23 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

23 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

23 23 ,ldncî'_iebln | CSiyaset ai | Siyasa Alanında ı Bir Orta Oyunculuğu Londrada gündelik olarak çıkan Times gazetesi, İngiliz saylanlar (meb'- “0) kurultayında bir aydış (nutuk) söyleyen İngiliz sakıcı (muhafazakâr) partisinin ileri gelenlerinden M. Çör- gilin birbirini tutmaz iki ılıll_ı parmak koyuyor, Bunlardan birini, Mister Çörçil 1921 yılısın 16 birinci Kânununda, Ikincisini de 1934 yılının 14 Temmurzunda Söylemiştir. Mister — Çörgilin, ilk kerte aöz aldığı kurum (vakit), İngiliz savaş işleri bakanının 40 — milyon İngiliz Hiralık savaş — harçlığı — iztemesine vastlıyordu ve aydışmı bu yörzden Btürü söylemiş, demişti ki: “Ben bu — paranin verilmesini sövinçle karşılıyorum, Çünkü elleri kanlı Sovyet Ruaya törüsünün devrile mesine yarayacaktır. ,, O kurun lügiltere ile Sovyet Rus. yanın arası pek iyi değildi. Mister Çörçil 1934 Temmuzundaki aydışında ise şunları sÖylüyordu: " — Soövyet Rusyanın Uluslar Bir. Hiği içine girmesinden ötürü dış işler bakanı Sir Con Simon'un söylediği #özler, Rus ulusunun kendisine elve- Fişli görüp seçtiği siyusa slstemini beğenmeyenler tarafından bile uygün Glmök erektir. Çünkü Sovyet usya barışık sevgisi besliyor. ,, * aykırılıklara düşe- rmek bakımından bir kızgut ( ibret ) örneğidir. Bu orta oyunu — bilgiçliğine ne denlâ parmak karsak azdır. — 300 Motör Amerika Tarafından Sov- yet Rusyaya Satılmış Nevyork, 22 (ALA) — Aerokor- poreygin, bu sena zafında Sovyel Rusyaya —Üç yüz tayyare metörü ihraç edildiğini bildirmiştir. -Sovyet Rusyada Milyon- larca Hayvan Var Moskova, 22 (ALA.) — Sövyet Rusya iktisad? İşleri İstatistik mer- kerzi, tommuzda yapılan hayvan sayı- M neticelerini meşretmiştir. Sovyot Rusyada 15.612.000 at, — 17.364.000 domuz, 42.381,000 beynuzlu hayvan ve 51.936.000 koyun ve keçi sayıl. mıştır. Sovyet Saeçimi Moskova, 922 (ALA.) — İki gün övveline kadar bütün Sovyet Rusyada 8480 köy Sovyeti intihap edilmiştir. Yeni mebuaların yüzde 18 | komünist fırkası ve yüzde 12 si de komünist gençlik teşkilâtı azasıdır. 1931 sene- sinde bu nisbetler yüzde 14,8 ve 64 idi. Amerikanın Bir Tekzibi Vaşiagton, 22 (A. A.) — Bahriye Nazırı M. Svanson, Amerikanın harp gemileri Taşaatımın — gizli tatulması için yeni emirnamelör çıkardığı ha berini tekzip etmiş ve mevcut emir« namelerin bu maksada kâfi olduğunu söylemiştir. Ve on beş yıl yazı makine- sinin tuşlarını dövmekten aşınan, nasır tatan bu parmaklar birden- bire gevşedi. - Buruşuk - telgraf kâğıdı. bir paçavra gibi yere düştü. Ve Leylâ nükseden bir buh- ranın — sarsıntısı ile kasırganın kökünden söküp attığı bir fidan gibi kanepenin Üüstüne devrildi. Bu defaki — nöbet evvelkinden daha uzun sürdü. Teskin edici Bromürler, kordi- VEŞERRAŞAAE TUT GA Fransada Ordu Kuvveti Kabarıyor ! Paris, 22 (A.A.) — Maliye Encü- meninin ordu bütçesi raportörü M. Arşimbo, Ordu Enelimeninde yeni Ordu Lüyihasının ana hatlarını an- latmış ve bilhassa ordü mevcudu ve levazım meselesi üzerinde 1srar et miştir. Ordu Encümeni sonradan