29 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

29 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Tayyarecilik Bahsi Yine Sivil Tayyarecilik Sel tayyarecilik hakkmda göze- telerde ara sıra makalelere tesadüf ediyor ve bu moksanın ikmali için yapılan temennileri okuyoruz. Evet, maniiecssüf bu maksan hergün ken dini gösleriyor. e Avrupanın hemen her wmemileketinde sivil iayyarecilik ve bilhassa spor tayyareciliği pek ziyade terakki ve tekemmül etmiştir. Bu memleketlerde givil tayyarecilik teşekköllerini beynelmil tayyare bir- liğimin © memleketlerdeki mümessil- leri olan Aero kulüpler idare etmek- tedir. Beynelmile tayyare birliğinin Türkiyedeki mümessili ise Tayyare Cemiyetidir. O halde Türkiyede sivil tayyareciliği teşkil ve idame ettirecek olan yegâne müessese de Tayyare Cemiyetidir. Gençliğin tayyareciliğe karşı gösterdiği aşk ve alika ve temayölün hergün biraz daha arttığını memnuniyetle görüyoruz. İstanbulda birgok gençler » İkişer, üçer kişi ortak olarak - birer otomobil alı kullanmaktadırlar. Bunun gibi birç: Jerin müşterek ve başlıbaşına Ürer spor teyyareal almak arzusunda bulunduklarını da yakinen biliyoruz. ve deniz sporla. Havada şayanıhayrel bir intizamla hareket öden bir #öygare filosu nda muvaffak olan gençliğin hava «sporlarında da bize şisdiden büyük muvaffakiyetler vadeden mes'ut bir temayülün mubassalası olmak itiba- sile cidden takdire lâyıktır, Askeri teyyarecilikle sivil tayyare- cilik, yekdiğerini takviye ve ikmal eden teşekküllerdir. Tayyare ve tay- yareciliğin son zamanlarda, büyük bir terakkiye mazhar olduğunu mazar- dikkate alırsak karada iş lar gibi havada da muazzam tayyare filolarının — çarpışacağına ve netiç itibarile her öki' taraftan “bir amda birçok tayyarelerin düşeceğine hi göpbe m Tall otellerinde veya hususi otomobillerde çalışan golörler nasi bir ordunun dal otomobil kollarının. ihtiyatım teşkil ederse sivil pilotlar da hava kuvvet- lerinin ibtiyatım teşkil eder, İngilteredeki son negriyatından da şunu anlıyoruz: Hava Başkumandanı (Lord Tren- chard) hakkımda yapılan en ağır tenkitler meyanında harbe hazırlıksız genç pilotları harpte hemen uçuşa hazırlayıvermeleri dolayısile İngiltere- nin umumi harpte ağır mağlöbiyet cezalarına uğradığı bugün ifşa edili- yon Memlekette sivil tayyare teşkilât mevcut olursa bu sivil pilotlar sefer- berlikte derhal celbedilir; asgari bir müddette askri vazife kendilerine öğretilerek cepheye sevkedilir. Bu vazifenin bazerde münasip zaman- larda da talim ettirilmesi pek müm- kündür. Kayserideki fabrikamız tay- yare çıkarmıya başlamıştır. Bu tay- Te icabında ei için ihtiyat pilot lâzemdir. e bu ihtiyat pilet- İar da ancak sivil tayyare yekün elde edilebilir. Bugün devriâlem se- yahati yapın spor tayyarelerinin fiatı iki bin liradan fazla ildir. Hireya kindar: da'menz pi ve li vardır. Bu teşkilât için o kadar bir paraya ihtiyaç olmadığı gibi va- ridat membaları bulmak imkân da vardır. Münci ve Ulu Gezinin arzu ettiği herşeyi mümkün kılan kiymetli Baş- vekilimiz w candan dilediği ve bütün SON POSTA MEMLEKET HABERLERİ Ergani Madenlerinde Maden Sahasında Muazzam Bir Ergani made- “7 ni (Hususi) — © © Kasabamıza yüz yirmi kilometre mesafede (Ke- ban) gümüş ma- deni devrisabık- ts Kör Hasan Paşanın o idare- sinde mühim bir eyalet iken bura- sı da mütesar- nflik; sonra da vilâyet idi. Za- manla küçülmüş : bir kaza merke- Ox zi olmuş isede © Ergani kıymet ve ehem- miyetini düşürmemiş, bilâkis art- tırmıştır. Dört tarafı tepelerle çevrilmiş ve madenlerile müştebir Ergen madeninden galat olarak Ergani madeni ismini taşıyan kasabamız bir boğaz içine kurak muştur. Binaları