28 Ocak 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

28 Ocak 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Ziraat Bilgisi (*) “Kaysı, Vişne, Erik,, Bursa Kız. Müuallim mektebi 9273 1 S. Orkut'az Mektubunuzdaki malleri. nize sırasile cevab veriyorum: Kayısı - Erik, Vişne — 4—Her üçü de nebatların “Rosactes Verdiye,, fasileisnin, levziye ka- bi'esine mensubdurlar. Bo itibarla Üçünün de —evsafı mebatyeleri müştörek esasları ihtiva Kaysı, erik, vişne (ağaç) hzl'nde nebattan olub (8-10) metre kadar boy alırlar. Sakları tamamen hasebidir. Yaprakları kışın sakıt ve dal üzerirdeki vaziyetleri mü- teakibtir. Çiçekler, yapraklardan evvel açılıb serbest bir keis için- de buluaurlar. Tüveyç $ parçalı pembe beyazımtrak — renktedir. Dal özerinde münferid ve ekse- riya hurmevar! bulunurlar. Uzuvu tezkir çok sayılı, uzvu- te'nis tektir. Meyvaları (semerel müratiyeli) olup çekirdeği saran etll kısımları, mebzul şekerleri ihtiva ettiğinden kabili istifadedir. Bu kısım meyva olarak yendiği gibi reçel, pestil, şurub vesaireye de yarar. 2 — A: Kayıdının. menşel İran olarak gösterilmekte olup son kanaat Çindedir. Oldukça so- guklara dayanabilirse de erken çiçek açtığından geçe kalan don- lardan korkar. Bunun için daha ziyade muhafazalı vadilerden hoş- lanır. Nemli ve sulak topraklar- dan hoşlanmaz. Bu takdirde eriğe aşılanmış olmak lâzımdır. Kireçli topraklarda da bademe aşılan- miş olmalıdır. Hulâsa aşılandığı anaca göre toprak seçllir. B: Eriğin menşel Akdeniz havzasıdır. Iklim hususunda müş külpesend değildir. Kuvvetli ve nemli toprakları sever. Kökleri sathi gittiğinden toprağı kabili nüfaz olmalıdır. Killi * kumlu topraklarda eyi yaşar. C — Vişnenin menşel Avru- padır. Toprak hususunda kanaat- kârdır. Kuruca — topraklarda da yetişir, soğuğa dayanabilir. Kireçli topraklarda idüs Üzerine aşılanır. 3 — Her üçünüm de memle- ketimizdeki iktısadi — vaziyetleri kıymetlidir. Istihsalâtımız bir hayli olub kayısının kurusundan ihra- calımız — bile vardır. Memleket içindeki sarfiyatı da epidir. Sev- kıyat işlerinin güçlüğü dolâyısile dahili muamelâtı daha ziyade hususldir. Pestil, ezme, reçel ve şurub şeklindeki imalâta elverişli oluşu iktısadiyatınmı yükseltebilir. Bulgarlar erik ihrae etmektedirler, Meyvanın sıhhat üzerindeki de- ğerli tesiri düşünülürse yurdumuz- da — çoğalmaması, — vatandaşlara sağlık vermesi istenir yurdumuzda münferiden bu meyvaları yetiştir. mekle geçinenler vardır, 4 — Türkiyenin Malâtya ve cenub vilâyetleri kayısının en çok yetiştiği yerlerdir. Bununla bera- ber Orta Anadoludada rastlanır. Vişme: Kütahya, Kayseri, lsparta, Gebze havalisinde çok ve bura- larda iyi vasıflıdır. Erik yurdu- muzun hemen her köşesinde meb- zulen yetişir. Amasya bu bolluk yerlerinden biridir. 5 — Muvaffakiyetler temenni ederim. Çiftçi €/ Zirsat bususundaki müşküllerinizi socunuz. Son Posta'aın (Çiftçi) el Sizi gevab verecektir. ezler. 