6 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

6 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

“a g9 in e ll, Siyaset Âlemi ransız ttifak Sistemi özülüyor Mu? |Firdevsi Lehistanla Fransa arasında ittifak zincirinin kopmak alâmetleri er- diğini bugün değil, daha çok evvel kaydetmiştik. Bu alâmetler, Iki devlet münasebetinin şeker renk bir hal ol. # masından sonra bir hayli istihale ge- / çe ve nihayet bugünkü inkıta teh- kesine dayandı. O suretle ki barı Frensiz garete. lâri bu ittifaka crtık bir nihayet veril. mesini istiyecek kadar ileri gidiyorlar, Bunların başında Övr vardır. Örr er #sasen askeri ittifa lar sisteminin aleyhindedir. Mi Fakat Fransanın harici siyasetini böyle bir sistemâ dayattırdığı için o da bu emrivakil kabul etmişti. Şimdi, bu zincirden Leh halkasının kopmak © İstidadını göstermüsi üzerine öskeri ittifaklar sistemini me eu de ia fenalığına işaret Siyasette minnet Ove şükren gibi duyguların yeri yoktur. Bi. Baenaleyh biz, Lehistan için yaptık- larımızı sayıp dökmiyeceğiz ve hele, Alman - Fransiz Lahis- tavn © vaziyetinin oessali © en. gel teşkil ettiği Üzerinde de durma- yacağız. O, nasıl ki Berlinle yaptığı bir anlaşma üzerine bizden yür çevirdi ise, biz de yarn Almanya ile konuş- tuğumnz zaman Lehistanın vaziyetini kale slmadan hareket edeceğiz. O ramiz ki iktisaden yüksrimezinde Tansız sermayesinin ik hi: olmuş, fakat a kan gemi Leh ame'enin işgaline karşı a et Aynen, Fransanın iddia edilmekte, raya e sözümüz yoktur. Yalaz olmadığımı SEE Or ve e işe "Dir gekil verilmesini İsteyoruz. Fransanın Lehistanla olan ittifakı bir ittifak ol maktan çıkmıştır. * Bu hadis, yukarıda işaret edildiği gibi bütün bir ittifak sisteminin hak kalarında a » atadan Allan Male eee bir muvaffakiyet temin etmiş Bayıla. bilir. — Süreyya Batmaktan Kurtuldu Londra, S(A.A)-— Ainderbi yük vapuru tayfasının, geminin bir kıs- mına dolan suyu tu'umbalarla boşalt- maya muvaffak oldularmı, vapurun Kardif vöya Kuinston Kmanlarından birisina gelebileceğini bildirmiştir. No.38 6- 10-954 Bu bir çılgınlıktı. Leylâ yalnızlığın duyurduğu heyecan içinde ona biraz daha a3 — Ne iyi olur Reşit, Dik aşağı iskeleye doğru iner- bu saatte sandal bulrmya- caklarını bile düşünmeden âdeta koşuyorlardı. Gittikçe enginleşen deniz on- ları bekliyor gibi ayaklarına doğru yaklaşıyor, sertleşen rüzgâr bu yuvalarına sığmıyan genç ruhları şahlandırmak ister gibi kamçılı yordu. İskelenin tistü ve rıhtım bom- u. Solda birçok kotralar, motör- ler demirlemişler. Birçok sandal- mad da çekilip bağlanmış- Kimselar yoktu. Leylâ bu gece gezintisinin zevkini tatmış fakat kanamamış gibi sabırsızlıkla söyleniyor: — Ah bir sandal bulsak! Diye etrafını araştırıyordu. hatırını i, Arkadaşlarımdan Fasirbahçali 0 SON POST, Kardeş Irando | Mhtifali Tahran, 5 (A. A. ) — Firdevsi'nin bininci doğum yıldönümü bayramı başlamıştır. Kongreye birçok ecnebi ve İran şarkiyatçıları iştirâk ediyordu. Açılma celsesi başvekil Furugi han tarafından yapılmıştır. Başvekil bütün misafirleri hararetle selâmlamış