14 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

14 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA Ik'nei teşrin Tirede Köy Yatı Mektepleri Teşkil Edildi . Tire ( Hususi) — Tirenin değ köyleri, işgal günlerinde baştan başa yakılmış, yıkılmış, harap olmuştu. o Cümhuriyet (devrinde köy halkı yeniden köylerini kur- mağa başlamışlar, fakat mektep yaptıramamışlardı. Cümhuriyetin feyzi, buralara da ulaşmış, maa rife susamış olan bu vatandaşlara nurlu okucağını açmıştır. Vali paşanın ve kaymakanma bimmet- leri ile Tirenin eski hükümet binasında, mülhakatta ise Boğaz içi nahiyesi merkezinde, Kahrat, Arpacılar, Eskioba, Yenioba köy- lerinde birer köy mektepleri teşkil edilmiş ve köy yatı çocukları okutulmaya başlanılmıştır. Tire yatı mektebinde çocuk- larin şimdilik adedi 35 tir. Bun- lar yedi yaşından on iki yaşma kadardır. Belediye bu çocukları mektebe giderken hamama gön- dermiş başlarındaki memurların nezareti altında hamamda tıraş edilmiş, ve İç çamaşırları yepyeni yapıla- rak giydirilmiş, çocuklar medeni bir kılıkla şehir çocuklarının arasına karışmışlardır. Köylerinde çıplak, yahnayak gezen bu bikes- ler şimdi şehrimizin ilmekteple- rinde okutturulmaktadır. Bunların iaşe ve yatak ve sair ihtiyaçları Tireliler tarafından temin edil mektedir. Bu münasebetle (Yoksul Mektep Çucukları Koruma Cemi- yeti ) namile bir cemiyet. tesis edilerek idare heyeti seçilmiş, başa Hacı Aziz oğlu Gani Bey getirilmiştir. Cemiyet varidat ve masarifi tesbit ederek bir bütçe hazırlayıp çizdiği program muck bince çalışmaya başlamıştır. Tekirdağında Dün Kurtuluş Yıldönümü Sevinçle Kutlulandı Tekirdağ (Hususi) — 13 son teşrin Tekirdağ halkının kurtuluş için attığı İlk adımı canlandıran ve yaşatan bir gündür. Bu güzel yurda 20 Temmuz 336 senesinde yabancılar gelmişlerdi. O kara günlerde güzel evler yıkılmış, köyler, çiftlikler soyulmuş, yurt- taşlara bir ilenç gelmişti. Yurdu- muzu çiğneyen yabancıların yü- zünden (o Tekirdağlılarn (yüzde yetmişi İstanbula ve Anadolu kıyılarına sığınmışlardı.. Uzun o didişmelerden sonra Anadoluda gürleyen Türkün sesi yerleri titretti, Şimşek gibi bir hızla önünde güçlük, engel tanımadan 13 ikinci teşrin 338 sabahında kurtarıcılar Tekirdağına geldiler Tekirdağının vavl atlas sahillerinde altın renkli Wir kurtuluş güneşi doğdu.. Kor- ku binmez, gözü yılmaz Marmara çocukları o gün tutsuklık zinci- rini kırdılar, O günden sonra yeşil yurdu- muzun verimli Trakya ilinde de engelsiz bir kurtuluş havası es- meye başladı. O gün bugündür, stediklerimizi, yükselmelerimizi her yönden ilerletiyoruz.. Bütün yön- ler bakımından Trakya ülkesi de hiç durmadan yükseliyor: Tekirdağın (12)inci kurtuluş yıldönümünü bütün ildaşlar se- vinçle kutluluyorlar ve herkes bir ağızdan haykırı; or: — Yaşzaı vlu önderimiz. Var olgu ülkümüzün Gazisi, Ga- Zika düsüle yıkattırılmış, dış elbise | Merzifonda Yeni İnşa at Şehirde Yeni Elektrik kirik Tesisah,. Asri Mezbaha Yapıldı, Park içli ri Tesis Edildi Merzifon,(Hu- susi) — Kasaba- mız gün geçtik- çe kalabalıklaş- maktadır. o Bu insan artışı kar- şısında binalar mevcut kifayet etmemiye ve bin netice bir sükna buhranı hissedil- miye başlamıştır. Sükna ihtiyacına cevap (o vermek pek müşkül ok mamış, kasaba- nın hemen. her tarafında bir çok yeni inşaata başlanılmıştır. Yeni İnşaat sayılamiyacak kadar çoktur. Belediye de bu hararetli çalış- maya iştirak etmiş bulunmaktadır. Eski reis Hasan Bey zamanında yapılmasına başlanılan ve yeni intihap arifesinde bitirilmiş olan parkın