6 Asır Evvel Trakyada Iskân Yıldırımın Başladığı İskân İşini Kanuni Süleyman Tamamlamış, Ba” Uzunköprü (Hususi) — Birinci Murad zamanında açılan Cusri- ergene namı diğer — Uzunköprü meskün halkının nerelerden ge- miş olduduğu meselesi — şayanı tedkiktir. Birinci Murad — zamanında Uzunköprüde meskün Türk aile- leri — beş ev balkından ibaretti. Birinci Osman zamanında yararlığı görülmüş — Gazi — Abdurrahman ailesi; Orhan zamanında Orhanın oğlu Süleyman Paşa İle birlikte Gelibo'uya gelen Köse Mihal ve Birinci Murad zamanında Ahiler Türklerinden müfreze kumandanı Hamid Bey ve Sarı Han Bey ve Nasuh, Ali, Kara Yusuf Beyler isminde üç kardeşin alleleri idi. Birlnci Mehmed — zamanında Uzunköprüde toplanan halk tam 137 bane idi. Memleket Ergene- nin karşı yakasında, şimalde ku- rulmuştu. Bugün için memleketin oraya makli sıhhatı umumiye nok- talmnazarından ne kadar isabetli bir temennidir. Memleke'in ku- rulduğu mahalle halâ ankazı taru- marından mezar taşlarına rast- Tanmaktadır. İkinci Murad zamanında cami, | | köprü, ve kârvansarı lnıılınııı başlandığında — kalabalık — daha ziyade artmıştır. Halkın ehemmiyetli vasfı iç- Muşta Domuz Mücadelesi Muş (Hususi) — Ziraate zarar | veren yabani hayvanlarla müca- dele için tep- kil olunan mü- cadele — Mü- dürlüğüne Mer- sinden — Bay Naci tayin edilmiştir. Muş Mücadele müdürü bay Naci 200 domuz vurulmuştur. İki sene man — içinde içinde vilâyette muzuır hayvan kalmıyacağı umulmaktadır. Karakösede Halicılık Mektebi Karaköse 27 (A.A.) — Şeh- rimizde bir balıcılık mektebi açıl- mış, bunun için İspartadan müte- hassıslar getirilmiştir. Adanada Talebeler Zelzeleden Zarar Görenlere Yardım Ediyorlar Adana 27 (A.A.) — Marmara yer oynaması felâketine uğrayan yurddaşlarımıza yardım için yeh- rimiz orta okullarındaki okurlar yerinde ve çok güzel bir kalkın- ma yapmışlardır. Okullar arasın- daki söz birliğine göre, her okur gündeliğindan — dilediği kadarını bu iyl iş için ayıracaktır. Karakösede Soğuklar Karaköse 27 (A.A.) — Soğuk- Jar eski şiddetini kaybetmiş, na- kıs 35 ve 40 dereceye kadar di- şen hararet şimdi gündüzleri na- kıs 15 ile 20 arasında, geceleri ise 25 ile 30 arasında değişmek- tedir. Uzunköprüde belediye dairesi timalsi ikinci Murad zamanından başlamıştır. Camiin — kurulduğu yerin pek yakmında oturan İkinci Murada komşu olmak heveslerile karşı yakadakilerden bazı alleler boş olan yerlerde evler kurdur- muşlardı. Yıldırımın — yaptığı — iskânları ikinci Murad tamamlamış Trakya- eczasından bulunan — Filibe — ve civarları e Balkanın öte yaka- sındaki yerler ta Tunaya daya- nan ıssız sessiz. mahaller Türk nüfuslarıle doldurulmuştur. Ikinci Murad zamanında Bal- kanlar, Tuna boylarına ve Trak- yanın ezeli parçamı olub bir za- manlar ( Rumelil şarki ) denilen nları Sade Türkler Doldurmuştu 7 kısımlara İskân görmüş — Türk unsurları 1,750,000 raddesinde Idi. O zamanki tarihi rakamların be- lâgatine göre Türkler Bulgar un- surundan iki misli çok ve kahir bir ekseriyete maliktiler. Yavuz Selim zamanında Türk nüfusu İki misli fazlalaşmış ve hakim ekseriyeti muhafaza etmiş- lerdi. Süleyman kanunt zamanında ise Kastamonudan, Van ve Bitlis Erdehan, — Tebrizen naklolunan Türk unsurları ekseriyetle Filibe, Rodop balkanlarında ve bir kısmı da “'Deli orman ,, civarlarında lskân olunmuşlardır. O vakitki tarihi rakkamlara göre Rodop Balkanlarında iki milyonu mütecavirz Türk unsuruna karşı göçebe Bulgar unsuru yüz elli bin, Balkanların öte yakasında Tunaya kadar olan yerlerde ize üç buçuk milyon Türk unsuruna karşı dört yüz bin dağınık Bulgar unsuru vardı. Tkinci Murad zamamında akın edib gelen Konyada münkalrz Selçuki Türklerinden kahir bir ekseriyet Trakyaya lakân edilmiş- lerdi. Bugün Uzunköprümün yerli ahalisi Osmanlı - Selçuki Türk- lerinin Içtimal vahdetinden doğan nesillerdendir. Türk doğmuşlar, Türk ölmüşler aslen Türk oğlu Türk bir halk tabakasıdır. Ünyemn Cücesi YK Temel Ünye (Hususi) — Burada Gül- şen adlı bir kadıncağız vardır. Bunun oğlu Temel 90 santim bo- yunda ve tam 22 yaşında bir cücedir. Temel tartıldığı zaman 32 kilo gelmektedir. Eli ve ayak- ları vücudüne nisbetle büyüktür. Söylediği sörleri anasından başka kimse anlıyamamaktadır. Cücenin yegime zevki bol güneşli hava- larda güneş altında sırtüstü yatı; sineklerle oynamaktır. FıHz H: kadın olan Bayan Gülşen istida lle hükümete müracaat edip oğ- luna yardım edilmesini istemiştir. Adapazarında Bir Av Kazası Adapazarı ( Hususl ) — Acı Elmalık dağında domuz avı yap- makta olan Değirmendere köyün- den Hasan,Osman,diğer Mehmed, Hasan oğlu Mehmed, avlanırlar- ken Hasan oğlu — Mehmed, Mehmedi domuz sanmış ve Üzerine ateş etmiştir. Ağır surette yarala- nan Mehmed hastaneye kaldırılmış, Hasan oğlu Mehmed yakalanmış, adliyeye verilmiştir. İzmirde Yeni Bir Piyango İzmir (Hususi) — 935 yılı 30 bayramında Ağustos — Tayyare Izmirde büyük şenlikler yapı- lacak; — Kızıl çullu koşu ala- nına tayyare- lerimiz — ine- rek şenliklere iştirak edecek- lerdir. Tayya- relerden halka nutuklar söy- lenecek ve ha- — 1.mir piyango eei vacılık konle- — rü bay Demir Şevki ransları verilecektir. Tayyare Cemiyetinin İzmir şu- besi, 30 Ağustosta İzmirde ke- şidesi yıpılııık üzere bir (tayyara şenlikleri) piyangosu tertibine te- şebbüs etmiştir. Bu husus hak- kında Cemiyetin Genel Re'sliğine müracaatta bulunulmustur. Umurbeyde Hükümet Konağı Ve Telgrafhane Yandı Çanakkale (Hususl) — Lâpse- kiye bağlı Umurbey ııHyııııdı hükümet konağı içindeki postan: de bir yangın çıkmıştır. Hlk—ıt konağı tamamen yanmıştır. Bina dahilindeki bütün kâğıtlar, do- yalar — ve defterler kurtarılmış, yalnız telgrafhanede