20 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

20 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Bu Başı N Aşk ve macera romanı — 77 — İhtiyar kadın bu adama bak- tıktan sonra: — Kendileri şimdi konserva- tuvardadırlar, dedi, fakat orada meşguldürler. — Sizinle — kat'iyen görüşemezler eminim. — Konservatuvarda ha! De- mek profesör Sehmitt meşhur musiki profesörü Sehmit idi öyle mi?.. Fakat konservatuvarda o hangi konservatuvarda bulunuyordu. Bunu sormak işine gelmedi ve bu defa: — Akşamları kaçta evdedirler? Diye sordu. — Erken avdet| eder. Saat altıda buradadır. Fakat sonra gece bir yere çıkacak mı bilmi- yorum. — Ya zevceleri.. Frav pro- fesör evde midirler ? Sapsarı yüzlü hizmetçi kadın yabancının suratına ters ters baktı ve: — Bizim evde yalnız Her profesör vardır, dedi, hanımelen- dimiz çoktan vefat etmiştir. Ve sonra arkasını çevirip willâya doğru ilerlerken şu sözleri ilâve etti: — Eğer isterseniz' akşam altı- da bir kere daha uğrayınız... Konservatuvar?, Fakat hangi konservatuvar? — Berlinde — kon- servatuvar kıtlığına kıran girme- mişti ki... ivan Rabakoviç arkadaşına: *— Bir dakika, Diyerek Kurfürstendamm'a ka- dar koştu ve ilk köşebaşındaki tmumi — ve otomatik — telefona kadar.. Burası dört tarafı buzlu camla kapalı küçük bir höcre idi ve karşıda telefon aleti ve aletin yanı başında on feniği atmaya mahsus olan kutu duruyordu. İvan Rabakoviç evvelâ aletin altındaki küçük raftan telefon kitabını aldı konservatuvarların bulunduğu sayfayı açlı. Ondan #onra cebinden ucu delik bir on feniklik çıkardı. Bu delikten bon- cuk — dizmeye — mahsus — kalın bir ibrişim geçmişti. Bu ibrişim €pey uzundu. İvan Rabakoviç ipini tuttuğu on fenikliği telefon kutusuna attı ve sonra numarayı Çevirdi. İlk çevirdiği numara tele- fon kitabında ilk yazılı olan konservatuvarın nomarası idi: — Allol.. - Allo orası neresi?., Evet efendim,.. Affedersiniz biraz profesör Sehmittle görüşmek iste- yorum... Orada profesör Sehmitt yok mudur?. Öyle mi efendim?, Afledersiniz hata etmişim.., İvan Rabakoviç abizeyi ka- Pamadan evvel ibrişiminden tet- toğu on fenikliği yukarı çekti. sonra — telefonu — kapadı. Bir Saniye bekledi tekrar abizeyi eline aldı ve telefon kutusuna ©O0 feniği sarkıttı. Numarayı çe- Virdi,.. Tabii bu numara da tele- fon kitabında yazılı olan ikinci Onservatuvarın numarası idi. çüncü ve dördüncü numara- Yi da yine ayni on fenikle açtırdı. İvan Rabakoviçin dâhiyane İcadı idl O Berlinde hep böyle telefon ederdi. Geldiği günden- '*ri telefonda hep ayni on fe- Bi 6 konuşmuştu. Ayni on fenikle Sekiz numara — açlıktan — sonra | HL Yazan Suat Suzan nihayet dokuzuncu numaradan şu cevebi almıştı: — Evet profesör Sehmitt bu- radadır ve fazla konuşmadan ahi- zeyi kapamış koşarak arkadaşının yanına gelmişti. Yavru bir kaz gibi sarışın olan genç Prusyalı Hans onu bıraktığı yerde bir Çocuk saffetile bekli- yordu: — Nihayet gelebildin. Raba- koviç, dedi. Haydi işimize devam edelim, — Azizim ben geldim. Fakat şimdi gitmek mecburiyetindeyim. — Gitmek mi?.. Artık çalışı- 94 üncü nüshası bugün