13 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

13 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Siyaset Âlemi Şark Meselesin- den Balkan Anlaşmasına Romanyada — Fransız dililö — yari FTesmi olarak çıkan “ Endepandans Rüumen ,, gazetesi, Balkan anlaşması konseyinin — son Ankara toplantısı Münasebetile “ Şark — meselesinden Balkan — anlaşmasına » başlıklı bir yazı yazmıştır. Bu makalede deni- lüyor ki: “On dokuzuncu —asrin — tarihi, Boğazlar meselesi ile Şark meselesi. nin hâkimiyeti atlında geçmiştir. Sul- tanların Türkiyesi hasta adam, bütün devletlerin matmahı nazarı bulunü- Yor, bu hal ihtilâflara ve harplere Sebebiyet veriyordu. Balkan devletleri fze, büyük diplomatların zekâlarını fecelli ettirdikleri bir entrika mer- zinden başka bir gey değildi. Halbu ki bugün vaziyet tam men berakistir. Dünyada hiçbir. mıntaka Yoktur ki sulh orada bundan iyi tekarrur etmiş bulunsun ve devletler an daha fazla bir — açıklıkla teşriki mezal etsin. Bundan yirmi Sene evveline gelinciye Kadar imkân- ©t addolunan ba hal, bugün ea dedbinlerin üzerinde bile tesirini göse tarecek bir hakikat olmuğtur. Ankara konferansı Türkiye, Romanya, Yuna- Bistan ve Yugoslavya arasında tam İtilâfı yeniden tebarüz ettirmiştir. Bu Ktilâf, müşterak — menfaatlerin tam bir anlaşmamsı üzerine kurulduğu gibi büyük devletlerin yeniden entrikala- tını çevirmelerine karşı gelmek husu- #undaki arzuları Üzerine de mülesaes bulunmaktadır. Bulgaristan ise, şimdiye kadar Bal- kan misakına resmen iltihak atmemiş olmakla beraber, bu misaka dahil devletlere gittikçe daha Fazla yaklaş- makta ve bir falihayır olmak üzere uzlaşma siyaseti takip eylemektedir. Dalma İsyan etmiye ve biribirle. Fini parçalamıya bazır bulunan Balkan ılllek eri, acaba mınfnıtlıılnin icap ettirdiği bu kiyasetli nasl Fdlar ? Bu, — derinleştirmi ' değer bir giyant paikoloji ııııoloidlı. Bize gelince, biz bunun şerefini devletlerin mukadderatını idare eden — dirayetli ve makul devlat adamlarında bulmak- tayız. Eğer yeniden bir harp Avrus Payı tehdit edecek olursa, buna her halde Şark mezelesi " sebebiyet ver- miyecektir.,, * İşte Şark vaziyetinin ve haata de- Bilen adamın hali şimdi budur. — * Aşk No .68 13- 11 - 934 Hattâ bunlardan — bahsederken “ gülerek: — Kimbilir. Bizim oğlan da neler yapıyor. Bugünlerde yalnız- lktan çok şikâyet ediyor. Belki de kendine bir arkadaş bulk muştur. Diyordu. T Ayten © gece Loylâyı salver. medi. Yakındaki merkezden Ley- lânın her zaman evine haber yolladığı Arap bakkallara telefon ettiler, Bu neş'eli eve bir tatsızlik çökmüştü. (Ayten)in annesi kızına belli etmemek istemediği halde çok özüldüğünü bir aralık Ley- lâya anlattı. Babası hiddetlenmişti. Bu ağır başlı, temikinli adam bile Rasşim Cemal Beyin hareketi karşısında itidalini kaybetmişti. Leylâ bütün bir aileyi alt Üst eden Rasim Cemale gittikçe sinir- leniyordu. ( Ayten ) bu hâdisenin sebebini bilse kim bilir ne kadar Üzülecekti.. Rasim Cemal Bey mektubunda, yalmız onu mes'ut edemiyeceğine Gençlerindir Fransada Mütarekenin Yıldönümü parls, 12 (A.A.) — Dün böütün