13 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

13 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

R e Ödemişte Tütün Mahsulü Tire (Hususi) — Tire ve Öde- | işin en mühim kazancı olan | tütün mahsulü bu sene geçen senelere nazaran daha nefiştir. | Kumpanya eksperlerile inhisarlar idaresinin eksperleri tetkiklerini bitirmişlerdir. Bir iki güne kadar piyasanın açılması bekleniyor. Ödemiş köylerini dolaşarak uzun bir zamandanberi tütün sa- halarında tetkikatta bulunan İk- tısat Vekâletinin Türkofis tütün raportörü Mümtaz Bey Tireye gelmiştir. Mümtaz Bey şimdiye kadar gezmis olduğu mıntakalarda müs- tahsillerle çok yakından temas etmiş onların dileklerini dinle- miştir. İktisat Vekâletinin tütün hu- susunda gösterdiği alâka bütün Tire ve Ödemiş Tütüncülerini sevindirmiştir. Senelerdenberi yok bahasına — satılan tütünlerin artık bundan sonra hükümetin himayesile iyi bir fiatla satılacağı tahakkuk etmektedir. Tire ve Ödemişte tütün mür tahsilleri kalıplarını iki üç güne kadar — hazırlamış — olacaklardır. 234 genesi tütün mahsulünün iyi fiatlar dahilinde satışlarına baş- lanacağı alâkadarlarca — söylem- mektedir. Artık tütün satışlarında ıskarta ve İskanto mevzubahs değildir. Çünkü zürra esasen tütünlerini Üç boya ayırmaktadır. Bınaena- leyh ıskarta ve iskonto - meselesi de halledilmiş demektir. Kızılcahamam'da Kara Hasan İsminde Bir Köylü Hakkında Takibat Yapılıyor Kızılcahamam, (Husust) —Tek- ke köyünda Kara Hasan isminde birinin köylüyü tehdit ve - tethiş ederek cebron para toplamak ve şunun bunun davarlarıa; cebren ellerinden almak birtakım müna- sebetsizliklerde bulunduğu hak- kında hükümete şikâyet vaki ol- müuştur. Bunun — üzerine kara jandarma — kumandanı — yüzbaşı Kâzım Bey köye gitmiş, maha!- linde yaptığı tahkikat neticesinde mumaileyhin bu hareketi tahak- kuk etmiş, şundan bundan aldığı davarlar istirdat edilerek sahip- lerine iade edilmiştir. Kara Ha- san da adliyeye teslim olun- muştur. Kızılcahamam Adliyesinde Teftiş Kızılcahamam, (Hususi) — Ad- liye müfettişlerinden Refik Bey bir haftadanberi kazamızın adli! muamelâtını tetkik ve teftiş et- mektedir. Geredede Soğuklar Başladı Gerede (Hususi) — Soğuklar başlamıştır. Adeta paltosuz s0o- kağa çıkmak mümkün — olama- maktadır, bugün evlerde kış ha- zırlığı başlamıştır. Herkes sıva- larını sağlamlamakta, — sobaları kurmakta, soğuğa karşı sakınma tedbirleri almaktadır. Güdülde Müsamere Güdül, (Hususi) — Bura ilk- mektep talebeleri tarafından be- lediye gazinosunda bir müsamere verilmiştir. Bütün halkın iştiraki temin edilen bu müsamere pek muvafık olmuş, yavrularimız tem- sil ettikleri milli menkıbelerimize ait safhalarla halk üzerinde çok iyi bir vesir bırakmışlardır. | le — nahiyesinin V iki bin nüfuslu- Diyarıbekir , (Hususi) — Dic- merkezi olan Pi- ran köyü dört yüz haneli ve dur. Suyu köyün orta yerinden bir kaynaktan — çık- maktadır. Köyü * kısmen dere içe- rsnde olup önü ovadır. — Dicle nehri bu köyü şark ve garp taraflarından geçerek köyün altı saat — ilerisinde — birleşmektedir. Dicle nahiyesinin elli köyü ve yirmi bin kadar da nülusu var- dır. Nahiyenin merkezi olan Piran köyünün etrafı bağ ve bahçeliktir. Nar, incir ve badem mebzul bir derecede yetişmektedir. Ergani Osmaniyesinden Piran köyüne kadar tesviyel türabiyo halinde yapılmış bir otomobil yo- l vardır. Bu yol mürur ve uburu yazın nçık olup yolcuların Dicle Tirebo'uda Yeni Bir Köy Yatı Mektebi Açıldı Tirebolu (Hususi) — Kayma- kam Mithat ve nahiye müdürü Kemal Beylerin halkın gayret ve faaliyetine inzimam eden yar- dımları ile Espiye - nahiyesinde yapılan köy yatı mektebinin in- şaatı ikmâl edilmiş ve mektep açılmıştır. Açılma — merasimle yapılmış, bu merasim için de Tireboludan bir heyet Espiye