14 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

14 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Meşhur Âlim Ogüst Lümyere Göre.. Kanser Mikrobik Değildir. Ve Tedavisinde Sür'atli Davranmalıdır ( Baştarafı 1 inel yüzdü ) 'e kendi noktainazarımı ahiren bir gazetede neşretmiştir. Malüm- dur ki son zamanlarda bir Alman doktoru kanserin mikrobunu keş- fettiğini iddia etmişti. Profesör Ögzüst Lümyer — bilhassa buna temas ederek diyor ki: “— Hakikaten maziden henlüz dera almadığımız görülüyor. Belki bütün matbuat haberleri Alman doktorunun keşfinden büyük gü- Tültülerle bahsedecek, — böylece hiçbir hakikate istinat etmeyen kontrolsuz — keşifler — maalesef dünya matbuatını bir hayli meş- Bul edecek, sütunlarca yazı yazr lacaktır/ Çünkü bütün dünya t#kârınmumiyesi bu mesele hak- kında çok hassas ve alâkadardır. Pastörün mikrobu keşfinden ve birçok hastalıkları sebebinin mikroplar — olduğu anlaşıldıktan sonra pek çok (Biyolojistler - ha- yatiyaçtılar ) — kanserin — nesci içinde ve kansere mübtelâ olan- ların kanlarında kanserin amili Mararzisi olan husus! bir mikrobu aramaya — koyulmuşlardır. Fakat Şimdiye kadar mikrobu buldum diyen bütün arayıcıların keşifleri bilâistisna hakikat çıkmamış ve hepsi de unutulmuş gitmiştir. Pastörün büyük keşfinin tesiri tlbnda kalan birçok doktorlar kaser urları içinde tesadüf ttikleri bir takım mikropları dstalığın — Hakikf — müsebbibi kıyas edecek derecede İleri git- mişler ve bu fikirlerini seriri ve tecrübi bir takım esasata İslinat ettirmeğe savaşmışlardır. Bu me- yanda pek çok doktorların İsim- leri sayılabilir. Fakat 1886 sene- sinde Doktor Rapen'in taharri- Yatiledir ki mesele bakteriyolo- İinin şümul ve sahasına dahil Olmuştur. Bu müellif hasta olan- kan ve urları içinde bir basil tefrikine ve bunu üretmeye Muvaffak olmuştur. Bir sene ka- dar sonra ( Secheurlein ) de bir Mikrop keşfettiğini ve kültürünü elde ettiğini ve bu kültürün şiringa İle hayvanatta kanser tevlit etti- ğini iddin etmiştir. Halbuki husule Eölen ve kanser zannettiği şeyler bir takım adi iltihap tezahuratım dan ibaretti. Netekim bunlar Çar iyileşiyorlardı. Kanser gibi tevessü ederek mücavir fzada ve hatta uzak uzuvlarımızda N yapmıyordu. Elhasıl kan- Berin karakteristik evsafını kat'i- Yen gösteremiyordu. Hemen hemen ayni tarihte 'omingo Frer ismindeki doktor Hint domuzunu kansere - karşı Muafiyet kesbettirdiğini ilâm ede- Tek mühim bir keşifte bulundu- unu iddin etti. 1888 senesinde b'_":ok bakteriyologlar da kanserin Mikrobunu keşfettiklerini iddiaya k'""ihlı.ı'. Bunların arasında (Şi) Lampasi, Rolimo ve bihassa Franke ve Kenbosoff gibi zevat Sayılabilir. 1887 - 1889 seneleri kanserin Mikrobik olduğu İddiaları ile bu- ha mmuhalif olanların mücadelesile Yeçmiş ve doktorların fikirleri bu teralarda karmakarışık bir bale Belm şti. Nunu mütcakıp bir sükünet devri geliyor ki bu devir ta 1901 senesine kadar devam ediyor. 1901 de meşhbur Duvayen kanserin hususi mikrobunu keşfettiğini Iddia ederek yine bu mesele ile - olan umumi alâkanın uyanmasına sebep oldu. (Duvayen) hattâ keşfettiği mikrobun adını bile koymuştu. Duvayenin iddiası, leh ve nleyhte birçok münakaşaları İntaç etti. Fakat bunun da ömrü uzun olma- dı. Bir müddet sonra fikirleri de, keşfi de tamamen unutuldu gitti. Birkaç sene sonra (Mari Bra) min mikrobu ortaya çıktı ve bir- kaç aydan sonra bu da unutuldu. Bir müddet sonra meme kanse- rinden çıkarılan ve (Basil dö Nu- zum) ismi verilen yine aldatıcı keşifler duyuldu. Ayni tarihlerde Blumental, Grüm- bah, Nelon Morl taraflarında da garip garip isimler taktıkları