9 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

9 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Lehistan Ne Yapmak İstiyor ? Bir senedenberidir kl — Lehistan, tiyaset meydanında fa'al surette at Oynatıyor, hatta Avrupada yeni bir siyasi zümreye vücuüt verilmesi için çalışanlarla beraber mevkli almış bu- lunuyor. Biliyoruz: Versay muahedesi im- zalandıktan sonra Lehistanin, Fransa tarafından kurulan siyasi zümre ara- sında ehemmiyetli bir mevkil varlı. Bir taraftan küçük itilâf Ile, diğör taraitan Fransa ile dost ve müttefik oldu. Fakat aradan yıllar geçtikçö Lehistan - Fransa İttifakmın — bağları gevşomeğe yüz tuttu ve bir senodan- beri de bu bağ kopmuş gibi oldu. Gerçi bugün Lehiastan - Fransa ittifak muahedesinin iki senelik bir müddeti daha var. Fakat bir sene evve Almanya « Leh ademitecavüz mi- sakının İmzasından sonra eski ittifak iyiçe sarmıldı. Lehistan siyasi mahfel- lerinde bunun sebebi göyle tahlil ediliyor: Lehistan, şark hudutlarını emniyet altına almak, iktısadi! rjimini sağlame laştırmak için Almanya ile anlaşmaya mecburdur. Çünkü Fransa - Lehistan İttifakı bu emniyeti latenildiği dere- cede kefalet altına alacak mahiyette değildir. Diğer taraftan, Almıı;yı ilo anlaşmak suretile Lehistan, Sovyat Rusyaya karşı da kendini altına almış oldu. Fakât Leh hükümeti bu kadarla'da kalmayıp Macaristan-Lehistan-Avustur- ya ittifakını da temin etmek lstiyor. Bu suretle Fransanın müttefiki olsn ye harp sonü munhedelerinde hiçbir dağişiklik yapılmamasını İstiyen kü. gük itilâfin yanı başında ona muhâas Hf yeni blr xümre kurulmuş olacaktır. Buna karşı Fransız harici siyaseti. nin nasıl bir vaziyet alacağı henüz ! li l SENEE ASN RELdn Buna, biae emniyet İngilterenin Protestosu Londra, 8 (A.A.) — İngiltere Mi. kümeti Mançuride petrolun inhisar altına alınmasını Japonya nezdinde protesto etmişti. Japonya, bu işteki bütün mesuliyetin Mançuri hükümeti- ne ait olduğunu bildirmiştir. Ayol bunların eli İşte gözü «ynaşta., Sabahtan akşama kadar kimbilir kaç herifle fingirdeşiyor- lar, Işte nümunesi meydanda.. Şu pastırma tüccarı Kayserili Sabir Beyi gördük. Vapurda giderken, gelirken bu daktilo kızlardan bi- rile aşna fişneye başlamış, derken kız tabil şeytanın biri. Cıgara dumanı gibi herifin ağrından gir- miş burnundan çıkmış kapatması olmuş. Adam evini, barkını unut- tu, kızı yerindeki bu aşifte ile yaşıyor. Avuç dolusu para harcı- yor.. ötekilerin de böyle bir av peşinde koşmadıkları ne malüm, Hasibe Hanımın bu ulu orta lakırdılarına artık bütün tanıdık- ları alışmışlardı. Hele Leylâ için uydurduğu, savurduğu — iftiralar — bir haval fişeği gibi eğlendirmekten başka bir şeye yaramıyordu. Fakat o kanaatine sadık bir Misyoner gibi fikirlerinden vaz geçmiyerek içini dökmek için fırsat aramakta devam ediyordu. ( Ayten Jin artık nikâh bahis- leri sıklaşmıya başladı. KÇ A LA aa Amerikada M. Ruzvelt'in