14 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

14 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

14 Iİkdnci teşrin ! SI'gaıel Alemi Yeni. Bir Müdafaa Iİttifakı M? Pari Midi, adındaki Fransiz gaze- tesinin, İngiltere, Fransa ve Belçika Brasında yeni bir tedafii misak yapıl- dığına dair verdiği bir haberden dün kısaca bahsottik. Gazâteye göre Üç devletin hava kuvvetleri, müşterek Vöya ayrı ayrı bir tecavüz halinde birlikte harekete geçeceklermiş. Tedafüt olan anlı e ittifakları, Plomatlar ötedenberi “sulh koruyu- Cüsu , sayarlar ki bu kanaat — bir umdan doğrudur. Tecavüzi ittifak- lardir ki sulhu perişan eder ve dün- Yayı harbe sürükler. Tedafüi ittifaklar tecavüzi ittifaklara bir cevabı röt demektir ki: Siz bize tecavüz içit ittifak yaptınızsa biz dd sizin tecavü- Zünüzü — karşılamak - İçi anlaştık. Yanı: Yumruğa karşı yumruk. Büyük harp arkadaşı ol ÜÇ devlet arasında gü yeni ittifak * eğer hakikatse - Almanyanın günün birinde Versay muahedesini parçala» Mak maksadile —harekete geçmesl İhtimalinin verdiği endişeden doğ- Muşlur, Çünkü bu üç devlet Alman- Yanın, muahede hilâfına, harıl harıl Silâhlandığına kanaat getirmişlerdir. #tsay muahedesinin Almanya tara- fından parçalanması, bir muharebanin Patlak yvermesi demektir. Öylı bir Müharebe ki dünyanın dört tarafını, İstisnasız ateşe boğabilir. İşte yeni İttifak, Almanyanın kıpırdama serbest- İiğini baltalamak — için yapılmıştır, deniliyor. Fakat değişmez bir tarihi hakikate fir ki bu şekil ittifaklar harbi biram Keciktirebilir, büsbütün Önüne geçe- mez, Eğer bir harp olmaması isteni- liyorsa sulhçuluğun bütün unsurları- Bin becimsenmesi va tatbik edilmesi Karuridir. Zorla temin edilön «sulh Aaima muvakkattir. — » M. Şuşnig "Romada M. Musolini İle Mühim Şeyler Konuşacak Roma, 13 (ALA.) — Avusturya Başvekili M. Şuşaig hafta sonunda buraya gelecektir. Resmi bir mahiyeti haiz olan bu riyaret esnasında İtalyas A"llhııyı—)lıınılııııı anlaşması çer- evesi dahilinde görüşmeler yapılacağı Hitlerin Adamı Londrada Ne Yapıyor? Londra, 13 (A.A.) — Kendisinin Londraya Versay muahedenamesinin erkeri ahkâmıı ilga edilmek şartile Almanyonın Milletler cemiyetine ve silâhları bırakma konferansına girmesi möselesini müzakâre - ötmeye gelmiş olduğu hakkında musrrane devüran eden şayiaların doğru elup olmadığı suretinde sorulan bir suale cevaben M. Hitlerin malhrem adamı M. Fon Ribentzop göyle demiştir: * Bu hususta hiç bir şey Bilmi- yorum. Belki de hayal mahsulüdür.., M. Ribentrop kendisinin, Almanya- nin Milletler cemiyetine girmek İçin teçşebbüse memur olmadığını, umuml! mahiyette görüşmeler yaptığını eöye lemiştir.. Kendisinin harleiye nazırile görüşmesinden sonra çıkan bir resıni tebliğde de M. Hitlerin mümessilinin hiç bir yeni teklifte bulunmadığı bildirilmiştir. Deniz Silâhları Şimdi De İngilterenin Yeni Teklifi Görüşülüyor Londra, 13 (ALA.) — İngiltere, Jas ponya ve Amerika arasındaki Deniz silâhlarını azaltma — görüşmelerinde İngilizlerin ortaya attığı uzlaştımcı teklif