bir zamanlar kurduğu - muz imparatorlukların hudutları Avrupanın kalbinden Asyanın kal- bine kadar uzandı. Türk fatihle - rinin devlet kurduğu memleket - lerin genişliği karşısında Roma im- pParatorluğu bile bir avuç toprak kalır. Fütühatın bütün şanmı, şe - refini kazanmış, zevkiihi tatmış bir milletiz. On bir senedenberi milli hu - dutlarımız içine çekildik. Türkün Yetiştirdiği en büyük asker olan imizin rehberliği altında vata- ımız; imar etmeğe, iktısadiyatı - mızı inkişaf ettirmeğe ve mede - niyetin en yüksek seviyesine çık- Mağa çalışıyoruz. Bizim telâkki - mize göre, sulh içindeki bu çalış- Mamız, geçmiş asırlarda fütühat uğrundaki mesaimizden - daha az şerefli değildir. Ancak büyük reh- rin işaret ettiği hedefe varmak in emniyet içinde çalışmak lâ - zundır, İsmet Paşanın milli müda- faamızın takviyesi lüzumu hakkın- Rüşvet meselesi Telefon şirketinin vaziyeti şayanı dikkat görülüyor Ankarada tahkikat ilerlemektedir. Maznunlar yakında mahkeme h uzuruna ANKARA, 18 (Telefonla) — Metr Salem Cebeci tevkifha- nesinde çok meyüs görünüyordu. Bugün İstanbuldan gelen gazetele ri tetkikten sonra: — Her şeyi yazmışlar, duyma- yan kalmadı. Ah ben ne yaptım di yip durmuştur. Tahkikat evrakı © bugünlerde mahkemeye verilecektir. Yakında Dekoni (Karacı ve Metr Salem'in işledikleri cürmün hesabını Cüm- huriyet adliyesi önünde vermeleri- ne intizar edilmektedir. Ankarada Telefon şirketi na - mına M vekâleti nakit işleri umum mü muavini Rüştü Be - ye rüşvet verilirken yapılan cür - mü meşhut ve bunu takip eden tev- kiflerin şehrimizdeki akisleri, gün geçtikçe ve hâdisenin mahiyet ve şümulü anlaşıldıkça, büyümekte - dir. Bilhassa rüşvet vermek tekli - finde bulunan ve bügün Ankara tevkifhanesinde yatan Metr Salem ve Leon Feracinin şahsiyetleri bu mesele üzerine yalnız memleke. timizde değil, her tarafta dikkat nazarlarını çekmiştir. İşin iç yüzü Dün bu hâdisenin kahraman- ları ve bu işte telefon şirketinin çıkarılacaklar di Maliye Vekili Fuat Bey vaziyet ve rolü etrafında tetkikat yaptık ve işi, hiç bir karanlık nok- tası kalmıyacak şekilde aydınlata- cak malümat aldık. Metr Salem Kimdir? Mevkuf Metr Salem Selânikli bir musevi avukattır, Metr Sale - min ilk defa sahnede (görünüşü meşrutiyetin ilânıma tesadüf eder, etr Salem bu aralık meşrutiye - (Devamı 5 inci sahilede) — m Türk - Fransız heyeti Fransız ticaret heyeti dün Marsilyadan geldi Hey'et rei “Eskisine nazaran dörtte bire inen ticaretimize yeni bir hamle vereceğiz, diyor Şehrimizi ve Ankarayı ziyaret edeceğini yazdığımız Marsilya Ti- caret Odası azasımdan mürekkep heyet dün sabahki ekspresle şehri- mize gelmiştir.Heyet Mösyö Felix altında 23 kişiden namına ceneral kon- Dubois, Fransız tica- ret mümessili Mösyö Pessereau, Marsilya konsolosumuz Kudret Bey, Türkiye İhracat Ofisi Müdürü Cemal Bey, Fransız Ticaret odası reisi Mösyö Reboul ve İstanbul Ti- carel ve Sanayi odası namma Ha- bip zade Ziya Bey ve