İn- dirilen 380 milyon frangın da ilâve- siyle yeni levazım yapılmasını ve tahe #isatın ilk konulan miktara çıkarılma- sıpı temenni etmiştir. Eacümen Reisi M. Fabri, Buşvekilete giderek bu temenoiyi M. Flanden'e bildirmiştir. İngiltere Hindistanı Bıirakmıyor Londra, 28 ( A.A, ) — Büyük Bri- tanya — İmparatorluğunun istikbalini elâkadar eden çok mühim bir belge dün Londra'da neşredilmiştir. Bu belge, Hindistan Kanunu Esasi projesi hakkında muhtelit parlâinento komisyonunun on sekiz aydan berl bazırlamakta olduğu rapordur, Raporda hükümetin projesi heyetl umumiyesl itibarile tasvip edilmekte ise de çok alı birkaç noktaya ili- Şilmektedir. mllıı bu moktalar pro- jeye karşı muhafazakârların yaptığı itirazlara lmektedir. ll”l:l'g:ıi 'ı.lhlı olarük şu üç teklif yapılmaktadırı 1 — Zabilta işlerine ait herhangi bir nizamıneme (o mıntıkada İngilte- renin mümessili olan vali tarafından tasdik edilmedikçe mer'i — olmıya- caktır. 2 — Tethiş hareketlerint karşı Mmücadele icap ettiği takdirde İngiliz hkükümetl Hint hükümatimin her da- İresini murakabe etmek için anlâhi- yeti haiz bulunacaktır. 3 — İngiltereden gelecek mallara kargı konulacak - tarifeler hakkında umuml valinin veto hakkı olacaktır. Paerlâmento azası şimdi komlayo- nun raporunu öğrendiğinden wmeseleyi bütün teferruatile tetkik edebilecek- tir. Bu projenin müzakeresi beş ay kadar sürecektir. Bundan sonra maddelerin tetki. kime geçilecektir. Hintiller Yaslı Kalküta, 22 (A. A.) — Hindistan Kanunu Esasisi hakkında hükümetin hazırladığı projeyi tetkik eden parlâ- mento komisyonunun raporu hakkında müslümanlar umumiyetle fikirlerini! hentiz. bildirmiş değillerdir. Ancak, busların yeğzüne gazetesi olan Star Of Endia bu tekliflerin, Hintilleri meyus ettiğini yazmaktadır. Zoplin İle Bakla Ve Bezelye Mübadelesi Tokyo, 22 (ALA) — Mançuri hil- kümeti, Okyanos servisi için Alman- yadan birkaç zeplin satın alacaktır. Bunların bedeli bakla ve Çin bezel- yesl ihracatile Ödencektir. yaller ona müvazenesini iade ettiği zaman tpki fırtınadan sonra başlayan bir yağmur gibi boşandı. Doktor: — Bırakınız. Dedi ağlasın. Göz yaşları onun zehrini alacak! Leylânın acıdan katılan vilcu- dü kalın bir buz kütlesi çözülür gibi yavaş yavaş eridi. Fakat bu eriyişte kanındaki o tomurcuk halinde kalan eski /Silâhları Bırakma İşinde Yine Ümitsizlik M. Litvinof Yeni Tekliflerin Bir Fayda Veremiyeceğiri İleri Sürdü Moskova, 92 (A.A.) — M. Liüvinof, Cenevrede silâhsızlanına konleransı bürosunda irat etliği mutukta, devlet- lerin silâhsazlanıma sahasında derpiş edilen tahdidat ve taahhüdatı deruhte etmeğe fakatlerini temin imkân- sızlığı sebebile, konferane mesaisinin durduğunu hatırlatarak, bu - vaziyetin devam ettiğini ve M. Headersan tarafından tasavvur edilen mahdut bir nisbet dahilinde de olaa müsbet kararlar - Ittihazına müsnade etmesi pek muhtemel olmadığını söylemiştir. M Hendörson — tarafından ruzan. meye konulmuş olan silâh imal ve tiçareti meselesine temas eden M Litvinof Sovyet Rusyanın bu hususta hiç bir İtirazı olmadı ve Sovyet Rusyada husust? silâh lâtı ve tica- reti mevcut olmadığı