8 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

8 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

B Yarım Bilgi Fayda Yerine Zarar Verir Nafıa Bakanı Bay Ali Atyon, Perşembe günü Ankarada Mü- hendisler birliğinin yeni binasını açarken bir nutuk söyledi, bil- hassa dedi ki: * Yarım bilgi İle kurulan işkilli işlerin #onu sakatlıktır., İleri yürümek için tam bilgi, öz bilgi gerektir, Nitekim ken- dilerile görüştüğümüz kimse- ler de böyle diyorlar: B * Bay Naci Yörük (İlkmekteb hocası)— Az bilmek, öz bilmek... Benim için €n iyi yol budur. Yarım bilmek çok kötüdür. Bilgi, insanların elinde anah- tar, gözlerinde gözlük gibidir. Yük- aelmek için çok öğrenmeye mühtacız. Fakat çok öğreneli erken hergey- den yarım yamalak öğrenmek çok yanlıştır. Fayda birine zarar verir. * Bay Hüseyin Sumı (Hukuk Fakul- tesinde) — Yurdun hergün biraz daha ilerilemesi ve biraz daha yükselmesi için bilgili, çok ve tam bilgili git:mekte Ihtiyaç vardır. Bu yurda yanm mü- nevverlerin zaman zaman çok xararı dokunmuştur. Memlekete mütehasms gençler lâzim. Fakat çok öğreneyim derken yarım yamalak adam olmak hiçbir Işe yaramadıktan beşka kötü neticelere de sebeb olur. Bi'gide özlük ve sağlamlık şart olmalıdır. * Bay Komal Nahid (Firuzağa, Faik paşa) — Bazı şaklaban adamlar görü- rüz ki durmadan ötüb dururlar, ber telden çalarlar. Onları ilk bakışta birşey bilir, herşeyden anlar sanarız. Fakat biraz eşeledikçe kof oldukla« rını, boş kafa taşıdıklarını anlarır. Asıl mesele bu şarlatanların boşluk- Tarını ve biçliklerini anlayıb bun'arı iş başma geçirmemektedir. Esefle söyliyeyim, bu gibli adamlar, bazı zamanlar kendilerini satmasını bili- Indıı. iş başına geçiyorlar ve yurd ia xzararlı oluyorlar. Foyaları sonra- jıu meydana ç kıyor amma, İş işten :_nçuı_l. oluyor. Her işi tam ve öz i'gili yurddaşların eline vermeliyiz. Yarım ve eksik bilgili olanların yurda Söpelbiği dokunur. 24 Saatin Haâdiseleri Karyolacı Ahmed Celâlin ka- rısı Nazmiye Tophanede tramvay dırmadan inmek isterken düşe- rek yaralanmıştır. * Şaki adlı birl Taksimde atlamak — isterken düşerek yaralanmıştır. * Fatihte makarna fabrika- sında çalışan Fahri kazaen sol elini makineye kaptırarak ağır surette yaralanmıştır. * Todori adlı biri kurtuluş tramyayında Panayota adlı bir kızın çantasından üç lira çaldı- ğgından yakalanmıştır.- »e Sabri adlı biri Pangaltıda kömürcü —Hüseyinin dükkânına girerek elbiseleri çalarken tutul- muştur, 4 Aksarayda Nalıncı soka- ğında terkedilmiş bir erkek ço- cuğu — bulunarak — Darülücezeye gönderilmiştir. — Hisan B., biz fabrika varmış.. Defterdarda l 'ıçh... —. Blrinci kânun 8 Haliç Kazanıyor Mu? Durgunluğun Onüne Geçmek İçin Esaslı Tedbirler Alınması İsteniliyor Hüseyin Hıfzı isminde bir zatın Haliç yolunun bugünkü vaziyette bile zarar etmiyeceğini Öne süre- rek bazı fikirler yürüttüğünü yazmıştık. Haliç şir- ketinin şimdiye kadar ortaya koyduğu iddialara aykırı düşen bu fikirler etrafında salâhiyettar bir zat kendisile görüşen bir muharririmize söylemiştir: — Bunları ortaya atanın kim olduğunu