26 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

26 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

m vE Biga Köylerinde ç Son Posta Biga (Husnsi) — Koruoba kö- yü, kırk senelik ve yüz elli hane- ük güzel bir muhacir köyüdür. Köyün bulunduğu yer düzlüktür. Umumi sokakları geniş ve muw- tazamdır. Çok çalışkan ve iş anlıyan genç muhtarları Hüseyin Efendi az vakit içinde köyün kaldırım- larını çok mükemmel bir surette yaptırmıştır. Kış günlerinde kim- senin ayağına bir dirhem çamur bulaşmaz. Köyün en güzel ve ha- vadar yerine, Maarif Vekâletinin | diği nümi uvafık olarak | verdiği nümuneye mı ika üç dershaneli çok metin bir mek- tep yaptırılmıştır. Köy halkı eski gidişlerine pek sadık kalmış olduklarından er- kekleri kopçalı potur ve mintan | geymekte ve üçer dörder metro kuşak (o sarmaktadır. Kadınları bâlâ ferace yaşmak kullanmak- tadır. Ahalisi ziraatle meşguldür. Bu köyün çıkardığı Ispanya cinsi nohut pek makbuldür. Köyün evleri, Rumelinde ol duğu gibi birer katlı ve üstleri kiremittir. Yeni yapılan Evler iki katlıdır. Köyün mer'ası çok geniş ve keçi beslemiye çok müsaittir. Elyevm umum köylünün 1500 kadar sağmal keçisi vardır. Köy ahalisinin sıhhati yerindedir. Bahçe içlerinde yiyecek kadar meyva yetiştirmişlerdir. Kırlarında yabani armut çok mebzül oldu- ğundan geçen sene binlerce ahlat, cins armuda aşılanmış ve bu aşılar yüzde doksan tutmuştur. Birkaç sene sonra bu köy bir armut memleketi olacaktır. Mekteplerinde ( ikiyüz kadar talebe okumakta ve iki muallimle idare edilmektedir. Köyün pek eski olan camii bugünlerde yeni- den yapılmak üzeredir. Bu köyün çok tatlı ve bol olan bayır karpuzları da pek meşhurdur. İstanbul (Okarpuzcu esnafı bu köye kadar uzanmakta ve tarlası içinde toptan aldıkları karpuzları Gerlengeç köyü sahil- lerine (o yanaştırdıkları kayıklar, motörler vasıtasile İstanbula sev- ketmektedir. Ormanı yakın olduğu için odun ve kömür hususunda müzs- yakaları yoktur. Kendilerine yiye- cek kadar bal dahi çıkarmak- tadırlar. Bu köyün cıvarında bağ olm ya elverişli hayli geniş bir yer vardır. Yakında (burası ahali tarafından aylaşılarak bağlık yapılacaktır. Köyün yirmi dakika arbında çok büyük ve binlerce ihtiyar meşeleri bulunan bir köy korusu vardır. Dedekoru denilen bu korunun kenarında eskiden kalma bir mezar vardır. Onun için bu köye de Koruoba tesmiye edilmiştir. Bu korunun ağaçlarını kesmek her nekadar uğur sayılmaz ise de otundan hayvanlar otlamaktadır. Burası köylülerin mesiresi ve mektep talebesinin yegâne tenez- züh yeridir. İlkbaharda köylüler burada kuzu yerler.. ve yağmur düşmezse kazanlar kurulup pilavlar yapıla- rak rahmet duasına çıkarlar. E.