Fransada mütareke merazimi cereyan etmiştir. M. Heryo Liyon da — büyük bir nutuk irat ederek bütün Fransızların birleşmesi ve “alyasi rejimleri ne olursa olmun, diğer memleketlerle iyi anlaşma fikrini metetmiş ve demişlir ki: *“Sulh fikrine, vatan fikrine hizmet etmek lâzımdır. En aziz ve en hara« retli temennim, Fransızların emniyeti hususunda bazı eadişeleri yatışmış bir vatan içinde tekrar birleşmeleridir. , Lü'de vatanperverane merasimin yanı başında müşterek cephenin bazı karışıklıklara sebep olan müdahbaleleri görülmüştür. Pariste, bir taraftam yüz binlerce balk meçhul askeri selâmlamak için zafer abidesine giderken, diğer taraf- tan başta mebus Berjeri olduğu haldö müşterek cephenin İdaresin- de Sabık Muharipler Federal Bir- liği — tarafından — siyasi — mahiyette tertip edilen bir alay da Bastilden Naayon'a kadar — ihtilâl — şarkılarinı söyliyerek ilerilemiş ve dağılacakları eenada bir müfettiş fena muameleyo maruz kaldığından polis müdahaleye mecbur olmuştur. Bundan başka bütüm vatanperver guruplar, meçhul askeri selâmladık- tan sonra, M. Dumerg'in apartımanı- nın Önünden geçmişler ve Kkendisini © derece alkığlamışlardır ki M.Dumerg pençereye — gelmeye ve — kendisine muhabbet, hürmöt, itimat ve tazim hislerini bildirmeye gelen muhtelif heyetleri ve bu meyanda İhtiyat zabitleri murahhaslarını kabul etmeye mecbur olmuştur. Bazı sağ cenah müfritleri M, Heryo'nun indiği otelim Önünde tezas hürat yapmak istemişlerse de polls kendilerini bâdisesiz Butün Focgsa'da bu münasebetle dini âyin yapılmıştır. Isveç Vellahtı Tahranda Tahran, 12 (A.A.) — İsveç veliahtı maiyeti l8 birlikte Tahrana muvasa. Iat etmiştir. Veliaht refakatinde Prens Bertil olduğu halde saraya giderek Şahı ve müteakiben Başvekili ziyaret etmiştir. Başvekil kendisine hükümet dzasını takdim eylemiştir. Burhan Cahit kanaat getirdiğini İşaret etmişti, Fakat bu ne düşüncesizlikti, Leylâ şimdi vaziyeti daha Iyi muhakeme edebiliyordu. Kendisinden bir damla alâka görmeden Rasim Cemal Bey buna nasıl cesaret atmiştir. Bu adam herhalde çok mağrur, kendini beyenmiş bir adamdı. Zaten eski g#öbreti bunda şüphe bırakmıyor- du. Fakat nişanlandıktan sonra kaç kere (Ayten) 1 temin etmişti ki artık o eski macera defteri ebedi surette kapanmıştır. Rasim Cemal Beyin annesi, oğlunun ( Ayten ) le evlenmesini okadar istediği halde bu hareke- tini görünce sesini çıkarmamış, mani olmağa da çalışmamıştı. ( Ayten): — Yengem melek gibi kadın. O da kimbilir ne kadar üzülmüş- tür. Diyordu. Sevgi işlerinde akrabasından çok çeken Leylâ buna pek iİna- mamıyordu. Gözünün önüne Ha- sibe Hanımın o hakaret, istihza, kin dolu gözleri geldikçe tüyleri aa Sar Meselesi Fransanın Askeri Tedbirlerini El Altından İngiltere İstemiş Sar hükümet komisyonu reisi M. Knoks Paris, 19 (AA) — Maten gaze- tesinin Londra muhabiri umumiyet ilibarile iyi haber alan mahafilden edindiği malümata istinaden, reyiâm senasında — Sar arazisinde — mühim karışıklıklar vukuu imkânından Parir- teki sefiri vasıtaslle Fransız hüküme- tine İngiliz hükümeti bahsetmiştir. Muhabire nazaran, İngiliz