27 Şubat 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

27 Şubat 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

8 Sayfa SÖON POSTA Büyük resimli roman ammmmaman 35 ae Yazan; Sermod Muhtar Alus 27 - 9 - 986 Samur Osman Osmancığın saçı, biyiği öyle tatlı bir — renktedir ki; adı üstünde Samur gibidir. Köprüye gelmişler; Haydar- | paşa — vapuruna binib — karşiya , geçecekler; köşke — gidecekler. Vapurun kalkmasına daha vakit olduğundan şekerci Ismail Ağanın dükkânımın önünde, geleni geçeni seyrediyorlar. Tam — oesnada — bilmem ne paşanın oğlu merdivenden iniyor. Tahtaların çökük yerlerine, çıkık çivilerine paçalarını kaptırmamak için üç dört basamağı birdem atlıyor. Okadar atik ki canlı vapur tarifesi kör — Yahudiye sürünmüyor bile; yanından hava» lama aşıyor. Zişan da O saniye, nakarat: — Şu tezliği, çevikliği, şu göğsü gere gere güvende yürü- yüşü seyrettiniz. İşte tıbkı bizim Samur Osman... Tam benzemi- yorsa da biraz andırıyor. Zira bu zavallıda ecelik, paytaklık var. Osmanın biçimi, endamı levendler gibidir. Bu Samur Osman da kim?.. Hani ya kırk gün günahkâr bir gün — tövbekârdı... Kadın hâlâ akıllanıb uslanmamış mı? Koca- sma kaşkariko mu oynuyor? diye- ceksiniz. Samur Osman, Gürcü Şahin Beyin biraderzadesiydi. Şahin Bey — memleketinden çocukluğunda çıkmış, İstanbula gelmiş. Fakat bunun soyu sopu yok değil a.. bunlar Batum taraflılar ; orada ağabeğisi, kızkardeşleri, hasılı akrabaları var, Osman da ağabeğisinin oğlu. Sekiz on sene evvel, ellerin- dekini satıb savıp takım taklavat Istanbula gelmişler, şahin Bey : (Siz burada — yapamazsınız!) deyib, Atâ Paşanın delâletile hepsini Yalova civarındaki Pazar köyüne — yerleştirmiş, barınacak yer, çift çubuk filân da tedarik aynı sekiz on yaşlarında bir çocuk. Şahin Bey, Beyruttan geldik- ten sonra bir gün karşısında tığ gibi bir delikanlı görünce, onun da Osman olduğunu anlayınca şaşırakalmıştı. Osman hakikaten çok yakışıklı, fevkalâde dilber bir erkek olmuştu. Tam Gürcü güzeli : Kapı gibi boy; gayet enli bir göğüs ; ipin- cecik bel ; saçlar koyu kestane ve kıvırcık ; kaşlar kalem - gibi ; gözler gövelâ ; bıyıklar açık kum- ral ve sünbül, Ya cildinin temizliği, yanale larının allığı, boynunu beyazlığı... hele atikliği çevikliği, gücü kuv- veti.. Delikanlıyı görür görmez Zişan Hanımın aklı yerinden gitmiş, — Aman seni yaradana kur- ban olayım, ne da aslan olmuşsun. Samur gibi bıyıcıkların da Bkimn Gel bakayım öp ellmil., Deyivere miş, işle Samur lâkabı da © ane danberi kalmıştı. Kurnaz kadın, ne olur ne ok maz kocasını kuşkulandırmamak için onun yanında bu Samur kel- mesini ağza almıyor fakat o yok- ken, gencin suyuna tirit, dilin- den düşürmüyorda. Osman, iki üç ayda bir İstan- 'a gelir, beş on gün amcasınnn | İKİ GÖNÜL BİR OLUNCA. Samanlık Seyran Olur ! Da Bir Şahsiyetti.. — Cennetmekân (yani Sultan | Aziz) sağ olsaydı yeğenin şimdi evinde kalırdı. Bir defasında, bayrama tesadüf ettiği için kona- ğa da gelmiş, selâmlıkta paşa- fendinin hâkipayine yüz sürüb gitmişti. Osmanı görünce Atâ Paşa da Şaşırmış, sırtını yumruklıya yum- ruklıya - iltifatı diriğ etmemişti: — Ulan köftehor, birkaç se- ne evvel bacak kadar oğlandın ; salyanı, sümüğünü çekib duruyor- dun.. Tam yeğit bir erkek olmuş- sun.. nasıl köyde el ense filân var mı ? Kara Ahmedle seni bir tutuşturalım mı ? Herif Avrupada cihan pehlivanlığını aldı, yüzümü- zü güldürdü. Yeniverirsen yüre- gine indirirsin be 1.. Şalif'n Beyin kulağına fıslama- ği da unutmamıştı: Manisa Fırka Kongresi Manisa, 26 ( A.A.) — C.H.F vilâyet köngresi çalışmasını bitir- di. Yeni idare