7 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

7 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

eumhurlyet bayramında İstanbulda yapılan büyük geçit rasminde kahraman askerlerimizin, mekteplilerin, sporcuların yürüyüşlerinden görlinüşler Cümhuriyet FPayramı - . Nasıl Geçti ? Cümhuriyetin on birinci yıl dönümü 29 Teşrinievvel günü İs- tanbulda, Ankarada ve - bütün memlekette fevkalâde coşkunlük- lar arasında kutlulandı. İstanbulda — Sabah saat do- kuzdan itibaren Beyazıtta toplai kahraman askerlerimiz, mektepli- ler ve esnaf cemiyetleri latanbul kumandanı Halis Paşa ile Vali Mubiddin Bey tarafından teftiş edildiler, saat onda da büyük geçit resmi başladı. Evvelâ askeri mektepler, sonra kıtaat, tayyare topları ve daha sonra mektepliler ve en sonda da esnaf cemiyotleri Beyazıttan Taksim abidesine kadar devam eden bir geçit resmi yap- tılar, Taksimde abicdeye muhtelif çelenkler konuldu. Eütün Iİstanbul halkı caddelere dökülmüştü. Gün düz akşama kadâr bir çok eğlen- tiler tertip edildi. Gece de fener alayları yapılarak sabaha kadar tezahüratta bulunuldu. Avkarada — Ankarada Büyük Gazinin, Hükümet erkânının ve sef.rlerin huzurunda askerl kıt'alar ve mektepliler mühteşem bir ge- çit resmi yapmışlar, izciler Gazi abidesine merasimle çelenk koy- muşlar, gece de sabaha kadar fener alayları tertip edilmiştir. Memlekette — Memleketin her tarafında, bütün şehir, kasaba ve nahiye — merkezinde Cümhuriyet bayramı halkın geniş mikyasta iştraki suretile candan kutlulan- mış, her yerde coşkun tezahürat yapılmış, bu münasebetle büyük- lerim'ze yüzlerce tebrik telgrafı çekilmiştir. Hariçte — Ecnebi memlekete lerde Cümhuriyetimizin on birinci yıl dönümü münasebet'le hararetli dostane tezahurat olmuş!üur. Bu arada Sovyet Rusya, Romanya, Fransa, Alnıanya ve Yuünan ga- zeteleri Gazi Türkiyesinin Cüm- huriyet İdaresi zamanında mazhar olduğu büyük yeniliklere ait ma- kaleler yazmışlardır. x4 Cümhuriyet — bayramında şehrimizin — muhtelif semtlerinda fakir kadın ve çocuklara elbise ve erzak verilmek suretile yar- dımlar yapılmıştır. * Cümhuriyet bayramı müna- sebetile bazı — valiler, mülkiye müfettişleri, kaymakamlar — va mektupçular arasında terfiler ya- pılmış ve liste ilân edilmiştir. * Ankarada yapılan valiler evile emniyet abidesi Cümhuriyet bayramında küşat edilmiş, Başve- kil paşa bu münasebetle memle- asayişinden bahseden bir çıkan Jurnal gaze- tesi, Türkiye Cümhuriyetinin on birinci yıl dönümü münasebetile yazdığı bir makalede; Mustafa Kemal Türkiyesinin. on senede çok ilerilediğini, Büyük Gazinin Sevr muahedesini yırtarak yeni bir Türkiye kurduğunu, yüksek meziyetlerile bütün — hadise'ere hâkim olduğunu ve düşmanlar ile brışmayı kabul ederek bir Balkan misakı vücuda getirmiş olmasının pek mühim - bir hadise teşkil ettiğini yazmaktadır. Ön Gün içinde: Si Memlekette Ölup Bitenler yaz: e K y el n Cümhurlyet bayramında Ankorada yapılan büyük geçit resminde Türk askeri Çıkmadığımız on gün İçinde mea- lexotte- olup biten bütün hâdiselerin l fakat özlü hulâsalarını şu sü- tukdarda bulacakanız : * Majiye Vekâleti teşkilâtını, mü tehassıs raporlarında gösterilen