bir talam mikropların keşfi şayiaları işitildi ve tabit hepsi derhal ha- tıralardan silindi... * Malümdur ki son zamanlarda (Kanserden Korunma) cemiyetleri teşekkül etmiştir. Bu cemiyetlerin tesisi cidden çok hayırlı olmuştur Yer yer kansere karşı mücadele için merkezler açılmıştır. Bu mü- cadelelerden çok istifade edil- mektedir. Çünkü birçok kanser vak'aları vardır ki bilhassa yüzde, burunda, ağızda velhasıl cilt ve gışayı muhati üzere ve harici mu- hitlerde tezahlirat yapar. Bunlar mümkün mertebe sür'atle teşhis edilirsee ve derhal tedaviye sevke- dilirse mutlaka iyi olurlar. Bu ce- miyetler halk arasında bu propa- gandayı mükemmelen yapmakta- dırlar. Bu sayede birçok hastalar tedavi müesseselerine sevkedilerek şifayap olmaktadırlar. Fakat bü- tün bu İyilikler arasında kanserin teşhis ve tedavisine mit Bsayısız msüller ve reklâmlar oldı yürüdü. Bunlar o kadar aldatıcı mahiyet- ler aldılar ki bugün — kanser hakkında araştırmalarla meşgul olan - ciddi —mütehassıslar bu yoldakl — neşriyatı hakikat te- lâkki —etmekten tamamen uzak kalmakta — ve alâkadar — bile olmamaktadırlar. Bugün — kan- ser nesiçlerinde bulunan mikrop- ların hiçbir. hususiyeti olmadığı ve her zaman azamızın muhtelif kısımlarında ve bazı tali İltiha- batta tesadüf edilen adi mikrop- lardan başka birşey olmadığı tamamen tahakkuk etti. Zaten kanserin (mikrobik) bir hastalık olmadığını ve sari dahi bulunmadığını bütün ciddi müte- hassıslar kabul etmişlerdir. Müşahedat ve tecrübeler ve kanserin geçirdiği muhtelif safa- hat bunu her zaman teyit ede- cek mahiyettedir. Şüphesizdir ki herkes yanıla- bilir. Ve bu günün hakikati yarın tamamen yanlış telâkki edilebilir. Fakat buna rağmen Iddla edebi- liriz ki kanserin mikrobik bir hastalık olduğu iddiaları cidden çok fakir ve çürük esaslara da- yanmaktadır. Bunun için yeni keşfedilen mikropları da selefleri gibi çabuk - unutmağa mahküm telâkki edersek aldanmayızmını - —SON POSTA Öz Türkçeyle Deneme Beğlik Sözler Beğlik (1) iş yerlerinde çalışanlar bilirler. Oralarda yazmlan yazılar üç ad alırları Tahrirat, tezkere, müzak- kere. Çok kişl için aralarında ayrılık olmıyacak gibi görünen bu Üç biçim yazı biribirinden ayrıdırlar. Bir kentten (2) başka bir kente yazılan yazıya tahrirat. Bir kont içinde yazlan yazıya tezkere. Bir di Derlerdi deseydim iyi olacaktı; yazık ki derler, diyorum. Çünkü dünden kalan bu deyimler Hugün de yine kullanılıyar. yarıyor? Niçin kullanıldığını, yaradığını ben kesliremiyorum, bile- miyorum. Bilenler varan söylesinler. Bu olsa olsa eskiden kalma kötü bir alışkanlık ol-cak. Bu elışkanlığı da artık bıraksak | x Gazetelerdeki beğlik bil”irmeler (5) gözüme ilişiyor, Salınalına * yerins mübayaz; satma yerine furuht diyorlar. | Değiştirmek demiyorlar, tebdil diyor- lar, İsteyen demiyorler, talip diyorlar. | Bu bildirmeleri yazan Türk oğlu Türk | yazıcıların böyle yazmaya nite (6) | elleri varıyor; nitö oluyor da Lüyükleri | bunları görmüyorlar? İstiyorum ki öz dilimize varmak için çocuğumuz, büyüğümüz, yazıcı- | mız, okuyucumuz, hepimiz, hepimiz | el birliğile koşa koşa ilerler'eyelim. Eğer bir tek yat (7) deyim dilimizin | yazgacımızın (8) ucuna gelirse onu yazmamak İçin yazgacımızı kıralım, söylememek için dilimizi koparalım ki yürüdüğümüz yolda bize engel ol- masın |. Yurttaşi Türk oğlu Tüörksün sen. Nerede olursan ol, yine Türkçe konuş Türkçe yaz! İsmet Hulüsl 1 — Beğlik: Resmi £ — Kent: Şehir 6 — Nite: Nasıl 7 — Yatı Yabancı 8 — Yazgaçı Kalemt Öz Türkçe Bilmecemiz Dünkü Bilmece Bir ulus için soysal ilerlemeler savaşta Gstün çıkmış olmaktan daha