23 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

23 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

' SON POSTA Üa eee F Fakir © inci kısım Mer hakkı mah'uzdur. İTTİHAD ve TERAKKİ Nasıl Doğd: * No. 447 23 - 12- 94 Nasıt Y "P. Nasil Öldü? Bazı Valiler Ordu Ihtiyacatını İhmal Ediyorlâr, Muhalefet Yapıyorlardı.. Ordu idare heyeti İstanbul- lan hareket ederken bu paranın ancak ( altı bin lira ) s1 verilmiş, sonra da ( on iki bin Hara ) ya Iblâğ edümiş ve artık tediyatın arkası kesilmişti. Ordu, ihtiyaç içinde idi. Ordu Kumandanı İzzet Paşanın tevoli eden müracaatla- rına karşı; ( Ordunuza muhassas olan para, 4 Üncü ve 6 ncı ordu kumandanlarının talebi Üzerlne, oralara gönderilmiştir.) diye akı- lara hayret veren özürler beyan edilmekte idi.. Halbuki Karar- fâhıumuminin ve hükümetl mer- keziyenin bu Idaresizlik!eri; Rus ordusuna mühim bir darbe vür- mıya hazırlanan 2 nci ordunun vaziyetini, hergün biraz daha faz- la müşkülleştirmekte idi.. Bu s- rada Diyarıbekir vallst Reşit Bey ile bazı Vilâyet erkânı da vilâyet dahilindeki askeri muamelâtını İşkâle — başlamışlardı. Ordunun ihtiyacatını ihmal ediyorlar, vuku bulan — müracaatlara — muhalefet gösteriyorlardı. Çünkü, Diyar- bekirde bulunan kolordunun ba- şında, Mustafa Kemal Paşa vardı. Çanakkale zaferinden sonra, Mustafa Kemal Paşayı kendisine pek ehemmiyetli bir rakip adde- den Enver paşa, bu genç kuman- danın İstanbula ve Istanbula <- var olan mıntakalarda bulunması- nı kendisi için büyük bir toehlike telâkki etmiş; (Liva) lığa terfi eden Mustafa Kemal Paşa, 16ncı ko- lordu kumandanlığı ile (Diyare bekire gönderilmişti... - Fırkacılığı ve Enver paşa tarafdarlığını mem- leketin zararına mal olacak - bir şekilde takibeden vali ile memur- ları, Istanbula hoş görünmek için vilâyet —dahilinde orduşa kar- g müşkülât — çıkarmayı i$, güç edinmişlerdi. Bir mddet buna tahammül gösteren ordu erkânı, nihayet bu hüle sabredememişler; bazı büyük memurları tebdil ve hapsettirmek suretile bu seyylatın önüne geçmek mecburiyetini his- setmişlerdi. Ikinci ordunun harekâte hazır- landığı esnada, geri hatlarını teh- did edebilecek mahiyette bir şe- kavet hareketi başlamıştı. (Şeyho) isminde bir Kürd, başına müthiş bir eşkiya çetesi toplamış, ordur nun muvasala hatlarile Mardin yolunu âdeta kapamıştı. ( Hasan koyf ) cihetlerinde ( Perihan Suk tan ) isminde bir kadın türemiş; kendine uydurduğu bir takım ser- serilerle hükümete isyan etmiş.. ( Dicle ) nehri vasıtasile yapılan Dak'iyatı askeriyeye ve Bitlis yo- lurdan yapılan sevkiyata mühim bir engel kesilmişti. Eüyük bir ( Nasturi ) çetesi de ( Midyat ) civarıuda eski bir kaleyi merker #ttihaz ederek © cıvar halkının Tahat ve huzurile, yolların selâ- met ve emniyetini külliyen halek dar etmişti. Vakıa bunların kahrü tenkili, orduca pek güç değildi, Fakat — harici — bir — düşmana karşı harekete hazırlanan ordunun — kuüyvetlerini — bölmek; hudud işlerini bırıkırı]ı eşkiya Peşinde