23 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa Elâzizde Cirit Müsabakaları Elâziz (Hususi) — Elâziz yeni bir spor hareketile çok meşgul olmaktadır. Bu da milli cirit oyuularıdır. Halk Evinin teşvik ettiği bu milli spora tâ uzak köylerden iştirak eden meraklılar | vardır. Her cuma cirit sahasında | yüzü mütecaviz binici toplanmak- ta ve iki zümreye ayrılarak he- yecanlı cirit oyunları yapmakta- dırlar. Oyun -bazan okadar he- yacanlı safhalara giriyor ki atların yaralandığı bile oluyor. Elâzizde çok güzel ve asil atlar vardır. Diyarıbekir, Urfa ve Cenup havalisile ticari ve iç- timaf münasebette bulunan Elâ- zize bu temiz kanlı atlar Cenup- tan Araplardan gelmiştir. Cirit oyunlarının tariht kıymetini arttı- biri de atların tarihlik takımlarla » eyer takımları - sahaya çıkma- gıdır. İspanyol — takımları pek azdır. Ekseriyetle Ma'rike ve Er- zurum, Çerkes tabir etttikleri eyer takımları, sinebentlerle süslü olarak oyun meydanına gelirler. Oyun esnasında delikanlılar da işi tarafkirliğe dökerler her birl bir tarafın binicisine değnek ye- tiştirmek raşesile her atılan değ- neğin yanında birkaç — delikaalı toplanır ve kapışırlar. Bazan mas- raf yapan biniciler var. Atlarına çok güvendikleri için bilâfasıla değneklerini hasımlarına atar ve ondan sonra para ile değnek sa- tın almak kadar İleri giderler. Bura dirit oyunlarının bellibaşlı hususiyetlerinden biri de bazan kol kafa yarılmasına rağmen bini- cinin aldırmaması, soğukkanlılığını muhafaza etmesi ve nihayet has- mını mağlüp etmesidir. Oyun çok heyecanlı devrelere girdiği halde hiçbir vakit mezahet ve itidal hu- dudunu aşmamakta ve binicileri yekdiğerile pek dostane mücadele etmektedirler. Bu da halkımızın spor hareketlerine gösterdikleri çok samimi alâkanin şükran değer bir. tezahürlüdür. Nazillide Yağmurlar Köylüyü Sevindirdi Nazilli, (Hususi) — Kasımın girmesile beraber buralarda yağ- mur da başladı. Senenin yarısın- dan fazla zamandanberi devam POSTA SON Tirebolulular Kasabalarına Tirebolu, (Hu- susf) — Tirebo- lu anfiteatr tar- zında yekdi- ğeri üznrine ka- demelenmiş bin- yüz kadar evden müteşekkil — bir kaza mer kezidir. Tabit manzara- larmın — güzelliği ve içme sularının nefasetile müşte- hirdir. Belediye bütçesi on bir bin lira ve nefsi kasabanın nüfu- su altı bin iki yöüzdür. Başlıca ihracatı fındıktır. Dağlarında her çeşit av hayvam ları ve saklı hazineler şeklinde çok zengin maden damarları var- dır. Toprağı münbittir. Bahçele- rinde her çeşit meyvaları olmakla mevsiminde gelişi güzel toprağa sokulan dallar bile birkaç hafta içinde yeşererek güzel fidancıklar olurlar. Kasaba umumi harpte Türkçe isim istiyorlar Tireboludan güzel bir manzara çok ziyan görmüşse de günden güne bir mamvre halini almak- tadır. Kasabada iki İlkmektep vardır. Köylerinde gündüzlü mek- tepler olmakla yeni yatılı mek- tepler yapılmaktadır. Yeni yapıl- miş bir sinemesile bir tiyatrosu | vardır.Denizden başka yolu olmıyan | Tirebolu, Cümhuriyet devrine ka- vuştuktan sonra şarktan — Trab- zona ve garptan Giresuna — birer şose ile bağlan- mışsa da Giresin yolü — bozulmuş, istifade edilemez bir hal almıştı. Bugün bir taraf- tan bu yol tamir olunurken diğer taraftan da kaza- min en esaslı can damarı olan Har- Şit yolunun