29 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

29 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 | t TFT Memleket Manzarası Samsun Belediyesinin Başardığı İşler Samsun (Hususi) — Belediye faaliyeti halkı sevindirmiye baş- lamıştır. 600 bin liralık bir borcu da ödemekte olan belediyenin dar bütçesile şehrin eksiklerini tamamlamıya çalışması ve çizi- miş bir programla işe koyulması iyi bir netice verecek gibi görü- lüyor. Yangın yerinde bütün asrl tes'satı havi bir hal kurulmaktadır. Evvelce fırtlıa yüzünden harap olan Gazi iskelesi tamir edilmiş, Parka kadar uzanan cadde parke ile döşenmiş, Bankalar caddesinde belediye arsası Posta ve Telgraf idaresine satılmış, idare tarafın- dan buraya 20 bin İlra sarfile bir postane ve telgrafhane binası kurulmuştur. Bu binanın karşısın- daki belediye malı arsa da park haline getirilmektedir. Burada çok güzel bir han binası da vücuda getirilmiştir. Bağdat caddesile Buğday pazarı ve Gümrükten futbol sahasına kadar olan yol parke ile döşenmiştir. Belediye dilencilikle mücade- leye, dilencilerden gücü kuvveti olanları çalıştırmıya alil olanları himayeye başlamıştır, birçok İşsiz, güçsüz serseriler kendi memle- ketlerine gönderilmiştir. Afyonda Halkevi Muhtarlar İçin Bir Kurs Açtı Afyon ( Hususi ) — Halkevi tarafından —muhtarlar — için bir kurs açılmıştır. Kurs merasimle açılmış, Kolordu bandosu da merasimde bulunmuştur. Bu kursta 200 muhtar ders göreceklerdir. Kurs bittikten sonra Ev musiki kolu tarafından bir konser de verilecektir. İki Nahiye Müdürü Arasında Bacayiş Kızılcahamam (Husus!) — Gü- vem Nahiye Müdürü Bay Mustafa ve Şürba nahiyesi Müdürü Bay Arif Hikmet becayış edilmişlerdir. Antalyada Sıcak Yerler Nebatı Tec- rübe Tarlası Yapıldı Antalya (Hususi) — Sıcak yerlere” mahsus yemişler ekimi bilginleri husust muhasebeye ait Demircikarah mahallesindeki 35 dönümllük araziyi tecrübe tarlası yapmışlardır. Buraya kahve; kau- çun, kinin ve jot ekilecektir. Bah- çenin — hazırlanmasına — başlanıl- mıştır. İzmitte Muzır Hayvanlarla Mücadele Izmit (Hususi) — — Ziraateza- rar veren zararlı hayvanların itlâfı için mücadele heyeti işe başlamış ve birçok yeni kararlar vermiştir. Bu meyanda her çiftçinin bir muzir. hayvan öldürmesi mecburi tutulmaktadır. İzmit mıntakası, muzır hayvanların en fazla olduğu bir yerdir.. Köylü bu karardan memnun olmuştur. Her sene ol duğu gibi bu sene de “sürek,, avları sıklaştırılacaktır. Azgın Bir Boğa Çobanı Yaraladı Çatalca (Hususi) — Azgın bir boğa çobanı tarafından suya götürülürken — kızmış, — çobanını boynuzlamıştır. Çoban ağır yaralı olarak hastaneye kaldırılmıştır. Vezirköprü - Havza Yolu Yapıldı, Boyabat Yolu Da Yapılıyor Vezirköprü, (Hususi) — Vezir- köprü Samsun vilâyetine 114 kilometre mesafede, 15009 evli bir kasabadır. Asıl ismi ( Gedekara ) olup tarihte Köprülü'er namını taşıyan Mehmet Paşanın buradan yetişmesi Vezirköprü denmesine sebep olmuştur. Kasabanın muh- telif yerlerinde, Mehmet Paşa ve oğullarına ait bir takım eserler vardır. Bu meyanda Mehmet Pa şanın kendi şahsına ait evi eski tarzı inşayı, zineti havi olması hasebile tarihi bir kıymeti haizdir. Ne yazık ki bu ev bakımsızlıktan eski kıymetini kaybetm'ş ve yıkıl- mıya mahküm bir vaziyete ge- miştir. Bu aile tarafından yaptı- rılmış olan birkaç hamam da vardır. Kasabanın, 120 parça köyü ile beraber nüfusu 45,000 ni