1 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa “SON POSTA Birinci teşrin 1 Ziraat İşleri Ağaçların Korunması Sonbahar gelmiştir. Bahçelerin hastalıktan kurtarılması lâzımdır. Meyvalı ve meyvasiz ağaçların sayısız düşmanları ve hastalıkları vardır. Bunların bir kısmı böcek- lerin bir kısmı da mantarların husüle — gelirdikleri — zararlardır. Gerek böceklerin gerek mantar- ların bu zararları bazen o kadar büyük olur ki senelörce ömür sürmüş kocaman ağaçlar kısa bir zaman içinde yavaş yavaş çürü- meye veyahut kurumağa başlarlar. Hastalık baş gösterdikten sonra yapılacak çareler olmakla beraber bu çarelerin tatbiki için hem fazla masraf hem de zaman kaybedilmiş olur. Böceklerin o kadar çok çeşitleri vardır ki bunları birer birer ayırmak için bilgi ve görgü lâzımdır. Kelebek halinde olanlar, böcek halinde olanlar, uçamıyan yani kanatsız olanlar, tırtıl veya kurt şeklinde- kiler velhasıl hepsinin da ağaca zararı vardır. Bu zarar ağaçların tomurcukları açılmağa başladığı zamandan yaprakları dökülünciye kadar daha doğrusu kışa kadar devam eder durur. Umumi bir kaide olarak denilebilir ki her- hangi bir hastalık olursa olsun kış başlangıcında tedaviye başla- mak zarureti vardır.. Bu ilk tedavi sayesinde hastalığın dörtte üç nisbetinde önüne - geçilebilir. Kışın — ağaçların — yapraksız olmaları iİlâç tatbikini kolaylaş- tırır. Bahçe meraklılarına bizim tavsiye edeceğimiz en basit usul- lerin faydasını göreceklerine şüphe yoktur. 1 — Dökülen ağaç yaprakla- rini yakıp külünü bahçeye serp- mek. Bu sayede yaprakların üze- rinde ve altında bulunabilecek böcek ve kelebek yumurtalarını mantar özlerini ortadan kaldırmış olursunuz. 2 — Budanan veya kuruyan dal parçalarımı ayni — süretle yakmak, K 3 — Yere dökülen delikli de- liksiz, çürümüş ve çürümemiş meyvaları ayni suretle toplayıp yakmak. Bu meyvaların içi mutlak surette kurtlu olabilir. Bu kurtlar büyüyüp tekrar kelebek veya böcek haline geçerlerse hastalık tekrarlar. 4 — Ağaçların — gövdelerine, dallarına içinde yüzde dört kireç ve yüzde iki nisbetinde göz taşı eritilmiş ilâçla badana fırçasile güzelce badana ederek bu dallar veya gövde üzerindeki böcek yu- murtalarını bu suretle mahvetmek. 5 — Pamuklu böcek denilen birkaç çeşit böcekler vardır. Bun- lar elma, armut, dut, erik, kayısı Üzerinde bulunur. Bunları da aynı yukarıdaki ilâca birbuçuk litre zeytin 'yağı veya petrol yağı ilâve ederek badana etmek kâfi gelir. Yabhut yalmız bu pamuklu böcek- ler için beş kilo adi sabunlu suya ilâve edilmiş yarım kile gaz İle yapılacak ilâcı slürmek veyahut püskürgeç ile böcekler Üzerine püskürmek kâfi gelir. 