17 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

17 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Sulh Yolunda Her Zaman Kuvvetliyiz Yunanistanın eski büyük erkânı- harbiye reisi General Dosmanis, eniki adadan bahsederken Tür- kiyenin maceracılara ancak me- zar olacağımı söyledi. Bu fikir etrafında biz de bütün halkın müleleasını neşrediyoruz: Ralet Bigator (Baykoz Yalıköy) — Yunanistanın eski Erkâmharbiye reisi ©n iki ada hakk nda bir rizale neşret- miş. Dün garetelerde hulâsasını oku- duğum bu risalenin çok pişkin fikire lerle dolu olduğunu öğrendim. Jeneral on iki adıda yapılan tahkimatı tenkid ediyor, adalar'ın iktisadi hiç bir kıy- meti olmadığını — söyliyor. Adaların kıymeti var mı yok mu bilmem, tah- kimata da aklım ermez. Jeneralın bize taallük eden ksımlırı su götürmez bir hakikattir. Jeneral; “Atatürkün Türkiyesi bir demir leblebidir. Artık yutulmaz. Küçük Asya sabillerine ç kacak herhangi bir askeri kuvvet orada mahvolmzya malkümdur. O bal?'e küçük Asya sahillerini bir müs- tem'eke yapmak ümidile on İki adayı tehkim etmenin de bir maaası yoktur.,, Diyor, Biz sulhü korumak ve yaşıt- mak için bergün bir evvelki günden daha kuvvetli olmaya çıdışıyoruz. * Murad Atikmen (Köprülü han 29)— Yunan generalinin yazlırı çok mü- himdir. —Mukadderat ©o generalla Türkleri uzun mikldet temasta bulun- durduğu için Türkiyeyi bu general pek iyi anlamıştır. Bizimle yakından te- mas elmeyen'er belki bizi hâlü Sul- tanların hasta adamı sanırlar. Fakat bir dünyaya yeni bir hızla doğduk. köhne Türkiyeyi başt yepyeni bir. Türk Her zaman kuvvetl'yii dünyadan pervamız yoktur. * Bay Sadi (Sirkeci mealek kuhve- hanesi) — Yunanistanın ceki erkâne harbiye relsinin bize tesllük eden fikirleri çok iszbetlidir. Dünyada ha- kikatlerin en büyüğü başkaları tara- fından tesdik edilmiş olamıdır. Avru- pada bizim hakkımızda en İyi ve isabetli — fikir — söyliyenler arsanda Yunan Generalının büyük bir mevkil yardır. Çünkü yeni Türkiyeyi bu zat çok iyi tanır. Milletlerin mukadderat- Tarını ellerinde tutan büyük siyaset ve barb adamlarının bu Genera'ın sözlerinden büyük ibret dersi çıkar- maları lâzımdır. Şahrimizde Sayıav Seçimi Hazırlıkları Yeni saylav seçimi bazırlıkları faaliyetle devam - etmektedir. İn- tihabata iştirak edecek vatandaş- ların isimler.ni taşıyan defterlerin yazılması bitmek üzeredir. Istan- bulda, defterlerin — nihayet bir haftaya kadar asılabileceği tah- min edilmektedir. Defterlerin ya zılması için ayrılan memurlar ve daktilolar geceli gündüzlü çalış- maktadırlar. ı Son Posta'nın Resimli Hikâyesi : Geçeşişrde — mahkemede tuhaf birçey olmuş Hasan weyi, SON POSTA DAHİLİ Polis, Enlse adlı bir kızı dükkânına kapatmak- tan suçlu Arab Süleyman adlı bir kalbeyı dün layarak müddeiumumiliğe vermiştir. Birinci sulh imi Bay Reşidin huzurma çıkarılan Siyahi Sü- leyman suçunu şöyle anlatmıştır: — Adımın Muzaffer olduğunu bildiğim bu kız dün öğle özeri bana yemek getirdi. Akşam üstü de parasını almiya geldi. Ben dükkâmı kapatmıştım, Yalnız kapısı açıktı. Kendim de paravananın arka- sında soyunuyordum. O vakit kız dükkâna geldi. Şöyle biraz bekle dedim. Eira: Bir Tevkif Mustafaya Bayram İçin Ayakkabı .Lâzım Olmuş Dün Beyazıt camiinde bir hır- sızlık hâdisesi tesbit edilmiştir. Sabıkalılardan Ömer oğlu Mustafa adlı birisi öğle namazı kılmak | için Beyazıt camiine girmiş na- mazdan sonra da pabuccu Bay Mehmed Cemale (83 ) numaralı ve Arab rakkamlarile yazılı bir numara uzalarak yeni