nahiyesine git- miştir. Giresundan da vali Tevfik Talât Beyin riyasetinde bir heyet gelmiştir. Merasimde evvelâ vali Tevfik Talât Bey, sonra da Gi- resan — maarif müdürü — Rifat Necdet, muallim Sadri Beyler birer nutuk söylemişler, muallim Huriye Hanım da bir manzume okumuştur. Köylüler tarafından kurbanlar kesilmiş, heyetlere ve misafirlere yemek ikram olunmuş, millt oyunlar oynanarak ve haval fişekler yakılarak büyük genlik yapılınıştır. Amasyada Yeni Mezbaha Merasimle Açıldı Amasya (Hususi) — İnşa et- tirilmekte olan mezbaha ikmal edilemiştir. Çok güzel bir şekilde inşa edilmiş olan yeni mexzbaha asrın İcap ettirdiği bütün fenni tesisatı ihtiva etmektedir. Mezba- hanin küşat resmi merasimle ya- pılmıştır. Geredede Ekim İşleri Gerede ( Hususi ) — Bu sene bavalar ekim işleri için çok müsalt gitmektedir. Bütün çiftçiler tarladaki çalışmalarına hararetle devam etmektedirler. Bu sene mahsulün çok iyi olacağı tahmin edilmektedir. Geredede ekilmemiş bir karış bile toprak kalmıyacak- tır. Ziraat mücadelesi de devam etmektedir. Yeniden Boludan bir memur gelmiş, bu işlerle meşgul olmıya başlamıştır. Ayrıca sürek avları tertip edilmekte ve ziraate muzir hayvanlar - öldürülmektedir. l l ! Dwle nahiyesinin merkezi Piran köyü ve nahiye müdürü Hüsnü Bey nebrini geçmek mecburiyetinde olmalarından dolayı kışın üç bu- çuk ay kadar kapanmaktadır. Bu müddet zarfında hayvanlarla dağ yolundan gidip gelinmektedir. Nahiye merkezi olan Piran kö- yünün ihracatı bademdir. Köye badem ihracatından epeyce para girmektedir. Diyaribekirin odun ve kömür ihtiyacını da bu na- hiye temin etmektedir. Odun ve kömür kelekleri Dicle nehri üzerinden Diyarıbekire | sevkedilmektedir. Nahiyeye bağlı olan koyluııı ıkıetııl taşlık o Dicle Nahiyesinde Yeni Bir Hukumet Konağı Yapılıyor duğu için ziraat hemen yok — gi- bidir. Bazı köy- lerinde yapılmakta olan zeriyatla da ancak — çiftçiler kendi — evlerinin idarelerini temin edebilmektedir - ler. Bunun İçin ekserisi — odun ve kömlür ticare- tile iştigal etmektedirler. Piran köyü Şeyh Sait harekâhi İsyani- yesine sahne olmuş ilk silâh bu köyün yakinindeki bir tepede patlamıştır. Nahiye Müdürü Hüs- nü Beyin bu nahiyeye geleli dört beş ay kadar kısa bir zaman olmuştur. Hösnü Bey halkın yar- dimile yeni bir hükümet binası yaplırmıya teşebbüs etmiş, taş- İarını da hazırlatmıştır. İnşaata bir iki ay sonra bütün hazırlıklar ikmal edilmiş olduğu halde baş- lanacak ve ilkbaharda İnşaatı bi- tecektir. Köylerde mektep İnşası için de hazırlıklar yapılmaktadır. Akşehırde Himayei Etfal Faalıyetı Akşehir (Hususi) — Himayei Etfal Cemiyeti bu sene de fakir ve yoksul yavrulara elbise ve kasket vererek sevindirmiştir. Res- mimiz 15 günevvel giydirilen yavrulardan bir kısmını göstermektedir. Trabzon'da Fındık Piyasası Müstakar Bir Halde Trabzon, 12 (A. A.) — Bor- sada kânunuevvel teslimi altı va- gön iç fındık fop Trabzon kırk iki buçuk kuruştan satılmıştır. Ka- buklu tombul fındiık yirmi bir kuruştur. — Fiatlar mustakar bir halde devam etmektedir. Birinci teşrin ayı içinde Trabzon lima- nında muhtelif ecnebi memleket- lere 10398 — çuval iç fındık 378 çuval sivri fındık ihraç edilmiştir. Trabzon Belediye Meclisinde Trabzon, 12 (A. A.) — Bele- diye meclisi çok hararetli ve mü- nakaşalı içtimalarna dovam et- mektedir. Trabzonun en mühim derdi olan su meselesinin esaslı bir surette halli etrafında kuv- wetli bir cereyan vardır, Trabzonda Gazi Hoykeli Trabzon, 12 (A. A.) — Gazi heykelinin dikilmesi yolunda uya- nan fikir Üzerine meclisten bir komisyon seçilmiştir. Ziraat Müstaşarının Tetkikleri Konya, 12 (A. A.) — Bey- şehir gölü He İska sahasında tet« kikatta bulunmak üzere Konyaya gelen ziraat müsteşarı Atıf. Bey Beyşehire gitmiştir. Muğla'da