ve dehası itibarile beynelmilel edebi- yata mal olan Firdevsinin bininci yıldönümün beynelmilel & mahiyetini ydetmiştir. Bir nutuk söyleyen maarif nazırı, İranın sadâce tarihi bir edebi gayeyi tahakkuk ettirmek istemekle kalma- dığını fakat milletler arasında ideal bir anlaşma yapmak istediğini söyles miştir. Külistan sarayında başvekil tara- fından fevkalâde bir suyaro verilmiş» tir, Bugün ve öbür gün Tahran tiyat- rorunda Firdevsinin esatiri ve şiirle- rine sit gala temsilleri verilecektir. Italya'da Bir Geçit Resmi Milâno, 5 (A. A) — M. Mussolini buraya gelmiş, halkın coşkun teza- hüratı ile karşılanmıştır. Duçe, Nor- mandiya'nın 15,000 köylüsüne geçit resmi yaptırmıştır. Bunlar, buğday vesaire gibi yerli mahsullâire ait manzaraları (oo gösteren (o arabalarla Duçenin önünden geçmişlerdir. ItalyaKıralı Müstemlekelerde Roma, 5 (A.A) — Gazeteler İtalya kıralının yakında İtalya Soma Wsinl gidip ziyaret edeceğini bildir. mektedirler. Burası İtalya kıralının benüz görmediği yegâne müstemleke- dir. Kıral Teşrinisanl sonundâ döne cektir, Kim kaçırdı Lindberg'in Çocuğu Mese- Me kuf bulunan bir adam, Havptman'un 1930 senesinde Vestçesler hapishane- sinden kaçmasına yardım ettiğini söylemiştir. Russel Havpiman ile Fiş'in samimi dostu olduğunu bildir- miş, fakat, herhangi bir taarruzdan korktuğu için başka bir şey söyle“ memigtir. R Burhan Cahit İhsan iki çifte sandalı daima bu- rada bırakırdı. Tekrar geri dönüp iskelenin solunda, kumsala çekilmiş sandal ları dolaşmıya başladılar. “Sevgi,, , İhsanın sandalı ora" idi. Biraz açıkta demirlenmiş ve karaya da iple bağlanmıştı. Reşit tahta iskeleye çıktı. Oradan vi- cudünün bütün gerginliği ile san- dalın içine atladı. Leylâ hemen iskeleye bağlı İpi çözmiye hazırlanmıştı. Ikisi de şuursuz, âdeta kendilerini sabır- sızlıkla bekleyen bir cennete ka- vuşmak ihtiyacı ile kıvranıyor. lardı, ; Reşidin kuvvetli kolları iki üç hamlede demiri kumlardan ko- pardı, Sandal o hızla karaya doğ- ru kaydı. Ve Leylâ umulmaz bir çevik- Üikle içeri atladı. Yakın akrabalarma (gittiği zaman bile evde annesinin nasıl endişe ile kendisini beklediğini blilen va bunun için telâş eden Leylâ bu gece kendini kaybetmiş gibiydi. İspanya'da Buhran Kabine Teşekkül Etti, Fakat Kanlı Bir Grev Madrit, $5 (A.A ) — Umumi ür sı lamıştır. Ekmekçiler Takim. dali taksi şoförleri ve vatmanlar işlerini bırak- mışlardır. Şimdiye kadar bir grevci ölmüş, yedi kişi yaralanmış. İki yör kişi tevkif edilmiştir. Polis, birçok yerlerde grevcilerle ateş teati etmiştir. Kordu, Valans, Sevil'de ie ma wv yapıldığı söyleniyor. are İlân iileeği eş YT yamakindiz. Bütün İspanyada sansör ilân edilmiş- tir. Mürettipler işlerini bırakmışlardır. Yalnız bu sabah, sağ cenaha mensup iki üç gazete çıkmıştır. Birçok narırlar maş lir örüşmüşlerdir. Dahil ZU, kümetin be le ar vaziyet almış luğunu bildirmi gi Brmelor'da umumi grev saat 4 de ilân edilmiştir. Sansör Başladı Madrid, $ (A.A. ) — Müsellah 63 grevci tevkif edilmiştir. Polis, Madri- din dış ve İşçi mahahallelerinden birisinde (toplanan bir kalabalığı dağıtmıya teşebbüs etmiş, atılan bi? kurşunla bir polis ölmüştür. Matbuata sansör konulmuştur. 