Tuing klüp namına Şükrü Âli beyler ve daha bazı zevat karşılamışlardır. Fran- sız heyetine Petit Marseillais gaze- tesi muhabiri Mösyö Bancal da re- (Devamı S$ inci sahifede) Yukarda Fransız hey'eti azaları aşağıda Heyet reisi kendisini kar- şılayanlarla konuşuyor. izlerinin manası budur. Sulh benimsediği; ve ılh içinde çalışmağa azmettiği - miz içindir ki müdafaamız müem- men olmalıdı Müdafaamızı o emniyet altıma almak için hükümet millete bir ta- kım maddi külfetler tahmil etmek mecburiyetinde o kalmıştır. Milli müdafaa için yapılması lâzım ge- len hazırlıkların hududu dünya - nın umumi vaziyetine tabidir; Bu hududu biz çizmiyoruz. Başkala- rı tarafından ihdas edilen vaziye- etmemek, milli müdafaa nokta - sında tasarruf yapmağa teşebbüs etmek, israflarm en büyüğü ol - makla neticelenebilir. Hatti rafta da kalmaz milli felâketi da vet eder, İsmet Paşanın açık söz- leri milli müdafaa meselesinde son derece hassas olan Türk milletinin kalbinde yer bulmuştur. Filhaki- ka bu noktada yapabileceğimiz fe- dakârlığn hududu yoktur. Milli mücadelemizin tarihi bütün dün- yanın malâmudur. Biz harp için hazırlanmıyoruz. Sulh içinde çalışabilmemizin şart- larını o tamamlıyoruz. Hiç bir Türk böyle bir vazifeden kaçın - maz. Ahmet ŞÜKRÜ | i . Milli müdafaa |! Vergileri . Projeler bugün ikmal olunacaktır "Ankara 18, (elâfonla) — Bu gün cuma olmasına rağmen Mali ye Vekili ve erkânı vekâlete ge- lerek öğleden evvel ve sonra Mil li Müdafaa bütçesinin takviyesi- maksadile alınması kararlaşan tedbirlere dair projelerin ihzavi. le meşgul olmuşlardır. Bu müna- sebetle vekâlette iki “komisyon çalışmıştır. Bunlardan biri Fuat Beyin riyaseti altında Müsteşar Fak, Merkez bankası umum mü- dürü Salâhattin, © Muhasebeci Mehmet Ali, Nakit işleri müdü- rü Halit Nazmi Beyler. Diğer komisyonda Heyeti tefti #iye reisi Cezmi, Varidat itmum müdürü Rüştü ve şube müdürleri bulunmuştur. Projelerin biran evvel Heyeti Vekileye sevki için azami gayret serfedilmektedir. Yarın akşama kadar hazırlıkların ikmali muh- temeldir. Alman hava nazırı e an 4 Mösyö Göring . ge Atinaya gitti eş Hindistana bir hava hattı tesisi imkânlarını arıyor ATİNA, 18 (Milliyet) — Sa - bık Prusya başvekili ve Almanya hava nazırı M. Gö. ring, refakatinde bulunan yedi ki - şilik * bir heyetle ve hava tarikile Belgrattan Atina - yâ gelmiştir. Bu heyet Alina ve İs- tanbul tarikile Hin distana kadar bir hava servisinin a - çılıp açılamıyaca - ğr meselesini tet - kik © etmektedir. Bu hava hattı, otomobil yollarile mücavir memleketlere de bağla » nacaktır, Mösyö Göring mütenekki « ren seyahat ettiğinden, kendisine resmi istikbal yapılmamıştır. Yal. nız kendisini askeri ve ticari erkânı, şimendiferler müdürü Al - manyanın Atina sefiri ile sefaret- hane ve kensoloshane erkânı kar: şılamışlardır. M. Göring gazetecilere beya- natta bulunmaktan imtina etmiş - tir. Bugün Alman heyetinin yedi azası dı gelecektir. M..Göring bugün