Büyük Zatferi Nevyork, 8 (A.A.) — İntiha- bata ait son neticeler: Mümessiller meclisi: 311 de- mokrat, 100 Cumhuriyetçi, diğer fırkalar 10, Âyan Meclisi: 25 demokrat, 6 cümhuriyetçi, diğer fırkalar 2. Deniz Silâhları Tahdit Görüşmeleri Çık- mazdan Kurtarılamıyor Londra, 8 (A. A.) — Deniz silâh. larmın tahdidi etrafında İngilizler ile Japonlar arasındaki görüşmeler çık- maza girmişti. Yeni görüşmelerde meseleyi bu çıkmazdan çıkaracakı hiç bir netice elde edilmemiştir. Amerika hükümetine göre, Japonya döniz silâhları anlaşmasından çıkacak olursa diğer devletlerle bu İşte bir uzlaşma yapılabilir. Londra, 8 (A. A.) — Deyli Herald gazetesine göre, deniz konuşmalarında bir uzlaşma bul- maya çalışan İngiltere hükümeti- nin aşağıdaki teklifleri ileri sürmüş olduğu söylenmektedir. 1 — Amerika, lugiltere bir beyanname iImzalıyarak Japonya- nın emniyet meselesinde beraber- İik hakkını prensip itibarile kayıt ve gartsız olarak teslim edecek- lerdir. 2 — Deniz devletleri, - silâh- ların herbangi bir saretle tahdidini kabul edecek yerde - her biri tek cihetli ve ihtiyart birer beyanna- —Wwwm mukabele için zareri gördüğü İnşaat programının şümulünü göse terecektir. Amele fırkası gazetesi, —bu yeni plân hakkındaki düşüncele- rini öğrenmek üzere Fransa ve İtalyanın deniz müzakeratına çağ- rılmaları lüzumunu ileri sürmek- tedir. Feneryolu bahçelerinin çiçek- lendiği bu mevsimde ikl mışanlıyı biribirine daha sıkı bağlamak için aileler tertibat alıyorlardı. İşte bu sırada iki hadise, iki mektup Leylânın durgunlaşan rus hunu altüst etti. * Reşidin Elâzizden yazdığı mek- fuplar artık birer mersiyo ka- dar acıklı olmıya başlamıştı. Ana sevgisi yarım kalan, İlk aşkı meçhul yılların doğuracağı hâdiselere bağlı kalan delikanlı İzmir kadar ısınamadığı, avuna- madığı Elâzizde pek vî' nihayet hp.!*':ı]ğ:l:h'ı& rünen bekleyiş ayları yıllara geç- tiği halde onların yolunu aydın- latacak bir ışık görünmemişti. Böyle buhranlı sıkıntılar içinde bunalan delikanlı nihayet Leylâya gu mektubu yazdı: Elâziz 14Y1900/Pazar Leylâ, Elâziz dağlarında karlar eridi, Burada belki her yerden daha coşkun bir vahşi bahar var. Ol- lar bile yerden fışkırırken haşin bir boğuşmaya hazırlanır gibi sert İ Pa e. SÜNGİLEA dün. İtalya - Macaristan Romada İki Başvekil Arasında Roma, 8 (ALA)— M Müzolini — ile y Macar — Başvekili M. Gömböş, iki uzun konuşma yap- mışlardır. Bu ko- muşmalarda İtalya- Avusturya - Maca- ristan protokelüne dayanarak — genel aiyasaya ( umumi tiyasete ) mütcal- lik meselelerle iki memleketi alaka- dar eden mesole- ler Üükkında hü- kümelin direktif. lerinde hiç değiş- memiş tam bir beraberlik ve her li hükümette Avııımryı e ça- hışma birliğini ge- nişletmeye devam arzusunun — bulun- duğunu Şgörmüş- lerdir. Geçen — Martta yapılmış olan pro- tokoldaki şartlara göre bu protokole diğer — devletlerin de girmeleri im- kânt vardır. Macar başvekili