çıktı. Mühim münderecatı ara- sında şunlar vardır. M. gami - döniz ve terbiye, İsmail Hakkı - Türkiye için gençlik teşkilâti ve maaril ıslahatından De anlamak lüzim, Cami - siyasat üâle- minde olanlar, Bıntein oazariyesi, gö- zün görme kabiliyeti, Niyazi Remzinın iki orijinal hikâyesi, Cemnl Swit, heykel- traş Üharles Despin, Cevat Memduh musiki ve halk terbiyesi, Vahdet Gül- tekin daireler, Ahmet Naim Türkiyenin sanayileşme hareketi. Songur Zonguldak bavzası, İsmail Hakkı Türkiyede bir bayi derdi vardır, Mühendis Nüvit Os- man radyo alfabesi, kısa tetkik ve ten- kitler, Adnan Cemil tablidut, eonebi dillerinden çevrilen yazılar araamda dün; i sefalct, Meksika cücoleri, dıın;:d.l:ılıl neye mal oldu? Yazıları vardır. Tavsiye ederiz. ' î', . Dügün artık tekrar pudralanmama İlzum yoktur; Erkekler bir kadının sık sık pudralane dığını görmeği wevmezler. Fakat, birden fazlası cildin. parlamasına mani olmak için bundan başka bir çare olmadığını zanneder. Şunu da nazarı itibare ulma- hdır ki; krem köpüklü Tokalon pudra- sında olduğu gibi iyi bir pudra, krem köpüğü (ile kanıştınldığı takdirde; rü gârlı, yağmurlu havalarda ve hattâ sıçak balo salonunda bile bütün gün eabit kalır Krem köpüklü Tokalon podram, ya- pışkan ve gayri mer"i olduğu kadar cilt için şayamı hayret bir mukavvidir. Be- şereyi tahrik eder. Fakat mesamatı kat'e iyen kapamaz. Şimdi, bütün genç kız- ların arzu ve bütün erkeklerin nazarı takdirle seyrettikleri yumuşak, açık ve nazik bir cildim vardır. Son günlerde beni zevceliğe talip olan zat, kendisini her şeyden evvel teshir eden cildim ve tenim olduğunu söylüyor. Yağlı bir cilt için Pero Tukalon pudrasım ve kuru bir cilt için Petalin Tokalon pudrasını kul- lanınız. Günde yalnız bir defa pudralan- mavız kâlidir. Zira Tokalon pudrası cid- den sabit kalir. F? - -— TAKVİM —— Gün PAZARTESİ S1 20 Ağustos 934 — Airabt Rumgl 8 Cemevel 13358 | 7 - Ağustos - 1383 nnj aacamama Vakit | Ezant(Vasetif Vakit (Ezanl 10 11| $ M Akşam At | A2 18) Yataı 0 04 | 16 06| İnsak Hızır 107 “Gönee | Özle İutadi 2 - m? 20 - 8 - 934 mıyacak miyız ?.. Nereye gidiyor- sunuz ?, Ivan Rabakoviç omuzlarını kal- dırmıştı ve tıpkı bir bostan kor- kuluğu omuzlarına benziyen bu omuzları silkti ve: — Şimdiki — halde dedi. Hans şarkı söyliyerek dilenmeği galiba çılışmak farzediyordu. Çün- kü Rabakoviçe tekrar: — Peki çalışmıyacak mıyız? Diye sordu. Ivan Rabakoviç kemali azametle cevap verdi : | — Hayır konsere devam et- miyeceğiz. meçhul.. ( Arkası var ) aa Hangi Mektebe Gireteksiniz ?.. Haerbiye Mektebi Mektebe, Malli Müdafaa Vekâle- tince tensip edilen miktarda her sene talebe alınır, Şartlar şanlardır: Tam devreli lise — veya muadil Türk veya ecnebi mektepler mezunu olmak, İ7 yaşını bitirmiş ve 22 ya- şına henüz girmemiş olmak, vücudu- nun teşkilâtı ve sıhhati orduda ve her iklimde faal —hizmette müsait bulunmak, tam ah'âkta olmak, silece hiçbir sui hali bulunmamak.. Bu şartları haiz olanlardan İstan- bulda bulunanlar her sene Mart başında doğrudan doğruya Harbiye Mektebi. Kuma: bi haricinde bulun nlar, — bulundukları