16 Ocak 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

16 Ocak 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

| | i Kaş Köylerinde Son Posta Kaş, ( Hususi ) — Kazamıza bağlı Kasaba köyü 200 evli ve 800 nüfusludar, köy kışm daima sislidir. Bir zamanlar kaza mer- keri olan bu köyde tahin, pek- mez İmalâtı, helvacılık, şekercilik gibi işler ileridedir, bütün köy halkı işçidir. Köyün ortasından bir çay geçmektedir. Bu çay köyde Kasaba çayı adile amk maktadır ve köyü Alpano ve Köf- tere adlarile anılan iki mahalleye ayırmaktadır. Çayın köye çok faydası vardır, Bütün tarlaları ve bahçeleri sula- maktadır, köyün iki muallimi bir okulası vardır. Köylülerin hepsi okur yazar takımındandır. Köy mektebine civar köylerden de çocuklar gelmektedir. Köyde es- kiden her mahallenin bir ayrı muhtarı ve bir ayrı ibtiyar heyeti vard:, Fakat şimdi köyün bir muhtarı ve bir ibtiyar heyeti var. dır. Köy bir telefonla kaza mer- kezine bağlıdır. Köyün şosesi tamir edilmektedir. Köy yolları da yapılmaktadır. Moskovalı Ördek İzmitte Vuruldu İzmit ( Hususi) — Vezir çift- liği civarında avlanan Salihin biraderi bir ördek vurmuştur. Ördeğin ayağında bir halkaya bağlı üzeri yazılı bir mühür bı- luwmuştur. Halkaya bağlı bulunan mübürde “Moskova D. K,, harf- leri yazılıdır. Bu ördeğin, Mos- kovada bir meraklı tarafından ayağına bağlanmış bir İşaret olduğu anlaşılmıştır. İzmit Halkevi Kayak Sporu Yaptıracak Izmit (Hususi) — Her hafta muntazam toplanan evin İş ko- mite heyeti mev:im sporlarına alt verdiği kararlarda bilhassa kayak işler.le av işlerine ehemmiyet ve- rerek swn çok olduğu Akmeşe nahiyesi civarında bu sene iki üç sürus avı ve yüksek ve müsa'd tepelerde kızakla kayma hareket- leri yapılmasını tesbit etmiştir. Halkevi temsil şubesine de hiz vererek hiç olmazsa ayda bir temsil vermeyi karar altına ak mıştır. Ev, bazırladığı bir bro- şürü yakında reşredecektir. Simavda Sandalye Fabrikası İyi İş Yapıyor Simav, (Hususi) — Bir müd- det evvel açılan sandalye fabri- kası işiyi ilerletmiştir. Bu fabrika Simavda 20 - 30 gencin iş buk masına fırsat vermiştir. Fabrikayı kurmuş olan Bay Ha'il Ibrahim yakında bir de araba fabrikası kurmayı düşünmektedir. Fabrika Gediz, Uşak, Demirci, oOEmet, Tavşanlı, Kula, Gördös ve Sındır- gıya da sandalye sevketmektedir, Simavda Elektrik Simav, ( Hususi ) — Seneler» denberi bozukdüzen giden elek- trik işleri artık düzelmiş, her yer aydınlık bir hale getirilmiştir. Belediye elekirik tesisatını kem dine mal etmek suretile Simav halkına büyük bir iyilik yapmıştır. SONPOSTA Izmir Ağır Cezasında Bir Senede Görülen Davaların Bilânçosu Her Yerde Cürüm İşleme Miktarı Azalıyor İzmir (Hususi) — İzmir Ağır Ceza mahkemesi 934 yılı cürüm ve ceza bilânçosunu şu netice ile kapadı: Ağır Ceza mahkemesine ; . içinde 83 adam öldürme, 31 adam öldürmiye teşebbüs, 93 ırz, f 5ö ihtlâs, 40 sahtekârlık, 40 kız kirletme, 29 yağma, 10 kasden yangın, 6 İsteyerek çocuk düşür- me, 2 dini âlet ederek halkı teş- vik, 6 ölüme sebebiyet, 8 memuw- riyeli sujistimal, 2 tatili uzuv, 3 erkeğe tecavüz, 4 Türklüğü tah- kir, Bağır hırsızlık, 5 ölümle korkutmak, 1 hile yolile iflâs, 11 yalancı şahidlik, 2 hakaret da İzmir Ağır Ceza (o İzmir müddeiumu- reisi Bay Süreyya (© misi Bay Asım Tune Ay bozulub gelen 96 dava da eklenince 440 davaya bakıldığı dava 935 yılına devredilmiştir. Verilen hükümler arasında idam, 24 sene, 18 sene, 15, 12 ve 10 senelik ağır mahkümiyetler ekse- riyeti teşkil ediyor. 