görüşme sahasına intikal etmiş- tir. Eaki Vaşington muahedesindeki 3-5-5 nisbetini değiştiren bu teklife de Amerikalılar muhaliftir. Fakat Japon- lar bunu esas itibarile muvahık bul. muşlardır. M. Makdonalt İngiltere ile Japon- ya arasında gizli görüşmeler ve an- laşmalar yzıll hbakkında Amerika gazetelerinde çıkan haberleri tekzip etmiştir. İtalya - Lehistan Varşova, 13 (A, A.) — Burâda birliği İçin çalışmak Üzere kurulan İtalya — kültür. —enetitüsünün — küşat rösmini yapmak Üzere İtalya Maarif Müsteşarı buraya gelmiştir. Üç Kişi Öldü Şerburg, 13 (A.A.) — Bir tayyare düşmüş, üç kişi kömür haline gelip ölmüştür. Bir Deniz Faclası Meksiko, 138 (A. A.) — Meksikâ körfezi açıklarında iki tenezzüh gemisi çarpışmış, 17 kişi ölmüştür. İttilak — şayialarının döndüğü şu mrada İngiliz hava kuve vetlerine bir bakış Parle, 13 (A A.) — Fransız, İn gilir — ve Belçika erkünı harbiyeleri arasında gizli hâs va — muükaveleleri mevcut — olduğuna dair çıkan haber. ler Üzerine, (i malâmat alan mahafll, bu hkaberi kat'i surette tekzip etmişler ve salâ- hiyettar yegâne makamlar olan hükü- metler haricinde sskori makamlar ta- Yeni Kabine Fransız Meclisinde Büyük Bir Ekseriyet Kazanacakmış Paris, 13 (ALA.) — Müfrit sol ce nah mensupları “Yaşist, denilen bazı vatanperver cemiyetlerin dağıtılmı- ni pok ziyade imrarla istemedikleri | muşlardır. Bunlar takdirde kabime beyannamesini takip | etmişler, olan — müzakeratın hararetli edecek olmıyacağı anlaşılmaktadın. Tekzip Ediyorlar Fransızlara Göre, Son İttifak Ha- beri Yalan < Bir Şayiadan | İbaretmiş © < B rafından bu derece mühim itilâfların tasavvur edilemiyeceğini bildirmişlerdir. Paris resmi mahafili de ayni suretle kati beyanatta bulunmuşlardır. Danzigde Hitlerciler İntihabatta Korkunç Hâdiseler Çıkarıyorlarmış Danzig, 13 (A. A.) — Burada ya« pılan Nahiye intihabatında Naziler, birçek giddetli hâdiselere sebep ol taarruz Evde İilk Çocuk.. Şöyle bir mektup aldım : * Bir çocuğa malik olmak için bu bir iki gün içinde karar ver- mek mecburiyetindeyiz. Ben İsti- yorum. Yuvamızı sağlamlaştıraca- ğimı sanıyorum. Kocam aksi fikir- dedir. Bize zarzor yetişen geliri- mizin, araya bir de çocukla, zaruri masrafları girince kâfi gelmiye- ceğini söylüyor. Bir haftadır mü- nakaşadayız. Ne o beni kandıra- biliyor, ne de ben onu. Korkuyo- rum, Bü anlaşamamazlık uzarsa kurulalı beş senedir, hiç sarsıntı bilmiyen mini mini yuvamız fırtına altında kalacak. Sana sormıya karar — verdik, — teyzeciğim ne dersin?,, Bu, öyle bir meseledir ki, üzerin- de iki taraftan hiçbirinin fikri hâ- kim olamaz. Bebek dünyaya gele- cekse neş'e içinde gelmelidir. Dün- yaya lik defa açılacak gözleri gülen, sevinen, zevk düyan iki simayi birden görmelidir. Eğer bilâkis, doğması mukadder değilse, ka- dinin kalbinde ele geçen bir fırsatın bile bile, kimbilir. belki bütün ömrü İçin kaçırılmış olma- sından doğan bir hüzün kalmas mahdir, Karar birlikte verile« cektir. Esası bundadır. Bu mukaddemeyi söyledikten sotra kadımı da, erkeğli de ayrı ayrı haklı