mahaldeki en büyük asker? kurman- dan veya askeri şubesl riyasetine en geç Temmuz nihayetinde Harbiye mektebinde bulunacak veçhile istida ile müracaat ederler. İstidaya — nüfus tezkeresi, hüviyet cüzdanı, mhhat ve aşı kâğıtları, mektep şahadetname veya sureti raptedilmelidir. Cevaplarımız İstanbul Ziraat Mektebinde sitajiyer Komal Beye: Mevzuubahe yazımız doğrudur. As- kerlik şubelerinin birinden tahkik edebilirsiniz. Nevşehirde Muzafler Beye: Lise leyli meccani imtihanları lisesi olan vilâyetlerde yapılır. Siz de biraz masraf yapıp böyle bir vilâyete gidi- niz ve imtihana girinlz. Fakat imti- handa muvaffak olduğunuz takdirde mektep seçmek hakkı — #izin değil, Maarif Vekâletinindir. O, talebeyi istediği liseye taksim — edecektir. Orta Orman mektebi orman memuru yetiştirir. Buradan sonra Yüksek or- man mektebine — girilebilir. — Nafıa fen mektebinin kayıtları başlamıştır. 30 ağustosta bitecektir. baka imtihanı mektepte yapılacaktir. * Kasınpaşada Selim Efendiyer e her mektepte İleylit mec- cani imtibanları açılacaktır. Bu imti- hanlara siz de girebilirsiniz. Ancak daha evvel İiselerden birinin orta kısmiua kaydediliniz. İmtihanda mu- vaffak olamadığınız takdirde — buraya devam edersiniz. * 'Topane Boğazkesende A. N. Beyer Ortamekteplerden herhangi birine girebilirsiniz. Tereddüt etmeyin, x Tarsus — karilerimizden B. Hasan Etendiye: Gadikli küçük Zabit mektebi Zey- tinburnundadır. Müracaat yeri mektep müdüriyetidir. Sıhhtiniz tam ise mek- tebe girebilirsiniz. Bugünün Meselelerinden Et İhtikârı Var Mı? Varsa Mes'ulleri Kğı_ılîrği_r_ ? (Baştarafı 1 inci sayfada) koyunlarının kıvırcık diye halka yutturulduğunu, hele mezbahada birçok keçi satıldığı halde ka- saplarda keçi eti namına bir şey görünmediğini kaydediyordu. Şe- kili umumisi ile iddiası doğru gö- rünen bu arkadaşın dilinin altın- da, meselâ: * Bu işide bir elden görmek mümkün değil midir? Gibi bir sual saklıya benziyordu. Bir za- manlar devletçiliğe muariz olan birçok —eşhas ve teşekküllerin menfaati icabettikçe: — Aman mahvoluyoruz, bizi himnye edin! Diye hükümete baş vurması — gibi, bu arkadatşa ufak bir himmetle düzelebi- lecek bir — vaziyetin — mes'u- liyetini, doğrusu — aranıldığı takdirde bu işin hamallığını yap- maktan başka fazla bir menfaat görmiyen kasaplara yükletmek istiyor. Halbuki, bakınız kasaplar ne diyorlar: — “ İddia edildiği gibi bun- dan bir, iki ay evvel (30- 35) kuruşa mezbahadan et alınıpta dükkânlarda (60-65) kuruşa et satılmış değildir. Alış pusula- larile de ispat edileceği gibi Ha- ziran ve Temmuz aylarında, mez- bahadan 40 kuruşa, (43), (44) kuruşa çok et alınmıştır. Bunun nakil masrafile beraber dükküna mal olması 46 veya 48 kuruş eder, Binaenaleyh 55 ve altmışa satılması da doğrudur. Fakat bugün için mezbahada et 30 veya 35 kuruşa satılmakta- dır. Dişarda da 50, 55 kuruşa veriliyor. İstanbul belediyesinin varidatının üçte birini teşkil eden mezbaha — resmine — dokunmak mümkün — olamiyacağına — göre, etin bir miktar pahalılığını icap eden sebebi ortadan kaldırmak da mevzuubahs olamaz. Fakat eskiye