23 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

r_ı_ı. SA 4 Memleket Manzarası Diyarıbekirde Buğday Ve Odun Pigasası Diyarıbekir, ( Husust) — Son iki ay zarfında buğday fiatları köylüyü pek büyük sıkıntı ve endişeye — düşürecek — dereceye inmiş, yirmi kilosu 24, arpanın yirmi kilosu da 16 kuruşa satı- mıya başlamıştır. Mercimek kırk kuruşa kadar düşmüştür. Köylü bütün yaz çalışıp çabahyarak meydana gelird'ği zahirenin pgra etmemesi yüzünden tüccar esnaf ve ziraat bankasına olan borçla- rını veremediğinden büyük bir sıkıntıya düşmektedir. Buüğday — pazarında — müşteri bekliyen Hasan isminde altmışlık bir ihtiyar buğdayını kaça vere- ceğini soran bir müşteriye: — “Ne İsterseniz onu veriniz geçen hafta bu buğdayımı ileride belki daha fazla fiat eder diye satmadım şimdi piyasa büsbütün düştü. Yirmi beş gümüş kuruşa Aken şimdi yirmi kilosu on beş gömüş kuruşa indi. Bu para ekdi- gim tohumun bile parası değildir.,, Cevabını verdi. Buğdaylar vesait babalılığın- dan harice de sevkedilememekte ve ancak bazı tüccarlar belki kış sonlarımna doğru buğday fiatının yükselmek ümidini besliyerek yok bahasına buğday ve arpayı alıp ambarlarını doldurmaktadırlar. Şehrimizde günde yüz çuval un yapıp sârlededen iki büyük fabrika vardır. Bunlar biraz faz- laca mübayaa ederek köylünün yüzünü güldürüyorlar. Bu da ol masa büsşbütün buğday para et- miyecek bir dereceye gelecektir. Odun fiatları her seneye nişbe- ten bu sene bir misli daha yük- selmiştir. Her sene kantarı yani otuz altı batman odun üç buçuk, dört gümüş mecidiyeye verilirken bu sene beher kantarı beşbu- çuk, altıbuçuk mecidiyeye satıl- maktadır. Kömür de aym — derecede fiatlıdır. Her sene kömürün sekiz kilosu beş gümüş kuruşa satılır- ken bu sene dokuz gümüş kurur şa satılmaktadır. Havalar biraz yağmurlu gittimi fiatler de derbal yüselmekte odun ve kömür için bu sene epeyce sıkıntı çekilmek- tedir. İzmitte Bu Sene 7 Saylav Çıkacak İzmit, (Hasusi) — — Belediye meclisi saylav seçimi teftiş heye- tine Bay Galib, Bay Mustafa, Bay Muhiddin, doktor Ziya, Bay Sıtkı, Bay Mehmet Yüceyi seç- miştir. Heyet çalışmaya başla- mıaştır. p Saylav seçimine kadar İzmitte fırkaya beş bine yakın kadın azâ kaydedileceği — an aşılmak- tadır. Bu sene vilâyetimizden yedi saylav çıkacaktır. Bigada Bir Yangın Başlangıcı Biga, (Hususi) — Slamazgâh semtinde oturan Girilli sucu De- denin evinden ateş çıkmış ise de etraftan ve belediye yangın sön- dürme adamları tararından hemea yetişilerek bir tarafa «o' atmasına meydan — verilmeden — söndürül- müşdr. SON POSTA Çorumda Bayındırlık işleri larına bir de lise eklenmesini | dilemektedirler. Çorumda liseye elverişli yapılar da vardır. Bu arada sağlık mektebi de sayıla- bilir. Çorum Yolları Ve Su İşl Çorumda yol yapımı ilerle- miştir. Atatürk caddesi ile Halb- kevi önündeki bozuk yollar. Ye- nibaştan düzlenmekte ve döşen- mektedir. Yerli Mallar Sergileri Sivas, ( Hususi ) — Yerli mallar haftası dolayısile açılan sergi pek fazle rağbet görmliştür. Kayseri, ( Hususl ) — Yerli mallar haftası dolayısile sinema salonunda bir yerli mallar sergisi yapılmıştır. Sergi burada büyük bir alâka uyandırmış, bütün Kay- seri halkı tarafından ziyaret