belmaktan kendimi alamam. Muhakkak bir yavru, kadmı — erkeğe, — erkeği kadına bağlayan iplerin en kopmazıdır, istenilir. Diğer taraftan bu bağ masrafı mucip olacaktır, sonra #sosyalistlere ellerinden intihap Beyanname-| yavrunun yetiştirilmesini, atisinin Terini almışlardı. Jandarmalar ve me- | temin edilmesini de düşünmelidir. mürtler da Natilerle Birlikte Bareket Radikal sosyalistlerin| yakın hizip- | ediyorlar. (Son Postar Danziğ, hiç bit tarafa | Sesarete bağlıdır, frkat, erkek leri ve merket gurüpları kabineyo müttefikan İtimst reyi vereceklerdir. Bunun — için 150-175 veye karşi 400 reyin hükümet lehinde olacağı tahmin olunmaktadır. Bütçe bu süretle ça- bucak Kkabul edilecek ve hükümet iktisadi meselelerle meşgul - olmiya imkân bulacaktır. bağlı olmayan Milletler cemiyetinin dediğın kontrolu altında bir sorbest şehirdir.) Orduya Hukaret Etmişler Narbon, 13 (A. A.) — Orduya kae Bu da muhakkak kolay değildir, ceser olur, o masum gözlerinde, daha fazla çalışıp daha fazla kazanmayı — temin edecek bir teşviki neden gör- karet ve devlete kargpı gelmek suçaun- memeli? dan 12 kişi tevkif edilmiştir. HANIMTEYZE 13- 11 - 954 Hizmeti takdir edildi. Aldığı kı- dem zammı onu bütün arkadaş larından daha evvel bir derece daha yükseltti. Fakat bu mıntakanın huıuıl; Fetini yakından tanıdığı İçin şar' hizmetini bitirdiği halde yine orar larda vazifeye devam etmesi doğru görüldü. Hakâri mevki kumandanı 1“'""( oraya yerleşti. Takip sıralarında hemen hemen İstanbulla elâkasi kesilmiş gibiydi- Hudut — mıntakasında en bulamıyordu. Bir aralık Diyaribe- kire dönen bir arkadaşile uzunca bir mektup yazdı. Ve ( Leylâ ) yı Meraktan kurtardı. ü Fakat yakın bir tarihte Reşi> din İstanbula değil, hattâ yakın hir mıntakaya gelmesi ihtimali de tükendi. Delikanlı verilen vazifeyi ba- #armak — için bütün — kuvvetile Çalışmağa başlamıştı. Fakat iklimin değişmesi, mu hitin çoraklığı onun bem ruhu m sıhhati Üstünde tesir yapır Yyordu Üzerine almıştı. İi hudut arasındaki bu geniş ve yolsuz mıntakada emniyetini tutabilmek için demir gibi bir el ve dalma uyanık bir — göz lâzımdı. Ve Reşit bir yıl içinde iki derece rütba alan delikanlı ken- disinden beklenen bu — vazifeyi yapabilmek için gençliginin bü- tün ,ateşi ile çalışıyordu. Ayni mıntakada kendisi gibi genç bir jandarma kumandanı vardı. Reşitten bir yıl evvel Harhi- yeyi bitirea yüzbaşı Cemil da tıpkı onun gibi çalışmak İsteyan, vazifesini sinirli bir intizamla ya> pan temiz, daima — neş'eli bir gençti. İkt hudut Üzerinde oldukları için vazifelerinin ne kadar nazik olduğunu da takdir ediyorlardı. Zaten kumandanlık bu kabili- yetlerini mühim n ördüğü için onları ba taya yerleştirmişti. Vilâyet merkezi orta anadolu- n bir kaza merkezinden daha enha ve daha geri idi. Yerli y etmiş, hem de durgum hayatlarına birarz hareket vermiş oluyaorlardı. Buraya sık sık gazete gek halk adeta köy hem de çok geri | miyordu. Posta günlerini sabırsızlıkla | görmeyen, dost sesi işitmeyen ve bir köy hayatı geçiriyordu. Bir kamm memurlar