Peşteye — hareket etmiştir. Suryede _l_(nbîr_ıenin Mecliste İtimat Beyrut (Hususi) — Bugünlerde Suriyede ehemmiyetli siyasi deği- şiklikler olaçağı ve şimdiki kabi- nenin itimat reyi almadığı tak- dirde çekileceği söylenmektedir. Yeni kabinenin adliye vezirl Ata Eyyubi, Haşimületasi Beylerle Riza Rükâbi Paşadan biri tara- fiından — teşkil edileceği söylen- mektedir. ve uıvın.rıdılı topraktan — hrlı- yorlar. Dağlarda garip, mayhoş ya- bani — çiçek — kokuları — adeta duman — gibi yükselip — geliyor. Bahar rüzgârı kamçı gibi insanın ,unnn aarıyor. Elazizin İnsanı sa; ve çürükleri kuru yaprak gibi ere atan canlı bir ::î::pvı’r. Bir hıfl::::ıberl artık kaputları çıkardık. Kışlanın boş düvarları arasına saklanan altı aylık hayatımız yolunu bulmuş bir dere gibi birdenbire boşaldı. Şimdi kabuğunu bırakmiş böcek- ler gibi kanatlanmak, havalanmak ibtiyacı ile açıkta güneş altında ısıniyoruz. Burada — bekârlar için — bir manastır, bir mabet hayatı var. Hersabah dakikaları ölçmeden vazife akşama do; AAA Mi aei İN bitiyor. Cerlrü iş zamanı bittikten sonra daldığı- mız Ölü saatlerin ne bitmez tüken- mez olduğunu, bu dünya yüzünden herşey çekilmiş, sönmüş gibi ku- ru bir boşluk içinde insana ken- di adımlarının aksinden hile kor- ku duyuran yorgunluğun ne ta- hammül edilmez olduğunu her günkü tecrübelerle anladık. Uzak bir Anadolu kazabasm- da yalnızlığın duyurduğu acılar şebirlilerin tahassür, hicran için kullandıkları — kelimelerle — anla- tılamaz. Esaslı Görüşmeler Yapıldı M. Gömböş ve M. Musolini Sovyet İnkılâbi Yıldönümü Münasebetile M. Kalenin Ziyafet Verdi Moskova, B (A.A.) — Taeşrinlevvel Inlalâbinin on yedinci yıldönümü mü- masebetile Sovyetler iİttihadı relsi M. Kalenine, Kremline sarayında büyük bir ziyafet vermiş, bütün hükümet erküânı ile selirler heyeti hazır bu« lunmuştur. Fransa - Lehistan Varşova, 8 ( A. A. ) — Harlciye Narzırı, Fransa sefirilâ uzun müddet görüşmüştür. Bu öyle bir durgunlaşma, öy- le bir taş kesilme ki insana mer- merden bir mezara gömülmüş, bir nefeslik havaya hasret kak muş ciğerlerini zorlamak ihtiyacı- mı hissettirir. Yerliler hayvanlarına — binip bağlarına, bahçelerine çekilirler. Memurlar kendi aralarında eğlen- tiler, toplantılar yaparlar. Evliler şimdi yenl başlıyan bir arada aile eğlenceleri içinde vakit ge- girirler. Fakat bütün bu âlemler bir bekâr için cennet gibi hayal- de yaşar. Silâh arkadaşlarım arasında benim gibi bir bekâr var. Fakat © burada yalnızlığın acılarını duy- mamak için kendini öyle eğlence- lere verdi ki halinden şikâyet etmek değil aşıkane muvaffaki- yetlerini İlân etmek için adam arıyor. Bunları nasıl yapıyor diye sormuya İüzüm yok. Dünyanın kadın olan hangi tarafında zevk ve şehvet yoktur. Saygon nehri- nin irin gibi sarı akan suları Üze- rindeki barakalarda bir avuç pirinç mukabilinde aşk geceleri yaşandığını bir romancının seya- hatnamesinde — okumuştum. Ya bizim Istanbulda yangın yerlerin- deki ocak ve baca deliklerinden gelen aşk feryatlarını gazeteler | kadınların boynunda dizi dizi yazamaz mı? altınlar vardır. Bizim bekâr arkadaşlar bu ( Arkası var ) el ERE AF A İlDe PZ GDÖ <i İz'nl $ | tereddüde düşlüm: | geçmesini her gönül ister. Fakat Gönül İşleri Evlenme Bir Külfet Olmamak Lâzım ! Birkaç sene evvel * Men'i İsrafat ,, adını taşıyan bir kanun yapılmıştı. -Memleketimizin her tarafında tam ve mutlak bir netice verdiğini iddia etmek mümkün değildir. Fakat Anado- lumuzda birçok ailelelerin düğün münaesebetile dökülüp saçılmala- rınm Önüne geçtiği için geniş mikyusta faydası görüldüğü mu- hakkaktır. Bunu, bu sabah gözümün önü- ne konulan bir mesele münasebe- tile batırladım. Hadise şu: İki genç nişanlanmışlar, bir kaç güne kadar da Belediyode akitlerini tescil ettirecekler. Bu münase- betle — şehrimizin — başlca — üç tokanlasından birinde dostlarına ve tanıdıklarına bir çay ziyafeti vermeyi düşünmüşler, bu mücsse- selere müracaat etmişler, aldıkları fiat önünde tereddüde düşmüşler. Sordukları sual: — Bu fedakârlığı edelim mi, etmiyelim ml ? Ben ailenin husus! vaziyetini bilmediğim için vereceğim cevaptı ihtiyar Insan hayatında bir defa ev- Tenir. O gecenin ölünceye kadar silinmeyecek bir İz bırakacağı mu- hakkaktır. Bu izin çiçek, ipek, nur ve musiki dalgaları arasından bu iİsteğin busule gelmesi ailenin bütçesinde aylarca sürecek bir tesir yapacak ise, vazgeçilmesi lâzımdır. Ayni toplantı daha küçük mikyasta evde yapılabilir, hatta da olabilir. =ıdı'.p=nundın ailenin bir gece gösteriş yapması değil, rahat etmesi, ilk luşunda sıkıntıya düşmemesidir. HANIMTEYZE M. Ruzvelt'in Zaferi Nevyork, 8 (A. A.) — Âyan seçi. minde de demokratlar, yani Cümhur veisl M. Ruzveltin taraftarları yüzde seken ekseriyet kazanmışlardır. temiz tablat köşesinde kendilerini avutacak — eğlenceler bulmakta zahmet çekmiyorlar. Fakat gönlünde dalima tazo bir sevginin ateşini aaklıyanlar için buna imkân var mı? Kışın burada çok — sikildim, Zannediyordum ki baharla beraber eni bir hayat başlayacak. Hal ki yaz daha — elemli olmiya başladı. Hergün hayvanla kilometre- Terce yer geriyorum, Elâziz etra- fında gltmıdlğîıı köy kalmadı. Fakat buranın köyleri senin Kar dıköy, Erenköy gibl değil, Bazan hayvanı sürüp giderken nal ses- Terine incell! kalınlhı iİnsan feryat- ları karışıyor. Meğer toprak içine kazılan ve tepelerindeki delikler- den içerisine girilen köy evlerinin üstünden geçmişim. Uzaktan ne bir dam, ne bir tek keremit ve hattlâ ağaç görün- meyen toprak yığınlarının kala- balık bir köy olduğunu kim tah- min eder. Köstebek gibi yerleri kazarak toprak yuvalara sığınan bu biça- relere, havanın, suyun, ağacın tam bir köy dekoru olduğuna inandırmak güç olacak. Buranın ileri gelen yerlilerinden birine bundan bahsettiğim zaman: — Sen onlara bakma, dedi. Toprak içinde otururlar amma