1 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

1 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Sür'atten İstifade Etmeliyiz Dünden itibaren bizde de yurt içinde uzun mesafeler arasında tayyare seferlari başları. İstane bul - Diyarıbekir hava postası nn sür'atinden istilade etmeli- yiz, yolculuklarımızı tayyare ile yapmalıyız. Nitekim kendilerile görüştüzümüz kimseler de sür'- atten istiadenin zaruri olduğu: nu söylüyorları 'Tahir Bey (Mühendis. Çenberlitaş)— Yirminci asrn ayırtıcı markası ve bellisi sürattır. Yirminci asrin (25) se- melik insan Ömrü eski devir insanla- rının (1$50) yaşından daha çok gör- meğe, öğrenmeğe ve bilmeğe müsaittir. Bunu da temin eden süratlı nakil va- Sitalarıdır. Bunların da en süratlısı tayyaredir. İnsanlar süratlı vasıtalarla dünyanın her tarafını açtılar. Tayya- velerle kürenin etrafında — devirler yaptılar. Şimdi tayyarelerin süratı da insanları tatmin etmiyor, bava taba- larının Üstündeki boşlukta yüzecek daha süratli tayyareler istiyorlar. Biz de bu sürat vasıtalarını ne kadar çabuk alır ve katedersek medeniyet yo'unda kaçırdığımız fırsatları 6 kadar çabuk telâfi ederiz. Dünden itibaren İstanbul . Diyarı- bekir tayyare postaları başlamıştır. Bunu bir süs olarak telâkki yarıbekire kadar gidip gelmeli ve aziz yurdumuzu yukarıdan görmeli ve ona göre çalışmalıdırlar. * Asım Bey (Beyoğlu İstiklâl caddesi 182 ) — Türkler eskiden çok seya- hatçi hatta seyyar bir millet idi. Da- ima dünyanın doğusundan batama kadar seyahat halinde idiler. Bütün meşhur seyyahlar Türklerden yetişir- di. En son seyyahımız Evliya Çelebi- dir. Kitabı bütün dillere çevrildi. Fa. kat son asırlarda Türkler çok oturan bir millet olmuştur. Halbuki seyahat, tıhhat ve servet getirir. Hergün dün- yanın dört ucundan İlmanımıza çeşit çeşit vapurlar seyyah getiriyorlar. Bir Türk kafilesinin buradan kal- kap ta Amerikaya gittiğini hiç işittin mi? Devlet Demiryolları yeni tenrilâtla bizi seyahat gezintilerine , alışt rıyor. Şimdi de tayyare postalarımız başladı. Her Türk, hele gençlerimiz tayyareye binmiye ahdetmelidir. Sivil tayyare- ciliğimiz ancak bu şekilde inkişaf eder. x Ayhan Bey ( Baykoz Yalıköy) — Büyükleredeki Tayyara Şi yolcu bulamamaktan şikayet edi Yaptığı bir istatistiğe göre ta €n #z binön millet Türklermiş. kaçırdığımız fen, ilim ve marifet fır« satlarına yetişmek için çok uçucu bir millet olmamız Jâzımdır. İşte yeni tayyare postalarile bu fırsat açılmıştır. Teyyareler en rahat, en emin nakil vamtalarıdır. Ben gelecek yaza tayya- relerimizle Şark - vilâyetlerimize uç- mak için şimdiden para ayırmıya başladım. | üzerine, esnaf cemiyetleri Hilesiz Süt içmek Mümkün Olamıyacak Mı ? Sütçülerle süt - satıcıları ber bazı fıkirler öne sürmüşler ve almakta — oldukları Halbuki bu da müstahsillerin işine Öğrendiğimize göre, anlaşma vermiyen sebeplerden birisi satıcıların, müstahsiller- den gayrl vasıtalarla süt temin etmiş olmalarıdır. Bunlar, kendilerine uzlaşma teklif tinde kalanlarla ve bilhassa civar köylerden süt getirenlerle anlaşmışlardır. Bu vaziyet karşısında, süt müstahsilleri gayelerin varabilmek için başka çarelere baş vurmak üzeredirler. Hilesiz ve az bir kârla kanaat ederek süt sa- arasında görüşmeler hentiz bir neticeye bağlanabilmiş değildir. Satıcılar, müstahsillerin tekliflerine aldırış etmemekle bera- süte inekçilerin ancak 2 kuruş ilâve edebileceklerini bildirmişlerdir. piyasadan bugün lebine olarak gelmemektedir. teminine imkân edenlerin