3 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

3 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

F ; u ! , Halkın Sesi| Bir Güzel Karar Ve Halk Yeni sanayi kurumu münase- betile devlele ait fabrika ve mücsseselerde tasarruf yapan, yeni buluşlar temin edenlere para müküfatı verilmesi bir esae olurak devletçe kabul edilmiştir. Bü kararın nekadar isabetli ol- duğunu söylemiye dahi lüzum yoktur. Bunun, halk arasında kusule getirdiği tesiri, dün biz göyle tesbit ettik Bay Avni Yalçın ( Gedikpaşa Doğ- ramacı sokak 22 ) — Memlekette bü- yük sanayi kurmaya başladık. Türk ulusu ıeh itibardle — Avrupalılardan aşığı değildir. Fakat tohum bite- bilmek için müsait bir toprağa düş- mek Tâzmdir. Bizde bulucu bir çok zekâlar tecrübe ve çalışme sehaları bulamadıkları için Ççorak — toprağa düşen tohumlar gibi beder olup gidi- yorlardı.. Elektriğia — kâşifi Tomas Edison Konyada doğsaydı. eminim ki © keşifleri yapamazdı. kü mubit yokı: Oııı:ı Pl'çîı hiıdıÇ.:ıîrçok Jon Ahmedler türedi. Fakat buğün Türk gençliğ'ne gen'ç bir deneme sahası açılm'ştır. Asker? fabrikalar bu dene- meleri teşvik edecek — mabiyette ikramiye usulünü de kabu) etmişler- dir. Genclerimize söylüyorum. İşte meydan.. — Kendilerini — göstersinler. Yüzümüzü dünyaya ak etsinler. x» Bay Süleyman (Sultanselim Fıstık- dibi 17 ) — Bakanlar meelisi sukori fabrikalarda — çalışanlara — ikramiye esasımı — kabul etmiştir. Bu usulda Bivil fakrikalara da teşmilni doğru bulurum. Bu vsul Avrupada ve bil- hasma Almanyada teerübe edi'miş ve bu günkü Alman sanayiini doğurmuş- tor. Br amole veyzbut usta - taltif edileceğini bilirse kafamını, zekâsını işleterek çalıştığı mücsaeseye daha faydalı olmya we faydalı — gayler bulmıya çalışır. Bundan hem © mü- essese, hem de memleketin iktisadı ve sanayil İstifade #etmiş olur. Sü bakanlığını tebrik ederim. » Bay Camal (Cihangir Caml #0- kak 112) — Eski bir ata sözümüz var, Marilet Utüfata tabi, müşterisiz. Mmal zayıdir. Deriz. Tentelleri — çalışkan yapmak ve çalışanlardan daha farzla randman almak için ikramiye, olmaz- va nforin vermek en iyi bir teşvik yvaztacıdır. Sü (Milli müdafaa) Ba- kanlığı — fabrikalarında - çalışanlardan tasarruf yapanlara, tehlikeli maddele- mesi kabul edilmiştir. Avrupada bü- yük sanayi ve keşfiyat ta bu şeklide doğmuştu. Bu bakımdan Sü bakanlı- gının bu yeal usülünü beğenmemek mümkün değildir. Sokak İsimleri Belediye yabancı dilden 80- kak ve cadde isimler'ni değişti- rerek yerlerine öztürkçe kelime- ler koyacaktır. Bunun için, ya- bancı dilden sokak iİsimleri bir cedvel halinde tesbit edilmek- tedir. DAHİLİ HABERLER | Rüşvet Ve Sahtekârlık! | , , Bir Polis Memuru, Bu İki Suçtan Ötürü Adliyeye Verildi Istanbul Emniyet ikinci şube müdürlüğü, rüşvet aldığı ve sabhtekârlık yaptığı iddiasile Kızıltoprak komiserliği memurlarından Bay Sabriyi dün Müddel- umumiliğe teslim etmiştir. Iddia © iki Buç şu şekilde işlenmiştir: Kızıltaprakta oturan İran tebasmdan Mihail polis Sabriye müracaat ederek yı nişanlısı olan Bayan Rabeli ikamet gibi geçirmesini teklif etmiş ve bunum için de ken- disine onlira vermiştir. Bay Sal kabul etmiş ve karakolun ecanib memuru Bay Kâzımın izinli bulunduğu bir gün Mihailin ika- met tezkeresine Bayan Rahelin, B dildiğine göre bu anında oturan ve tezkeres'ne karısı bri bu müracantı ay Mihailin karısı olduğunu yazmış, altına da komiser Bay Hasanın mührünü basmıştır. Polis Bay Sabri bu iddiayı kısmen reddetmiş, fakat ikamet tezkeresinin altına arkadaşının bulun- madığı