Ş. Amasyada Bir Cinayet Amasya ( Hususi) — Ziyare köyünde Necip çavuş isminde bir adam bıçakla midesi deşilmek suretile öldürülmüştür. Katil ya- kalanmıştır, ” Çorumda Küçük Esnafı Teşkilâtlan- dırmak Faydalı Bir Hareket Olacaktır Çorum, (Hu- susi) — Çorum, iç Anadolunun, eski ve şayanı dikkat O hususi- yetlerile o müte- mayiz bir şebri- dir. Bu zengin ve işlek vilâyetin hususiyetlerinden bahsetmeden ev- vel şu ihsai ma- lumatı vermek Vilâyetin me- sahai osathiyesi 11240 kilometre murabbaıdır. Kazaları | İskilip, Osmancık, Alaca, Mecitözli; o Sungurludur. Nüfusu 247602 dir. Yalnız şehirde yirmi üç bin nüfus bulunmakta” dır, şimalde Egerli, Feriz, gar bında Köse dağları vardır. Bu dağlarm en yüksek noktaları 1750-1765 metrodur. Bunlardan başka Urlu, Dörttepe, Akdağ, Aygar dağı gibi yüksek rakımlı tepeler de vardır. Ormanlarının mesahası 443,586 hektardır. Bu yüzden OÇorum vilâyeti hayvan yetiştirmeğe pek ziyade elverişlidir. Merkez ve mülhakatta kurşun linit, gümüş, cıva, altm plâtin gibi kiymetli ve zengin madenleri vardır. Fakat henüz hiç birisin den istifade edilememektedir. Yalnız alçı, ve kaya tuzu ocakları işletilmekte ucuz fiatlerle piyasaya sevkedilmektedir. Osmancık kazasına bağlı Kar- Çorum Küçük Sıhhat gı, köyünde mide, ciğer hastalıklarına faydalı olduğu söy- lenilen bir maden suyu; Mecitözü kazasına bağlı Beğe köyünde de Bege kaplıcası vardır. Bu sene Beğe köyüne bu kaplıcalar için bir haylı ziyaretçi gitmiştir. Bit tabi ber iki su da muhtacı tal lildir. Vilâyet dahilinde senede vasati bir hesapla beş milyon dönüm arazi zeredilmektedir. Toprağın her nevi hububata elverişli inbati kuvveti vardır. Bu arada arıcılık ve tavukçuluk mühim bir mevki almakta ve her sene külliyetli miktarda balmumu ve yumürta ihraç edilmektedir. Hayvan yetiş- tirmeğe müsait geniş bir araziye sahip olan Çorumun tiftik keçi- leri, ve koyunları pek meşhurdur. Bu yüzden her sene milyonlarca i kilo tiftik ihraç edilir. Çorumun © hususiyetlerinden birisi de küçük sanat erbabının Kastamonuda IDiyarıbekir Asri Teçhizatı İhtiva Eden Hükümet Gazi Stadının Küşat Resmi Yapıldı Kastamonu (Hususi) — Valimiz Fuat Bey, gençliğin daima hare- ketli bir halde bulunmasmı temin maksadile Ahmedin çayırı denilen mevkii Hususi Muhasebe bütçe- sinden ayrılan bir para ile stad baline koydurmuştur. Bu stada Gazi stadı ismi verilmiş ve küşat resmi yapılmıştır. Statta bir çocuk bahçesi, futbol, tenis, voleybol sahaları, jimnastik mahalli, yüzme havuzu ve bir büfe vardır. Yüzme havuzu çok büyüktür ve içinde altı kişilik bir kayık vardır. Stadın açılma merasimi (o münasebetile havuzda Oyüzme müsabakaları yapılmıştır. Senelerdenberi ihmal edilmiş olan Kastamonu gençliği bu alâkadan çok mütehassis olmuş ve daimi çalışmaları ile minnet vi şükran (borçların ödemeye karar vermiş maktadır. Biyada Mahsul Fiatlari Biga (Hususi) — Burada har- manlar tamamen bitmiş mahsuller ambarlara kaldırılmıştır. Bu yıl buğdaylar çok temizdir. Biga çarşısında buğdayın kik- losu yüz on paraya, arpanın üç on paraya, on para- ya, yulafın yüz paraya, bar- çağın üç, birinci nevi ne hudun yedi buçuk, adi nohudun beş, ve kum darının kilosu da üç buçuk kuruşa satılmaktadır. Karpuzun arabası üç ve kavu- nun arabası beş liraya indiği için Üzümün kilosu da daha tur- fanda iken beşe düşmüştür. Bir arabada üç yüzden dört yüze kadar karpuz bulunmaktadır. Bitlis (Hur 7 Doktorluğu susi |) — Muş