30 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

lraçta Kebap Ve Pilâv Kilo e Satılır Araç, ( Husust ) — Araçlılar memleketlerini tarif ederlerken: Araç, etrafı laraç Paran varsa saç Yoksa durma kaç,, derler. Araç ziraat “için çorak bir mıntaka olduğundan kıraç keli- mesile bu vaziyet gayet iyi ifade edilmiştir. Eski Araç kazası bir yangın nelicesinde hemen kâmilen harap olduğundan şimdi yeni baştan bir kasaba kurulmuştur. Kaza merkezi 152 evden ibarettir. Nü- fusu 776 kişidir, Yerli halk, hemen bütün Ana- dolu kasabalarında olduğu gibi tuz, gaz ve kibrit gibl eşyadan başka dışarıdan bir şey almadık- larından Araç çarşısı kendisini burada bulunan memur müsteh- liklere göre ayar etmiştir. Mesela, bir aşçı, yemeğinl düökkânma gelen memur müşteri- nin yiyeceği kadar yapar. Eğer kasabaya biraz geççe giderseniz aşçı dükkânında karnınızı doyu- racak bir şeyler bulamazsınız. Cuma günü, Araçın Parar gü- nüdür. Ögün civar köylerden ve komşu kazalardan malına müşt:ri arayan hayvan cambazları, zahi- reciler, Zafranbolu kunduracıları Araç pazarını doldururlar. Pazar kurulduğu günler Araçın en kalabalık ve hareketli günüdür. O gün pazar yerinde ( kuyu ke- bapları ), Araçın keçi etinden meşbur Birân kebabı ve pilâv satan tezgâhlar faaliyettedirler. Kebaplar ve pilâv tabak hesabı değil, dirhemle terazide terüularak satılır. Aracın orta halli bir Belediye gazinosu var, Belediye gazinosuna dar bir kapıdan girildikten sonra iki basamak merdivenle çıkılır. Belediye gazinosundan burada bahsedişim bir şey değildir. Bir köşesinde kallâvi kahve fincanı dizilerinin tepesinden sal- kun salkım “nargile marpuçları sarkan bir kahve ocağı, onun yanımda, gar sandıklarının yan yana dizilmesinden meydana ge- len bir sahne ve sahne üzerinde “icrayı lübiyat,, eden bir gezgiaci tulâat grupu.. Zilsiz bir tef, bir kerizci kemanı, kulaklarının içine kadar boyalı bir kadın, bir meddah. Fakat garip değil mi?.. Ver- gisini güçlükle ödeyen köylü Belediye gazinosunun gaz sandığı sahnesine bir hayli alâka gös- teriyer. — Baylar hekâyemiz! Diye başlıyarak cinaslı tekerlemeler sa- vuran meddahla, kuyruk sürmeli özlerini süze süze “kalplere vur ir zimbal,, havasını okuyan boyalı muganniye dehşetli alkış toplıyor. Kumpanya patronunun yüzü bilhassa pazar kurulduğu günler gülmektedir. O gün pazar alış verişinden ellerine beş on kuruş geçiren köy delikanlıları Birân kebabı mezesile keyiflendikten sonra fe- lekten gâm almıya koştukları yer mutlaka “kalplere vur bir zambal,, yı söyleyen “Bedayl kumpanyası baş muganniyesi,, ... Bayanın te- rennüm etliği salaş sahne oluyor. 4 Aracı bir avuç kül haline ge- tren bu felâketli yangından ma- san kakın ceki binalardan yalkız Karamanda Okuma Ve Okutma İşleri Yo Karaman (Hu- susi) — Haydar- paşaya 849, Kon- yaya, 10Z kile- metre uzunluğun- da demiryolu ile bağlı olan şehri- miz deniz yüzün- den 1024 met- re yüksekkte ve 4750 - kilometre mesaha Üzerinde kurulmuştur. Nu- fasu 57440 tır. Karamanın beş nabiyesi vardır., Merkez 17 ma- halledir. Kaxaya senede 15 kilo kehve, 7bin san- dık petrol, 100 kilo çay, 20 bin kilo pirlaç, 150 bin kilo sabun, 18 bin kilo zeytinyağı, 25 bin liralık manifatura, 400 — vagon arpa ve buğday, bir miktar deri ve yapağı İthal edilir. Birkaç hamamı, iki oteli, yedi ham var dır. Perembe ve Pazar — günleri kasabada pazar kurulur. Kaza kaymakamı Bay Faik Aydında Her Yönde Canlı Bir 4 Çalışma Var Aydın, 29 (A.A.)