şekilde kuvvetlendirmek maksa- dile hazırlanan yeni teşkilât kanun lâyihası Millet Meclisine verik- miştir, * Barem kanununun — maaş cetveliadeki 22 lira maaşlı dere- cenin — kaldırılacağı Ayrıca terliler üç senede bir olgcaklır. * Yusuf Ziya Bey isminde eski bir nüfus memuru, sahte nüfus tezkeresi ticareti yapmak suçundan tevkif edilmiştir. * İstanbuun yeni Şehir Mec- lisi perşembe günü ilk toplantısını yapmış, Vali Beyin reisliğindeki bu toplantıda encümenler, riyaset divanı ve daimi encümen seçimleri yapılmıştır, Riyaset divanı gşöyle kurul- muştur: Reis vekiller: Sadettin Ferit ve Necip Beyler, kâtipler: Ömer Faruki, Selâmi İzzet, Refik Ahmet ve Abdülkadir Ziya B.ler. İmin — tahta — çıkışını -bildirmek üzere bir Belçika heyeti cuma günü Istanbula gelmiş, Ankaraya gitmiş ve Gazi Hz. tarafından pazar günü kabul edilmiştir. * Maarif Vekâleti lise ve ortamekteplerde imtihan usullerini doeğiştirmek — kararını — vermiştir. Mezuniyet imtihanlarıma da - kal- dırılması düşünülmektedir, Yeni karara göre, sene ortası tahrirl imtihanlarda talebeler kaç numara alırlarsa alsınlar, sene sonu şifahi kaâhaat notüu Üçten az olan tale- beler sımıf geçemeyecek, tahrirl imtihanlarda muvaffak olamıyan talebeler de bakalorya imtihan- larına kabul edilemiyeceklerdir. 34 Almanyaya buğday satışı söyleniyor. | başlamıştır. Şimdilik 17 bin ton kadar göndereceğiz. x* Bulgar Başvekili M. Yor- iyel, Hakimiyeti Milliye muha- irine demiştir ki: * — Türkiye ile Bulgaristan arasında itimadın — kurulmasına çalışmalıyız. Bulgaristan Türkleri namuslu ve sadık — vatandaşlar, işini seven — ve toprağına bağlı | Ansanlardır.,, * Gazi Hz.ne Belçika Kıra- | X4 İzimirde iskân iduresinde 35 bin liralık mübadi! — bonosu çalınmış, eski bir kâtip yâkalan- mış, iki arkadaşının da İstanbul- da 'oldüğu nlşılamıştır. Bunlar- dan Süleyman — isminde - birisi burada yakalanıp İzmire gönde- rilmiştir. * - Şibinkarahisar'dan — Gire- suna gelmekte olan bir kamyon devrilmiş, bir kadın ölmüş, bir- kaç kişi de yaralanmıştır. * Mütekait, dul ve yetimle- rin maaş yoklamalarına başlan- mıştır. * Kasımpaşada karısı Naz- miye Hamımı öldürerek döşeme tahtalarının altına gömdüğü iddi- asile yakalanan Osman Çavuşun muhakemesine başlanmıştır. Şa- hitler, Osman , Çavuşun . bu, suçu. işlemiş olduğu kanaatinde bulun- | bütün salonları duklarını söylemişler, fakat suçlu inkâr ve kendisinin katil olmadı- ğında israr etmiştir. »x Beyoğlunda oturan Fahri isminde birisi, — 11 yaşında bir kıza — tecavüz — ederek hastalık aşıladığı İddiasile — mahkemeye verilmiştir. x4 Lângada esrar yapıp sat- makla suçlu beş bulgar yakalan- mışlır. İlya, Metodi, liya, Bilagosi ve Pandeli ismindeki bu beş kişi bahçelerine hintkeneviri ekmişler, bunlardan esrar yaparlarken ya- kalanarak ihtisas mahkemesine verilmişlerdir. * Milit İktısat ve Tasarruf Cemiyeti tarafından — Ankarada tesis edilen asri sergi evi Cüm- huriyet — Bayramından birgün sonra Başvekil Paşa tarafından merasimle — açılmıştır. — Serginin en güzel — yerli mallarımızla bezenmiştir. Bilhassa “Lozandan evvel — ve Lozandan sonra,, isimli salon çok caziptir. * Maruf güreşcilerden