baştan başa be- yaz sıvalı ve göze çarpacak de- recede güzeldir. Yapılan tetkikat Tekirdağda Ticaret Ve Zahire Borsa- sında Köylüyü Korumak İçin Tedbirler Alındı Tekirdağ (Hususi) — Ticaret ve Zahire Borsasında bu hafta içinde İdare heyeti bazı cezri tedbirler almış ve köylerden ge- len -zahircain Borsa kantarlârile çekilmedikçe satılmasını menet- miştir. Borsa harici satışların da kat'i surette -önüne geçmek için tedbirler alınmıştır. Son bir hafta zarfında mıntakamız mahsulâtın- dan borsada 90,850 kilo buğday, 68,560 kilo arpa, 14,840 kilo yu- İnf, 30,880 kilo kaplıca, 169,050 kilo mısır, 4,329 kilo çavdar sa- tılmıştır. Şehrimiz Ziraat Bankasımn da son bir hafta içinde köylülerimiz elinden kilosu 3 kuruş 28 para- dan mubaya ettiği buğday mik- tarı (61,938) kilodur. Muğlada Maden İhracatı Muğla, 28 (A.A) — Son beş ay içinde Fethiye, Köyceğiz ma- denlerinden 67 bin ton krom ve Muğla, Milâs madenlerinden 5000 ten zımpara madeni İhraç olun- muştur. Somada Tülün Ekimi Soma, (Hususi) — Bu sene kazamızda tütün ekimi erken bitmiştir. Tütülerin birinci ça- palama işine başlanmıştır. A b EA Türk gençlerinin sabırsızlıkla bekle- dikleri bu sivil tayyareciliğin mü- kemmel bir sistem dahilinde lâtlandırılması zamani gelmiştir. Hem de öcilen başlanmasına hiçbir mani yoktur. Türk gençliğinin bundan sonra havalarda uçmasını temin et- mek, en mukaddes ve milli vazifele- rimizden birini teşkil eder. Bugünkü harp, fenni, millederi yüksek hava tabakaları arasında mücadeleye ha- zarlamaktadır. Tayyare Cemiyeti, hikmeti vücu- dunu gösteren Cemiyet nizamname. sinin #kinci maddesinde Türk genç- ğine ait olan fıkrayı her nedense şimdiye kadar tatbik edemömiştir. Bugünkü gençliğin göğe kalkan kolları vatan Oo müdalaasına (o bü. yök himmetler sarfeden - Tayyare Cemiyetinden o bu yardımı diler, rica eder. İ 5. ve tahlil neticesinde muhitimizin bazı mmntakalarında yüzde sek- sen, bazı tabakalarda da (100 de 100) bakır madeni keşfedilmiş, bununla beraber yüzde on nispe- tinde altın madeni olduğu anla- şilmıştır. Şehrin ortasından ge çen dere suyunda dahi fazla mik- 7 va Ari LaYaN Me anl Tahlil Fabrikası Kuruluyor | yüz tarda bakır oldu- ğu söylenmekte- dir. Maden tah- kk için (o şebrin şimali şarkisin de ve Üst kısımda akıllara Obayret verici muazzam bir fabrika bina- sı kurulmaktadır. Maden tabarrisi için de geceli gündüzlü hafriyat devam etmektedir. Amele bolluğu do- # Yayısile muhitimi- “* zim iktisadi vaziye- hattındaki © töni yükseltmekte, umumiyetle esnafın gülmektedir. şaatında da baş döndürücü şekil de hummalı bir faaliyet görül mektedir. İnşaat yirmi altıncı kısım denilen kasabamızdan on beş kilometre ilerideki (Komayık) mevkiine kadar ilerlemiş bulun- maktadır. — #. Umurb ektebinde Umurbey mektebinin birinci ve ikinci sınıf talebeleri vir srada Gemlik (Hususi) — Burada köy mektepleri çok dikkate değer bir faaliyet arzetmektedirler. Bilhassa Umurbey köy mektebindeki çalışma sistemi kayde değer mahiyettedir. Mektep muallimleri talebelerini bir evlât şafkati ile, talebeler de muallimlerini bir baba hürmeti ile sevmektedirler. Maoallimler talebeleri ile yalnız mektep dahilinde değil, mektep haricinde de meşgul olmakta, terbiye sahasından başka sahalarda da talebelerini a çalışmaktadırlar. Umurbey Antalya'da Hiç Para Sarfetmeden Büyük Bir Kanal Açıldı Antalya, 28 (A. A.) — Vali- mizin teşebbüsü ile bundan 45 gün evvel ve birçok köylülerin iştirakile, parasız, imece usulü suretile başlıyan Antalya - Solak kanalı bitmiştir. Başta vali olduğu halde Antalya Halk Fırkam er- kânı ve idare müdürleri, binlerce köylünün iştirakile su akıtma me- simi E k geniş ei