— Öz Türkçe konuşup yazma ve soyadı koyma Bavaşı burada hızla yürüyor. Büyük Millet Meclis — seçimi defterleri hazırlanmıştır. Halkevi ilk ve ortamektepler- deki öksüz ve yoksul çocuklara 150 liralık kitap dağıtmıştır. baziantep Halkevinde Gazlantep, 29 (A. A.) — Ulu- sal musikimizin yenileşme kara- rından sonra Halkevi musiki kolu çalışmasını arttırmış ve halk türkülerini — armonize — etmeyo başlamıştır. Diğer taraftan temsil kolu da Garziantep müdafaasını canlandr ran (Şahin Bey) piyesini Kurtuluş bayramı için hazırlıyor. İspartada Nüfus Sayımı Isparta 29 (A.A.) — Kaza ve mahiyelerde yapılacak olan 935 yılh genel nufus sayımı de- nemelerini yerinde görmek üzere Nulus — İstatistik Umum Müdür Vekili Celâl, 'Nufus mütabassısı kviçreli M. Bruseh buraya gek mişlerdir. Bu işe ait bütün hazır- hıklar — bitmiştir.. Sayıma yarın (bugün) #sekizde başlanacak ve akşam bitmiş olacaktır. Havza Adı Yüzünden Yanlışlık Havza (Hususi) — Türkiyede biri Edirnede, diğeri Samsunda olmak Üzere İki Havza vardır. Bu yüzden —mektupların gidip gelmesinde ara sıra yanlışlıklar olmaktadır. Bu yanlışlıkların önü- ne geçmek için Havzalardan bi- risinin adımn değiştirilmesi çok faydalı olacaktır. bir cami kalmıştır. Bu cami K tamonu Beyi İsfendiyar oğlu İe- mâil Bay tarafından 776 yılında yaptırılmıştır. Yeni kasabada — kütüphane yoktur. Fenni mezbaha yoktur. Birkaç gaz lâmbasını saymazsak tenvirat ta yoktur. Bütçesi (2700) küsür lira olan Araç Belediye- sinden başka bir şey beklemek, aç bir adamın gökten “malde,, im mesini beklemesi kadar boş bir şeydir. * l | Karaman Güneş mektebinin hocalari ve mektep derenliklerine iş alan talebe Belediye Reisliği vazifesini de üzerinde bulundurduğu için mem- leketin güzelleşme işleri çok ye- kunda gitmektedir. Kasabada güzel bir pazar yeri, bir hal, iki park yaptırılmış, su yolu düzeltlmiştir. Şehrin elek- trikle ışıklandırılması işi de bu aya kadar bitecektir, Kasabada Gazi, or Cümhuriyet adlı 3 ilkmektep, bir de - ortamektep vardır. İlkmeklep- lerde 1000, or- tamektepte 200 B — yavru okumakta- * dır. Güneş mekte- bindeki müze çok zengindir. — Baş- muallım Bay Ha- Kt — arkadaşları Bayan Nefise ve Bay Hayri vazi- felerini böyük bir alâka ile takip etmektedirler. Mil let mektebinde okutma iş'ni be- dava olarak mu- allim Bay Hayri Özdemir üzerine almıştır. Bay Emin Agâh tarafın- dan da isteyenlera muhasebe, tarib, yurtbilgisi, Türkçe öğretmek üzere bedaya bir kura açılmıştır. Hükümet doktorluğuna Bay Reşat tayin edilmiştir. Geceyarıları bile hasta — tedavisinden — Üşenmeyen bu doktordan halk çok mem- Talebeler mektep önünde Biga ( Husmsü ) — Şehrimizde geçen sene açılan İkmal mekte- binin kadrosu bu sene tamam- lanmıştır. Sürt Ortamektebi türkçe muallimi- Bay Faik, Adapazarı Ortamektebi tabil dersler muak- limi Bay Hfn, Bartımdan Bay Ismail Hakkı İkmal mektebine getirilmişler, çalışmaya başlamış- Muğlada Halkevi Köylerden Aygıt Dere'liyor Muğla, 28 (A.A.) — Halkevi Folklor heyeti toplandı. Folklora ait aygıtları derlemek için bir kılavuz yapıldı. Bu kılavuz vilâ- yetin köylerine dağıtılarak bi- içlere verilecek ve yollanacaklır. alardan gelecek aygıtlar ayık- landıktan sonra dil derneğine yollanacaktır. — Kılavuz - baskıya verilmiştir, Soy adları için bir ııbmılr_ yazılıp basılmasına #söz Kömlr Çarpması Gemlik, ( Husosi ) — Berber dükkânında çıraklık eden bir çocuk mangal kömürünün ç- kardığı gazla zehirlenmiş, fakat çabuk yetişilerek ölmekten kur- tarılmıştır. İnegölde Bir Yaralama İnegöl, ( Hususi ) — İsaviran köyünde Kâtipoğlu Hüseyin am- cası oğlu Hakkı tarafından bir kavga neticesinde ağır surette yaralanmıştır. Suçla yakalanmıştır. Bigada Yangın Başlangıcı Biga (Hususi) — Tüccar Ça- kır Mehmedin Sakarya mektebi karşısındaki evinden ateş zuhur etmiş ve Belediyenin ihbar dü- düğü acı acı çalmasile hemen itfaiye arazozu ve halk yetişerek bir tarafa sirayet etmeksizin bas- tırılmıştır. lardır. Maktebin ders programı ve kuruluş şekilleri vilâyet