cümburreisi- ni, başvekili hariciye ve münaka- lât nazırlarını ziyaret edecektir. (Devamı 6 mer sahifede) Sovyet Rusyanm 1 o Mayis şen- liklerine iştirak etmek üzere Rus- yaya gitmiş olan Kaymakam Ce- lâl Beyin Kumandası altında bu- lunan beş tayyaremiz dün sabah Bükreşten Eskişehire hareket et- mişler ve saat 12 de İstanbul üze- rinden uçmuşlardır. Tayyareciler li M. Göring Son günlerde piyasada sene - lerdenberi görülmemiş bir derece ve hararette un satışları yapılı - yor. Fırıncılar ellerindeki bütü parayi una yatırıyorlar. İstanbul değirmenleri hep bir- Zelzele Dün akşam üslü saat beşi 43 dakika 40 saniye geçerek şehrimiz- de hafif bir zelzele kaydedilmiş. tir. Zelzele on saniye kadar sür - müştür. GEREDE EE VER Bugün 2 inci sahifesinde Ecnebi matbuatında gördüklerimiz 3 üncü sahifede | m Milliyet'in Türkiye" Turing ve Otomobil klöbü ile tertip ettiği Otomobil - Motosiklet - Bisiklet yarışlarına ait bütün hazırlıklar ikmâl edilmiştir. Yol üzerinde koşu için tehli- Felek Nuhun gemisi Mümtaz Faik 4 üncü sahifede Fikirler ve insanlar Nurullah Ata ülmüş bazı yerler tamir Köle mineli kali gör lara direğinin omü pankiğii ini tepdil için teşebbüsata Behçet Kemal ilmiş, İstinye ile Zincirli HİKAYE a çift hatlı bir tele- 5 inci sabifedi fon çekilmiş, resmi davetlilerin ——— ve seyircilerin esbabı istirahat. ÇOCUK İİ ları için gölgelik ve oturacak 6 ıncı sahifede İ yerler yapılmış ve umumâ mah- sus ucuz büfeler hazırlanması SPOR | kararlaşmıştır. nci. şehifede Turing Klöb bürolarında ya- Mimi pılmakta olan kaydi kabul mua- e SN | 6 gün Kaldı 25 Mayıs cuma sabahını unutmayınız! OTO..-MOTO..-VELO.. Yarışlarımız o gün yapılacaktır | melelerine devam edilmekte- Tayyarecilerimiz.. Dün Bükreşten döndüler, i Eskişehirde yere indiler ' Tayyarecilerimiz Eskişehirde Tayyare mey- | danında halkın coşgun tezahüratile karşılandı » Tayyarecilerimizin Moskova seyyahatlerinden bir intiba şehrimize inmemişler ve yollarına devamla saat 13 de Eskişehire va- sıl olmuşlardır. Bükreşten hareket BÜKREŞT, 18. A.A. — Anado- lu Ajansının hususi muhabirin. den: (Devamı 6 mer sahifede) Un satışı fazlalaştı Gelecek aydan itibaren köylüyü korumak için undan vergi alınacağından Tüccar ve fırıncı- lar şimdiden piyasadan uu toplamaktadı Vagonlardan un çuvalları boşaltılırken den geceli gündüzlü çalışarak un satışı yapıyorlar. Bir çok tüccarlar büyük parti - ler halinde un alarak depolarına çe kiyorlar. Bunun sebebi köylüyü (Devamı 8 mcı sahifede) Yarış mecmuası OTO Bir kaç güne kadir çıkıyor. Bü- tün bayilerden istiyebilirsiniz. Her sene yarış münasebetile neşredilen ve yarış talimatı ve yarış cetveli ile mesleki bir çok yazıları ibtiva eden “OTO” yarış mecmuası bu sene de neşredilmek üzere hazırlanmıştır. Ay- ni zamanda Yarış mahalline girebil. mek için dühuliye.verakası mekamın- dun istimal edilecek olan bu güzel mecmuayi karilerimize tavsiye ede- riz. dir. (Devamı 4 üncü sahifede)