küşat resmi yapılmıştır. Yine eski belediye reisi zamanın- Diyarıbekirde Bir Bakkal Hançerle Ortağını Öldürdü Diyarıbekir (Hususi) — Burada bir cinayet olmuş, Ziya isminde bir adam dükkân ortağı kasap Ahmedi dört yerinden hançerle- mek suretile öldürmüştür. Dağkapısı civarında bakkallık eden Ahmet, işi genişleyince kunduracılıkla meşgul olan Ziyayı yanına çırak olarak almıştır. Ziya dükkândaki hizmetlerile Ahmedi memnun elmiş, işler de büsbütün genişleyinee Ahmet Ziyayı ken- disine ve ticaretine ortak etmiştir. Biribirlerile gayet iyi geçinen bu iki ortağın arasında cinayetten biraz evvel dükkâna alt işler yüzünden bir kavga çıkmış, fakat dükkânda bulunanların müdahu- lesi ile bu kavga bertaraf edik miştir. Barışan Iki ortak yine eski samimiyetleri İle işlerine koyu muşlar ve akşama doğru da bir arada kafayı tütsülemek İste- mişlerdir, Bu kararla Babıkorl mevkiine giden Ahmetle Ziya burada bir yerde Şoturup içmişlerdir. Kafalar dumanlandıkça birkaç saat evvelki münazaa mevzoubahs olmiya ve her iki ortak kendilerinin haklı olduğunu söylemiye başlamışlardır. Bu suretle biraz evvelki münazaa yeniden başlamış ve nihayet İş döğüşmiye binmiş, Ziya bu dö ğüş esnasında hamil olduğu har çeri çekip ortağı Ahmedi dört yerinden vurmuş ve kaçmıştır. Ahmet derhal hastaneye kal dırılmış ise de ölmüştür. Ziya da bir müddet sonra yakalanmış ve adliyeye teslim edilmiştir. Konya Belediye Meclisi İçtimalarını Bitirdi Konya 13 (A.A.) — Belediye meclisi ruzoamesini ikmal etmiş olduğundan Teşrinisani içtimama nihayet vermiştir. Merzitondan güzel bir görünüş hirde su ihtiyacını tamamen kar- şılamış bulunmaktadır. Teslis edi- İen yeni itfaiye büyük bir ihtiyaca cevap vermiş obulun- maktadır. Şebrin ihtiyacını kar- şılamiyan (elektirik (tesisatı da yenilenmiş, santral yeni motörler- le techiz edilmiştir. Bu » Bu yeni teç- i da tanzim edilen su tesisatı şe- Balıkesir At Koşuları Balıkesir, ( Husust ) — Yarış va ıslah encümeninin tertip ettiği koşulardan ilk koşu yerinde yapıl- mış, binlerce kişi yarışları seyret- miştir. Yapılan dört koşudan birincisinde Âsüman, ikincisinde Mürüvvet, üçüncüsünde o Mesrur, dördüncüsünde Süha adlı hayvan: lar birinci gelmişlerdir. Konyada Lâğvedilen Muallim Mek- tebinin Eşyası Balıkesire Getiriliyor Balıkesir (Hususi) — Lâğve- dilen Konya Muallim Mektebinin bir kısım eşyası bu sene pansiyon kısmı açılan Balıkesir Ortamek- tebine verilmiştir. Bu eşyaları tes lim almak üzere ortamektep Müdürü Tevfik Bey konyaya gitmiştir. Konya Muallim Mektebi Tabiiye muallimi Yaşar, musiki muallimi Kadri Beyler de Balıkesir Muak- lim mektebine tayin edilmişlerdir. edilen sergi çok rağbet bulmuştur. nin çok kısa bir zamanda elde ettikleri büyük muvaffakiyet bariz bir şekilde görülmektedir. Resmimiz bu sergide Türk dericiliğine tahsis edilen edilen yerden bir kısmını göstermektedir. hizat ta 20 gü- İ ne kadar faaliyete geçecek, kısmen karanlık Ooo olan şehir baştanbaşa aydınlanmış ola“ caktır. Belediye bir de asri baha yaptırmış- tır. Mezbaha da faaliyete geçmiş bulunmaktadır. Bu intihapta belediye reisli- ğine seçilen AÂhırzaman zade Hamdi Bey çalışkan, becerikli ve kendisini halka sevdirmiş bir zattır. Hamdi Beyin şehrin imarı husunda büyük bir gayret sarfe- deceği ve başlıca noksanları ta mamlayacağı umulmaktadır. Hülâsa Merzifon az zaman sonra yeni bir çehre almış ola- caktır, Teen Sergisinden Bir Köşe EYE Mili İktisat ve tasarruf cemiyeti tarafından Ankarada tertip Sergide Türk san'at müesseseleri- —— Trabzon Halk Fırkasında