Tütün Satışları Hararatle Devam Ediyor Muğla 12 (A.A.) — Muğla, Milâs ve Fethiyede tütün alış ve- rişi hararetle devam ediyor. Muğlada birinci ve ikinci sınıf tütünlerden 700 bin kilo, Milâs ve Karaovada 400 bin, Fethiyede 60 bin kilo tütün satılmıştır. Yeni gelen kumpanyalar mübayaata hentiz başlamışlardır. Ufak parti- lerden ve üçüncü sınıflardan tek tük ve büyük partilerden kum- panyalar ordinolarını doldurmak için mübayaatta bulunmaktadırlar, Fiyatlar 60 ilâ 80 arasındadır. Muğlada Bir Aylık İhracat Muğla, 12 (A. A.) — Vilâye- Himizin Küllük, Bodrum iskelele- rinden birinci teşrin ayı İçinde 8 at, 3 merkep, 95 öküz, 67 inek, 121 dana, 3 domuz, 398 keçi oğlak, 1254 kümes hayvanı, 41 koyun ve 940 kile sünger ihraç edilmiştir. İbrahim Tali Bey Teftişte Edirne, 12 (A. A.) — Umum! Müfettiş İbrahim Tali Bey, refa- katinde İskân ve Maliye Müşa- virleri olduğu halde Uzunköprü - Keşan yolu ile Çanakkaleye ha- reket etmiştir. İbrahim Tali B. in bu seyahati üç dört gün süre- cektir. | mamak vo el ile tutmak lâzımdır. | ta ki bir Oyanlışlık hasıl olmasın. | hararetleri derhal çıkar. Akşam- Nöbet Buhranları Rahatsız oluruz. Midemiz eyi git mez, başımızda ağrı vardır. Ni- hayet tahammül edemiyerek dok- tora baş vururuz. Fakat düşün- memişizdir ki doktorun bize ük soracağı şeylerden biri, hararet derecemizde bir değişiklik olup - olmadığıdır. Binaenaleyh, her şeyden evvel hassasiyeli tecrübe — edilmiş bir termometremiz bulunmak ve buna — kullanmasını bilmek şarttır. Ötes denberi vücudun — harareti kol — altından ve ağızdan alınır. Ters mometre kol altına konur veya — ağıza sokulur. — Kol altına eyi — yerleştirmek mümkündür. Ağız, burundan gelen hava ile daima yıkanır.Binaenaleyh hararet vaziyel sabit değildir.Onun için fen adamlai termometreyi mekade — koymalı suretile hararet almayı tercih ederler. Fakat termometre bir par« ça ileriye itilmelidir ki dahil ila rabıta peyda etsin. Bu duhul beş santimetreyi geçmeli ve termo«< metrenin cıvalı kısmı içeriye gir« miş bulunmalıdır. Bittabi, termo- metreyi kullanmadan evvel salla« mak ve cıva sütunumu tabil nok- tasına indirmek şarttır. Aksi halda bir termometre, BSize, — cıvanın en son yükselmiş veya inmiş bulunduğu hararet derecesini gös- terecektir. Termometre konulduk- tan sonra yerinde beş dakika kals ması şarttır. Bunu saatle kortrol etmek lâzımdır. Çocukların hara« retl alımırken termometreyi bırak-« Termometre İle hararet alma / zamanları — şunlardır: Sabahları | uykudan uyanır uyanmaz. Çünkü, bazı kimseler yataktan kalktıktan sonra bir, iki hareket yaparlarsa ları ise saat 17,30 en münasip zamandır. Eğer hararetinizi daha iyi ve mürakabeli olarak ölçmek İstiyorsanız : | Sıkıca bir yürüyüş yaparsımız. — Sonra hararetinizi alırsınız.. Blr müddet dinlenir, ilk yorgunluktan — eser kalmayınca tekrar derecenizi alırsınız. Bu istirahat müddeti 30 dakikayı bulmalıdır. Tabii hararet derecesine ne derece — sür'atli avdet olunursa ©o derece sıhhatli olduğumuza hükmetmemiz lâzım- dir, Tabli hararet derecesine ge- lince; yukardaki Şartlar altında cücudun harareti, nihayet sabah- ları (36,8 ) den (37 ) ye kadar akşamları da 2_7 ,1) de -— (37,3)6 kadar çıkabilir. Fazla olmamalıdır. Bazı insanlarda ufak bir asa- biyet hararetin birkaç derece çık- masını intaç eder. Binaenaleyh bunu tesbit ve hararetin » ciğer rahatsızlıklarile alâkadar olup ole madığını tayin etmek doktora ait bir meseledir, Bugünkü tıbbın elinde öyle vasıtalar vardır ki bu ciheti tas — yin edip meydana çıkarmak öyle zor bir iş değildir. — » -— TAKVİM — GCün SALI Kasım | gıazncınşalu 934 6 | Arabi Rumi ç Şaban 1988 | S1N ci Teşrla 1is) Ezani|Vasati) Vakit (Ezanf | Va 151 (6 45) Akşam 12 — | 16 58 704 | 11 58| Yatsı ga| M ı-ıt lmsak 1208 5 02