müteca- « Vezirköprü hükümet meydanı vizdir. Vezirköprü ticaret ve imar hususuda çok geri — kalmıştır. Eskiden Havza - Vezirköprü yo- lundan kağnı arabaları bile geç- mezlerdi. Eski Samsunun eski Valisi Kâzım Paşa 29 kilometreden ibaret olan Vezirköprü - Havza şosesini muntazam bir şekilde yaptırmıştır. Boyabatla Vezirköp- rü Aarasındaki yolu da yaptır- mıya başlatmış ise de bu yol ikmal edilememiştir. Bir seneden- beri bu yolda faaliyet devam etmektedir. — Yalnız Kızılırmak üzerine 300,000 liraya keşfedilen bir köprünün kurulması lâzımdır. Bu da yapılınca yol meydana gelecektir. Memleketin en fazla kazancını teşkil eden ziraattir. Bu sene içinde şeker pancarı ekimi de yapılmış ise de, burası tren du- rağına yakın olan yerler kadar istifade edememiştir. Ceviz, kendir bellibaşlı ihracatındandır. Misket elması da mebzulen yetiştiği gibi nefaseti ve soğuğa tahammülü Amasya elmasından nisbet kabul etmeyecek kadar farladır. Araçın En İhtiyar Kadını Araç (Hususi) — Mergüze köyünde otu- ran Fatma ni- ne ÂAracın en ihtiyar kadı- nıdır. — Tam 105 — yaşında- dır. Fakat çok dinç kalmıştır. Hâlâ tarla iş- leri yapmak- tadır. — Böyle dinç — olarak Fatma nine daha uzun se- neler yaşamasını dilediğimiz Fat- ma ninenin gimdiye kadar der- mansızlıktan - şikâyet ettiği — gö- rülmemiştir. Muşta İlk Ehli Hayvanlar Sergisinin Neticeleri Muş, (Husust) — Şehrimizde ilk olarak açılan ehli hayvanlar sergisinde — Anzarköylü Mehmet Beyin iki Koçu ile bir Boğası, bir İneği, Muşlu All çavuşun bir İneği, Jandarma kumandanı Ke- mal Beyin Atı, Yüzbaşı Halit Beyin Atı birinciliği ve ikinclliği kazanmışlar, ikramiye almışlardır. Bunetice —hayvanlarını — sergiye getirmeyen köylüleri de alâkalan- dırmıştır. Serginin gelecek sene daha büyük bir rağbet kazana- cağı umulmaktadır. Bu seneki sergiye 32 Tay, 18 Aygır, 21 Kısrak, 28 İnek, 17 Koç, 11 Boğa getirilmiştir. Güdülde Posta Ve Telgraf Güdül (Hususi) — Burada bir postahane binası yapılmaktadır. Bu iş halkı çok sevindirmiştir. Telgraf direkleri dikilmektedir. İnegöl Fıkarasına Yakacak İnegöl ( Husust ) — Bursa Va- lisi Bay Fazlı, Fırka Reisi Bay Sadi ve Bay Yusuf Izzettin buraya geldiler. Fırka kongresinde bulun- dular. Yapılan seçimde Bay Şakir, Bay Ömer, manifaturacı Bay Ibra- him, demirci Bay Ömer, Bay Ah- met yenl idare heyetine seçildiler, Yeni Belediye Heyeti kışın fıkaraya dağıtılmak Üzere on bin kilo odun ve kömür almıştır. İnegölde Pazar Yeri Ingöl ( Husust ) —, 90 köyün alış veriş yeri olan pazar yerinin darlığını göz önüne alan Bele- diye pazarı birkaç semte ayır- mıştır. Şimdi şehrin birkaç yerin- de pazar kurulmaktadır. 3 Kon_ya Ereğlisindeki Mensucat Fabrikası Konya Ereğlisinden bir manzara Ereğli “Konyada,, (Hususi) — Burada büyük Mensucat fabrika- sının temel atılış merasimi yapık dıktan sonra büyük bir iş hare- keti başlamıştır. İnşaatfa çalışmak için köylerden mütemadiyen ame- le gelmekte, kasabada da büyük iş hazırlıkları görülmektedir. Za- ten güzel olan Ereğli fabrika ve fabrikaya ait olacak İnşaat ile bir kat daha güzelleşecek, mem- lekette yeni bir refah devri baş- lamış olacaktır. Ereğlililer tarif edilmez bir savinç içindedirler. _Nezip Elektrik Işığına Kavuştu Nezibin umumi manzarası Nezip, (Hususi) — Burada zeytin ve fıstık ağaçlarına altın ağaçları denilmektedir. Burada altın ağacı denecek kadar bere- ketli mahsul veren