bir iskar- | pinle yeni bir lâstiği alarak aya- ğına çekmiş ve kendisininkini de koltuğuna — sıkıştırarak — yavaşça oradan — sıvışmış. Eay Mehmed cemal pabuc numarasına dikkatle bakınca kendi numaraları olma- dığını ve taklid edldiğini anla- mış, hemen hirsizin -peşinden koşmuş ve kendisini yakalatmış- tır. kurtulamiyacağını anlıyan Mus- tafa suçunu bülbül gibi itiraf et- miş ve kendisini şöyle müdafaa etmiştir: “ — Efendim.. Ben hamal'ık yapıyorum. Günde ancak bir ek- mekx paresı çıkarab liyorum. Önü- müzde bayram var. Ayakkabila» rım yırtıldı. Arasıra camiye namaz kılmiya gelirdim, Pabuccuların markalarını gördüm. Çok kolay taklid edilebilirdi. Ben de taklid ettim. Bu işi yaptım. ,, Müddeiumumilik Mustafayı dün Uçüncu müstentikliğe göndererek tevkif kararı almıştır. Çukura .. . Düşmüş Dün tramvay ile Fındıklıya giden kaptan Bay Mustafa Fın- dıklıda tramvay — durmadan ve önünde açılan kanalizasyon çuku- runun da farkına — varmıyarak aşağıya atlamış, çukurun içine düşerek ağır surette yaralanmış- tır. Kaptan Mustafa — kendisini bilmez bir halde hastaneye kal- dırılmıştır. — Bir dilencilik suçlusu.. | — Vay biz lınn;lın Fılııır HABERLER Bir Tecavüz Suçlusu Yaka- landı, Tevkifhaneye Konuldu dükkimu önünde: bunu kız sanırdık. Buraya kapan- mış diye bağırmaya baş'adı. Ben kendisine teca- vüz etmedim, boğmadım, dedi. Hâkim şahitlerin ifadesini okudu. Bunların söy- 'a aşçının adam- Bahtı Kara Yurddaşa Yardım İçin Mütareke Benelerinde — öldürülen siyahi bir Fransız neferinin katilini söylemediği için Fransız Divanıhar bince (20) #ene hapso mahküm edi- hb Güyan zindanına göndenlen ve umumi affa —uğrayıb * memleketine dönemiyen posta müvezzi Bay Hilk- minin — baline acıyarık — idaremize muhtelif zevat (3555) kuruş günder- || mişlerdir. Dün de Feriköyde oturan hamiyetli yurddaşlardan 93 kişi, ken- di aralarında toplumış oldukları 1160 kuruşu Bay Hilmi namına — matbaa- mıza teslim — etmişlerdir. Aynca Bü- yükadada hayır wülibi ve ismini söy- lemek istemeyen bir zat (200) kurusş, fabrikatör Bay Ali Rıza ( 100), man- dıracı Bay Şerafeddin ( 200 ), paynir taciri Paraşkiva birederler (100), Hay- darda oturan Bayan Vedim (100) ku- ruş vermişlerdir. Bu suretla - feliket- zede yurddaşın anavatana kavuşmar sına yardım olmuk üzere matbaamız- da (5115) kuruş birikmiştir. Kadınlarımız Fırkaya Yazılmak İçin Kalabalık Müracaatlar Oluyor Kadınlarımıza saylav - seçimi hakkının verilmesi üÜzerine bir çok kadınlar şehrimizde Cümhu- riyet Halk fırkası şubelerine mü- racaat ederek fırkaya yazılmak arzusunu göstermişlerdir. Bütün şubelerde yazılma muamelesi ha- raretle devam etmektedir. Müra- eaatlar birçok mıntakalarda ka- labalık kütleler halinde yapılmak- tadır. Fırka kaza idare heyetlerine bu sefer kadın üyelerde seçilmiş- tir. Fırka, Türk kadınlığının bu İlerileme hareketinde Soysal yol gösterme varifesini büyük bir ün ile başarmaktadır. lediklerine göre Siyahi Süleyman kızı zorla içeriye sokmuş, kapıları kilitlemiş, kendisine tecavliz etmek istemiş, kız avazı çıktığı kadar bağırmış ve nihayet de bayı'mıştır. Feryad üzerins gelenler kızı baygin bir halde bulmuş!'ardır. Bundan s#onra hâkim Bay Reşid suçlu hakkında tevkif kararı verdi. Liselerde Eski Divan Edebiyatının | Kaldırılması Düşünülüyor Lise ve Ortamekteplerde ede- biyat dersleri programlarını değiş- tirmek için Ankarada, Maarif Ba- kanı Bay Abidinin başkanlığı al- tında bir komisyon çalışmaktadır. Edebiyat programlarının nasıl ol- ması