nisbetle hayat ucuzluğu bir haylıdır. Binaenaleyh gövde başına (30) kuruşu bulan nakil #cretini yirmiyı İ.ndinııek ve daha bir takım masraflardan kısmak pekâlâ mümkündür. Bundan sonra gelelim keçi meselesine: Evvelce mezbahada her hayvana damga Meselâ keçiye kırmızı, mandaya yine kırmızı damga konur ve ismi yazılırdı. Bu, kalktı. Kaldıran her halde kasaplar değildir. İstanbulda kıvırcık bulunup bu- lunmadığı — meselesine gelince; İstanbula Bandırma ile Rumeli- den mahdut miktar kıvırcık gelir ve belediye, bunlara, karayaka koyunlarına nasıl karayaka dam- gasını vuruyorsa kıvırcık damga- sını vururda. Hikmeti hüda dame ga işi kalktı. Binaenaleyh balk ta bol bol keçi yiyor. Bir hayvanın her tarafına damga vurmak u- retile keçiyi koyundan her zaman ayırdetmek mümkündür. Binaen- aleyh dükkânda parçalanan bir kayvanın cinsini farkedip edeme- mek iddiası da doğru değildir. Demek oluyor ki biz kasaplar » bahalı sayılırsa - ne etin baha- hlığından, ne de damğa vurulup vurulmamasında mes'ullz. Mes'ue liyet varsa başka yerlerde olmak gerektir. Bundan başka bir nok- taya daha dokunmak lâzımdır ki © da şudur: Mezbahada kesilen her et, mezbahanın soğuk hava depöjarında 24 saat beklemek lâz.mdır. Sebebi ise, taze et üze- rinde bulunduğu beyan edilen toksinlerdir. Hem bir taraftan bu toksinleri mahvetmek, hem da eti bozmamak için bu soğuk hava depolarının muayyen bir so- güklukta — bulunması — lâzımdır. Halbuki çok defa, bu depoların harareti sıfır. üstü birkaç derece kaydeder ve etler, bu yüzden ve her zaman kokmak tehlikesine maruzdur. Esas itibarile belediye- ce malüm bulunmıyan bu hakikati de beyan etmeyi, bilmünasebe vazife biliyoruz.» vurulurdu. * İşte kasapların da kendilerine atfolunan ihtikâr İddiasına muh- tasar ı:evıplırş. Fabrika ve Müesseselere « Uzun müddet muhtelif fabrikalarda Başmubasip, büro şefi ve maliyede Hesap mütchassıalığı vapmış olan ve muhtelif muhasebe usullerine vâkıf, kazanç, muamele vergisi, Ticaret ve Teşviki sanayi Kanunları ahkâmına tevfikan muhasebe defterleri, istatistik cetvelleri, maliyet fiatleri, ambar teşkilâtı tanzim ve tesbitinde tecrübe görmüş, İisan âşina bir genç sınai ve ticari mücssöselerde daimi veya hıftanın muayyen zamanlarınt inhisar etmek üzere iş kabul eder. BON SERVİS VE KUVVETLİ REFERANS Adres: Bahçekapı Celâlbuy Han No, 16 - ( Telefon 21028 ) LUTFİ ADİF Bağçe Mütehassışsı KADANFİL soOçeSİL karanfil K bo'yılî;lîdlmav İSTİYENLER V, ŞAMLI HANI I2 İSTANBUL ADAESİNDEN — ALADİLİRLER ,Siparişlerden Bgî(—cı AbDkeü DABCOVİCH ve Şürekâsı Tehi 44708 - 7- 41220 Avruapa ve Şark Hmanları - «rasında muntazam posta. Anvera, Rotterdam, Hamburg ve lekandinavya Himanları İçin yakında hareket edecek vapurları ve dünyanın aşhon lim anlarında transbor demen Yakında gelecek vapurlar Hansburg 14 Ağuntosa | doğe, August Leonhardt vapura 3-5 Eylüle doğru. Yakında hareket edecek vapurlar Hansburg vapuru 19 - Ağustoma doğru. August Loonhardt vapuru 5-4 Eyimle doğru. 'arla tafailât için Galata, Frenkyan han umumf acenteliğine erilracani 'Tel. 44707/8 - 41220 (1495) vapuru