8 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

8 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

S inci kaım No. 52 Her hakkı mahfuzdur. » Ziya Sakir İstanbuldaki Almanlar Umumi Heyeca- nı Büyük Memnuniyetle Karşılıyorlardı İşte amiralın —- askerlik kaldesini ihlâl ederek - sadrazama gönderdiği rapor bahane edildi. Bahriye —Nazırı Gemal Paşa tarafından: ( Siz, bahriye — umurunun ıslâhina memursunuz. Bu itibar ile Babriye Nazırının maiyetinde bu- hunuyorsunuz. Buna binaen rapor- larınızı ancak Bahriye Nazırına takdim edebilirsiniz. Ayni zaman- da — vazifenizin, yalnız — islâhatı bahriyeye inhisar etmesi şarttır. Kuvayı bahriyemizin ahvalinden bahisle hükümetin siyaset tarzı hakkında Osmanlı hükümetine yol göstermeniz doğru değildir.) mealinde ve adetâ ihtar mahiye- tinde bir tezkere — gönderildi. Amiral, ertesi günü Cemal Paşaya Şu cevabı verdi: Emirnamenizden, hakiki vazi- yeti keşfettim. 'Bundan — sonra, gösterilen battı hareketi takip edeceğim. Ancak, son zaman- lardaki fazla çalışmaktan yorul- duğum için bir müddet kızımın Tarabyaki yalısında istirahatime müsaade buyurmanızı rica ede- rim. ) Bu cevap, pek nazikâne ol Maklaberaber, Amlral Limposun İnfialini — açıktan açığa göster- lle_lıı. idi. İşte nihayet, İngiliz- leri işten el çektirmek için ara- nan bahane, tam istenilen şekilde zuhur etmişti. Buna binaen Ami- ralin ricası darhal kabul edildi, İstediği mezuniyet verilmemekle- beraber, (Sizin, donanmada bu- lunamıyacağınız esnada, maiyeti- nize mensup — İngiliz zabiti.nile filonun Türk zabitanı arasında ihtilâf tevlit edebilecek hâdisata meydan verilmemek «ve ayni zamanda — hizmetlerinden: başka suretle istifade edilmek- üzere İngiliz zabitanını Bahriye Nezare- tine gönderiniz) denildi... Artık amiral Limpos ile İngiliılet, istis- kal edildiklerini, tamamen idrak etmişler, ve derhal işten çekil- mişlerdi. Ertesi günü intişar eden gazetelerin tebligat kısmında, şu kısa ve resmi tebliğ görülmüştü: (Amiral Suşon Paşanın ( do- nanmayi Osmani birinci kuman- danı ) unvanile hizmeti saltanatı seniyeye dahil olduğuna dair ira- dei seniyci cenabı hilafetpenahi Şerefsadir olmuştur.) Hüökümetin bu kısa tebliği, birçok tefsirata meydan vermişti. 'me.?'l::ugelince: (_)ımınlı Hükü- ü kete doğra bir adım dan tamamen gafil ve bihaberdi. Almanların, Garp cephesinde ka- zandıkları mütevalt Züferler, her« Iıfıı'ıı kalbinc' meçhul ve garip bir sürur veriyor.. Marmaranın dürgün - sularında, Moda açıkla- rında manevra yapan (Yıvnı) ile (Midilli) nin bacalarından savru- lan buram buram dumanlar, ne- 4© ve ümitleri arttırıyordu.. x İstanbulda bulunan ve Türk- lerin saf kalbini açık bir kitap gibi okuyan Almanlar, bu umumi heyecanı büyük bir memnuni- yetle karşılıyorlar; artık Türklerin 8- 9 Yöl I Borsada I Hafta İçinde ; $ Ş | # Nasıl Doğdu?.. Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldüa? Umumi harbin fik mücadele safhalarındanı Bir Alman kıt'ası, hücuma hazırlanırken kalbine tamamen hükümran ol- duklarına kanaat — besliyorlardı. Fakat buna mukabil: — Artık, kâfi derecede ha- zırlıkta bulundunuz. Harbe girece- ğiniz zaman gelmiştir. Diye bükümet ricalini tazyık- tan geri durmuyorlardı...' Geceleri sabahlara kadar devam eden vü- kelâ meclisi müzakeratı, hemen tamamile Almanların tekliflerini tetkik ile geçiyor; fakat her mü- zakere, kararsızlıkla neticeleniyor- de. Ancak, ahvale vakıf zevat arasında, » arlık tamamile Alman- İarın nü'uzu altına girmiş olan - Evver Paşanın birdenbire harbe Bebebiyet vereceğine dair bazı şaylalar devran ediyor, hattâ Talât Beyin değyavaş yavaş Enver paşa ile fikren birleştiğine, te- minat veriliyordu. Fakat, günler geçtikçe harbin vaziyeti değişiyor; Garp cephe- sinde birdenbire parlıyan Alman zafer yıldızı, yavaş yavaş bulanık bulutlarla örtülüyordu. Düşman- larına ilk tokatı attıktan sonra Belçikayı bir hamlede çiğneyen ve Fransa topraklarında dev adımlari- le ilerliyen muazzam Alman ordu- su, (Marn) meydan muharebesinde kafasına yediği şiddetli bir darbe ile sersemlemiş; olduğu yerde duruvermişti. ( Arkası var ) “Son Posta,, Bu İşte Yer- den Göğ_e KadarHaklıdır! (Baştarafı | inci sayfada) Hayır beyler.. Son Posta, memleket sporunun uğradığı son mağlübiyetler karşısında mlli bir istekte bulundu. Bu - isteğimizde yerden göğe kadar — haklıyız. Sözlerimizde en küçük bir yan- lışlık yoktur. Mübalâğa yapmış değilir. Mugalatadan ise haberi: miz yoktur. Zaten mugalata, ka- bahatlerini örtmek istiyenleri sa- rıldıkları — paslı bir silâhtır. Biz başından sonuna kadar haklı ve doğcuyuz. Son Posta, —bu - isteklerinin yapıldığını — gördüğü takdirde memlekete bir hizmet daha ba- şarmış — olacaktır. Düşüncemiz, kendi menfaatimiz değil, yalnız ve ancak millet ve memleketin menfaatidir. Bizi perde arkasın- dan ithama kalkışanlar, evvelâ kendileri hesap — vererek haklı olduklarını ispat — etsinler. Bizi itham edenler, doğru dürüst bir hesap vermedikçe — söz almak salâhiyetine sahip değillerdir. Şimdi gelelim bugün söylemek istediklerimize; dün dedik ki: “ — Bu memleket atletlerimi- zin yetiştirilmesi için yalnız antre- nör masrafı olarak yedi senede 26000 liradan fazla para harca- mıştır. Bu dolgun yeküna karşı ne elde edilmiştir? Hiç çekinme- den söyliyelim: Hiçi Bizi tekzip etmek istiyene ler meydana gelsinler ve neler yapıldığını söylesinler. Zağrep mağlübiyetini örtmek için ortaya atılan bir söz de şudur: #“— Ne yapalım, — aceleye geldi, sporcuları hazırlayamadık. Gitmeye de mecburduk ve gittik. Çünkü gitmekte siyasi iyilikler Ovardı.,, Millt bir bir spor tak- mının, mili gücü, milli kültürü ve milli haysiyeli yabancı bir mem- lekette, yabancı milletler arasım- da temsil etmek vazifesini üzeri- ne alan milli bir takımım hazır- lıksız yola çıkması bir kabahat- tir. Ve kabahat, siyasi mesele- ler ileri sürülmek — suretile ör- tülemez. Bununla beraber biz, niçin hazırlıksız gittiniz, diye birşey sormadık. Bizim anlamak istedi- ğimiz şey daha derin ve geniş tir. Biz öğrenmek ve