lâzımgeldiği hakkında, müte- hassıs edebiyat hocalarından bazı şeyler — sorulmuştur. — Müallimler, sorulan suâllere cevab gönder- mektedirler. Öğrendiğimize göre, yeni ede- biyat programları yeni dille ahenk- leştirilecektir. Divan edebiyatının liselerden kaldırılması kuvvetle muhtemeldir. Eski Osmanlı edebiyatı, metin olarak değil, hulâsa ve torih ola- rak okululacaktır. Divan edebiyatı Ün'vers'tede ihtisas dersi olarak gösterilecektir. Edebiyat programlarında daha iyada Garb edebiyatına yer verilecektir. Radded'lan Davalar Birincikânun ayı içinde muh- te'it Türk- Yunan mahkemosin- de 8 davaya bakılmıştır. Bu da- valarda hükümetimizden istenen tazmirat yekünu (250) bin liradır. Fakat mahkeme, — bu davaların hepsini reddetmiştir. 24 Saatin Hâdiseleri Sabıkalı çinğene Ahmed Ga- latada merkez rıhtım hanındaki halâlardan kurşun boruları çalar- ken cürmümeşhud halinde yaka- lanmıştır. * İnhisar idaresine aid şoför Hayrinin idaresindeki — kamyon Üsküdarda Mehmedin su araba- sına — çarparak parçalamış — ve beygirleri yaralamıştır. * Galatada Vasil adında bir sütçüde bir tane sahte on kuruş- luk bulunmuştur. | | Ticaret Odası Birinci kânun 17 n —a S . « . eçimi Bugün Ticnret Oldası meeli; Tanbi. bus gün öğleden sonra b sandığı saat l4 te Oda nunda açılucak ve reylerin atılmamma başlanaktır. Evvelâ 40 birinel müntebib seçile- cek, bu müntehibler Vekâletin bildi. receği 20 namzetle beraber 30 asli meclis azasını seçeceklerdir. - Birinci müntebiblerin — seçimi yarın akşam bitecektir. Parmakları Kopmuş Evvelsi akşam Haliç şirketinia yedi — numarah vapurunda çarkçıbaşı bay Mustafa parm: klarıni mak'neya kap- tırmış, hastahaneyo kaldırılmıştır. Bir Erolnci Küçükpazarda tarakçı Zeki adlı birinde 3 paker erocin bulunarak müsadere edilmiştir. Tütün Ve Üzüm Satışı İçin Yunan İktisad Nazıtı M. Pesmez. oğlu ie Ökonumi enda Ankar rüşmelerde, her iki me olan kuru üzüm ve tütün müştereken çalışma yolunda mühim — malümdur. in gerek satışlarının ve gerek nevilerinin düzeltilmesi için yapılması düşünülen teşki'ât hazre lhıklarile meşgul o'ınak üzere ay a0« nuna doğru bir Yunan ekisper heyeti Ankaraya gelecektir. Tutum Haftası Dünkü Beşinci Gün De Çok İyi Geçdi Tutum haftasının beşinci günüde tezahüratla geçmiştr. Dün, vitrin müsabakasına giren mağazıların vite rinleri tetkik edilmiye başlanmıştır. Neticeyi tayin edecek olan jüri heyeti haftanın ton günü toplu bir holde bu mağazaları bir defa daha dolaşacak ve kat'i neticeyi bildirecektir. Yarın haftanın #on günüdür. Bunun için, bir geçid zesmi yapılacak, resmi mücssese'er — ve milli bankalar bu e İştirak — edeceklerdir. ye giderek birçok çelenkler koyacaktır. Tutum haftası içerisinde yeni tutam kumbaraları kumtaralarını boşaltanlar a kur'a çeki'ecektir. Tutum Haftası Müsameresi Dum'upmar yatı mektebi tutum yedi günü münasebeti'e 17 - birinci kânun pazartesi günü saat 14 de bir müsamere verecek, “ Oyun içinde oyun ,, isimli bir piyest te — temsll sedeektir. Yurddaş! Ulasul ökonomi ve tutum yedi ünün bugün altım, yarın yedisidir. , Zirast, Adapazırı. — bank: ada kumbara boşaltına ve kumbara alma müsabakaları artık sonuna yaklaşıyor. Koş kumbaranı — boşalt, kumbaram yoksa hemen kumbara al. Müsabake sonunda kazanacaklar arasında bulue nursan pek çok suvineceksin. MADT C. — Koluğunda horozile be- raber hâkimin karşısına çıkmış.. Pazar Ola — Fakat bu sırada horoz ötmiye başlamaz mı? 4 Hasan B. Diyor Ki: B. — Ne şaşıyors.n iki davanın çabuk hin:r; İştim d L