hükümet dok- toru Fahir Bey Diyarr EE; bekir (o hükü- met dektor- vE) lağuna tayin © * iğ edilmiştir. bh P On gür yıyarıcerir nuxa denberi yeni met doktoru vazifesine baş- Fahir Bey lamış olan Fahir B. bu kısa müddet zarfında (o bastalara ve halka gösterdiği alâka ile kendi- sini muhitine pek fazla sevdirmiştir. Simavda Bir Kadın Kocasını du Meh Cemile tarafından boğazı sıkılmak saretile (öldürülmüştür. & Katil kadın cinayeti müteakip anası 55 yaşında Havva ile ölünün azna İp takarak asmışlar, badehu büyük bir soğukkanlılıkla “ intihar etti,, gi vat lunmuşlardır. “ cesinde Mehmedin, karısı tara- fından boğulmak suretile öldü- rüldüğünü ve cinayetin karı koca arasında 12 ii kipa az od al a1 tesbit etmiştir. Cinayetin İka edildiği odada henüz bilenmiş bir de bıçak bulunmuştur. Katil Mektebi ve müdürümüzü Remzi Bey çokluğudur. Bu şayanı memnuni- yet bir netice ola- rak kabul edilse bile demirci, taş- çı, sıvacı, kunda- racı, (o çapulacı, marangoz, mutaf, debbağ, nalbant müreffeh bir hal de yaşadığı kabul edilemez. Bina- enaleyh kudretli bir elin bu züm- reyi teşkilâtlandır- ması, yüöselmelerinde önayak ol- ması bir zarurettir. Bu bakımdan belediye kanun- larına mahali ihtiyaçlan karşıla- yacak, derleyecek maddeler ilâ- vesi faydasız olmıyacaktır. Çorum şehrinde 6356 ev, 375 mağaza, 55l dükkân 18 fırn 3 otel, 4 un fabrikası, 18 su değir- meni, 7 hamam, 1 sinema binası vardır. Bundan başka hastane kışla matbaa mektep gibi büyük emeklerle vücuda getirilmiş kıy- metli müesseseleri camidir. Bunlar meyanmda bilhassa küçük sıhkat mektebini takdirle (kaydetmek lâzımdır. Ortamektep mezunları kabul edilen ve iki senede Anadoluda bir doktor kadar faydalı olan küçük sıhhat me- murları yetiştirilen bu mektepte ciddi ve şuurlu bir çalışma göze çarpmaktadır. Mektep müdürü i Remzi Osman bey her hususta büyük gayretler sarfetmektedir. | Adapazarında Pencereden Başkasının Evine Girmek İstiyen Bir Adam Öldürüldü Adapazarı (Hususi) — Doğan- cılar köyünden Ahmet oğlu Ahmedin evine ayni köyden Ahmet oğlu Rasim girmeye ça- balarken hasıl olan gürültüden Ahmet oğlu Ahmet uyanmış, asılı bulunan çifte tüfeğini alarak steş etmiş ve çıkan kurşun mü- tecasiri yaralıyarak (kaçırmıştır. Yarah mütecasir kaçmakta iken evden elli metre kadar ayrılmış ve aldığı yaranın tesirile oracıkta düşüp ölmüştür. Adapazarında Tayyare Men- faatine Müsamere Adapazarı (Hususi) — Halkevi temsil şubesi 30 Ağustos Zafer ve Tayyare bayramında ( Sakar- yanın Tayyarecisi) namındaki milli piyesi temsil edecektir. Bu müsamere Halkevinin büyük sa- lonunda verilecek ilk müsamere- dir. Salonun sahne kısmı İnşa edilmiştir. Müsamerenin hasılatı Tayyare Cemiyetine terkedile- cektir. Adapazarında Bir Cinayet Adapazarı (Hususi) — Akya- zının Balballı Kadirbey köyünden Mansur oğlu Haydar ayni köyden Şahin karısı Şaziye Hanımı iki el tabanca ile öldürmüştür. Mesele- nin neden İleri geldiği henüz belli değildir. Katli Haydar firar etmiş, takibine jandarma kuvveti tefrik olunmuştur. Müddeiumum!