6 — Danvarlar, evlerin harici kaplamalarının üzerine yumurtlan- mış böcek - yumurtalarile beyaz lahana kelebeği kozası gibi kele- bek kozalarım da toplayıp ezme- Hdir ki bu kozalardan ilkbaharda kelebekler çıkamasın, Lütfi Arif Postanın (Ziraat mlk kohassıı a.za cevap verecektir, Bi ÖSi Si | Tren Ucuzluğu Bandırmada Yeni fa Vesile Oldu Bandırma (Hu- susi) — İstanbu- — la 64 mil measa- fede olup 344 ki- lometrelik bir de- B miryolu ile İzmire bağlı olan Ban- dırma mühim bir B transit ve ticaret merkezidir. Ok dukça İşlek bü- lanan limanımıza haftada dört se- fer vapur. uğra- makta ise de bu da ihtiyaca kâfi gelmemektedir. Şimdiye kadar geceleri işleyen vapurlar I Teş- rinden itibaren gündüzleri Işleme- ye başlayacaktır. Bu münasebetle servislerin beşe çıkarılması ihti- mali de vardır. İzmir Demiryolunun devlete geçmesi Üzerine navlun fiatlarında yapılan *6S0 tenzilât gerek yolcu ve gerekse tüccarı işleri yüzde yüz fazlalaştırmıştır. Balıkesir - Bir İnkişa Bandırmadan bir manzara Bandırma arasında Cuma günleri tenezzüh tren! kalmakta ver her iki komşu memleket halkının bir- maktadır. Eskiden Balıkesire — üçüncü mevki 210 kuruşa giden bir yolcu şimdi 110 kuruşa gitmektedir. Balıkesir - Bandırma arasında işliyen ve trene rekabet yapmakta | 75 kuruşa yolcu lardır. —Evvelce fiatlarının pahalı olması yözünden nakliyat ve seya- hatı Mudanya - Gemlik - tarikile yapan halk bu vaziyet karşısın- da bu tariki tercih etmektedirler. Navlun - fiat- #lcaret ve iktısa- diyat üzerinde de büyük bir tesir yapmakla beraber Bandırmanın mevki ve ehemmi- yetini bir kat daha yükseltmiştir. Bandırmada canlı bir. Maarif hayatı olup dört ilkmektep, bir de hususi ortamektep vardır. Fakat bunlar ihtiyaca kâfi gelmemekte- dir. Bütün sınıflartn kadroları kâmilen — dolduğundan — birçok yavrular mektepsiz kaldılar. Bartın Ağır Cezası Kaldırılacak Mı? Bartın (Hususi) — Yeni Ad- liye teşkilâtı sırasında Bartın Ağır Ceza teş- B kilâtımın da kal- | dırılacağı bura- || da şayi olmüş, ciddi bir tees- uyandırmıştır Çünkü Lı. tın kazası 208 köyü ve Sübine yakım nüfusuy- la başlı başına bir Ağır Ceza mahkem esini Bartın Ağır Ceza Retsi Saffet Aziz Bey meşgul edecek vaziyette olmakla beraber ayni genişlikteki Safran- bolu kazası âı Ağır Cera işle- rinde kazamıza bağlıdır. Binaena- leyh Bartın Ağır Ceza mahke- mesine her sene, birçok vilâyet- lerin ağır ceza teşkilâtı kadar iş gelir ve bu işlerin pek çog: aynı sene İçinde İntaç edilir. münasebetle ağır ceza teşkilâtı- mızın kıymetli unsurlarını da tak- dirle anmak bir vazifedir. Kazamızda yirmi beş sene- denberi ağır ceza teşkilâtı vardır. İstinaf —mahkemelerinin lağvına kadar da bir istinaf mahkemesi vardı. Bu da güsterir ki Adliye teşkilâtı itibarile kazamızın ehem- miyeti daha evvel takdir edil- miştir. Bu ehemmiyet bugün azal- mış değildir. Çünkü, Bartın, Zon- guldak vilâyetinin en büyük ve merkezi — vaziyetteki — kazasıdır. Buradan Ağır Ceza kaldırıldığı ve bu davalar Zonguldak Aq: Ceza mahkemesine verildiği tal dirde Bartın ve Zafranbolu ka- zaları halkı çok müşkülât çeke- cektir. Kırkağaç - Akhisar Yolu Kırkağaç (Hususi) — Kırkağaç Akhisar yolunun inşaatına mera- simle başlanılmıştır. Bu yol hiç tamir görmemiş olduğundan pek fena vaziyette idi. Yolda amelei mükellefe çalıştırılmaktadır. |Malatya