bir gün bu kaydı yazdığını itiraf etmiştir. Müddelumumilik (1609) numaralı rüşvet kanunu mucibince memurin muhakemat encümenine verilme- den doğrudan doğruya Müddeiumumiliğe teslim edilmesi için validen salâhiyet İstemiş ve kendisini mevcuden pol'se iade etmiştir. Bay Sabri dün de nezaret altında kalmıştır. Bugün Üsküdar Müddei- umumiliğine verilecektir. Adliyede Yent Memur Seçimi Adliye memur seçim encümeni dün de toplanarak, açıkta kalan (16) memurdan teselsil yolile yeni İşe tayin edileceklerin dos- yaları üzerinde tetkikat ile meşgul olmuştur. Yeni memuriyete tayin edilenler dünden İlibaren vazife- lerine başlamışlardır. Icraya geti- rilecek (40) bukuk mezununu Adliyo bakanlığı tayin edecektir. Dün bir memur tayin edilmiş ve birincdi lcrada İşe * başlamıştır. Diğerleri tayin edilinciye kadar icradan başka — yerlere alınan memurlar onların İşlerini göre- ceklerdir. » Dün bir gazete, asliye. üçüncü ceza başkanı bay Hikmetin Ankara ağırceza — başkanlığına, azadan bay Hikmetin Diyarıbekir ağırcerza başkanlığına, bay Nus- retin de İnebolu ağırceza baş- kanlığına tayin edildiklerini yazdı. Bu haberler *yanlıştır. Üçüncü ceza başkanı bay Hikmet Ankaraya taylaini tekzip etmiştir. Azadan bay Hikmet ise Malatyaya tayinini kendisi istediği için Diyarıbekire verildi- ğinin aslı yoktur. Bay Nusret, geçen gün de yazdığımız gibi lneboluya değil, Boluya tayini hakkındaki — istimzaca — müsbet cevap vermiştir. Yeni kanuna göre İstanbul hâkimlerinden — kimin — tasfiyeye uğradığı henüz maiüm değildir. Hâkimler kanununun (A) fıkra- sına göre tasfiye edilenlerin avu- katlık da yapamıyacakları anla- şılmaktadır. Yine Eroin! 24 Memurlar Bir Şebekeyi Saatı'n Daha Yaka'amak Üzeredir Gümrük muhafara - teşkilâtı, son gürlerde mühim bir ercin kaçakçıuğı hâdisesi ile meşgul bulunmaktadır. Şehrimizde çok gizli şekilde çalıştıkları anlaşılan bu erointi şebekesi, muhafazanın sıkı takiplerine rağmen, izlerizi kaybetmeğe şimdilik muvaffak olmuşlardır. 2 Öğtendiğiııiıı göre, birkaç gün evvel, bu şebekenin takibi sıra- sında şöyle bir hâdise olmuştur: Gümrük muhafaza — teşkilâtı, bu eroinci şebekesinin Beğariçi- nin Ücra bir köşesinde çalıştığını duyarak, yakâlamak Üzere icap eden tertibatı " almıştır. — Fakat, muhafaza — idaresirin — şebekeyi büötün suçluları ile meydana çe karmıya gayret — sarfettiği bir sırada, ercinciler takip edi'dikle- rini sezmişler ve derhal harekete geçmişlerdir. Boğar'çinin kenar bir yerinde muvakkaten kurduk- Jarı anlaşılan ercin fabrikasını bütün tesisatile beraber iki saat içerisinde boşaltmışlar va ev eş- yası götürür gibi başka bir semte taşımışlardır. Mubafaza teşkilâtı, kurnaz davranan bu şebekenin izi üzerindedir. Oldukça büyük bir teşkilâtla çalıştıkları arlaşılan eroincilerin yakında cle geçecek- leri kuvvetle tabmin edilmektedir. Bırakılmış Bir Çocuk Taksimde Nakilbent sokağın- da 12 sayılı evin kapısı önünde terkedilmis bir aylık bir erkek çocuğu bulunarak Darülâcezeye gönderilmiştir. Hâdiseleri Kadıköyünde Bağdat cadde- sinden geçen vatman Cemalin idaresindeki tramvay, içinde mek- teb talebe'eri bulunan bir araba- ya çarpmış, Şükrü adında bir çock yaralanmış, diğerlerine bir şey olmamıştır. 34 Yaşova adında birisi, Fe- perde Erzincanlı Süleymanın 100 Kirasını çalmak — suçile yakalan. mıştır, x Fenerde aşçı Mehmed ile kardeşi Yakub, Kör Tahsin is- minde birinin 10 lirasını kapmış- lar, yakalanmışlardır. » Büyükdere Kibrit fabrikası nmelesinden Zeki kazaen sağ eli- nin bir parmağımı makineye kap- tırmıştır. 