için teklif edilen Bistemin kendi bulunduğunu söyliyerek, diğer mem- leketlerde bu yola girdikleri takdirde bunun memnuniyefte karşılanacağını ilâve etmiştir. M. Hendersonun dalmi silâhsızlan. ma komisyonları ihdam hakkındaki teklifine gelince, M. Litvinof herhangi bir allâhsızlanma kararlaşmadan böyle bir. komisyon ihdasının, öküzlerden ——— ı’ | memleketinde carl | yet hericiye bakanı M. Litvinof evvel arabayı koşmak demek — olaca- gını söyliyereki * — Yalkın bir istikbâlde hiç bir PY yapamıyacağını bile bile bir komlsyon Ihdaş etmek bunu evvelden tasdik demektir,, demiştir. Deniz Silâhları İşinde Anlaşamıyacaklar Gibi.. Londrü, 72 (A. A.)— Sir Con Simon ve Japon Seliri Hariciye Nezaretinde çok dostane bir mülâket yapmışlar ve deaiz müzaktratına ait başhen meseleleri görüşmüşlerdir. Fakat bir netice alınmamıştır. Londra, 29 (A A.) — Royter ajanıının bir tebliğine göre, Iyi ma- Iâi am mahafil, denlz müzakeratı waziyetini — karanlık — görmektedirler. Japon cevabı hesüz Amerika heyetine tebliğ #dilmemişlir. İngiliz - Japon murahhaslarımın umumi içtimnından evval tebliğ edilmiyeceği —anlaşıl. maktadır, Amerika mahalili, horşey akim kaldığı takdirde Vaşington mushede- sinin Japonya etrafında 3,000 bin mil saha dahilinde tahkimat yapılmıyacağı hakkındaki bükmü münakaşaya ma- hal olmadığı kanantindedirler. Tokyo, 28 (ALA) — Londra deniz görüşmelerinden Ötürü neşredilen yarı beylik bir beyannameye göre, Vaşing- ton, dokuz — devlet ve dört devlet muahedelerinin aralarında hiçbir. ilişik yoktur. Japonya şu düşünüşünde direniyer; genç kızlık duygü va arzularının da payı vardı. Her buhran artık bozuk bir zenberek gibi onun vücudünü sarsa sarsa, benliğinde kalan ham, kötürüm ve kızlık ve kedınlık hücrelerini kopara kopara sönüp gidiyordu. O vahşi ormanlar içinde ken- diliğinden yetişip koklanmadan, koparılmadan el değmeden yine kendikendine. kuruyup giden kır çiçeklerine benziyordu. Ve şimdi kalbini araştırdığı zaman on beş yıl evvelki Mübürdar — gazinosu andının izlerini perişan bir gönül harabesi altında kaybolmuş gö- rüyordu. Buna İmkân var mıydı ? Burgaza ilk geldikleri zaman on beş yil evvel bir mektep ge- Şimdiki pazarlıklarda, ancak deniz içleri göz Bnüne alınmınlıdır. 1935 könferansında, Japonya, İn- giltere ve Amerika ile İkişer taraflı barış antlaşmalarile bağlaşmağı dü- şünmeğe hazırdır, ancak — çok - taraflı autlaşmalara katiyen karşi gelecektir. İngiltere, uzak — şarktaki siyasal işleri ortaya atmak isterse, Japonya buna engel olacaktır. Buğday İşi Dünya Stokunda Geçen Yıla Göre Eksiklik Var Budapeşte, 22 ( A.A )— Ulus- lar arası buğday komitesinin neş- rettiği tebliğe göre — düdyada mevcut buğday fazlası stoku 1 Ağustosta milyon buasadır. Geçen seneye nisbetle 350 milyon luk bir azalış vardır. Japonya dışardan buğday almak - siyaseti takip ettiği ve diğer bazı mem- leketler de buğday yetiştirmeyi arttırdığı İçin Avrupa harici mem- lsketlerin 150 milyondan fazla boğday satın alması beklenemez. | Bazılarına Göre Müteassıp Kimdir ? Adresinin basılmasını isteme- yen bir ğenç bana M. S harfle- rile imzalanmış