bu ağaçlar dört senedenberi pek verimsizdir. Bunun iİçin onarma işleri güçlükle Kadınhanında Ekim İşleri Kırkağaç Gençler Birliği — Kadınhanı (Hususi) — 15 gün devam eden yağmurlardan sonra havalar açmış, toprak - tavlanmış olduğundan çiftçiler — tarlalarına koşmuş ve ekim iİşlerine başlan mıştır. Denemeli çiftçiler - önü- müzdeki yılda mahstlün çok verimli olacağını söylemektedirler. başarılmaktadır. Nezip yedi senelik bir kaza merkeridir. Burada yedi senede birçok —işler yapılmış, kasaba elektrik ışığına kavuşmuş, bir de asr! hal binası yapılmıya başla- mılmıştır. Kırkağaç ( Hususi )— Gençler Birliği son zamanlarda çalışma- raz eksiltmiştir.. Mamafih musiki kolunun bandosu çalış- maktadır. Kış mevsimi münasebetile bir- liğin — çalışmasını arttıracağı, toplantılar, müsamereler — tertip edeceği muhtemelcir. 2325 XUl Evvel Nasıl Konuşuyorlardı? Yetmiş beş yıl evvel bir Pa- zar günü Fethiye adı verilen bir kalyonın denize İndirilmesi için merasim — yapılıyordu. Teşrifata dahil adamların hepsi çağınk mıştı ve büyük bir kalabalık tersanede Abdülmecidin gelme- sini - bekliyordu. O gelmeden kızak üstündeki gemi keadiliğin- den yürümeğe başladı, birkaç ameleyi yaralıyarak ve birkaçını da öldürerek denize indi. Kalyonların en üst katı has vuzda yapılmayıp gemi denize indirildikten sonra yapılmak âdet iken Fethiyenin üÜst katı da kı- zakta bulunduğu sırada yapılıp bitirilmişti. Denize indirilme işl kolaylıkla olsun deye altındaki küçük desteklerden birkismı da kaldırılmış bulunuyordu. O sırada büyük desteklerdenbiri de kırılı» verince kalyon yürümüştü, denize inip oturmuştu. Orada toplanan devlet ricall geminin adamlar — öldürerek ve yaralıyarak kendiliğinden denlize İnmesini hayretle seyretmişlerdi, dudak dudağa verip dedikoduya girişmişlerdi, Istanbul kadısı bus lunan Müftü oğlu efendi, hâdiseyl kendi aklına göre tefsir setti ve yüksek sesle mutaleasını söyledi; — Kalyonu melekler indirdi, demek ki bu işte uğur var, Zarif düşünceli biri onun ku- lağına eğilerek cevap verdi. — Hükmünüz doğru olabilir, Lâkin işin içine şeytan da kariş- miş olmalı ki birkaç kişi ölmüş bulunuyor ! Ereğlide kurulacak — üçüncü dokuma fabrikasının temel atma merasimi münasebetile Başbakanın söylediği nutku okurken ihtiyarsız bu fıkrayı hatırladım, muhterem Ismet İnönü bu mühim ve kıy- metli nutkuna cümhuriyetin kos ruyucu ve yapıcı bir varlık oldu. ğunu söyledikten sonra fabrika. nin neler çıkaracağını anlatıyor, kaç tezgâh kurulacağını ve by tezgâhlarda kaç amele çalışaca: ğını İzah ediyor, sonunda “ hep beraber temel atma işine sevinç- le başlayalım,, diyor. Yetmişbeş yıl evvel melekle. rin, şeytanların. memleket — ve millet işlerine karıştığını söyleyen ağızların tarihi utandıran hatı- raları yanında bu müsbet, maddi ve nurlu sözlerin değeri nekadar we nekadar yükseliyor ?.. M. T Geliboluya Yerleştirilen Muhacirler Gelibolu, (Husust) — Şehrimize Romanyadan ve Bulgaristandan gelen Türk muhacirlerinden bir kısmı deniz kenarında Bayır köyüne, bir kısmı da Evreşe nabiyesine yerleştirilmişlerdir. Kaymakam Bay Niyazi ve Nahiye Müdürü Bay Fazılın yar- dımları ile bunlara yeni evler yaptırılmıştır. Evreşede muhacirler büyük bir mahalle teşkil etmiş- lerdir. Geliboluda Ekim İşleri Gelibolu, (Hususi) — Buraya 3 gündenberi devamlı |yağmurlar yağmaktadır. Çiftel memnundur. l Herkes ekimle uğraşmaktadır.