da burar | bekliyen da adeta sürgüne — uğramış lar, sevgili gelecekmiş gibi erkenden ve tevekkül içinde bekliyor gi | Azalarında hazırladıkları (tabidot) biydiler. Az çalışıyor, erkance ev- lerine çekiliyorlardı. Bu pence: resiz kerpiç duvarlar arkasında nasıl bir hayat geçiriyorlardı. En yüksek sivil amir evli, barklı, ba- şında hem hükümet, hem aile ga- ilesi olan iyi kalpli bir adamdı, İşini bitirince çoluk çocuğuna kavuşmak için geniş bir bahçe içindekl evine can atıyordu. Genç kumandanlar, yanların- daki hemen hemen zabitlerile kemdi kendilerine bir Alecın kurabilmişlerdi. On sekiz genç zabit. Kanları kaynayan, kafaları işleyen, dünya- nın gidişini ve yaşayışını —Bbilen on sekiz delikanlı. Ba çerak, kuraç ve irak öz yurt köşesinde | nelerinden akranları | buruşan listesini bir ziyafet sofrası kura- kıymeti olduğunu bu ihtiyacı, bu gürbet acısını tatmayanlar - bil- mezler. Aylarca ve yıllarca deniz yüzü delikanlılar Adeta bir | musikf parçan dinlemeyen bir insan için çatlak bir gramofon cerzalarını bitirmek için sabır | kalkıyor. Daha itinalı traş oluyor. | plâkının, bayat badem şekerinim, buruşuk bir dost mektubunun ne kiymet biçilmez hazine olduğunu cak kadar zenginleştiriyorlardı. | bu çileyi çekenler, o gurbeli yaşa- Nihayet bozuk yollarda lâstiği | yanlar bilir. patlayıp cuntası fırlayan, çamur- lukları ezilip, radyatörü su kay- natan köhne beş kamyonu saygı- sız bir misalir gibi saatlerce bek- Tettikten sonra tozu dumana ka- * Reşit ve arkadaşları Hakâri de kendilerine göre bir hayat ptog- ramı çizmişlerdi. Külüp, gazino şekline — sokdukları — eski — bir tarak Diyarıbekir yolundan gö- | karakol binasında hep beraber rünürdü. Ve posta torbasında erzilip mektüplar. — Gazeteler yemek yiyor, geceleri buürada tavla, kâğıt oyniyorlardı. Binamın üst kısmıtda beş âltı oda vardı. postaneye gitmeden hemenm örada | Bunları bulabildikleri eşya Na süşe bekliyen sahiplerine dağı'ıyordu. Artık yarım saat, bir saat çıt olmazdı. Gürbet — yolunun — bu en uzak köşesindeki hasretlilere dostlarından sevgililerinden —an- gelen — mektupları bütün heveslerini spora vermiş- | bıfza çalışan eski bir medrese lerdi. Bu miatakada güzel atlar bu- hmnuyordu. Hemen hepsinin kendi malları olarak ikişer, üçer cins atları olmuştu. Hergün kafile halinde uzun yürüyüşler yapıyor. Bu suretle hem imibi takalarını sik sık teftiş delikanlıa. gibi ezber eder, her kelimesine her noktasına dikkat ederek adeta yercesine, emerce- şine okurlardı. Uzak ve çok geri yerlerde yaşayan genç ve uyanık insanlar bir mektubun, bir güzetenin ne lemiyo çalıştılar. Reşit ve Cemil, ikâ arkadaşlarile beraber burada yatıyorlardı. Hizmet edenler asker, yemek pişirenler askerdi. Ortabk — süpürtmek kadın aradıkları halde dilar. Yalız orada Üç yıldır çalışan bir çavuş çamaşır yıkatacak - bir yer koşfetmişti. Onun vasıtasile her hafta çamaşırları bu nehiye- den geri, köyden kalabalık yere için bir bulamâ- içür medeni merkezlerden gelen | deki meçhul eve göüderiyorlardı. ( Arkası var )