gezmek, tabitdir ki hoşa Eîdeoek btir şey değildi. Buna Macn, bükümet zabıta kuvvet- kerinin acziçinde temaşa ettikleri Medineyi siyarete giden Enver paşa Kudüste tesis edilen (Solllııv.;ldhı Eyyubi) medresesinin açılma resmini de icra etmişti bu şekavet sahnelerine ordu ku- mandanı tarafından — tehdidkâr haberler — gönderildi. — Şakilerin istimanı temin olunarak bu müş- kül de bu suretle izale edildi. Kumandan Evver Paşa, büyük bir Alman-Avusturya zabitan hey- etile Diyarıbekize gelmiş; ikinci ordu erkânı harbiyesine: — Biz, Vehib Paşa ile karar- laştırdık. Erzurumun şarkına doğ- ru bir taarruz yapacağız. heyeti, İkinci bir (Sarı kamış) felâketinden başka hiç bir netice vermiyeceği aşikâr olan bu fikre itiraz etmişlerse de, baş kumandan vekiline söz dinletememişlerdi... Biraz sonra Vehib Paşa tarafın- dan bu taarraza — başlanmıştı. Vaziyet düşünülecek bir hal al- mıştı. Ruslar, yavaş — yavaş sol cenahlarını çekiyorlar; kendileri için daha müsaid mevkilere çeki- liyorlardı. Vehib Paşanın taarruzu kısa, seri ve müessir bir darbe şeklinde olmayıp betaetle devam ediyor.. Adetâ, Ruslar çekildikçe © İlerliyordu... Rusların bu şekilde hareketleri, Avrupa cebhelerinde fazlaca sıkışmalarından ve oraya kuvvet göndermek için Kafkas cebhesinden bazı fırkaları geri çekilmiş olmalarından -ileri ge- liyordu. Vehib Paşanın betaetle hare- keti, hayırlı bir netice vermemişti. Garb cephesinde kendilerini to- parlayan Ruslar, kısa bir zaman sonra, Bayburd tarefında şiddetli bir mukabil taaruza geçmişlerdi. Ayni zamanda, ikinci ordu mm- takasın karşısına da tam (40 tabur)luk bir kuvvet tayin etmiş- lerdi. Bu kuvvet, (Çapakçur) üze- rine taarraz etmiş, o civarda bu- hnan iki piyade taburu ile kürd milislerini ric'nte mecbur eyle- mişti.. Ruslar, Vehib Paşaya kargı kat'i bir mukabil taarruza kalk- tıkları zaman, ikinci ordu karşısın- daki faaliyetlerini de artırmışlar. Bitlis cihetlerindeki beşinci fırkayı boğazın cenubuna kadar atmışlar; (Muşjun cenubu garbisindeki bo- ğgazları müdafaa eden sekizinci Aırkaya taarruza kalkmışlar, bu mıntakada pek büyük bir zafer ümtdine kaptlarak sevinmiye baş- lamışlardı.. Fakat BT kol ordusunun ihtiyâtlarını ma- birane bir surette tabye et- miş olan (Mustafa Kemal Paşa)yı bulur bulmaz, fena halde şaşır- mışlardı. Rus ordusunun taarruz kabi- liyeti birdenbire kırılmıştı. Hattâ müdafaa imkânı bile kalmamıştı. Cenuba sarkan bu kırk taburluk kuvvetin bütün hatlarında ricat başlamıştı. Eğer - vaktile imdad yetiştirilmemiş olsaydı, belki de bu Rus taarruzu büyük bir hezi- metle nihayet bulacaktı. ( Arkası «r) Bir tashih — Tefrikamızın dün- kü nüshamada ( 13 üncü Şevket Bey fırkası da Dersimi tedibe gönderildi. ) diye yazmıştık. Aldığırmız bir mektubda ( Galatah ) Şevket Beyin 13 üÜncü fırka kumandanı olmayub ( fevkalâda kumundan) sıfatile Dersime gönderildiği bildirilmiştir. Mektub aahibine teşekkür eder ve bu yanlışı tashih eyleriz. İnegölde, (Bay Ahmed Nuri)ye: — güönderdiğiniz vesikayı aldım. Teşek- kürler ederim. Z Ş. ——— —— —”: Meraklı yazılar Güzel bir muhüra e Tanınmış kalemlerin Seçme yazıları © Kültür, sihhat, ev, ilim, #por, san'at bahisleri, faydalı bilgiler we aradığınız herşey... 