Him- mel pehlivan, bir güreş esnasında | zedelenen kolunu — feva tedavi ederek malül kalmasına sebep olduğu iddiasile operatör Orhan Abti Beyden bir milyon lira taz- minat istemektedir. Alman has- tanesi de ayriıca dava edilmiştir. Güreş antrenörü M. Peter ra- porunu mahkemeye vererek 850 Kra tazminat Ödenmesini, çünkü Himmet pehlivanın cihan pehli- vanı olacak kabiliyette olduğu kanaatinde bulunduğunu bildir- miştir. * Üniversiteye - devam mec- buriyeti tatbik edilirken yardıma muhtaç talebenin tabsilden olma- ması için tetbirler ahnacaktır. Maarif Vekili bu bususta be- yanantta bulunarak devam mec- buriyetinin memleketin ve tale- benin menfaatlerine uygun oldu- ğunu ve bu işin artık kat'iyet kesbçttiğini söylemiştir. Yeni Üni- versite talimatnamesine göre tas IM Meclisinde Gazi Hz. nin Yıllık Nutukları Cumhur Reisi Hz. Millet Mec- lisinin dördüü€ü devresini Perşem- be günü, Çok mühim İşaretler ta- şıyan ve Öz türkçe sözledde be- zenmiş. bir. nutukla açmışlardır. Gazi Hz. bu nutuklarında, geçen bir yıl içinde yapılmış olan ve önümüzde yapılması lâzımgelen işleri anlatmışlar, harici siyasette başarılan yeni ve mühim işleri bildirmişler, iktısadi vaziyete bü- yük bir ehemmiyetle temas et- mişlerdir. Gazi Hr., güzel sanatlerin hepsinde gençliğin — yürütülmesi lâzımgelen yolu da göstermişler, bu arada Türk musikisi Üzerin- de ehemmiyetle durarak, bu- günkü musikinin yüz ağartacak değerde olmadığını söylemişler, musikimizin garp tekniğine da- yanması lâzım geldiğini anlatmış- lar ve Maarif vekâletinin bu işle uğraşmasını dilemişlerdir. Nutuk sürekli alkışlarla karşılanmıştır. Millet Meclisinin — dördüncü devresinin bu ilk - toplantısında, Ankarada bulunan misafir Bak kan hariciye nazırları, elçiler ve ecnebi matbuat mümessilleri de dinleyici yerlerinde hazır bulun- muşlardır. Nutuktan sonra seçimler yapıl- miş, riyasete Balıkesir mebusu Kâzım Paşa hazretlerinin, rels vekilliklerine de —Esat (Bursa) Refet (Bursa), Hasan (Trabzon) Beylerin seçildiklerini bildirmiş- tir. İdare amirliklerine Mehmet Ali (Artvin), Halit (Beyazıt), İrfan Ferit (Mersin), Kâtipliklere Hamdi (Mersin), Celâl Ferit (Mersin). Rize (Refik) Konya Haydar Rüştü — (Denizli) Ali Muzaffer (Konya) Beyler seçilmişlerdir. Radyolarda Gazi Hz.nin yıllık nutukların- daki işaret Üzerine İstanbul ve Ankara Radyoları Cuma — akşa- mından İtibaren alaturka musikiyl programdan çıkarmışlar, — yalnız Garp musikisi neşretmiye baş- lamışlardır. lebenin birlik kurması yasak ol- duğu için -Müli talebe birliğinin dağılmak Üzere bulunduğu söy- leniyor. * Üniversite Roma hukuku profesörü Mişon Ventura Efendi bir vergi işinden dolayı Vekâlet emrine alınmıştır. » İktısat Vekâleti tarafından son şekli tetkik edilmiş olan İş kanunu projesi hakkında bütün vekâletler “mütalealarını Devlet Şürasına - bildirmişlerdir. Lâyiha- nın en kısa- zamanda — Meclise sevki mukarzerdir. Lâyihanın ihti- va ettiği hükümlerin başlıcaları şunlardır: 1 — İşci ile iş sahibi arasında yapılacak. hizmet akdi mutlaka yazılı mukavele ile olacaktır. 2 — Müddetsiz akitlerde her iki taraf on beş gün evvel ihtar- © WDüvyamı TE'imel yüzde )