4 Abdurrahman adlı biri, Sarıyerde Gümrük moatörüne ta- arruz ettiğinden yakalanmıştır. * Talât adlı biri da Hhalilin — kahvesine taarruz ::lcrek camlarını kırdığından ya- * Serkis adlı biri Kumkap- da Murad adlı birinin evine taar- ruz etmiştir. Tutum Haftası Tutum (tasarruf) haftamı bi- rinci kânunun 13 ünde — başlıya- caktır. Milli latisat ve Tasarraf Cemiyeti hafta için son hazırlık- ları tamamlamak üzeredir. - İlk günü yapılacak geçit resminden vazgeçilmiş, bunun yerine propa- ganda çalışmalarına - ehemmiyet verilmiştir. Bay Füsnü Ankarada İahsır'ar Umum — Müdürü Bay Hösnü bütçe görüşmeleri dolayısile Ankaraya gitmiştir. Günün Tarihi Yeni Vapur Hatları.. 'apurculuk şirketi i!e Denizyollari idaresi arasında yapılacak yeni sene- nin hat bölümü için toplanın komise yon dün de çalışmasına devam etmiş« tir. Ökonomi bakanlığı kabotaj umunt müdürü B. Ayet Aktuğ'un başkanlı altında yapılan bu toplantıda, — hatla- rın tesbitine de devam e ilmiştir. Deniz yo'ları Idaresi, hat teabitl işinde, bu seneki formü ün muhafa- zesıni İstemiştir. Halbuki, seferlerim çoğultulması ve iskelelerin arttırılması daha muvafık görülmektedir. j B. Ayet Aktuğ, dünkü toplantıdan - sonra akşamki trenle Ankaraya gite miştir. Bakanlıkla temas — ettikten sonra tekrar şehrimize Cönecek va konuşmalara devam edilecektir. Proftesörlük için ı Üniversite doçentler'nin profesöre Vğe terfi edobilmeleri için, ilmt me. salleri kifayet ettiği tak-irde (7) sene beklemeleri Tâzımgeldiği tesbit edile miştir. Profesörlerin ordinaryüs ua- vanını közanmak için en ışağı beş sene bekliyecekler vo bu müddet içinde ilmi çalışmalarda bulunduklarıs — ni eser'erile ispat edeceklerdir. Bir Difteri Vak'ası Nışanteşında bir difteri vak'am ol- muştur. Bu yüzdan evvelki gün Nışan- taşında Kodaman caddesinde bir e bir çocuk ölmüştür. Mahalle halkı vae ziyeti belediyeye dorhal haber vermiş- lerdir. Lâzimgelen tedbir alınmştır, i' Bay Üboydullah Hasta Şarkikarahisar mebusu Bay Üboy« dullah bir. müddettenberi hasta yat- maktadır. Hastal gının ağırca olduğu — söyleniyor. Avrupaya Tahslle Gönde- rilen Talebeler Avrupaya tahsile gidecak talebe- lerden Üçü dün akşım Almanyaya hareket etmiştir. 20 talebe de Çare şamba günü Fransa ve İsviçreye has: Teket edecektir. ——— — 1 Gaz Kaçakçılığı Davası — Gaz kaçakçılığı yapldığı iddiasila Neft Sanayi Şirketi aleybine açılar — davaya dün unbah 8 İhtisas Mah- kemesinde devam edi'm'ştir. Dünkü <€e'sede de geri kalan şahitler dinle- nilmiştir. 1798 Çocuk Yardım Gördü Ankara, 2 (A.A.) — Himayeletfal cemiyeti Gevel merkezi 16 son Teş- riedın 1 ilk Kânun 934 de kadar 1798 cocuğa yardım etmiş'ir. Bunlar. dan 296 hazta çocuk ve kafın genel merkez polikliniklerinde muayene ve tedavi edi'miştir. Ayrıca dış poliklini- ginde de 488 çocuğun dişleri muayene we tedavi edilmiştir. 658 çocuk ve anne Genel merkezin binyo'arından istifade otmiştir. Sât damlası kısmıne da da her gün 145 çocuğa yekün olarak 1020 kile bedava süt tevzi edilmiştir. Fakir talebeler için açılam eşhaneden her gün 187 çocuğa sıcak öğle yemaği verilmiştir. Yardım içi: müraeaat eden 24 fakir çıcuğa fanilâ, çamaşır, mekteb İlevizimi ve para yardımı yapılmıştır. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi : H. B. — Balklar çok taham- müllü hayvanlardır. »« Denizden çıkarınca NÜ ci < »e Tavada kızarırlar, sskarada î yanarlar, yine İliraz etmezlerdi. v Fakat şimdi çoğalb, kaklarda kepaze olunca, on.ar gemi azıya aldılar.. Pazar Ola Bay Hasan Diyor Ki: