26 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

26 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SUN FUSTA Birinci kânun 24 Siga Köylerinde Son Posta Biga (Hususi) — Çan Pazar- köy nahiyesine bağlı ve Bigaya Tanatlik bir uzaklıkta bulunan “Samadeli,, köyü çok eski ve 50 ha elik derli toplu bir köydür. Olduğu yer biraz çukurumsu geldiği için karşıdan pek görün- mez. Bu köyün manzarası o kadar iyi olmamakla beraber havası ve suları çok güzeldir. Köyün içinde boşa akan 8 tane çeşmesi vardır. Bunların sw- ları çok tatlıdır. Köyün sokakları kaldırım döşelidir. Bu köyün orta- yerinden bir ufak dere akar, Bu derenin kenarında herkesin bir parça sebze bahçesi vardır. Çok verimli olan tarlalarında her türlü tanecikler olur ve bire ondan on beşe kadar mahsul verir. Herkesin birer parça bağı da vardır. Bol bol Üzüm yedikleri gibi kış için pekmez ve reçel de kaynatırlar. Bu köyün ormanı çok yakın ve cenub tarafı büyük bir çamlık olduğu için hergün çam kokusu koklayan — ahalisinin — çehreleri kanlıdır. Sağlam bir havaya malik olan bu köyde seksenlik ihtiyarlar bile çok dinç ve adeta delikanlı gibidir. Tarihit mezar taşlarından an- laşıldığına göre bu köy kurulalı iki asrı geçmiştir. Ormanlarında hertürlü av hayvanları bulunur? Lâkin biraz uzağa gitmedikçe geyik avı yapılamaz. Bu köyün tütünü iyidir. Başka köylerin tütünleri (25) edersa bunlar kilosunu mutlaka kırka, elliye satarlar. Köy sandıkları zengindir. Daha geçende yıkılmış olan camilerini 3000 lira sarfile yediden yaptırmışlardır. Mektebleri — yoktur. — Fakat gelecek sene de bir mekteb ve minare de yaptırmayı düşünmek- tedirler. Çocukları şimdilik oku- yamıyor. Lâkin gezginci bir oku- tandan büyükler yeni yazıyı öğ- renmişlerdir. Muhtarları Bay Ab- dullah, iki senelik muhtarlığı za- nanında camil yaptırırket biryandan da köyün merarlık evlerini, ihtiyar heyeti ve misafir odadalarını ve yanındakl çeşmeyi plırmıştır. Diğerlerine örnek Lcılı kadar iş bilirlik gösteren bu muhtar, şimdide köyden ana caddeye gi- den yolu yaptırmaktadır. Halıcılıkta pek mahir olan bu köyün kadınları yazın harman ve orak — işlerinde — erkeklerine yardım ederler. Gözel gıda aldıkları için yav- ruları gürbüzdür. Halı dokumak ve diz. çorabı örmesini bilmeyin kadın ve kız yoktur. Her evde halı tezgâhı vardır. Son zamanlarda boyaları ıslah edilen halılar adeta çıçek demeti gibi süslü ve parlak çı- karılmakta ve bu yüzden de ellerine bayli para geçmektedir. Armudu ve elması da bol olan bu köyde güzel kavun ve karpuz dahi yetişiyor. Erkekleri- nin elbiseleri tamamen medeni ve lehceleri düzgündür. Köyde kendi işlerine yetecek kadar arabacı, kalaycı, marangor, pe- rükâr, bakkal demirci usta ve esnafı bulunur. Arabacı ustaları, çok şüzel yaylı arabalar yaparlar. Bu ara- baların tahta o'an yerlerini de marangorlar yapup Bergama ta- rafından gelen müşterilere satarlar. Bu köyün evleri taştan yapı- mış, üstleri kiremittir. ve çoğu bir katlıdır Konuşma Litteratura Müreftedeki Sondaj Tesisa- Pozramında tından lstıfade Edilemez Mi? Mürefte ( Hu- susi) — Bundan bir kaç sene ev- vel Türkiş Ame- rikan Petrolyum şirketinin bura- daki — petrolları çıkarmak için binlerce lira mas- raf ederek bülyük tesisat — vücüde getirdiğini — ve sonra şirket İle hükümet arasın- da çıkan bir ih- tilâf — yüzünden şirketin faaliyo- tini tatil etmek surelile bütün te- sisatı yüz Bstü bırakdığı — müteaddid yazılmıştı. Bu tesisatın burada unutuldu- ğunu ve petrol çıkarmak - fikrin- den vaz geçildiğini görüyoruz. Petrolun dünya «siyasetinde oynadığı mühim rol artık anlaşı- miş ve petrolun sanayl üzerinde- ki faydaları da gün gibi aşikâr bir hakikat haline gelmiştir. Bu fay- dâlı sanayiin diğer sanayle verilen ehemmiyet derecesinde ileriledi- ğini ve hükümetin Mardin petrol- larını işletmek için faaliyete giriş- tiğini memnuniyetle görüyoruz. Senelerce yapılan jeolojik ta- Malatya Halkevi Çalışıyor Malatya (Hususi) — Halkevi kış için zengin bir program ha- zırlamıştır. Ev 7 Başkanı Bay & Osman Hilmi evin — eksikle- rinin tamam- lanmasına ve- dafalar 9 kütüphanenin zenginleşmesi- ne çalışmak- Ş0 tadır. Musiki kolu Başkanı Wahiya Halkari Bay Sami Halk- musiki kolu başkanı — ©vinden genç- Bay Sami lerin daimi su- retto istifadelerini temin için bü- tün çalışmalarını eve hasretmiş bulunmaktadır. Musiki şubesi de kış geceleri için konserler hazır- lamaktadır. Hulâsa Malatya Hal- kevli Malatyanın soysal sahadaki ihtiyaçlarını -karşılayacak hazır- lıklar yapılmaktadır. Iğdırda Sıhhi Tedbirler Iğdır (Hususi) — Kaymakam Nedim şehrin sıhhat iİşlerile ya- kından alâkadar olmıya başlamış- tır. Eczanenin bütün noksanları ikmal edilerek mükemmel bir hale konulmuş, aşçı, berber, ha- mam, han, otel gibi herkesin yemesine, içmesine, olturub yat- masına mahsus yerler çok — sıkı ve sıhhi kontrola tabi tutulmuştur. Emet Gençleri Tavşanlıya Gidiyorlar . Hızırlık D Müreftedeki sonduj tesisatı harriyat ve tedkikat bu havalide petrolun mevcud olduğunu fennen sabit kılmıştır. Nitekim Amerika- lıların uzun tedkikat neticesinde bu havalide petrol işletmek gaye- sile bu tesisatı vücuda getirmiş- lerdir. Petrolün mevcudiyeti üzerinde israrla durulan ve bütün mühen- dislerce tasdik edilen Mürefte de bugün hazır tesisattan İstifade gitmek suretile İşletme teşebbü- sünde bulunmak mümkün görül- mektedir. Çünkü petrol İşletmek için en ağır tesisat burada mevcuttur. Ufak tefek oksik- ler varsa da bunlar pek az bir masrafla te- min — edilebilir. Trakyanın imari- Te meşgul olundu ğu bir zamanda burada az bir masrafla taharri- yata girişmek çok İstifadeli olacak- tır. Bu yüzden binlere amele ça- hşacak yeni bir iş alanı açılmış olacaktır. Jeoloğların fen- ni — tetkikatları neticesinde — edindikleri kanaat umumiyetle şu” merkezdedir; Mü- reftede çok evvel devirlerde pet- rol hemen hemen arzın üzerinde bi bataklık halinde imiş.. Mar- mara denizinin bulunduğu sahada toprak çöküntüsü neticesinde bu petrol alt tabakalarda toplan- mıştır. Bu sebebten yüzlerce metre derinliklerde tahmin edilen pet- rolun toprak yüzüne çıkarılabil- mesi için çok masrafa ihtiyaç ol duğu - ilâve! edilmektedir. Bugün dönya yüzündeki petrol kuyula- rını bulanlar ise milyarlar kazan- ıııılırdır ağı Acıbadem Ve Kestane Ormanı Oluyor Afyondan bir manzara ve Hızırlık dağının görünüşü Afyon, (Hususi) — Yenl bele- diye başkanı bay H. Haşim Hızır- lk dağının ağaçlandırılması için çalışmaktadır. Buraya en çok acıbadem ağacı diğilecektir. Bu- nun için halktan kilosu 5 kuruşa acıbadem çekirdeği — alınmıştır. Dağın bir kısmına da kestane dikilmiştir. Belediyece Kızılburun mevkiinde bir de asri mezarlık vücuda getirilmektedir. Hayvan ve sebze pazarları biribirinden ayırtılmış, hayvan pazarı Kadınana mektebi civarına nakledilmiştir. Sebze pazarı eski hayvan — pazarının da ilâvesile daha geniş bir saha ile olduğu yerde bırakılmıştır. Sivas Yakında Ata Türkün Hey- keli İle Süslenecek Sivas (Hususl) — Belediye ta- rafından şehrin bir haritası yap- tırılmaktadır. Harita yakında ikmal edilecektir. Belediye meclisi Sivasa Ata Türkün heykelinin rekzine de karar vermişlir. Bu iş için bir heyet ayrılmış ve çalışmıya baş- lamıştır. Heykel için yakında bir Emet ( Husust ) — Emet | Çücabaka açılacaktır. açI İ gençler birliği musiki kolu “le y Ertürk spor Eılibn gençleri Tav- Besniye Kar Y.