bilmi- yorum. Fakat, uluorta iddialara hiç lir zaman hak Eksperlik Evvelce Kapanan Mekteb Yeniden Açılacak Lüzumsuzluğu bildirilerek ka- anan Tütün Eksper Mektebini Eıhiıır idaresi tekrar açmıya ka- rar vermiştir. Şu farkla ki müee sese, mekteb değil, bir kura ma- hiyetinde çalışacaktır. Eksper- ler iki sınıf olacaktır. Mıntaka eksperleri, umum! eksperler. Tü- tün eksperi olmak İs'eyen bir kimse orta tahsilini bitirmiş ola- cak, ayrıca memur olmak için lâzimgelen bütün şartları haiz bulunacaktır. İlk iş olarak eks- ik — talipleri Tütün İnhisar idaresinin muhtelif şubelerinde çalıştırılacak, bütün muameleleri öğreneceklerdir. İki sene sonra eksper, namzedi kursa gönderilecek ve bir sene kursta tahsil görecektir. sene sonra da bu eksper, memleketin ayrıldığı üç — tütün mıntakasından birine tayin edi- lecek ve orada yine bir sene çalışmak mecburiyetinde buluna- caktır. Bu — suüretle sene ameli ve nazari çalışan ve Öğre: nen eksper, mıntaka ekskeri un- vanını alacak ve ancak çalıştığı bir mıntakadan başka bir mın- takada — vazife — göremiyecektir. Bütün mıntakalarda çalışabilmek ve umnmi eksper unvanımı ala- bilmek için her Üç mıntakanın Üçünde de birer sene çalışmak şarttır. Bu hale göre, mıntaka eksperlerinin tahsil müddeti dört, umuümi eksperlerin tahsil ve hiz- met müddeti de altı sene oluyor. Fasta Bir Mahküm Adam öldürdüğü için (10) sene habse mahküm olan ve Çanak- kale hapishanesinden Istanbula nakledilen Ha'il oğlu Hüseyinin belinden alt kısmı felce uğradığı için hapishaneden serbest bıra- kılmış, Müddeiumumlliğe gönde- rilmiştir. Hüseyin yürüyemediği ve kimsesi de bulunmadığı — için dün Müddeiumumilik - tarafından belediyeye müracaat edilmiştir. Belediye bu hastayı Çanakkaleye gönderecektir. Üç Kumarbaz Sürmeneli İsmail, Yusuf ve Ahmed adlı üç kafadar Rumeli- kavağında bir kahvede kumar oynarlarken cürmümeşhud halinde yakalanmışlardır. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi : Fazla toprak kazanmak denizi dolduruyormuş.. F, bilmek lâzımdır. şunları Me_qva Makineleri Istanbul — Ziraat Müdürlüğü vilâyetin. Büyükderedekli meyva fidan'ığı için Almanyaya ve Fran- saya" meyva kurutma makineleri ısmarlamıştı. Almanyaya ısmar- lanan makineler gümrüğe gelmiş ve tesim almmıştır. Yakında Fran- sadaki —“makinelerde gelecektir. Yeni gelen makine altı kısımdan ibarettir. Bunların — içinde her çeşid meyvaları soyan duğrayan ve çekirdeklerini çıkaran makine- lerde vardır. Enstitü bu makineler üzerinde tedkikat yapacak ve sonra da bu makinelerin burada ucuz, bir şekilde yapılarak meyva mıntaka- larına yayılmasını temin edecektir. Fasulye Eu Yıl İçinde Yunaristana İhracatımız Azalmış Birçok komşu memleketlere ötedenberi fasulye ihracatı ya- pılmaktadır. Bühassa Yunanisltan her yı! kü'liyetli değerde fasulye çekmektedir. Fakat alâkadarların verdikleri malümata göre şimdiye kadar Yunanistana memlekelimizden yapılan bu maddenin ihracatı son zamanlarda cpeyce gevşemiş gibidir. Yunan piyasaları, daha ziyade Yugoslav ve Rumen fa- sulyelerini tercih etmeye başla- mışlardır. 