hari- tışı yapmak yolunda satıcılarla anlaşamıyan müstah- siller, bu suretle kendi başlarına harekete geçmek hu- susunda da bir sürü müşkülâtla karşılaşmışlardır. Çün- kü, süt satıcılarının hariçten süt tedarik edebilmeleri, boykot kararının tatbikana meydan vermemektedir. Dün bir garete, süt müstahsillerinin doğrudan doğruya harekete geçeceklerini ve bugün her eve reklâm için yarmışar kilo süt dağıtacaklarını yazı- yordu. Bedava süt dağıtılması yolunda böyle bir karar mevcut olmadığı gibi, yukarıda söylediği- miz sebepler dolayısile süt satışımı müstahsillerin idare etmesine bugün için beraber her iki kısım arasındaki temasların ardı kesilmiş değildir. Dün akşam da bir kısım satıcıların imkân yoktur. Bununla iştirklle bir toplantı yapılmış ve bu mesele yeniden görüşülmüştür. .. Halledildi Esnaf Cemiyetleri Ticaret | Odasına Bağlı Olacakmış Ticaret müdürlüklerinin lâğvı l müra- kabe bürosunun nereye merbut olması lâzımgeldiği meselesinden doğan ihtilâf balledilmiştir. Ticaret ve sanayi odaları ni- zamnamesinin 145inci maddesin- deki sarahate istinaden, mürakabe bürosu bundan sonra odayâ mer- but olarak çalışacaktır. Ancak vilâyet vasıtasile yapılacak muha- beratta kolaylık olmak üzere ya- zılacak tezkerelerin bir suretinin de vilâyete gönderilmesi takarrür etmiştir. Mektepler Açıldı Bu sabahtan Hibaren Üniversite Fakültelerinde, lise ve orta mek- teplerde, ilk mekteplerde tedri- sata başlanmıştır. Bu #sene mek- tepler geçen senekine nisbetle çok kalabalıktır. Bu hafta içinde mekteplerde — yeniden açılacak, — talebe — dershanelere taksim edilecektir. Bir dershane- de (S0)den fazla talebe bulunma- masına gayret edilecektir. Aparltıman Kapıcıları İstanbulda beş bin kadar han ve kapıcısı olduğu anlaşılmıştır. Halbuki bunlardan ancak bin ka- darı şimdiye kadar muayene edi- lerek kendilerine hüviyet cüzdanı şubeler verilmiştir. Diğer bütün kapıcıla- | riın muayene edilmesi için bele- diye şubelere bir tamim gönder- miştir. l .Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: yaşıyabilir l Ih?isas ÖL Mahkemesinde Hüküm Giyenler Gümrükteki Sekizinci İhtisas mahkemesinde iki dava netice- lenmiştir: Şapka kumaşı kaçakçılığından dolayı haklarında takibat yapılan altı suçlu hakkındaki duruşma bitmiş, — bunlardan komsiyoncu Mıgırdıç ve Ekrem Efendiler - bi- rer hafta hapis, 900 lira para cezasına mahküm — olmuşlardır. Haçatur, Koço, Ragıp İsmindeki diğer suçlular beraet etmişlerdir. » Valdehanında esrar satar- ken yakalanan Aziz ve Niyazi ismindeki iki suçludan Niyazi altı ay iki gün hapse ve 110 lira para cezasına mahküm olmuştur. Başından Yaralamış Çarşıkapıda kahveci Iranli Ali bir para meselesinden çıkan kav- ga neticesinde terzi Kirkoru ba- şından yaralamıştır. Kondinden Geçmiş! Üsküdarda Ayazmada Mum- hane sokağında oturan Aziz adlı biri kendini bilmiyecek derecede sarhoş bir halde sokakta ötekine borikine sarkıntılık ederken yaka- lanmıştır, Yurttaş ! Bugün sandık başına koş, İilsteye göz gezdir ve belediye meclisine se- çeceğin azâya reyini ken- di elinle ver. Bu, hem hakkın, hem de vazifendir! ; v Sinema zeyretmeden yaşır yamazlar.. e — Buna nasıl hüküm veri- yorsun Hasan Bey? — Odun, Kömür Fiatlar Sebepsiz Yere Birdenbire Yükseldi Son zamanlarda odun ve kö- mür fiatleri üzerinde gözle görü- lür bir ihtikâr başlamıştır. Odun 230 kuruştan 400 kuruşa fırla- mıştır. Kömür de 6 kuruşa yük- selmiştir. Belediye bu vaziyeti tet- kik ettirmiş, şehirde iki senelik istok odun ve kömür