bir mektup gön- derdi. Bu mektuba daha ziyade bir aşk hikâyesi diyeceğim, çün- kü benden her hangi bir mesele için tavsiye —istemiyor, sadece | anlatmakla iktifa ediyor. Bir kaç satırla hulâsa edelim: “ Gönül işlerinde size hergün binbir macera anlatan gençlerin yazılarını okudukça içimden ço- | cukluk derdim, Fakat benim de başıma geldi. Bir gün bir evin önünden geçiyordum, gözüm bir sarışına — ilişti,, dudaklarımızda aynı zamanda birer tebesslim be- lirdi. Hemen randevulaşdık. Fakat buluşmak kabil olmadı. Üzüldüm. Akşam tekrar oradan geçiyordum, yine penceredeydi, bir kâğıt attı, mazereti çıkdığını söylüyordu, tah- kik ettim, kendi evi değilmiş mu- taassıp bir adam olan amcasında misafir bulunuyormuş..,, Bu satırları okuduktan sonra | ben de onun gibi çocukluk de- dim: — Pencerede gördüğü sarışı- na fşık olan erkek, kendisine gülümseyen gence hemen muka- bele eden, pençereden — kâğıt atan kız.. diye söylendim, fakat mektupta bir kelime gözüme çarptı, bu kelime kızın amcasına verilen “müteassıp,, sıfatıdır. Dik- kat ediyor mısınız, bu sıfat kı- zının veya yeğeninin ilk rast ge- diği adama gülümsemesine, pence- reden kâğıt atmasına razı olma- yan bir adama verilmektedir, yanl namuslu olan, haysiyetinin muhafazasını iİsteyen adam (mu- taassıp) telâkkl edilmektedir. Ve anlaşılan birisinin (mutaassıp) hık- tan kurtulması için evinin kapısını açıvermesi — İstenilmektedir. Gü- zel telâkkı! * Ankarada (K, A. F) Hanımaı Bahsettiğiniz gencin &lizi unut- masını hakkınızda daha hayırlı görürüm. —Düşününüz bir defa, henüiz 20 yaşındadır, belki tah- ellin de bitirememiştir, ben yaş- taki kadınların eskiden kullan- dığımız tabirle eli daha ekmek tutmamıştır. Sizin unutmasaydı ne olacaktı. Kızam, 20inci asırda yaşıyorsun, rahat etmek, mes'ut olmak için hislerinle maddi ih- tiyaçlarını telif etmek mecburi- yetindesin, burasını unutma, HANIMTEYZE zintisi yaptıkları Heybeliyi kargı- | dığı bir mektupta: sında günlerce seyretmiş. Reşidin de bulunduğu o gezintide ne kadar eğlendiklerini hatırlamıştı. Çayırlarda çoraplarının par- çalanmasına bakmıyarak ne de- lice koşmuşlardı. Biribirlerinden yemiş kaparak ne arsızca yemek yemişlerdi. Yakın vakitlere kadar her tazelenişte kalbini gıcıklayan bu hatıralar şimdi karanlık bir kâ- bus gibi gözlerini karartıyordu. Artık ne koşmaya, ne gülmeye takatı — kalmamış gibi isteksiz ve arzusuz, adeta içinin bayati- yeti boşalmış, ruhu, hafızası kof- laşmış gibi gölge halinde yaş- yerdu. Ve bu halile kendini o kadar fena görüyordu ki (Ayten)e - yaz- — “Kendimi nesli tükenmiş tarihten evvelki mahluklara ben- zetiyorum, iskelet halindeyim.,, Diyordu. * Annesinin göz yaşları karışan israrları ile yazıhaneye inen Leylâ çiftliğin ferag muamelesi için her şeyi — hazırlanmış - buldu. — Bütün muamele bir günde bitti. Molla Bey bu yorücu, usandı. mıcı davanın ne tehlikeler, ne müş- küller geçirdiğini kısaca anlattı, (Men'i müdahale) kararına rağ- men ilk zamanlar hasım tarafınm yaptığı tahripkârlığı izah etti. Leylâ bütün bunları büyük bir facianın ilk perdelerin seyreder Bihi dinliyordu. ( Arkası var )