Hastanesi Baştemşiresi Bartın (Hususi) — Hatanemiz başhemşiresi Nedime H. Malatya hastanesi Başhemşireliğine tayin olunmuştur. , sür ve endişe | Yerli İnsan Vücudü |Modelleri ı birlerile tanışmalarına vesile ob İbrahim Beyin yaptığı inaan vücudu modelleri Mardin (Hususi) — Ortaaek- tep rslm muallimi İbrahim Bey karton piyerden gayet güzel in- san vücudü modelleri yapmıya muvaffak olmuştur. Maarif Ve- kâleti İbrahim Beyin modellerini pek beyenmiş, bütün mekteplere bir tamim yaparak ÂAvrupa ma- mulâtına tercihan satın alınması- ni tavsiye etmiştir. İbrahim Bey mekteplerin taleplerini karşılamak için bir de atelye açmıştır. İspartada Dün İki Büyük Fabrikanın| Mustafa Temelleri Atıldı Isparta 30 (Hususi) — İçlerine de Zonguldak meb'usu Ragıp Beyle bir ecnebi mütehassısı lanan İktısat vekâleti ihtisas he- eti Keçiborluya İştir. İktisat (’okîli Celâl Bey de bu sabah şeh» rimize gelmiştir. Sabahleyin Ispar- ta Gülyağı fabrikasının, ögleden sonra da Keçiborluda kükürt fab- rikasının temelleri atılmış, bu su- retle beş senelik sanayi progra- mında dahil*iki büyük fabrikanın daha kurulmasına başlanılmıştır. 'Temel atma resimleri halkın coş- kun tezahliratına vesile olmeş, bu münasebetle — hakikatleri — ifade eden ve istikbali anlatan nutuk- Tar teati olunmuştur. Bodrumda Su Tesisatı Bodrum 30 (A.A.) — Kasa- banın su tesisatı İşi tamamen bit- H. İçme suyümuz yer altından çe- lik borular içinde gelmektedir. | Samsunda Yerinde Bir Yardım Samsun (Hususi) — Şehrimi- zin hayır seven zenginlerinden Arslan B. bu- rada öteden- beri fıkaraları korumak, ye- timlere — yar- dım etmek ve daima — âlice- naplık göster- mekle — tanım mıştır. Arslan B.bu sefer de mek- Arslan Bey teplerde okuyan yoksul ve yetim yavruların bir senelik kitap, ka- lem, delter masraflarını karşıla- mak için 3 bin lira teberru et- miştir. Bu pek yerinde ve cidden iyl düşünülmüş yardım muhbitte se- vinç uyandırmış, Maarif Müdürlü- gü de bir tezkero yazarak Arslan Beye teşekktir etmiştir. Burdur Hastane- sinin İnşaatı Burdur. (Hususi) — Burdur b'usu ve sabık t vekili ref Beyin teşebbüsile Burdur. halkı , memleketlerinde tam teşekküllü ve asri teçbizatlı bir hastane yapılması için maddi yardımda — bulunmuşlardı. — Has- tanenin temel atma merasimi de Cümhuriyetin onuncu yıldönümü bayramında — yapılmıştı. — Inşaat sür'atle — ilerilemektedir. İnşaat Sıhhiye Vekâletinin gönderdiği plân dahilinde yapılmakta, ve 'eni Afyon - Burdur - Antalya tti İstasyonu karşısında, Büyük şebir parkı önündeki Çatalpınar mevkiinde kurulmaktadır. Hasta- nenin inşası için halkın nakdi yardımından başka belediye ve hususi muhasebe İdareleri tara- fından da para verilmiştir. Inşaat bittikten sonra gayet musanna bir defter yapılacak ve bu def- terin ipek yapraklarına hastanenin tesisi için maddi yardımda bulu- nanların, çalışanların, — teşebbüs yapanların isimleri altın yaldızla yazılacaktır. Cerrahi paviyonuna Mustafa Şeref Bey pavyonu ismi verilecektir. olan