edil- miştir. Sivas Silosu Sivas, (Hususi) — Yeni kuru- lan silonun köylü için büyük fay- daları olmuştur. - Silo köylüden şimdiye kadar 3500 ton buğday almış ve bunun mukabilinde köy- lüye 125 bin lira dağıtmıştır. Sivas Muallimlerinin Toplantıları Sıvas ( Husust ) — Sivas mur allimler-birliği her on beş günde bir toplantılar yapmıya başlamış- tır. Bu toplantı'arda mesleki has- bihal'erden başka müsamereler, oyunlar, — eğlenceler de — tertib edilmektedir. Sivasta İki Hırsız Tutuldu Sivas, ( Hususi ) — Hırsızlık yapmaktan suçlu olan ve aranılan Tevfik ile oğlu Hacı şehir hari- cinde bir ağılda saklanmışlar, izleri keşfolunarak burada yaka- lanmışlardır Hafik Kaymakamı Hafik ( Hususi ) — Bolvadin kaymakamı Bay Rüşdü Hafik kuymakamlığına — tayin edilmiş, gelmiş ve vazifesine başlamıştır. Iğdırda Soğuklar Iğdır, (Hususi) — Soğuklar başlamıştır. Bu sene odun da azdır. Belediye kendisine alt ku- rumuş ağaçları kestirerek fakir ahaliye dağıtmaya ve suretle çok yerinde bir yardım — yapmaya başlamıştır. Eskışehırde Yıktırılan Dukkanlar Ana yolları evvelce döşenmiş olan Mürsel gsuyunun semtlere verilmesine çalışılmaktadır. Bu iş için yeniden satın alınan boru- ların döşenmesine başlanmıştır. Elektrik İşi Elektrik kurumunun ışığı azdır. Başarılması — istenilen — dilekler arasında en büyük yer tutanı bu elektrik îıidır Bokdıyı ılnlıınk bozmuştur. Yollar Yapılıyor, Su Dağıtılıyor Ve Yeni Bir Elektrık Kurumu Tasarlanı yor Çorum (Hususi) kurumunun yeni- Çorum ve kaza- den yapılmasını, ları birçok kültür aşığının çoğaltı- kaynakları — ile masını, bu iş için doludur. — Eski de Belediyeler çağlarda “ kuş Bankasından borç uçmaz, — kervan alınmasını tasar- geçmerz,, bir bu- lamaktadır. Bele- | cak olan Çorum- diye Başkanı bu da şimdi her iş için Ankaraya | yerde görüleme- gitmiştir. yen bir. bayın Yeni Bir dırlık vardır. Nahiye Kültür — güneşi Sungurluya bağlı bütün — köylere Yekbaş nahiyesi girmiştir. Çorum £ köye çevrilmiş, ilk ve ortamek- Boğazkale köyü teblerinde oku- de nahiye yapı- yan 8 bin yavru mıştır. bu aşık kayak- Çorumda liseya pek elverişli görülen Sağlık mektebi Odun Derdi Bu yıl burada odun azlığı göze çarpmaktadır. Bundan ötürü odun — değerinden çok — pahalı satılmaktadır. — Bunun — sebebi dağlardan odun kesilmesinin ya- sak edilmesidir. Bu yasağın sebebi de taş kömürü — yakılmasınmı — temindir. Fakat taş kömür sobaları 20-30 lira olduğu için halk hâlâ odun yıkıııyı tercih etmektedir. Eakişehir köprü başının güzelliğini bozan dükküânlar Eskişehir (Hususi) — Geçen sene Hazirandan evvel yıktırılan ve muhasebel bususiyeye aid olan dükkânlar çirkin bir vaziyette ve olduğu gibi bırakılmışlır. Yapılan hesabsız hareketle yalnız husust muhasebe idaresi zarara uğramakla kalmamış, vaziyet şehrin güzelliğini de Bu dükkânlardan çıkan esnaf da zarar etmiştir. Bu dükkânların biran evvel ya yaptırılması ve yahut büsbütün yıktırılması icab etmektedir. Bigada Bir Dul Kadını Zorla Kıçııdılır Biga (Hasusi ) — Danişmend köyünden muhacir llüıııı Ferhad oğlu Mehmed kızı dül Emineyi malına tamah ederek zorla kaçır tıb kendisine karı yapmak İste- miştir. Emine bu işe razı olmamış, bu adamın elinden kurtulub ana- sının evine kaçmıştır. Mümin, ikinci defa olarak ka- dının yolda önüne çıhıı.. zorla dağa kaldırmıştır. Gece dağda günluktan uyuya kalmış - olan grlhılım uyku halinden İstifade eden Emine yine kaçarak şehre lmiş, zabıtayı haberdar etmiştir. î ıııııyıhlıııı.