bir manüple yanmıştır. Yangının etrafa sirayet etmemesi için yanındaki berber ve demirci dükkânlarının çatıları yıkılmıştır. İzmit Ticaret Odası Meclisi Izmit ( Hususi ) — Ticaret Odası intihabı nihayet bulmuş ve reylerin tasnlfinde Hüseyin B.d. rettin, Zihni, Nazif, Şark ticaretbaneleri sahibi Sadedı dlıı Faik Nüzhet, Kadri, Ömer Latfi, Baylar Oda meclisi asli —Azalıkla- rına seçilmişlerdir. Nasreddin Hoca 1 Te Aksak ğ Timur ! Her gün bize tatlı bir fiket okutan değerli arkadaşlardan münasebet — getirerek ynn!“ Nasreddin Hoca, Akşehirde kuran Aksak Timura “ Çobâli armağanı, — çamsakızı ,, dı,ol*_ pişmiş bir kaz götürmek ister. Bir kaz keser karısına nar gibi tırır, kucağına alıb yola dü: Fakat yarı yolda acıkır, ya imrenir, kazın bir budunu mıd.’. indirir. $ Timur, Hocamın armağanili boş görürse de bir budun ekelli olmasını da tuhaf bulur, sorar: — — Kazın bir budu eksik! Hoca sıkılır, dört yanına bit kınır ve otağ karşısındaki kazla' rın tek ayak tistünde durmalarıli görerek hemen cevabı yapış'ıır | — Buralarda kazlar tek uyak* lıdır. İşte örnekleri de karşınızdsİ Timur, hemen emir — veril kazları ürküttürerek yürütür, her caya da yalanını ihtar eder : — Bak, bir ayaklı dediği hayvanlar ikl ayaklı, Hoca, İstifini bozmadan Şi karşılığı verir : — Onların yediği çomağı #i yeseniz dört ayaklı olurdunuz!.. Topal Timura her hangi bif adamın tek ayaktan bahsetmesint ve hele onun bir çomakla dört ayaklı Olacağını söylemesine im“ kân var mıdır? Burasını geçelim. Yalnız bir hakikat var: Sönmet bir kahkaha *olan Nasreddin Hoca 1283de ölmüştür. Aksak Timur | ise Akşehir taraflarına 1402-1403 de gelmiştir.. Demek ki © şen zekâ le o sert dehânın yüz'eş- mesine İmkân — yoktu. Timur, olsa olsa hocanın mezarımı ziysret o'.nlıtlr Bu takdirde bizim Ikide bir hocayı Timurla görüştürmemizin sebebi veya zevki nedir?,. Acab” kahkaha üstadımı mezarında gü | dürmek mi istiyoruz?.. M. T Elâzizde Poliş Eski Bir Cürmün Faillerini Yakaladı Elâziz (Hususi) — 933 senesl ağustosunda İzzetpaşa mahalle- sinde oturan Feridenin evini s0* yanların çaldıkları eşya Aksaray mahallesinde — kunduracı Saidin evinde bulunmuş ve Sald bunlari kaçırırken yakalanınıştır. Umum” baneler civarında bir karmanyolâ yapmak cür'etini gösteren kuhvecl çırağı Ziya ile kardeşi Remzi de yakalanmış ve adliyeye verilmiğ” lerdir. Tirede Hayvan Hırsızları Yeakalandı ! Tire (Hususi) — Tire ve hava* lisinde ötedenberi hayvan hırsızlığı — eksik olmuyordu, kazamıza y tayin olunan jandarma kumandatii Bay Halid bu mühim hırsızl.k işl üzerinde çalışarak failleri yaxalâ” miş ve adliyeye teslim edilmişti!: Ipucu kasabların birinde bulü* nau ve llıenndı belediye damgast bulunmıyan bir sığırla elde © miş, tahikat derinleştirilince — bif” sızlar bulunub meydana çık: mıştır. Hirsizler sekiz kişidir heP©İ | de adliyeye verilmiştir. 3