gereklidir ! Bugünkü Bilmece Aşağıdaki cümlede muayyen bir harf ölçülü aralıklarda lüzumsuz yer- lere konulmuştur. O muayyen — harfi bulup kaldırırsanız cöümleyi okuya- bilirsiniz : ÖZVEARLEIİĞİEMİZ EAİLEİŞİEĞİOCELANE HERENESENEAECUNE UNÖEZEKEİNDEEGÖE MÜLEÜBİERGÖEMÜÇE OLSEADAEBİZEONUE 'ÇIKEARILERİZ Dişleri Kurtarır! Diş etlerini Kuvvetlen - dirir! Ağız kokusunu defeder ! Ağızdaki bütün muzir mikropları Niçin kullanılıyor, neyo | neye | Kamaştırmıyan bir ziy müşteriyi celbetmek lâzımdır. Mağazalardan olduğu gibi vitrinlerden de çıplak, kamaştırıcı lâmbaları uzaklaştırmak lâzımdır. Hülâsa olarak İYİ DAĞITILMIŞ VE TAMAMEN MÜNTEŞİR BİR ZİYA VASITASİLE VE İYİ OPALIN CAMDAN DİFFÜZÖRLER VEYA ( İNDİRECT ) TENVİRLE LÂTIF BIR ZIYADAR MUHIT MEYDANA GETİRMEK LÂZIMDIR. SATİE İyi tenviri VERESİYE otarak yapar. İstanbul 3 üncü İcra Memurluğundan : Emniyet Sandığına İpotekli olup Yeminli üç ehlivukuf tarafından tamamına 1562 lira kıymet takdir edilen Üsküdar Arakiyeci Hacımehmet mahallesin Nuhkuyusu eski 81 yeni 107 No. h mabahçe ahşap bir evin tamamı açık art- tırmaya vazedilmiş olduğnndan 19-12-934 tarihine müsadif Çarşam- ba günü saat 14 ten 16 ya kadar dalrede birinci arttırması icra edilecektir. Arttırma bedeli kıymeti muhamminenin * 75 ini bul- duğu takdirde müşterisi üzerinde bıralalacaktır. Akst takdirde en son arttıranın taahhüdü baki kalmak Üzere arttırma 15 gün müd- detle tecdit edilerek 3/1/935 tarihine müsadif Perşembe günü saat 14 ten 16 ya kadar keza dairemizde yapılacak ikinci açık arttır- masında arttırma bedeli kiymeti muhamminenin 4675 ni bulmadığı takdirde satış 2280 No. li kanun ahkâmına tevfikan gerl bırakılır. Satış peşindir arttırmayo iştirak etmek İsteyenlerin kıymeti muham- minenin *67,5 nisbetinde pey akçesi veya Milli bir Bankanın temi- mat mektubunu hamil bulunmaları lâzımdır. Hakları Tapu sicilli ile sabit olmıyan ipotekli alacaklarda diğer alâkadaranın ve irtifak hakkı sahiplerinin bu haklarını ve hususile faiz ve masarife dair olan iddialarını evrakı müsbiteleri İle birlikte ilân tarihinden itibaren nihayet 20 fh zarfında birlikte dairemize bildirmeleri lâzımdır. Aksi takdirde hakları Tapu sicilli ile sabit olmıyanlar satış bedelnin paylaşmasından hariç kalırlar müterakim vergi, tenviriye, tanrifiye den mütevellit Belediye rusumu medyuna aittir. Daha fazla malü- mat almak İsteyenler 1/12/934 tarihinden itibaren herkesin göre- bilmesi için dairede açık bulundurulacak arttırma şartnamesi ile 934/908 No. h dosyaya müraccatla mezkür dosyada mevcut vesaiki görebilecekleri ilân olunur. - (7734) ( Ealak se Eytüm Rantesi tlantüri j —— | Taksitle Satılık Emlâk Mevkü ve Nev'i Nişantaşında Meşrutiyet mahallesinde Harbiye 2000 Caddesinde 115 - 117 No.lu Selçuk — apartımanı 137 metro murabbai bina yerini 90 metro bahçeyi havi ve biri zemin kat olmak Üzere dört dalreyi müştemildir. Büyükadada Yalı Mahallesinde Gülistan ve Çelebi Sokağında 28, 30, 32, 34, 36 ve 2 No-lı altında iki dükkânı üstünde iki kısma müfrez odaları müştemil kârgir bina. Bina — 130 metro murabbaı Üzerine mebnidir. Sarıyerde Reşit Bey ve Hüseyin Ef. Sokaklarında 1,3,5 5/1 Noi maabahçe iki kısımdan mürekkep 'Hane. Sahası 175 metro murabbaıdır. Alt katta üç oda bir sofa, mutfak, kiler, halâ, banyoyu, Üst katta dört oda, bir sofa, bir mutfak, halâ ve banyoyu havidir. Yukarda yazılı emlâk bedelleri ilki peşin olmak üzere yedi senede ve sekiz taksitto ödenmek üzere açık artırma ile satılacaktır. Tafsilât için her gün, müzayedeye girmek için de 21 Teşrinisani 1934 Çarşamba günü saat onda Şubemize müracaat olunması. |567)