400 Mevkuf Madrid, 5 (A.A.) — Ceman yekün, Madrid'de ve bütün anyada umu- mi grev ilânı yüzünden, 400 kişi tevkif edilmiştir. Bütün gece, polis, şehirde yaya gezenlere evlerine dön- melerini söylemiş, itiraz krepe balye ezilmiştir. Polis, Prosperidal mahalle- Soler iyat m ve hakiki bir silâh ve mühimmat deposu keş- fetmiş, buradan silâh almağa gelen 200 kişi tevkif edilmiştir. Sütçüler müstesna, Madrid'de bü- tön dükkânlar kapalıdır. Grev Umumlileşti â — Birçok vilâyet. sila evi ve Balik londa mühim karışıklıklar olduguna dair şayinlar dolaşmaktadır. Bu şayi- alar teyit etmemiştir. Astınlas vilâye. tinde telefon o muhaberatı inkitaa uğramıştır. Yeni Kabine Madrit, 5 (A.A) — Yeni İspanya kabinesi şu suretle teşekkül etmiştir: Böşvekil: Lerru, Hariciye: Samper, Dahiliye: Vaşusiro, Harbiye: Hidalgo, Denizin aydınlık yözünü burüş- turan serin rüzgâr İnce elbiseleri- ni vücudüne yapıştırdığı halde üşüdüğünü hissetmiyordu. Ve bir dakika içinde kürek- leri iskarmozlara takan Reşit kü- çük “limanı dolduran motorlar. Kikler, kotralar arasından sıyrıldı. Sahil, deniz, her taraf insan- lar tarafından terk edilmiş gibiydi. Gittikleri . istikamelte fener aramra sıska bir ışıkla bu aydın lık gecede sırnaşık bir sokak kö- peği gibi gözünü kırpıyordu. Açıldılar. Leylâ, on dokuz yaşına kadar gece hayatında bir haşarıık gö- rülmeyen, mektepte bile çapkın arkadaşları (arasında Madonna ismi verilen genç kız bu gece başında tam yöşinm rüzgârı esti- ğini ilke defa hissetti. Kalbi heyecandan, sevincin, zevkin büyüklüğünden adeta du- racak gibi olüyor. İçinden haykır- mak, şarkı söylemek, bu susan tabiatin ortasında sevinci göklere duyurmak arzular kabarıyordu. Ay, Kalamış koyuna doğru kıv- rılan sandalın içine döküldü. Leylâ bu beyazlık içinde bir gelin gibiydi. Siyah saçlarını rüzgâr dağıttıkça parça parça yüzüne gözüne serpiliyor, boy- nundaki ipek mendil dalgalanı- yordu. Iskeledenberi o susan, yalnız Başladı Yeni Başvekil M. Lerra Maliyâ: Marrako, Ziraat Jimenez Fer- nandes, Ticaret ve Ssnayi: Orozko, Bahriye: ORoha, Münakalât: o Jalon, Adliye: Aizpun, Maarif: Villalobes, Nafia: Sid, İş: Evgerra Desojo, Dev- let Nazırlar: Romero ve Martinez Develasko. Kabinenin teşökkülü haber alınır alınmaz umumi grev emri verilmiştir. Bir Saray Mahvoldu Uzbon, 5 (A.A ) — Portekiz Vers say sarayi demek olan Kueluz sarayı çıkarak tamamca yanmıştır. Sarayda çok kıymetli tablo ve heykel kolek- siyonları da barap olmuştur. Yugoslavya Kıralı Fransada Belgrad S(A.A) — Kıral Aleksandr ile kıraliçe Mari, Dalmaçya sahille- rinde bulunan Zelimikaya hareket etmişlerdir. Oradan Dubrovnik krava- zörile Fransuya hareket edeceklerdir. e kuvvetini kollarına veren sandalı küçük dalgalarla çarpış- tıran Reşit birdenbire durdu. Ve kendi hallerine bıraklan kürekler denize çarparak tatlı bir su sesli çıkardılar. Yer ve gök susmuş, onları dinliyor gibiydi. Delikanlı otabiatin gizli ve