anlamak istiyoruz ki: Hükümet #spor işlerine her zaman ara — yardımı — yaptı; halde bıâlnı kadar ıporı :ıçî yükselemedik? İşte bu sualin cevabını bekli- yoruz. Her gittiğimiz yerde uğra- dığımız — mağlübiyetlerin - hakikt sebebini — ve bunun mes'ullerini arıyoruz. Eğer bu mes'uller meydana çıkarılmazsa halkın spora karşı olan hevesi sönmek tehlikesine düşer. Ve eğer sporu yükseltmek vazifesi ciddi ve İş bilen ellere verilmezse acı mağlübiyetlerden kurtulmak mümkün olamaz. Hükümet spor işlerile yakın- dan alâkadar oluyor. Türk s&po- runun beynelmilel bir vaziyete Neler Duyduk ? #RensöReA LeeLrELAEAADEASEEREEAELERRELADAnE Istanbul piyasasında memleket mahsullerinin alım satım ve ihraç vaziyetlerine ait bir haftalık te- mevvücü şöyle tesbit ettik: Afyon — Bu hafta da pek sükünetle — geçti. Yugoslavlarla müşterek satış heyetimiz Pariste müzakerelerinin henüz bir netice- ye varmaması piyasamızı hare- ketsiz bir hale sokmuştur. Serbest piyasada bidayette 3 sandık Bol- vadin malı 585 kuruştan, bilâhara 10 sandık Bolvadin malı 575 ku- ruştan ve son muamelede Mihaliç afyonu 510 kuruştan satılmıştı. İnce mallar üzerine uyuşturucu maddeler inhisarına uzak şark için bazı mübayaa teklifleri de vaki ise de henüz mükâleme has linde bulunduğundan kaydı ihtiyat ile telâkki etmek icap eder. Bu haftadanberi Anadoludan Istanbula gelen 934 senesi mah- sulü 700 sandık etrafındadır. Tiftik — Sekiz on gün zar- fında yalnız Almanya için 2000 balya kadar satışlar oldu. Alman- ya, Konya ve Kastamonu gibi hafif beyaz telli tiftik almakta iken son zamanlarda diğer taraf mallarını da, Yozgat ve Maden gibi malları da satın almıya baş- lamıştır. Mütemadiyen talebin de- vamı ve son günlerde 150 balya Karahisar - tiftiğinin kilosunun 57 kuruş 30 paradan satılması ve ( Barselon ) siparişlerinin de inzi- mam etmesi Üzerine tiftik piyasasi bir kat daha kuvvet bulmuştur. Bu meyanda geçen haftanın de Ruslar (2200) balya ikinci nevi tiftiklerimizden kilosunu 44 kuruş otuz paradan almışlardır. Vakıa asıl tiftik ipliği işile başlıca meşgul bulunmayı pek eski zamandanberi meslek ve sanat İtti- haz etmiş olan İngiltere ve Amerika siparişleri hemen hemen bir ge- uyuşturucu maddeler fabrikatörlerile | İ nedenberi kesilmiş İse de tiftik emtiası artık yeni yeni mahreçler bulduğuna göre, gittikçe fiatları kuvvetlenmektedir. Kastamonu ve | Konya tiftiklerinin kilosu 56 ku: | ruş üzerindedir. Bilhassa bu gibi malara Almanyadan talep tevali etmekte ve tüccar her gün sipariş almaktadır. Bu malların azlığı hasebile diğer Yozgat, Maden ve hatta Polatlı mallarına da son günlerde siparişler gelmektedir. Yapağı — İnce mallar üzee rine Almanyanın işlerinin devami diğer cins yapağılarımıza da tes'ri | olmuştur. Bilhassa yıkanmış yapağı talebi de devam — etmektedir, Hafta içinde fiatlar terakki ete mekle beraber faaliyeti de devam | etmiştir. Son muamele Rumeli mallarının kilosu 58 buçuk, Kara-s hisar mallarının da kilosu (44,85) kuruştur. Hububat — Hafta bidaye- tinde tüccar namına eskişehir, Polâtlı ve Kütahya havalisinden geçen haftalara — nazaran fazla miktarda buğday gelmesi Üüzerine piyasa tedrici tenezzül etmiş ve son günlerde düşkünlük tevakkuf ederek ekstra beyazlar kilosu 4 on paraya, birinci beyazlar 7-8 çavdarlıların — kilosu —4 kuruşa 25 - 26 çavdarlılar da 3 kuruş 37 paraya satılmıştır. j Ziraat bankasının ekser ma- hallerde — mübayaata başladığı haber alınmıştır. 