İnşa- a rumca bir isimdir. Üç kale demektir. Birkaç yıl ev- vel bu ismin Türkçeleştirilmesi ve bilhassa sularının güzelliği müna- sebetile kasabanın adı (Güzelsu) olması düşünülmüş. Fakat bir türlü tatbik sahasına girememiştir. Alâkadarlardan bu güzel kasa- baya güzel Türkçemizle bir isim verilmesi rica edilmektedir. Nevşehirde Geredede Kültür Bandırmada Hareretli İmar Faaliyeti Var Nevşehir, (Hususi) — Bu sene | Faaliyeti Nevşehirde kuru üzüm istihsali | fazladır. Nevşehir Üzüm İstihsa- * linde İzmir ayarında şöhreti olan bir memlekettir. Bu seneki kuru üzüm istihsali 4 milyon kilo tah- min edilmektedir , Nevşehirde kayde değer bir bir imar faaliyeti de vardır. Hit- kümet konağı önündeki büyük cadde parke taşı İle tefriş edi- mektedir. Şehirde ayrıca kanalizasyon | tertibatı da yaptırılmakta, hükü- met bahçesi park haline ifrağ edilmektedir. Telefon santralı da tevsi edilmektedir. Bütün köyler, civar kaza ve vilâyetler telefonla Nevşire bağlanmıştır. Zilede Buğday Alımı Zile — Ziraat bankası burada mevcut buğdaylarından altı bin 210 tonunu İstanbul ve Samsuna sevketmiş, yeniden — mübayaata başlamıştır. Fiatlar kilosu 3 ku- eden kuraklık her türlü mahsalâta| raş 30 paradan 4 kuruş 10 pa- tesir etmiş, verimini azaltmıştı. Yalnız tarlası kuvvetli olan ve sulanabilen pamuk mahsulü mev- simin vaziyetinden İstifade eden yegâne mahsuldür. Şu sırada pa- muk İyi para etmektedi. Çekir- deklisinin kilosu 15 — kuruştur. Pamuğu bol olan çifçilerin yüzü gülüyor. Yılın görülmemiş kuraklığı su kuyularını da kurutmuştur. Sulak köylerde bile —kuyuların suları çekilmiştir. Zeytinlerde artık — köylünün eline gelmiştir, yağmursuzluktan taneleri ufak ve yağsız kalmasına rağmen çifciyi memnun edecek şekildedir. Zeytin ve yağının fi- atı. da iyidir. Zeylin —tanesin kilosu 4 kuruştur. Üç gündür yağan yağmur köylüyü tarlası başına çekti. Ar- tık her yerde, her tarinda çift sürme ve ekin ekme fanliyati göze çarpıyor. raya kadardır. Malatyada Elâziz enddesinde kurulan yeni evler Geredede Ziya Gök Alp ilkmektebi himaye heyeti Gerede, (Hususi) — Bu sene burada mekteplere rağbet fazla- dır. Bütün mektepler dolmuştur. Maarif memuru Yusuf Ziya bey her müracaat eden — talebenin mektebe kaydını ve kabulünü temin etmiştir. Himaye heyetleri Yeni Ve Güzel Bina 3 Kişiyi Öldürene Ölüm Cezası Kesildi Bandırma (Hususi) — Dört ay evvel Çöpni — köyünden İbrahim ve Mehmet isminde iki kişi ile üvey kardeşi Kara Mehmedi öl- düren Musa oğlu Kara Hasanın duruşması eğır cezada bitirilmiştir. Hakimler Hasana — ölüm cezası kesmişlerdir. Bandırmada Balık Yok Bandırma (Hususi) — Bu sene Bandırma körfezinde — balıkçılık olmamıştır. - Balıkçılar takımlarını ve kayıklarını karaya — çekmiş- Misakımilli! himaye heyeti fakir çocuklar için bir müsamere hazır- lamaktadır. Ziya Gök Alp mek- tebi himaye heyeti de mektepteki fakir yavruların ders levazımını temin etmiş bulunmaktadır. Ziya Gök Alp mektebinde başmuallim Muzaffer Hadi bey tarafından Ziya Gök Alp hakkında bir kon- ferans verilmiş, bu konferansta bütün Gerede müneyverleri hazır bulunmuşlardır. lar Yapılıyor STT Yeni binalarla süslenen Malatya istasyonu civarı Malatya (Hususi) — Yeni Belediye Reisi Tevfik Bey şehrin güzelleştirilmesi için bir imar encümeni teşkiline