1935 MATBUAT ALMANAĞI karşlarında, | EERAS KI oyadları Yeni Soyadı Alan Okurlarımızın Listesine Bugün De Devam Ediyoruz Sabık maarif müfettişlerinden bay Zeki, kardeşi Beyoğlu merkezi ikinci komiseri bay Şevki Demiralp, telsiz alıcı bay M. eşi buyan Şakire, karde- şi Bakırköyde 200 No li polis - bay İhsan Güney, Büyükdere — gümrük muhafaza memuru biy Mustafa Şay- yoğlu biriaci mekteb muallim- len bayan Leman Günebakan, istas- yonu şefi bay Şevket, annesi Müeddep, ağabeysi K. 3 nakliye ta- baru bölük kumandanı yüzbâşı bay Fethi, alle ve çocukları Tezcan, Ev- kaf müdüriyeti avukatlarından bay Hikmet — Ziya - Berkman, Devlet demir yollar — katarlar — revizörü bay Ziya Derviş Yalman, Na- fin — Bakanlığı istikşaf mübendisle- rinden bay Hilmi, Urfa ortamekteb müdürü bay Cevdet, Ceyhan tahsilât müfettişi bay Asım, Belemedik diviz- yon atelyesinde bay — Bürhaneddin Baykal soyadını almışlardır. İstonbul Kızlisesi Riyaziye muallimi Bay Osman Nuri soyadı olarak Gül lemini almıştır. Topanede sandalcılar İdare me- muru bay Mustafa Talayman, şerbetçi bay Ali Gökkaya, Fındıklıda müteah- hid bay İsmail Boztepe, Topanede kahveci bay Murad Özgeç soyaclarını #eçmişlerdir. Tireboluda Soyadı alanlar Tirebolu ( Hususi ) — Kaymakam bay Mithat Vural, Ziraat bankası me- muru bay Ali Reşad Tekinsav, Sakar- ya mektebi başmuallim! bay H. Fehmi Eke, muallim bay M. Arif Ünal, ziraat bankası memur muavini bay Hamdi Gönül soyadlarını almışlardır. İzmitte Soyadı Alanlar İzmit, (Hususi) — Belediye Başkanı bay Kemal Öz, C.H.F. reisi bay Esad Demirsoy, ziraat mamuru bay Yunus Nüzhet, Ankara zirant başçevirgeni bay Ahmed Hamdi ve bay İbrahim Unat, İnhizarlar baş çevirgeni bay Rasim Yüşar, Belediye doktoru bay Nuri Nacati Uz, Ziraat Bank çevirgeni bay Nafi Alın, İcra dairesinde memur bay Hasan Basri Şen, Baro Reisi bay Sedat Karamursel, ziraat çevirgeni bay Hikmet Salahtr, Halkevi Başkanı bay Rifat, oğlu bay Mahmed Yüce, Halkevi yazgamı bay Hasan Parer soyadlarını almışlardır. Diyarıbekirde Soyadı Alanlar Diyarıbeki ( Hususi ) — Polis me- muru bay Yaşar Tekin, poliate dak- tilo bay Zekeriya Coşkun, polis bay Ziya yardımcı, Idarei hususiyo varidat kâtibi bay Mustafa Öztürk, polis bay Mustafa — Fırat, avukat bay Sabir Karaozan, evkaf evrak memuru bay Mehtab — Güngör, İkinci — komiser bay Mustafa — Tuluz, müddelumumi kâtiblerinden — bay — Zeki — Fırat, Müddelumumt muavini bay Cevdet Özden, Belediye doktoru bay Habib Poyraz, Birinci müstantik bay Ethem Alp, polis bay Bekir Günen, müfus müdürü bay İzzet Akın, Başkâtib bay Mecid Mutlu, İkinci k&âtib bay Hüse- yin Kutlu, üçüncü kâtib bey Tevfik Erdem, tapu müdürü bay Celâl Gü- ven, merkex tapu memuru bay Meh- | med