otobüsler ise taşımıya başlamış- şimendifer navlun larının ucurlaması Tarihi Fıkra Dün Ve Bugün Gümüş sikkelerimiz - basılıyor. Demek ki paranın sesini işitmek de artık mümkün olucak. Bu sez, yer yüzündeki seslerin kulağa en hoş gelenidir. Bu sebeple kendi kendimizi kutlularsak hiçte yersiz olmaz. a Ben bu münasebetle eskiden piyasada dolaşan paraların bir cetvelini okuyucularıma — takdim etmek istedim. Bu zahmeti niçin ihtiyar ettiğimi de sonra söyliye- ceğim. İlkin cetveli sunayım: Eşrefi; altındır. Yeni Eşrefi, Sonralari buna tuğralı altın ve zeri mahbup denilmeye başlandı. Esedi, gümüştür. Aynalı, altındır. Altmışlık, ellilik, altılık, beşlik.. Bunlar gümüştür. Para, sümün; cedit zer İstanbul ( altın ), yeni zincirekli — ( altın ) — cihadiye, hayriye, surre altınları, ruml altını, Zolta, Istanbullu, kamertap, sulta« ni, şahi, tuğralı, acli altınları, kuruş, fülüs, fındıki ( altın ), filorl yahut yaldızlı altın, mangır, Mahe mudiye altını, memduhiye, nısfiye, metelik, yüzlük, yaldızlı mahmu- diye, yirmilik altın, kara kuruş sultani, Mısır zincirlisi, Mısır tuğ-« ralısı, Abbasi, rub'iyye, sulyeriyal, polye büyük livr, küçük livr, İkilik, mecidiye, yarim beşi bir yerde, beşi birlik... Bunlardan başka Egüler, Kres misler, Napolyonlar, rubleler, rup-» yeler akçeler ve daha bir sürü ismi imlâya gelmez paralar asır- larca bizim memleketimizde dön- dü, dolaştı ve bu paralar lizerine de çeşit çeşit dolaplar çevrildi, spekülâsyonlar yapıldı, halk he« men hergün bir ziyana uğratıldı. Osmanlı imparatorluğunun siyasi bünyesindeki garabet, parasında da vardı ve bu paralar, her dil- den Gten bir şeydi. Fakat benim bilhassa söyle- mek istediğim cihet şudur: Eski devirlerde böyle yüz çeşit altın, gümüş ve bakır para kulanıldığına bakıp ta o devirlerde para bolluğuna zahip olunmasın. Bunlar, kumaş veya meyva gibi zaman — zaman" mevsim mevsim piyasada yüz gös« terirdi, sonra ortadan kaybolurdu. Devletin kullandığı, aylık olarak verdiği para, akçe idi, Bunların da aylık dağıtırken kalp veya mağşuş olanları sürmiye çalışırlardı. M. T Mülkiye Müfettişleri Muşta Muş (Hususi) — Mülkiye mü- fettişlerinden Rifat, Fuat, Rük- neddin ve Hasip Beyler iki haf- tadanberidir. Muştadırlar. Hükü- met dairelerini - teftişle meşgu- dürler. Bitlis. ve (Varto) kazala- mna da geçmişlerdir. Burada daha bir müddet kalacakları an- laşılmaktadır. Muşta Yeni Bir Kaza Muş (Hususi) — Bu sene vi- Ilyod:.ıiıduı ayrılarak (Karaköse) vilâyetine verilen (Melazgirt) ka- zasına mukabil merkeri iros) olmak üzere (Bingöl) İsminde yeni bir kaza teşkil olunmuştur. Bu kazanın kaymakamlığına da Ke- mal Bey tayin edilmiştir. Vilü- yetçe yeni kazanın kadrosu ha- zırlanmaktadır. — - Bartın Ticaret Odası Başkâtip!iği Bartın (Hususi) — Ticaret ve Sanayi Odası Başkâtibi Tbrahim Vocdi Bey, - İktışat Vekâletinin emrile 1 Eylülden itibaren vazi- fesinden ayrılmıştır. Yerine tayin olunan başkâtibin yakında gönz- derileceği bildirilmiştir.