ee ği ver içinden su şimalden cenuba doğru akmaktadır. Trabzon Halkevinin Köy Seyahatleri Trabzon, 8 (A. A.) — Hak kevi köylüler ve içtimai yardım komitesi ikinci seyahatini Polat- hanenin Mersin köyüne tertip et- mişti. OYüzü (mütecaviz köylü muayene edilmiş, hasta olanların K ydınlatmıya mektebi mubitindeki seri ve içtimai tekâmüle çok büyük hizmet etmektedir. Maraş Valisi Elbistanı Ve Göksunu Teftiş Etti Elbüstan, (Hususi) — Maraş valisi Fahrettin ve Burdur meb” usu Halit Beylerin maiyetlerinde vilâyet başmühendisi olduğu hal de kazamıza gelmişlerdir. Vali Bey burada muallimler ve gençler ile Göksun kazasını da teftiş ettik. ten sonra Maraşa dönmüşlerdir. Valinin Maraşa geldiği gün muallim Yılmaz Beyin ö — "dünyaya gelmiş, çocuğa «Fahret- tin Yurda kul» ismi verilmiştir. sanememerensesasieemnaeanannaalan nm ilâçları verilmiştir. Seyahate birçok O doktorlar, aileler ve Halkevinin bandosu iştirak etmiştir. Köy seyahatle- rine önümüzdeki baftalar da de- vam edilecektir. Yaz Hayatı Nazilli, (Hususi) — Kış gece- lerini ocak başında sohbetle ge- şiren köylüler yaz gelince evden uzaklaşırlar. Günün pekaz zams- nını evde geçirirler, daha yıldızla beraber yatağından fırlıyan çift- çiler, orakçılar tarlada gün kur şıncaya kadar fasılasız çalişirlar. Öğleyin işe mola verirler. Bu bir iki saatlik istirahat zamanımı ya bir ağacım gölgesinde uzanarak uyumakla, yahut köy kahvesinde köy işlerine müteallik müşterek yarenlikle geçirirler. Nazilli köylerinin şu sırada başlıca faaliyeti orak ve çapa iş leridir, Arpalar mütemadiyen biçil- mektedir. Bu bavalide kullanılan biçme vasıtası irili ufaklı el orak» larıdır. Tırpan pek nadirdir. Köylü kendi ekinini yalmzca biçmez. birkaç komşu birleşirler. Kala- balık bir halda ekinleri yere se- rerler. Hele büyük tarlalarda bu kalabalık görülecek bir manzs“ radır. Kırk elli orakçı koca tar- layı biçer atarlar. Çapa işleri de bhummalıdır. Bamya, mısır ve.. bilhassa pamuk çapaları her köylüyü iş başına sevkeder. Murat edip te para kazanmak istedikten sonra işsiz kalmak ihtimali yoktur. Mende- res kıyılarındaki yasi ovada yer yer yüzlerce çapacı amelenin ak- şama kadar devamlı faaliyeti şa- yam dikkat bir mesai tahammülü arzeder. “Ova köylerinde güm lük mesai kadın ve erkek tarafından müştereken görülür, Kadınlar (odaha çalışkandırlar. Buna (mukabil (evdeki Omü fuzları erkeğe faiktir. Ova köy- lerinin hemen hepsinde kahve vardır. Ve ekseriya günün ber saatinde buralarda insan bu- Yunur. Hacıbeyli köy kahvesi bu meyanda gölgesinin bolluğu ve suyunun İezzetile meşhurdur. Sabah; öğle akşam büranın en kalabalık (saatleridir. Karaağaç gölgesinde, (hasırlara o serilüp uyuyanlar, iskemleye (£ yaslanup domine, znk altmış altı oyna yanlar, köy mual liminin güzete- sini dinleyenler hiç eksik olmaz, gece serinliğinde bu kalabalık daha çoğalır ve meydanı kaplar. Hacıbeyli vesair ova köylerinin diğer bir hususiyeti de mubitin bütün verimliliğine, varidat nevi- lerinin bütün çolduğuna rağmen kümeli paraları bulunmaz. Beş yüz lira müterakim nakdi bulunan babtiyar nadirdir. Giresun'da Yeni Sene Fındık Satışı Başladı Giresun, 28 (A.A) — Bugün borsada 1934 mahsulünden ağus- tos teslimi kilosu 39 kuruştan yarım vagon fındık içi satılmıştır. Ödemişte Bayram Ödemiş 27 (A.A) — Kasa- bamızın ilk kurşun atışı bay- ramı çoşkun tezahuratla kut- ulanmıştır. | Bayramımıza (o Tik reliler de © iştirak etmişler, başta Vali Kâzım Paşa olduğu balde bando muzikalari.e birlikte kazamıza gelmişlerdir. Merasimde hazır bulunan binlerce balk tara- fından cümhuriyetin onuncu yılı marşı söylenmiştir. Merasim esna- sında tayyarelerimiz uçuşlar yap” mıştır.