Hükü- meti aymı zamanda h,uıı hemşehrlsi İngı!terede Parlâmento Bir Buhran Raporile Meşgul Olacak Londra, 12 (A. A.) — Parlâ- meotonun bu iİçtima devresinin Cuma günü biteceği muhakkak gibidir. Kral, ayın yirmisinde yeni devreyi açacaktır. Müşterek bahisler ile plyınko— lar rın akşam Ş SA | lhıııâl lıulırııdıı muztarip mıntakalar hakkında — tahkikat yapan komisyonun raporunu din- liyebileceği zannedilmektedir. M. Nevil Çemberlayn bu mü- nasebetle komisyonun alınmasını tavsiye ettiği tedbirler hakkında kükümetin görüşlerini anlatacak- tır. uporıynzdu. O gece paylaştıkları tek ya- takta geç vakte kadar dertleşli- *ler. Leylâ, heyecan buhran ve humma halindeki arkadaşının 5- nirlerini - yatıştırmak için bütün zekâsım, maharetini harcadı. Fek sefeler yaptı, Adeta konferanslar verdi, Ve nihayet onu sabahleyin, her zamanki gibi bankaya bera- her gitmeğe razı etli. (Ayten)i en ziyade yumuşatan Lıyllınn şu mütaleası oldu: — Buna ehemmiyet verir, ıztı rap çektiğini anlatırcan onu ge- vindirmiş olursun. Hayatının yolu- nu hiç değiştirme, böyle bir hâdisenin sana keder verdiğini hissettirme ki o, yaptığı hareketin sersemliğinden kurtulmasın. Ve ertesi gün her zamanki gibi Istanbula beraber - indiler, * En köklü gönül acılarını yıka- yıp İyi eden aylar ve mevsimler biribirini kurulayarak gelip geç- tikçe hayatla aykırı, güç ve yabancı gibi görünen hâdiseler, hareketlere de yavaş yavaş itiyat haline gelir. Ve şurası mubakkaktır ki acısı unutulmuyacak bir gönül yarası yoktur. Aşk hummaları içinde bir saralı gibi kendini yerlere atıp bayılan çıldırmış gibi etrahına saldıran, dünyadan elini çekmiş gibi göşe- olan Sar hükümet komisyonu relsi M. Knoka hakkında da endişe göz- termiş ve mumaileyhin emsiyeti için dört polis hafiyesi göndermiştir. Son Posta: Bunun neticesidir ki Fransa hudutta askeri tedbirler almış ve bu hal Almanyanın testosunu mucip olmuştur. Vaziyet, bu noktadan gergindir. ve Sar reyiâmma müracaat uriH endişe ile beklenmektedir. S. Rusyada Mimari Konferans Çalış- masını Bitirdi Moskova, 12 (A.A.) — Sovyet Rusya mimarlar konferansı çalış- masını biltirmiştir. Konferana, bir mimarlar kon- gresinin toplanmıya çağırılması hakkında Moskova murahhaslar heyeti tarafından yapılan teklifi GÖREİEMEİ D Mollison Londrayu Döııdl Londra, 12 ( A. A.) — Fena tali yüzünden ortada — kesmeğe mecbur kaldığı Londra - Melbura yarışındaki tayyaresi ile Brükselden — hareket eden tayyoreci Mollison burada kara» ya İnmiştir. İspanyada Bombacılık Bilbao, 12 ( A.A.) — Zıhlh Sansalvadorda çok kuvvetli 200 bomba meydana çıkarmıştır. lere, izbelere sinen me gönül kah- ramanları görülmüştür ki zaman bu bezgin ve ölmüş görünen ruh: ları âdeta bir aslan yaralı pen- çesini yalaya yalaya iyi eder gibi okşıya okşıya şıfa verir ve a bez- gin, bitkin gönüller günün birinde aslan kesilir ve yeni yeni aşk nöbetleri içinde etrafa saldırırlar. Tabiatin bu eski hükmünü kavraya- madıklar için ilk bubranlar, nöpetler içinde şakadan çıkarıp canlarına kıyanlar da vardır. Bunlar müm- kün olup ta birkaç mevsim sonra hayata dönseler kendilerini