1931 de memlcketimiz- den Yunanistana 383 bin kiloluk fasulye gönderildiği halde bu miktar, — içinde ulunduğumuz senenin geçen 9 ayında 45 bin kiloya düşmüştür. Bu azalmanın bellibaşlı — sebebi, — mallarımızın yüksek flatlarla teklif edilmesidir. Bununla — beraber, alâkadarlar Yunanistana yeni parti mal gön- dermek için bazı teşebbüslere girişmiş'erdir. Dinamitli Balıkçılar Son günlerde Pendik, Kartal, Samatya ve Bnığız açıklarında avla nan bir kısım balıkçıların dinamit kullandıkları görülmüştür.Dinamitle balık avlamak yazak olduğundan Deniz Ticaret Müdürlüğü, bu gibiler hakkmda takibat yapıl- ması için Müddeiumumiliğe müra- caatta bulunmuştur. H. B. — Na dedin defterdarda verilmez. İş, öyle uzaktan göründüğü gibi değildir. Biraz yaklaşmak, iç yüzünü görüp anlamak ve nibayet Halicin iktisadi vaziyetini çok yakından Bunları öne süren zat, belki de herkes Halicin bile yabancısıdır. Hallcin vaziyetini, görüp, biliyor. Durgunluğun, kesadlığın önüne geç- mek öyle İâfla olacak iş değildir. elmak gerektir. « Bunu da devlet işi sayıyoruz.,, şirketin kazancını saslı -tedbiler * 50 Bin Bu Kadar Seyyar Esnaftan Vergi Toplanıyor Birincikânunla beraber kazanç vergisinin ikinci taksiti de başla- dız Buna rağmea maliye şubeleri, şehrimizde say.sı elli bini geçtiği tahmin edilen seyyar esnaftan henöz birinci vergi taksitlerini bile alamamışlardır. Bir haftadan: berl Istanbulda üç, Beyoğlunda üç, Üsküdarda da iki seyyar tahsil ve tahakkuk memuru faali- yete geçmiş bulunuyorlar. Seyyar esnaf sokakları, caddeleri okadar çok doldurmuşlar ki memurlar bunları yakalamakla başa çıkamı- yorlar ve bir çoklarını yakalıya- mıyorlarmış. Hazine de bu yüzden senede (450) bin lira kadar bir para kaybetmek vaziyetinde imiş. Tahsil ve tahakkuk müdürleri vilâyete müracaat ederek seyyar kollara hiç olmazsa günde üçer gaat refakat edecek - birer polis memuru verilmesini istemişlerdir. Tahsıl müdürlerinin söylediklerine göre, seyyar esnafın takübsiz kab ması hem hazinenin yarım milyon liraya yakın parasını kaybettiri- yor; hem de ticari muvazeneyi çözüyor. — Seyyar esnalın vergi vermediğini — gören birçok dük-« kân sahibleri dükkânlarını kapa- yarak işi seyyarlığa dökmeye baş- lamışlardır. Bu yüzden de ayrıca muhtelif vegiler kaybolmaktadır. Fabrikacıların Dilekleri Öğrendiğimize göre, bu hafta Milli Sana;i Birliğinde şehrimizde bulunan sanayi müecsseseleri mü- messilleri bir toplantı yapacak- lardır. Bu toplanlıda bazı iptidai maddelerden alınmakta olan resim meselesi görüşülecek ve sanayici- lerin dilekleri tesbit edilecektir. Toplantıya 150 kadar sanayicinin iştirak edeceği söyleniyor. Mekteblerde Disiplin Murif Bakanlığı orta tedrisat talimatnamesinde bazı değişiklikler yapmıya karar varmiştir. Tallmatneme; son sene'erdin alınan ııw; göre, Ihtiyaçlara daha uygun şek'lde ya ır. Bilhassa mek- tebte, dsiplin ve intizam noktelarına ehemmiyet ülecektir. Ortamekteb ve İiselerde mektebin İdaresi ve disiplini ile yalnız müdür ve muavinler değil, ayni zamanda muallimler de alâkalandırlacaktır. — Evet Hasan B. Haliçteki yani Haliçteki Defterdarda ? | Defterdarda.. 