934 yılı cürüm ve ceza bilân- çosunu 932 yılile karşılaştırınca, 934 yılındaki ağır cürümlerin 932 yılının ancak yarısı kadar olduğu meydana Çıkıyor. 932 yılındaki 149 adam öldürme cürmüne mu- kabil 934 yılında yalnız 83 idam öldürme vak'ası olmuştur. 149 rakamı 931 yılında 162, 929 ye hnda 169 idL Ağır cürümlerin yarı yarıya ozalmış bulunmus, Türk cemiyetinin yük: ime yo- lunda atlığı adımlara bir delil vası gelmiştir. meydana çıkar. Bunlardan 367 Yukarıdaki sayılara temyizce | davanın hükümleri verilmiş, 73 | olarak gösterilebilir. Yılbaşında Büyük İk- ramiye Kazanan Talihli Arkadaşlar Kırklareli, (Hususi) — Yılbaşı piyangosunun 200 bin liralık ik- ramiyesinin 10 bin lira Kırklar elinde askerlik eden Hilmi oğlu Mustafa, Hâmid oğlu Sabri, Ayet oğlu Arif, Hasan oğlu Nasuh, Şaban oğlu Mehmed, Asım oğlu Niyazi, Ali oğlu Ismail Kâzım oğlu Hasan, Meh- med oğ'u İlyas, Hasan oğlu Meh- med, Hâmid oğlu Hüseyin, Ah- med oğlu Hasan, Mehmed oğlu Riza, Hasan oğln Şükrü, Hasan oğlu Mecid, Ahmed oğlu Yusuf, Ali oğlu Mehmed, Mehmed oğlu Feyzi, Memed oğlu Mehmed, Ibrahim oğlu Abdullah, İsmail oğlu Mustafa, Mehmed oğlu Az- mi, Ali oğlu Yusuf, Ismail oğlu Süleyman, Mustafa oğlu Receb adlı 25 kişinin ortak oldukları bilete çıkmıştır. Her arkadaş dörder yüz lira almışlardır. Bü- yükleri kendilerine nasihat etmiş, oular da bu nasihati dinleyerek paraların memleketlerine gittik- leri zaman almak üzere Ziraat bankasına yatırmışlardır. Rumen Tayyare- ciler Eskişehirde Eskişehir (Hususi) — Adapa- zarında tayyareleri kazaya uğra- yan Rumen tayyareciler Madmazel kina ve yoldaşı trenle Eskişehire geldiler. Hükümet (tarafından Porsuk otelinde istirahatleri temin edildi. Tamir için buraya getirilen layyarelerin'in tamiri biter bitmez yollarına devam edeceklerdir. Ispartada Buğday Alımı İsparta 15 (A.A.) — Şehrimiz mıntakası içinde ve Aydın demir- yolu üzerinde bulunan Baladiz istasyonunda Ziraat bankası ta- rafından açılan buğday alım İs- tasyonu çalışmasını artırmıştır. Bu güne kadar 250 bin kilo ka- dar yalnız Isparta mıntakası köy» lülerinin mallarını almıştır. Buğ- day alımı köylüyü çok sevindir miştir. Simavda Maarif Simav (Hususi) — Memleke- timizde iki ilk, bir ortamekteb vardır. Kasabada okumayan pek çok çocuk vardır. Kaymakam Bay Kaya mekteb işlerine hususi bir ehemmiyet vermektedir. Bitliste Un Ve Elektrik Fabrikası & SELAM ŞE a7 Bilüeten bir görünüş Bitlis (Hususi) — Ün ve Elektrik fabrikalarının inşaatı Ikmal edilmiştir. Fabrikanın Türbin dairesi yapılmaktadır. Türbin deiresi ikmal edilir edilmez Elektrik istihsaline, ve Un fabrikasının Elektrikle işlemesine başlanacaktır. Kasaba da bu fabrikadan alınacak elektrikle aydınlatılacaktır. Uşakta Musiki Yurdu Kış Konserleri Hazırlıyor Uşak ( Hususi )— Uşak Musiki Yurdu öz musikimizin yayılması için çalışmakta ve kış konserlerine hazırlanmaktadır. Musiki Yurdu Uşak geneliği- nin musiki ihtiyacına tam mann sile cevap veren ve İstikbale değerli (unsurlar hazırlıyan bir genelik kaynağıdır. Epey zamandan beri iyi bir er bulamıyan Musiki kurumu Halkevi binasına taşınarak çalış- malara başlamıştır. Uşak Mekteblilerinin Müsamerleri Uşak ( Hususi ) — Ortamekteb talebeleri C. H, F salonunda Kızıl çağ'ıyan piyesini temsil ederek çok alkışlandılar. Uşak Ortamekteb * talebeleri Çanakkalede Fevkalâde Mıntaka Kon- gresi Yapıldı Çanakkale (Hususi) — Mıntaka kongresi C. H, F. salonunda toplandı. Mıntaka Reisi Bay Mustafa Karadeniz bu fevkalâde toplantınm kulüblerin ve idman ittifakı o müfetiişinin o gösterdiği lüzum üzerine ya bildire- rek idare ve idman heyetleri seçileceğini bildirdi. Bundan sonra idare ve idman heyetleri seçilerek kongreye nihayet verildi. Simavda Ağaç Koruma Camiyeti Simav (Hususi) — 3 ay evvel teşekkül eden ağaç koruma ce- miyeti köylerde birçok şubeler açarak köylüleri tenvire çalış- maktadır. m eemenenesemesosenusnesesomsananumanassammee sezona fırsat o buldukça milli o piyesler hazırlamakta ve halkın bedii zevkini tatmin etmektedirler, Pkinci kântu (6 7 Acun Üzerine Nurallah Ataç Bütün ar (san'at) adamlari, hele ozanlar iç acunundan söz açmağı severler. Onların dedk ğine göre ar dışarıda yördüklerk 1 mizi değil, kendi içim zde bulcuks larımızı anlatır; o kadarki arın öz konusu (mevzvu), dış acum dan bizi elden geldiği kadar uzaklaştırmak, ondan büsbütün başka bir varlık yaratmaktır. Çoğu ozanlar bununla da kalmaz, yükümünün ( yüküm - vazife ) dış acuna karşı koymak belki onunla boğuşmak olduğunu da ileri sürer. « Varlık »an bir sayısında, adı yeni duyulmağa başlıyan değerli yazarlarımızdan Bayan Adile Mak» sudi, kendi içindeki acun varken ötekinin de ne diye yaratıldığını bir türlü anlıyamadığını söylemeğe kadar varıyordu. Bütün bunlara toptan yanlış tır denemez; bir bakıma doğru- dur. Hem hiçbir şeyin büsbütün yanlış olduğu söylenemez; hiç olmazsa onu söyleyen, kendi yaşayış, duyuşunda bir anlamı (manası ) olduğu için söyliyen adam için doğrudur. Ancak bu Üç acununun ne demek olduğunu anlamak gerektir; işin en güç yanı da işte budur. acun herkeste bulunsaydı ne olduğu kolayca sezilirdi. Olmı yanlar (kendilerinde öyle bir şeyin o bulosmadığını — bilseler yine iş kolaylaşırd. o Oysaki iç acunu en büyrk, en güzel (O zenginlik diye “gös terilir ove bunun için kimse kendisinde böyle bir yüceliğin bulunmamasına boyun eğmez. Herkes demiyorum, «iç acunu » sözünü duymuş olan herkes kem- disinde böyle bir şey bulundu- ğunu eyice bilir, İç acun, dış acunu kendimize göre görmekten başka bir şey değildir. “alnız şuna abaylayın (abaylamak dikkat etmek) : «Kem dimize göre» diyorum. Başkala- rından öğrendiğimiz kendi iç acır numuz olamaz. Gözlerimizi kapa- tb da yalnız başımıza otursak, kimseyi dinlemezek, kendi bem liğimizden başka bir şey düşüm mesek bu bir iç acunumuz oldu- ğunu gösteremez; çünkü öyle ya- payalnızken düşündüklerimizi , gözlerimizin önüne getirdiğimiz acunu başka birinden, şundan, biliriz. Kişi başkalarını yansıla- madığı ( yansılamak » taklid etmek ) kertede bir iç acunu bulunduğunu söyliyebilir; ancak kişi başkalarının yansılayıp yaw meme bielmez, ç başlar ban; i herkesten ba: — ai yaparsa herkesi yine yansılamış, ancak tersine yansılamış olur, Kendimize öz bir acunun issı (sahibi) olmak, bilmeden bir yenilik göstermektir, Bunun içindir ki kimse kendi- sinde bir «iç acunu» bulundu mu söyliyemez; sö: ler bunu e Mi edir herkese hiç olmazsa beğendikleri birkaç kişiye benzemek için kendilerinde bu zenginliğin bulunduğunu sa nırlar, aldanırlar, Iğdırda Kubilây İhtifali Iğdır, (Hususi) — Halkevinde inkı'âb şehidi Dz için bir ihtifal yapılmış, bülün Iğdır gene leri bu ihtifalde hazır bulunmuş” enine rükün sn Mi ği. Slm idi