ölüme götüren aşkın yerinde izi bile kalmadığını ve uğrunda kül olup savruldukları sevgilinin taze aşk şaraplarile mahmurlaşıp kucaklar- dan ve dudaklardan sevgi topla- dığısı görür ve ne gülünç hale düştüklerini anlarlar. Ne çare o bir yoldur ki dönüşü yoktur. Ayten unuttu. Rasim Cemal Bey yeni bir vazife ile İzmire gitti ve Avrupa- dş, İstanbulda meydana getirdiği maceralara tazelerini ilâve katış- tırmıya devam etti. Yalnız bu ayrılık hadisesi (Ayten) in kafasında evlenmeğe karşı çetin bir düşmanlık yarattı. Feneryolundaki komşularından terbiyeli bir genç evlenmek İçin ailo vasıtalarile müracaat ettiği halde kabul etmedi. Okuyucularıma Cevaplarım.. Ankarada (Cemal) Beye: Evinize girecek kadınla bir yastıkta saç ağartacak anneniz de degildir, babanız da.. Görmediğiniz, anlaşıp anlaşmıyacağınızı bilme- diğiniz bir kızla, ailenizin isteğine peki diyerek uzaktan nişanlan- manızı - tecviz edemem, Kısaca muvafakat etmediğinizi yazarsınız, mesele de kapanmış olur. * Ankarada (Fevzi) Beye: Bütün — dünyada kabul edi- len bir kaldedir, yeni — toessüs eden —yuvada, paraca — kızın bissesi de —bulanması İstenilir. ? | Fakat bizde bu âdet henüz yere leşmedi, Kızın getireceği sadece bir oda takımından ibarettir, üst tarafını yapmak erkeğe düşer. Bununla beraber fikren uyamık bir ailenin karşısında bulunuyor- sanız ve bahsin kızı incitmeye- ceğini de zannediyorsanız düşüne cenizi açabilirsiniz. Fakat fena telâkki edilmenizden korkarım, ihtiyatlı bulununuz! w * Feride Lütfi Hanıma: Eğer bir hafta, bir ay, hattâ iki ay sürecekse ve mutlaka nikâh ile neticeleneceği kanaati mutlak olarak — varsa, nişanlan- makta mahzur görmem. Aksi halde nişanı bırakıp, sözle iktifa ederek nikâhı beklemek mürec: cahtır. HANIMTEYZB Yine Deniz Silâhları Tokyo, 12 (A. A.) — Tagiliz deniz plânı hakkımda hiçbir karar alınmamış olmakla beraber resmi mehafil bu plânın reddedilmesinin pek akilâne olmıyacağı fikrini izhar etmektedir. Bununla — bera- ber Japonyanın bu plânı faaliye- tine esas tutabilmesi için plânın teşrih edilmesi, aydınlatılması icap etmektedir. Hattâ bunun Rasim Cemal beye karşi zamanında bir darbe olacağını söyliyen Leylânın wsra- rını bile çeldi, Hattâ bunun içla aralarında hafif bir münakaşa bile oldu. Leylâ ısrarının reddedildiğini görünce pek tabil olarak : — O halde Rasim Cemali unutmadın. Bu izdiyacı deddedişin ona karşı saafın olduğunu isbat eder. Bu iddia genç kızı altüst etti. O kadar sevdiği arkadaşına ağır bir cevap vermemek için Çok zahmet çekti. Fakat Leylânın içine bir şüphe düşmüştü. ( Ayten) in bu telâşı, bu pare layış pek tabii değildi. Genç kaiz bunu - hissetmekle beraber daha ileri gidip onu sık- mak iştemedi, Zaten kendi başındaki dert okadar genişlemiş, ağırlaşmıştı ki en yakın dostlarının kederlerine bile alâka göstermeye takatı kalmamıştı. Reşit beklenmeyen bir zaman- da Diyarıbekire tayin edilmiş, orada da kalmıyarak Hakâriye kadar gitmişti. Tayin edildiği bu mühim vazife uzün sürdü. Takip kuvvetleri kumandanı olarak o bu mıntakada altı ay dolaştı. “ ÇArkası va) BT DN eli he B di Dilasla