Ortamek- teplerinin aynıdır. Bunun — için 3'” ç:ucıl talebe Orta- al sayılacaktır. Bu yıl ıem i:(')'çoâk okumak- tadır. Mektebin Çevirgeni ( Müdürü ) Bay Faiktir. Değirmenderede Bir Ayı Avı Sırasında Bir Adam Yaralandı Bit (Hususi) — Değirmem dere ormanlarında dolaşan bir ayıyı totmak — için dört arkadaş çi eantlenr öer aa d gada gee dürülmeden kapandan alınamıya- cağı düşümülmüş ve arkadaşlar- dan Fevzi bir taraftan, Abmet te diğer karşı taraftan ayıya ateş etmiye başlamışlardır. Fakat or- man sık olduğundan Fevzi Ah- medin bolunduğu yeri görememiş ve attığı çiftenin saçmaları Ah- medin kamına rastlıyarak ağır surette yaralamıştır. Ayı ölmüş- tür. Fakat — Ahmedin yaraları a * Ahmet hastaneye kaldır F 4 Kayseri Halkevinde Dil Dersleri Kaysesi, 28 (A.A.) — Halkevinde dil derslerine başlanmıştır. Ders- lerin içinde Fransızca, Almanca, ,Mngilizce, nakış ve dikiş dersleri “yardır. Karahisarın İhracatı Şarki Karahisar, 29 (A. A.)— Nisanın başından bugüne kadar Karahisardan 1,372,000 yumurta ve 64800 kilo kabuklu ve iç olarak ceviz ihraç edilmiştir. Acunun En Büyük Deniz Uçağı ( Düyamın ea büyük den'z tayyaresil Acunun en büyük deniz uçağı Fransada Tuluz şehrinde bir fab- rikada yapılmaktadır. ve yakımda bitirilecektir. Uçağın deneme uçuşları bu ayın sonuada yapıla- cak ve sonra uçak, Fransa ile cenubi Amerika arasında yolcu taşımakta kullanılacaktır. 32 ton ağırlığında olan bu dev gibi makinede 46 kişi yolculuk edebilecektir, uçak 32 metre uzun, 9 metre yüksektir. Kanatlarının eni 50 metredir, herbiri 850 bey- gir- kuvvetinde olan 6 motörü ile uçak, saatta 230 kilometre ça- buklukla ve 2000 metre yüksek- te uçabilecektir. Uçağın tank- ları —( 72,000 ) litre —benzin alabilecektir. Uçak bu kadar benzin ile havada bir kallaşia 4000 kilometreden fazla uçuş yapabilecektir. Uçağın gövdesin deki ©on iki tane birinci em! yolcu kamarası, vapurların birinel sınıf kamaraları kadar büyüktür ve iki yataklıdır.. Her kamarada tam tertipli bir banyo vardır. Uçağın gövdesinde ikincdi sıml yolculara ve uçağın tayfalarına mahsus — yerlerden başka — bie mutfak, bir bar, bir salcn ve bir radyo yeri bulunuyor. Ünlü bir Fransız uçakçısının adını alacak olan bu uçak, iki sene evvel yapılmıya başlanmış ve şimdiye kadar 18 miyon franga mal olmuştur. Cebimizde Ses Taşımak Mümkün Oluyor sesinin ve-diğer aadar ların fennen zaptedilip tekrar aksettirilmesine 2it ve elyevm mevcut birçok usullere rağmen bu “sada zapt ameliyesi , ni ucuz, eyi ve hudutsuz bir zaman için devamlı ve az yer tutar bir malzeme şeklinde yapmak şim- diye kadar henüz mümkün olmar mıştı. Bu mesele şimdi Hollandalı Holst tarafından kendk sinin büyük tetkikat laboratavar larında — balledilmiştir. Profesör Holst'un kimyevi suretta yaptığı bir küğet, ses ve sadayı zapteb mekte kullanılmaktadır. Bu hucus- taki tecrübeler çok gizli olarak yapılmıştır. Yalnız ses ve sada- nn zaptında kâğıdın adi kâğrt tan ancak Üst yüzü itibarile farklı oldoğu ifşa edilmişti; bu kâğet sesi film şeritleri gibi bir makâne vamtasile çevrilmekte ve zapt ameliyesinden sonra ses ve sadayı aksettİrmeye dalma hazır bulur maktadır. Kâğıdın. mükâlkeme, muhavere, nutuk, yabut — muzik ihtiva eden kasımı istendiği yet- den kesilip bir mektup — içinde istenilen — yere gönderilebilmek- tekir. Havzada Felediye İşlerine Kayma- kam Bakacak Havza (Hususi) — Yeni seçi- len Belediye üyeleri şebir işlerinin çabucak ve kolaylıkla görülmesi için Belediye Başkanlığıma kay- makamın getirilmesini sözleştirmiş ye bunu kaymakama bildirmiştir. Elâzizde Yeni Bir Cadde Elâziz, 28 (A.A.) — Yapık makta olan bin metre uzurn'lu- ğunda ve 20 metre genişliğinde ki parke döşeli İstasyon caddesi bi- tirilerek halka açılmıştır.