Derse, evkaf müdürü bay Ferid Güner, başkütib bay Kaya Alp Hev- per, Varidat kâtibi bay Aziz Güven, Veznedar bay Satık Günel, tahsildar bay Fuad Erol, odacı bay Maruf Ci velek, Üçüncü komiser bay Mustafa Çakar, polis bay Galib Turhan, Mat- baa makin'sti bay Regıb Kirman, nakliye mühendisi bay Nazır S-lçuk, mekteb muallim vekili bay Fikret Özcan, Maasiite kâtib bay Hayri Akın, P. T. T. Başmüdür muavini bay Faik Aydaş, müfettişlikte bay Mev- lüd Erdoğan, bay Salm Altunak, bay Celâl Aydın, bay Habib Bakgı, Arif Kacabaş, Maliye Müfettişi bay Ekrem Özsoy, Varidat Müdürü bay Kemal Arıca, varidat kâtibi bay Hamit Acet, bay Cudi Arca, bay Vehab Oral, | Ziraat bank müdürü bay Vehbi Yüce', muhasebecisi bay Rıza Varol, Müfet- tişlikte şoför bay Mehmed Kutun, polis telefon memuru bay Cudi Uygur, Ziraat benk veznedarı bay Hakkı Akbulut, Cercis ailesi Göksu, Müfet- tişik başşoförü bay Ahmed Uğur, tayyare makin'stlerinden bay Nedim Nart, Müfettişlik iskân müşıviri bay Küzım Demirer, avukat bay muhiddin Çağın, Vilâyet idare başkâtibi bay Ahmed Timür, mektubi kaelemi baş- kâtibi bay Yusuf Kayımcu, polis bay Sırrı Doğan, eaki posta memuru bay Ömer Karabulut, — fabrikatör — bay Mustafa Kaya, Vilâyet odacımı bay Kasım Yavuz, Baytar Mü Necati — Öztaş, —İhtıs>a sorgu hâkimi bay Hayri Kandemir, Belediye azasından bay Mustafa Akif Tutenk, Belediye reisi bay Şeref Uluğ, sütçü bay Mehmed Polat, eczacı bay Tahsin Tulay, enellmen — azasından bay Rıfat kaynak, binbaşı mütekaici ve Halkevi muhasibi bay Süleyman Sayılı soyadlarını almışlardır. * Okuyucularımızdan Bozkurt sigorta girketi müfettişi Bay A. Arslan saki soyadı olan “Arslan,, adını muhzfazı ettiğini ve bu adın Teşvikiye nüluz memurluğunda tescil ettirildiğini, bu mintaka dahilinde Arslan — soyadının başkası tarafından — alınamıyacağını bildirmektedir. Samatyada havlu fabrikasında bay Receber Tavusun Ööztürkçesi Alakuş'tur. * Okurlarımıza Cevaplarımız Unkapanında posta telgraf müvezrii bay Reşada: Akay soyadıni, namütenahi suretic birçok kimseler aldı.. Bu meyand hemen hemen bütün Akay şirketi memurları bu soyadını kabul ettiler, Sizin başka bir soyadı aramanız daha Seçeceğiniz soya der olursa, o kadar maki Gün PAZAR Kasım S1 23 inci KÂNUN 934 46 — Arabi Rümi 16 Ramazan 13483 | 10 1 ci Künun 1380 239 , » 41 Öğle (728| 1213 ikiadi | 9 68 | 14 32 | İasak Şekerli olanlara ekmek, francala ve nişastalı maddelerle şeker ve şeker mamulâlı zehirdir. Zayıflamak ve şişman- hktan kurtulmak için mutlaka HASAN GLUTEN EKMEĞİ ve MAMULÂTINI Yemelidir. Hasan Gluten ekmeklerini ve Hasan Gluten bisküierini ve Hesaa Gluten makarna, Hasan Gluten un ve şehriyelerini ve Hasan diyabet şekerile Hasan Diyabetik çikolatasını korkma- dan bol bol yi iriz. Bütün dünya san'at va rekabetinde muvaffak olmuş olan Hasan Gluten mamu'âtı Avrupa bik hassa Romanya pi;asasında müthiş rol oynamaktadır. Hasan deposu : İstanbul ve Beyoğlu, büyük bakkaliye ve eczanelerde bulunur.