- lik işe vazıyet ederek tahkikata başlamıştır. kadın, ifadede; artık bıktım, —— bir. aş öldüre- cekti, Ne olursa olsun dedim ve öldürdüm. Demiştir. gibi küçük esnafın; Mersin Limanında Ticari Faaliyet Mersin (Hususi) — Mersin Ticaret Odası Akdenizdeki bu mühim İimanımızın geçen Tem- muz âyına ait ithalât ve ihracat vaziyetini tesbit etmiştir. Rapora göre geçen temmuz ayında Mersin limanı vasıtasile Türkiyeye (425740 ira kıyme- tinde muhtelif ecnebi malı 80- kulmuştur. Bu ithalât gerek mik- tar ve gerekse kıymet itibarile 1932 ve 1933 seneleri temmuz ayı meticelerinden fazladır. Bu ay zarfında Ergani madeni için makine ve aksamı, adi demir ve boru ithal edilmesi bu fazlalığı meydana getirmiştir. Umumi it halât normal seviyededir, Temmuz ayındaki ihracat ra- kamları bilâkis eski yıllardan daha azdır. Bu Temmuz ayında Mersinden yapılan ihracatın umu- mi yekönu 310.662 lira kıyme- tinde 8.605.898 kiloya varmak- tadır, Halbuki geçen 1933 sene- sinde bu limandan yapılan ihra- cat 9.385.497 kilo ve kıymeti ise 361.877 lira idi. Maamafih bu ihracat Mayıs ve Haziran ay- larile kıyas edilecek olursa çok lehimizde bir netice vermektedir. Eski aylara kıyasla görülen bu artışın sebebi Temmuz ayında yapılan bazı yeni ve mühim ih- racattır. Filhakika temmuz ayı zarfında takas suretile İtalyaya gönderilen arpa ve yulaf; kıliring mukavelelerinden istifade oluna- rak Belçika ile İngiltereye sevk olunan arpalar. Almanyaya ihraç edilen kum darı ihracat kıyme- tinin çok daha aşağı bir sevi kalmamasına yardım iii X Zira Mersinin senelerdenberi en mühim ihraç maddesi olan pa- muk sevkiyatı durmuş gibi bir manzara göstermektedir. Tem- muz ayında muhtelif ecnebi mem- leketlere gönderilen pamuk mikta: yalnız 269 balyedir. Halbuki buh- ran yıllarında bile Temmuz ay- larında bu limandan vasat! olarak ihraç edilen pamuk miktarı 1500 e . Halbuki 1933-34 senesindeki ibracat azdır. Bu da mahsulün geçen sene az olmasından ileri ıktedir. Mevsim (başından on ay içinde harice gönde“ rilen Bükük miktarı 15 bin bak yedir. Halbuki ayni devre zar- fında 1932-33 mevsiminde 18 bin ve 1931-32 mevsiminde ise 90 bin balye pamuk sevkolunmuştu. Mamafib 1934-35 mevsimi için yapılan mahsul tahminleri çok lehtedir. Bilhassa Çukurova mah» sulünün iyi olması dolayısile nor- malden yüzde kırk beş - elli nis- betinde pamuk istihsal edilerek ba azalışım meydana getirdiği zararın fazlasile telâfi edileceği muhakkak addedilmektedir. Adapazarında Kaçakçılık Adapazarı (Hususi) — Turna“ dere ile Domüztepe arasında Hendek kaçakçıları ile İnhisar idaresi takip memurları arasında bir müsademe vukua gelmiş ve kaçakçılar bu sıkıştırma neticesi kaçak tütünleri birakarak gecenin de karanlığından İstifade ederek firar etmişlerdir. Tütünler müsa- dere edilmiş, kaçakçılar hakkında tahkikat ve takibat başlamıştır. Bir Kaza Adapazarı (Hususi) — Akya zının Yahyalar köyünden e man oğlu Yusufun evine mi reten gelen Sukenarı köyünden İsmail karısı Kevser Hanımın iki yaşındaki kız çocuğu köyün ortasından geçmekte olan derey* düşerek boğulmuştur. iğ