kuvvetli bir elile itilmiş gibi ye- rinden kaydı ve Leylânın ayak- larının dibine düştü. Şimdi başı genç kızın dizle- rinde idi. . Leylânın, bu gece rüzgârının bile soğutamadığı ateşli dudakları delikanlının saçlarıma karıştı. Ve sandal bu gece taşıdığı ada lâyık olduğunu anlatmak ister gibi; göğsündeki sessiz, hareketsiz, fakat içli aşk sahne- sini âlemden saklamak ister gibi dalgaların (o yardimile © açıklara doğru akıyordu. Aşkı ilk defa duyan ve ona hürmet eden genç gönüllerin bu âyini uzun sürdü. , Başları ve kolları ilk defa biribirine bu kadar karıştı. Aşka kanmamış ruhların ihtirastan kor- kan arzularını yalnız dudakları teskin etti, Reşit Leylânın okadar sevdiği saçlarını ilk defa bu akşam doya döya kokladı ve âyın her şey vadeden aydulığında gözgöze bir Sevmekten Usanan Bir Delikanlı “ 18 yaşındayım, elân tahsili- me devam etmekte olduğum halde aşk denilen (belâ) birçok defalar başımdan geçti. Az ağlattı, çok güldürdü. Hepsinden o nasibimi aldım. Az sevdim, çok sevdim, buna rağmen daldandala konma ne kadar yara varsa hepsini unut- mak ve çok sevdiğim mektebime canla, başla sarılmak, tahsilimin sonuna kadar “aşkın üzücü hiçliği,, ile alâkadar olmak İstemiyorum, Bana öyle bir tavsiyede bulu- nun ki bütün sevdiğim kızlardan, hatta sevmeyip sevmek Üzere ok duklarımdan vazgeçeyim. — kmir: A, S.,, kat bütün bu Gegiai eğlendirmek yolunda kullanmışsın. Sen “aşk belâsı,ndan bahsediyor- sun, fakat aşk sevgisile, eğlence sevgisi birbirinden çok farklı şeylerdir. £ Eğlence (sevgisi de âşk sevgisi gibi, bazan gönül size lanır, fakat bu acı muvak- kattir ve çabuk geçmez. Anlaş» yor ki seneler geçtikçe uslanma ihtiyacını duymuşsun ve şimdi laa önlünü dinlendirmek istiyorsun. Fakat yavrum senin gibi fena halde olanlar için uslanmak kolay değildir. Bu- nunla berabeer bu işin bazı yok ları vardır. Bir kaçını sayayım : 1 — Kendini mektebine ver- mek lâzımdır. 2 — Gönlün eğlence istediği vakit hemen eline kitabı al ve yoruluncaya kadar başını kitap- tan kaldırma. 3 — Sevebileceğin ve seni yolundan alıkoyacak (vaziyette olan kadınların muhitinden uzaklaş 4 — Kendini aile ocağının muhabbetine bırak. Aile ocağı çok samimidir, Ve sen orada seni ülküne götürecek bağları kolayca bulacaksın, Zannederim ki buka- dar yeter. HANIMTEYZE ebediyet kadar biribirlerini sey- rettiler, Bu hayal #lemini andıran ge cenin koynunda taşmıya hazırla” nan heyecanlarını zaptetmeye ça- lışırken Leylâ ona Mühürdar ge zinosunda verdikleri büyük kararı hatırlattı. O zaman içi ümit ve emniyet dolu delikanlı Leylânın hummalı gibi yanan ellerini dudaklarına götürdü: — Hakkın var Leylâ. Bek- liyeceğiz. Leylânın sesi bir musiki gibi — Bekleyeceğiz Reşit. bu bekleyiş sevgimize kuvvet vere- * TTalimden gelen yedinci bölük istirahate (o çekilirken © nöbetçi zabiti Reşide İşaret etti: — Alay kumandanı seni aradı. Talimden gelince beni görsün dedi. Delikanlı toz toprak içinde di bile bakmadan, talim kıyateti ile taş koridorları geçerek yukarı kata çıktı. Alaykumandanı doktorla ke- nuşuyordu. ( Arkası var )