4 Arpa — Her gün muntazas man —Anadoludan — on, on beş vagon gelmektedir. Son günlerde hariç piyasaların tenezzülü piyas samıza da tesiri olmuştur. Biralık — arpaların kilosu Üç kuruş on ikl j buçuk paraya kadar düştü. Ak manya İçin mübayaata devam edilmektedir. Şu kadar ki başka ihraç memleketlerinin fiatları daha — noksan olduğundan bir iş yapas | muyorlar. Sovyetler Ve Ame- Japonya Ve 935 rika Görüşmeleri Eski Borçlar İşinde An- laşmak Mümkün Olamadı Vaşington, 7 ( A.A ) — Salâhiyet- tar bir membadan haber alındığına göre, Sovyet-Amerika borçları müza- kerelerinin akamete uğramasına se- bep, Rusyanın 100 mi'yon dolarlık bir Çatikraz ile ayni miktarda kredi ko. laylıkları yapılması için ararıdır, Söylendiğine göre — reisicumhur kredi kolaylıkları yapılmasına müsa- Ktir. Fakat istikram reddetmektedir. Almanya Yağ Alıyor Oslo, 6 (A.A.) — Almanya İaşe nezaretine bir buçuk milyon İngiliz liralık Balina balığı yağı satmak için mühim bir Norveç grupu ile Almanya arasında bir mukavele imzalanmıştır. Mezkür grup Almanyaya 150,000 ton yağ satmıştır. ——— girmesi için sporculara para ve-« riyor, onların seyahatlerini temin ediyor. Fakat bu emeğe rağmen a'man neticeler hep sıfırdır; hiçtir. Nitekim son Zağrep seyabati için de . 4000 lira verilmiştir. Fakat bu para acı bir mağlübiyet uğ- runa harcanmış - oldu. Spor bugün her memlekette millt varlığı temsil eden bir vazi- yettedir. Beynelmilel galibiyetler nasıl ki içimize ferah verirse, bilâkis mağlübiyetlerden de utanç ! Konferansı Tayyare Taşıyan Gemiler | De Nevzuubahs Olacak Tokyo, T(ALA) — Japonlarin deniz meselesi hakkındaki nihal teke lifleri imparatora arzedilmiştir. İmpes | rator bu teklifleri isterse tadil ede. bilecektir. 4 Tekliflerde ( beş - beş - üç) nlü. | betinin kaldırılması, Vaş'ngton mudas | hedesinin tadili veya yerinc bir başe | kası yapılması vardır. 5 Bu siyasetin tasvibi, bugün kabi«e İ neden iİstenecektir. Japonya, aynı zas | manda saffıharp zırhlıları ilö tayyare | taşıyan gemilerin tamamen kaldırıla masını veya cezri şekilde tahdidini istiyecektir. Dr. KEMAL NURi <a Cilt ve Zührevi hastalıklar mütehnasısı u: Rumeli han 16 B.'o..Tel : 40153 — duyuyoruz. Bunun içindir ki sporu oyuncak — olmaktan — kurtarmak | zaruridir. Bunu da yapacak ancak hükümetin elidir. Hükümet spor teşekküllerini sıkı sıkıya murakabe | etmeli, spor işlerine yeni bir düzen vermeli, sporcuların çalış- . maları temin edilmelidir. Bu de- | diklerimiz yapılacak olursa spor | derhal yükselecek ve yözümüz xm.yq:ı;,h:, bizde spor bugünkü | halile bir faciadır |