karar vermiş bulunmaktadır. Malatya gün geçtikçe güzelleşmektedir. Tren geldikten sonra şehir yepyeni bir çehre almıştır. İstasyon ve istasyon civarı yeni ve modern binalarla süslenmiştir. Elâziz, Sivas, İsme'paşa ve İsltasyon caddelerinde de yeni yapılan evlerle adeta yeni ve modern bir şehir vücude gel- miştir. Teşkil edilecek Imar Encümeninin şehrin şüpbesiz addedilmektedir. hususunda çok faydalı tedbirler alacağı Müusiki Işi Türk Musiki İnkılâbı Ve Mısırlılar Kahirede çıkan Elbelağ gazek tesi Türk musiki inkılâbı bhaki kında şu satırları yazıyor: «Son gelen telgraflara göre, Gazi Mustafa Kemal, Büyük Mik let Meclisinin birinci toplantısında; Türk musikisinin en önde ve en çabuk göz önünde bulunduruk ması |âzım gelen bir mesele olk duğunu söylemiş ve demiştir kli “Bugün dinletmeye yeltenileni musiki, yüz ağırtacak değerde olmaktan uzaktır. Türk - ulusal musikisi asrileşebilir. ve evrensel musikisinin yerini alabilir. ,, Bu beyanatı müteakip Da« hiliye Vekâleti, yaptığı bir tebliği ile, bu tarihten itibaren Türk musikisinin ve Türk şarkılarının ardyo İle neşrini menetmişlir. Binaenaleyh bugünden itiba- ren Türkler yalma garp musikis sini veyahut garp — musikisine uygun şarkıları dinleyeceklerdir. Gazinin musiki bakkanda el dığı bu tedbir, Türkiye için asrf- leşme bakımından uygun bir has rekettir. Gazi, şark ıııilılıiııl;ıV ortadan kaldırılmasına ve yerinş garp musikisinin konulmasına de- lâlet ettiği için gayet değerli bir harekette bulunm ştur. Dediğimiz gibi şark musikisl; Mısir şarkisı olsün, Ermeni şar- kısı olsun, Türk şarkısı — olsun, Arap şarkısı olsun hakikati halde Bizans musikisidir. Bu musiki Şarkt Roma impa- ratorluğundan alınmış ve Mısıra, Suriye, Irak, Ermenistana, Are- bistana ve Trablusgarbe yayık mıştır. Mısir. şarkıları Bizanâın dini şarkısıdır. Bu şarkılar halihazırda Mısırda kıpti kiliselerinde okun« maktadır. Bu kilise şarkıları, Bi« zanslıların bundan bin dört yüz yıl evvel okuduğu şarkılardır. Ve bugün bütün kilise binaları da Bizans mimarisini andırmaktadır. Musiki, bir millet için İlerletik mesi ve yükselttirilmesi gerek olan bir şeydir. Ve bunu yapmıysn bir millet inkıraza mahkümdur. Musiki Avrupa memleketle- rinde çok terakki etmiştir. Buna mukabil Şark milletlerini Bizansın ataletini andıran şarkı- lar kaplamıştır. Bugün Türkiye veya Mısırda bulunan müterakki adamlar, bu ağlatan şarkılara tahammül ede- memektedirler. — Bugünkü — aei adamın ruhu, yüksek bir yeniliği taşımaktadır. Bundan dolavı Av« rupanın şarkılarına moy; c Biz Şark musikisinin ortadafi | kaldırılması için birkaç defa yaz« diık ve Mısırda bulunan Şark Konservatüvarının lâğvile yerine bir Garp Konservatuvarı konuk mastii birkaç defa istedik. Bu suretle gevşek, ağlatan ve ruhu zayıflatan şarkılarımızı kaldırmya muvaffak olabileceğiz. ,, Bartın Halkevi Binaşı Bartın, (Hususi) — Önümüz- deki Şubatta şehrimizde Halkevl açılacağı umulmaktadır. Reisi Dr. Mitat Bey, fırka merkezi nezdinde teşebbüsatta bulunacaktır. Halkevi açıldığı takdirde dar gelecek olan fırka binasının ge- nişletilmesi hnkkındaki — tasavvur da füil sahasına konulmuştur. Bira» nın genişletilmesi için icap eden malzeme hazırlanmaktadır, Pck yakımda inşaata başlanacak, Şu- bata kadar bitmiş olacaktır.