Trabzon 13 (A.A.) — fırka ocak kongraları bitmiştir. Nahi- ye kongraları başlamak üzeredir, Meclisi umumi seçim için hazır- lıklara başlamış, fırka teşkilâtınca aza yoklamalarına başlanmıştır. Trabzonda Fındık Satışı Trabzon 13 (A.A.) — Bu sa“ bah borsada fç vagon İç fındık 42,50 kuruştan satılmıştır. Armutluya Vapur Seferleri Armutlu, (Hususi) — Armut- laya yazın haftada 3 gün vapur uğramakta, buda muvasala ihtiya» cım mümkün mertebe temin et- mekte idi, Halbuki şimdi vapur seferleri bire indirmiştir. Bu va- ziyet Armatluluları çok müşkül bir vaziyete koymuştur. Çünkü şimdi Armutlunun ihra- cat mevsimi başlamış bulunmak» tadır. Vapur seferlerinin yine üçe çıkarılması Armutlu ihracatını ko- laylaştıracak, mühim bir ihtiyaca da cevap vermiş olacaktır. | Murat Beyin sözünde doğru i Münakaşa : Bir Cevap | Nurullah Ata «Fotoğraf haberleri» isminde | az yazı, bol fakat haylı acemice resimler basan yeni bir haftalık gazete çıkıyor. Bu gazetede çal şanlardan Murat Bey isminde biri, | radiodan ince sâzın (kalkması; Üzerine gidip musiki ile uğraşan*” lar arasında anketimsi bir şey yapmak istemiş. «Salâhiyet sahibi | birçok (Ozevatın fikirlerinin en. canlı kısımlarını takdim». ediyor“ muş. Yedi kişiden ibaret olan bü « birçok zevatın » bir ikisi cevap? vermiş, bir kısmı boş döndür-ü memek için bir şeyler söylemiş, Cemal Reşit Beyde hiçbir şey? söylemiyeceğini (o bildirmiş, Ne «canlı kısımlar» | değil mi? Konservatuvar müdürü Yusuf" Ziya Beye yalnız musiki hakkın-- daki sunlini sormakla kalmamız. ! Durup dururken işe beni, (evet; yanlış değil beni karıştırmağı da münasip bulmuş: « Erbabı kalem” den bir Nurullah Ata Bey vr&r. Bu zatı muhterem musikiden hiç bir şey anlamadığım kemali ifti- harla söyler ve musikiden önle; yorum diyenlere şaşar. Bu mesele hakkında fikriniz ? » Ben bir mesele oluyorum! hem de musiki bahsindel.. taraf ta var, doğru olmıyan da. Musikiden, (o herhangi nevinden" olursa olsun, pek bhazzetmem;” anlama ;mfakat bunu iftiharla değil; en içim sızlıyarak sy m oğlunun yarattığı, emek sarf* ettiği Geri bir eksikliktir; eksiklikle söğümü mekse gülünçtür. Musikiyi seven | lere, anlayanlara şaşmam ; içlerin- | de hürmet ettiğim, hattâ kıskans| dığım adamlar vardır. Fakat her i anladığını söyliyene de İnanmam lâzım gelmez ; birçokları “anlarız! diye böbürlendikleri halde ağız“ dan kapma bir takim beylik söz“ leri tekrar ile iktifa ederler. Ons lar musikiden anlamaz ve zaval* klar anlamadıklarını da anlamaz!., Asıl kızdığım cihet Murat Bes yin böyle yavan sualler icat et* mesi değildir. Yusuf Ziya Bey de kalkıp ona cevap vermiş: Hugo da musikiden anlamazmış ta, Wagner onun için bilmem ne de te... Murat Bey yine 80* ruyor : “N. A. Beyi Hugo'ya mt benzetiyorsunuz ? — Yok efendim, ne münasebet, estağfurullah... Halbuki bir konservatuvar mis" dürü kendisine sual soran gazetes ciye: “Efendim, bu sualinizim | musiki ile ilişiği yoktur. Her hangi bir kimsenin anlayıp anlamamasi bir mesele değildir, şahsiyettir. | Ben size musikinin ne olduğum benim bedil kanaatlerime daif söz söyleyim, demesi lâzun gel mez miydi? Yusuf Ziya Bey vel Bun yerine masal anlatıyor, “e#* prit,, yapıyor... il Ben de dönüp ona: “Musiki! den bahsedilirken masal anlatmalı ij şuna buna dair “esprit,, yapmal: a iktifa etmeniz acaba bu bahiste söyliyecek bir şeyiniz olmadığın dan mı İleri geliyor?,, desem. memnun olur mu? d Burdur Gümhuriyat Meydani Burdur 13 (A.A.) — Şebrimif Cumhuriyet meydanının yapılm için belediye 1600 lira para V miştir.