olduğu an- laşılmıştır. Hiç bir sebep yok iken fiatlerim böyle yükselişinde ihtikâr olduğu anlaşılmaktadır. Belediye, fiatları yükselten odun ve kömür- cüleri cezalandıracaktır. Bir. Tramvay Vatmansız Kaldı Dün Üsküdardan Kadıköyüne gitmekte olan 3 numaralı tram- vayın vatlmanı Abdullah efendi bir aralık muvazenesini kaybede- rek tramvayın dışina düşmüş ve tramvay ilerlemekte devam etmiş- tir. Yaralanan vatman Abdullah efendi derhal kalkarak koşmuş ve tramvaya utlıyarak işinin ba- şına koşmuş ve muhtemel bir facıanın önünü almıştır. 150 Lira Ne Olmuş? Sirkecide oturan Mustafa efen- di adında biri zabıtaya müracaat ederek, evvelki gün Kantarcılar- da liç yıldız blaküvi fabrikası sn- hibi Lazari Efendinin masası Üze- rinde unutluğu ve İçinde 150 lira bulunan cüzdanının geri verilme- diğini iddia etmiştir. Hararet Derecesi Dün hava epeyed serinlemişti. Ha- raret derecesi sabahleyin 15, öğle üzeri 18 idi. Dün en fazla hararet 19 en az da 18 olarak tesbit edilmiştir. Hasan B. — Bir gazetede oku- dum. Adamın biri sinemaya gir mek için sahte sinema bileti yapmışl, Türk - Yugoslav Dostluğunun Çok Parlak Bir eseri Türk mealektaştarile temas etmek ve ikl yüce Balkan devletini biribirine mak maksadile İstanbula gelmiş olan Yugoslav Âyan ve mebusan meclisleri murahhas heyetleri, Yoğoslav millet ve parlâmentosunun Türk milleti ve onun ulu önderi Gazi Hazretleri hak- kında besledikleri dostluük ve sarml- maz bağlılık duygularını resmen teyit etmek, bu suretle, Ankı Hükümütlerinin şarki Arrı yolu ile düzen ve ileri gidişi sağlamak üzere kurdukları anlaşma ve birleşme tserini kuvvetlendirmeke için bugün, hep bir arada, Türkiye Büyük Millet meclisi r&lsi Küzım paşa hazret'erini, Dolmabalçe sarayında ziyaret etmiş- lerdir. Türkiye parlâmento — mahafilinde derin olduğu kadar samimi bir akis bulan bu resmi ziy:ret, Yuğoslav mil- letinin, iki memleket arasındakt mü- nasebetlere hâkim olan siyasete sadık bulunduğuna parlak bir delil sayık maktadır. Emette Dokumacılık Emet — Burada Benli oğlu Ahmet ve arkadaşı Ali Elen- diler tarafından kurulan doku- macılık kooperatifi ilk önce beş tezgâh ile işe başlamıştı. İşteki incelik yüzünden herkes dokuma- ları beğenmiş ve çok satış yapıl- mıştır. Bunun Üzerine tezgâble- arttırılmış, daha fe” çıkarılmıya ve iste. mıiya başlanılmıştır. Sıhhat Vekilinin Dünkü Tetkikleri Sıhhat Vekili Doktor Refik Bey dün sabah Tıp Talebe yurdunu ziyaret ederek, öğleye kadar kalmıştır. Tıp 'Talebe —şüzdunun mütekâmil — bir şekilde olması için, Vekil Beye bazı teklifler yapılmış, Vekil Bey, yurdun ıslahi için bütün ihtiyaçların temin edileceğini vadetmiştir. Ergani İstikrazı Ergani demiryollar istikrazı tahvil- kerinin satışı dün akşam nihayet bul- muştur. Şimdiye kadar bü'ü> tabvil. ler tamamile satılmıştır. Kadıköy Tramvayı Kadıköy— Yoğurtçu, Fener yolu — Caddebostanı — Suadiy»* — Rostancı hatlarında bu sabahtan itibaren tram- vay işlemeğe başlayacaktır. Talebe Birliği Kongreas! Milit Türk talebe birliği, 15 Teş- rinievvelde senelik kongresini yapacaktır. Demiryolu Ucuzluğu Şark demiryolları Ücretlerinde ya. piılan tenzilât bu sabahtân itibaran tatbik sahasına konulmuştur. Bu ten. zilâtla, gerek banilyö, gerek büyük hat ücretleri yarı yarıya ucuzlamıştır. Ayni zamanda bugünden itibaren İzmir-İstanbul yolculuğu da 17 saate vlet demiryollarının bu ığı yeni tarifö bugün ne yemil »« Şu hali bir düşünsene ah te senet, sahte para yapm . yot — da sahte sinema - bileti YW’; .i A e$i