'Yeni Liman İdaresi İş Başında Mülga Liman Şirketinin yerine geçecek olan yeni Liman İdaresi için İcap eden hazırlıklara başlanmak üze- redir. Maliye Bakzalığının bu idare için harırladığı nizamname buagünler- de Devlet lg'uııııdıı çıkacak ve — tatbikne girişilecektir, R: kadronun tansmi için bu — ;ıl:;-ıııııh gelmesi - beklenilmek- — edir. Bundan başka, yeni Liman - İdare- #sinin Umum Müdürlüğüne — kimin getirileceğide belli olmamıştır. Umum Müdürlük için, eski Liman Şirketi — ye Komisyonu Relsi Bay Fikri İle İzmir Liman Şirketi Müdürü Bay — Hulüsinin adları geçmektedir. Fakat henüz kat'i? olarak anlaşılmış bir. şey yoktur. Hamamda Yaralanmıslar Evvelki akşam Tophane « Kılıçali hamamında bir. hâdise olmuş, ikl arkadaş kazaen yaralanmışlardır. Hâdise şöy'e olmuştur: Ahmed, İzzet, Hüseyin, Muharrem ve Mehmed adlı beş arkadaş evvelki gün Topanede — Kılıçali hamamına giderek yıkanmıya — başlamışlardır. Bir aralık Ahmed arkadaşı ata ustura ile koltuğunun altını temizle- — mesini söylemiş, İzzet de eline ustu- rayı alarak Ahmedin koltuk altını temizlemeye başlamıştır. Bu sırafa İzzet ayağı küyarak elindeki ustura ile beraber cüşmüş ve ustura Ahmedin bacağına İsabet ederek iki yerinden derin yaralar açmiştir. İrzet do elinden derin bir 'ara almıştır. Har ikisi de Beyağlu Lılanııinı kaldırılm:ş'ardır. Kurtulamıyacak Mı? Evvelki gün Defterdarda kocası Aziz teraf ndan ağır surette yaralana- rak Musevi hastanesine — kaldırılan Boyan Didarın hayatından Üümit ke- silmiştir. Aziz, Adliyeye teslim edil- miştir. Üzüm, İncir İzmir, 6 — Ayın birinci gününden altıncı günü akşamına kadar Borsada altı kuruştan yirmi iki kuruşa kadar 7619 çuval Üzüm ve dört buçuk — kuruşlan altı buçuk kuruşa kadar — 466 çuval incir satılmıştır. | - Vapur Anlaşması Vapurculuk şirketinin Loid Triyese — tino kumpanyasından satın alacağı iki vapur için yeni bir anlaşma yas pılmeştir. Vapurların bedeli, klering suretile, fakat azami bir sene içinde — ödenmiş olacaktır. Verilen malüâmata göre, yeni vapurlar, on beş güne kdar Timanımıza gelecek ve sene başından itibaren do işlemeye başla- yacaktır. Bu gemilerin mürettebatı iki güne kadar Triyesteye gönderilecektir. ğ Vapurculuk şirketi bu gemilere (Aksu) ve (Güneysu) isimlerini vere- cek, birisini İzmir, diğerini de Kara- deniz seferlerinde çalıştıracaktır. Emniyet Memurları Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: I | Emniyet —memurları hakkındaki kanuna —göre, Emmiyet memurları kendi doğdukları ve — büyüdükleri şehirlerde vazife alamazlar. Bu yüz- — den Anado'u şebirlerinden bir kı- — mında Emniyet memurlukları kadro — ları noksan kalmaktadır. Bühsssâ uzak kasaba ve şehirlere gönderile- — cek memur bulunmamaktadır. $ Bunun için, Emmniyet İşleri Umum! Müdür üğü pol's'iğe ik olan vas tandaşların müracaa! di dan doğruya tedkik edecek ve k: tamamlanmasına çalışacaktır. H. B. — Sanki Halicin kendi kendine dolduğu yetişmiyormuş | gibi değil mi ? sudi aPalinü ö0i ZZ n BÖ ÜD d0i T D e! & ĞA AAA A ö G gü ol pi do gğ KoK 5a geee B a. a U