ÖIW' şanlıya gilmiye ve oradaki lerle bir tanışma yapmıya vermişlerdir. enç- arar Besni, (Hususi) — Buraya bir haftadanberi kar yağmaktadır. İ Havalar soğumuştur. Besnide Bir Domuz Bir Avcıyı Yaraladı Besni, (Hususi) — Kazamızda ve muhitinde çok domuz vardır, Geçenlerde Peveri — nahiyesinin Karabahşili köyünde bir sürek avı yapılmış, birçok domuz vuruk muştur. Bu domuz avında bir de kaza olmuş, bir yaralı domuz Nurullah Ataç Gazetelerde okuduğumuza göre liselerin litteratura (edebiyat) programlarında — oldukça büyük bir. değişiklik yapılacakmış ve bunun için bir komisyon çalışmağa başlamış. Böyle bir duyuma (ha- ber) ne kadar sevindiğimi bilmem söylemeli mi ? Liselerimizde okutulan littera- tura yıllardanberi çocuklarımıza ne dilimizi öğretiyor, ne de onlara yaşayışlarında yarayacak düşün- celer, bilgiler veriyordu. Onun öğrettiklerine göre yazılan yazılar beğenilmiyor, gülünç bile bulu- nuyordu. OÖ yalnız ve yalnız ölmüş bir dilin geçmiş güzellikle- rini öğretiyordu. Bunların bir lisede yeri yok mudur? Büsbütün olmadığı ileri sürülemez; çünkü bir lisede okuyan çocuk, ulusunun, dilinin geçmiş çağları üzerinde de salıklar (malümat) edinir. Ancak bu liselerdeki litteratura öğre- tiğinin ( dersinin ) bir yönüdür, hem de küçük bir yönü. Onun öz yükümü ( vazifesi ), bir ulusun çocuklarına konuşmada ve yazıda kullanılan dilin en arı ( temiz ) kalıplarını — öğretmek, — bundan başka da onlara düşünme yolla- rını gösterir. Bu öğretimin programı şimdiye kadar niçin değiştirilmemişti ? Bunu gerekli bulmuyorlar mıydı? Okulalr—-mızcan — arabea — ve faraça kalktığı gündenberi, ondan da önce, bu programın kökünden ayıklanıb — değişmesini — herkes Istiyordu. Ancak yerine ne ko- nacağı belli değildi de onun için ufak tefek yerlerine ilişmekten başka bir iş yapılamıyordu. Şimdi yerine konacak bir şey bulunmuş mudur? Hayır; Ancak dil akımı (cereyanı) bu değişimi önünden kaçınılmaz bir yüküm ediyor. O kalkacak; yeri boş ka- lamaz, kendiliğinden onun yerini dolduracak bir litteratura — bulu- nacaktır. Bence bunu aramak gecebe mez; çünkü © gözümüzün üsüm- dedir; bugün bütün Avrupa ulus- larının — düşünmesine, — bilgisine, duygusuna kaynak olmuş olan Grek ve Latin bitiğleri. Onları dilimize, elden geldiği kadar öz dilimize çevirip liselerimize sok- mak. Bunlarla çocuklarımıza hem dili öğretir, hem de önlerine güzel örnekler koymuş oluruz. Onlar sonra yavaş yavaş ken- di dillerini, grekçeyi, lâtinceyi de okulalara sokarlar, Er geç bunun gerekli olduğuna — inanacağız. Ereğlideki Büyük Bez Fabrikası Ereğli: Konyada, (Hususi) — Sümer Bank tarafından inşasına başlanılan büyük Bez fabrikasın- da bugün 450 amele çalışmakta- dır. Soğuklar başladığı zaman işler tadil edilecek, ilkbaharda işe daha hararelli bir çalışma ile başlanılacaktır. O zaman inşa- atta 1200 amele çalıştırılacaktır. Darıcada Elektrik Darıca, (Hususi) — Burada Mamo oğlu Huseyine hücum et- İelektrik tesisatı yapılmasına karar miş ve Hüseyini ağır surette ya- ralamıştır. Domuz diğer avcılar | hazırlıklar yapılmıştır. tarafından itlâf edilmiştir. verilmiştir.. Bu bususta büt'n Yakında tesisata ve inşaata başlanacaktır.