ı adliyeye teslim Edirnede Kadınlar Fırkaya Girmek İçin Çalışıyorlar Edirne, (Hususi) — C. H. F. salonunda toplanan kadınlar Edir- ne kadınlarının bir an evvel fır- kaya yazılmaları için aralarında bir propaganda heyeti seçmişler- dir. Bu heyet altı kola ayrılmış ve altı koldan çalışmıya başla- mışlardır. Güdül Nahiye Kongresi Güdül, (Hususi) — Halk Fir- kası nahiye kongreti bütün aza- nn İştirakile yapılmış, reisliğe Bay Hüzseyin, azalıklara da Bay Ali, Bay Osman, Baba Halil oğlu Hasan, Bay Mehmed seçilmiş- lerdir. Blnıcı khııı ” F aydalı Bir İş Ankaradan yazılıyor: O noml Bakanlığına bağlı çalışan Türk ofis dairesi ile olan alışverişlerimizi mak için elinden geleni geri kü mamaktadır. Bir yandan dışar! yeni yeni alıcılar aranarak b nurken diğer taraftan da bunl satacağımız malların temiz ve İyi ması yani bir kelime ile Standi edilmiş bulunmasına çalışılıyor. Ofisin neşriyat servisi h bir bülten çıkarıyor. Burada ve İç piyasa durumu tel yazı rına göre bayatlamadan işi o bildirilmektedir. Bu servis şii büyük ve faydalı bir işe girişmiş bulunuyor: “Tüccarımızın adres kitabı,r hazırlamakla uğraşmaktadır. Her memleketin — iç ve alışverişlerinin artmasına bu ad kitablarının, büyük rol oyna! larını, rekabeti kamçılıyarak ul: ökonominin — ilerlemesine ıj yardım ettiklerini burada uzf uzadıya — anlatacak değiliz! yalmz bu faydalı işten dolf| ulusal ökonomi için duydu; kıvancı yazmakla kalacağız. Yalnız bir noktayı göz önü koymakten kendimizi alamadık! Türk ofisten öğrendiğimif| göre bazı tacirlerimiz adres kitf bıma isimlerini yazdırmaya kinmektedir. Buna Yağman Yf bancı ticaret evleri ise Türk carına mahsus olan bu kit: isimlerini yazdırmak cileğind dirler. Bu yabancı İstekler kit! bin ehemmiyetini Türk tüeci anlatır. sanırız. Önün için | ofise ismini ve adre göndermeyen tüccarlarımızın ti€ ret odalarından bu iş için haf lanmış bulunan fişleri doldurn larını Öz faydaları için tavsi) « deriz. Kadın Yüzünden Bir Çoban Arkadaşınıi Öldürdü Gönenin eski Keç'ler köyün: olub Biganın Kocagör kö: dana çobanlığı yapmakta Süleyman oğlu Feyzullah, Çakı köyünden kör Ibrahim kızı Ha riyeyl metres tutmuştur. Bigamn Eskibalıklı köyünd Ismall oğlu Lütfi de Feyzull bergün kırda beraber hayvt| otlattığı arkadaşıdır. Hayriye Feyzullahı beyenmö” ondan her ne türlü olursa ©o kurtulmak — ister. Lâkin bulamaz. Opu bir tuzağa rerek hapishaneye attırmayı böylelikle onun elinden yı kurtarmayı düşünür. Ve bir gün bu plânını ta! ederek Feyzullaha Lü:finin 201/'| kendisine tecavüz etliğini sö; Foyzullah da öc almıya karti| verir. Bir gece Lültfi camiy'| teravih namazına çıkar. Fi bu sırada silâhla yolunu beki'| mekte olan Feyzullahın taa zuna maruz kalır ve ölür. Silâh sesine köy oda: frlayan Ülkr -bekçlal, Feyallll yakalar ve adliyeye teslim Iğdır Himaye Heyetı Iğdır, (Hususi) — yardım heyeti fakir çeccı- J'ı beslemek ve bu giydirmek G*—'_ç' lışmaya başlamıştır, heyete bf kese yardım etmektedir.