heyeti ile umumi kongreye gidecek murahhas'arını seçerek dağıldı. Trabzon Fındığı Trabzon, 26 ( A.A. ) — Dün ve bugün borsada 74.200 - kilo kabuklu tombul fındık 22.5 dan, 20080 kilo iç fındık 47 kuruştan satılmıştır. Mevcud stok çok ax kalmıştır. ANBUL ŞEHİR TİYATROSU | | Bu akşam 20 da ODRAM Kremı Yiyetrosunda MÜFETTİŞ Komedi $ perde Yazan: N. Gogol Büyük va küçükler ASRİ sinema nin Yarın akşamdan itibaren takdim edeceği FEVKALÂDE PROGRAMINA hazırlanınız. Bu program yarın ilân edilecektir. aatf | OPERET | DELİ DOLU | — Yarın matinelerden itibaren || Gelümik , |Ü Şirketi Haydiye 16.— ya mabeyinci, ya da Hünkür yaveriydi. Malüm a o zaman böyle kalıblı kıyafetli geneler, yakışıklı delikanlılar, isterse elifi direk sansınlar, düdüğü — çalarlardı... Uyanık bir çocuğa benziyor; şuna tenbihi geç. Biraz ebcedi söksün, bir Hünkâr çavuşu yaptırıverelim! Yekta ile matmazeli, Zişan hanımdan bu Samur Osman bah- sini boyuna dinlerler, — Görseniz haklı mıyım hak- sız. miyim anlayacaksınız... Bir gelişinde pencereden olsun bir bakın; göze yasak yok ya, arab mı beyaz mı, İnsan mı maymun mu anlayın! Yollu ısrarlarım işittikce biribirlerine Fransızca; — Bu kadın da oğlana tutu- muş galiba... Cahil, kaba, odun gibi bir adam olacağı şübhesiz... Aman yarabbi ne his, ne zevk, ne mantıkl.. Böyle bir erkeğe tahammül edilir mi?.. Santiman nedir bilmesin, sivilize olmıyan, entellektüellikten anlamıyan bir adamla hayvanın farkı var mi? (Arkasi var) Üsküdar İcrasında 3 Gün Muamele Yapılmıyacak İstanbul C. Müddelumumi- lğindeni Yeni teşkll olunan Üskü- dar lera Muhasibi Mes'ullüğünce devir muamelesile — iştigal — edileceğinden Martın £, 3, 4üncü Cumartesi, Pazar, günleri Üsküdar lera d aat kabül edilmiyı İstanbul BORSASI 26-2- 1?” ÇEKLER LEL için Nev - yerk — 0,7980 Parla z04 Viyana Madrlt Berlim Vargova Peşta Bükreş Landra Kir. 61100 Moskova ,, 104650 ESHAM ve Lira İş Bank.(Nama) İ0,— » — iHümile) 10,15 » (ü e) W— Osmanlı Ban'u 2350 8— 1033 iatikramı — W İstikram Dahillt Gi 285 Düyunu Mu, — Oü— Bağcat terlip 1 47,B0 Haliy D Anadolu WSOV. 26,10 » WGUP. 2590 Anade'n K DOV, 4565 | Ü İnce beşibirlik a'tım ( (Cümhuriyet) — 1800 ş.ını armalı *şak) —« (Vahtt) () Borsa - harlet Mesidiye 48,00 | Bankaet (04.B.> 240 | Kal n beşibirlik altıa | GCümhurirdi) —e | ÇAnlu) 4650 3504 $0 $30) TÜRK Sinemasında Emsalsiz bir Fransız komedisi : SÜRÜSÜNE BEREKET MILTON'un şimdiye kadar yaptığı filmlerin en mükemmeli 2 saat mütemadiyen gülmeğe hazırlanınız. Yarınki suvare için şimdiden yerler satılmaktadır, Tel, 40680 Tramvay Nafıa Aiğyhine Devlet Şubat 27 Şirketi.. ğürasında Açtığı Davayı Kaybetti ( Baştarafı 1 incl yüzde ) den ve delil serdinden karara şöyle girmektedir : Fesholunan mukavelede İmti- yaz sahibi olan şirkete tarife vesair noktalarda verilen menafi ise hükümetin halk — hesabına taahhüde bağlattığı menafie te- kabül etmek lâzımgelir. Bu me- nafiin de yeni hatların inşasından ibaret olduğu malümdur. Hat buki işbu umumi menfaatlerin makul bir İnşa müddeti içinde tahakkuk etmemiş olduğu mey- dandadır. Bu vaziyete rağmen diğer tarafın kendine — teallük eden menafii almakta — devam etmesi elbette ki hakkaniyet kai- delerine münafidir. Davacı şirketin, tarife tezyi- dinin yeni mukavelelerle derpiş edilen hatların inşasına mukabil bir ivaz teşkil etmediği Iddiası, bu tezyidin ancak bu yeni muka- velelerle kabul edilmesi ve bu vakıanın başka hiçbir sebeble meşru gösterilmesinin mümkün be- | lunmaması itibarile pek açık ola- rak varid değildir. Kezalik ser- mayesinin tezyldi ve eski sermaye ile yeni sermayenin para cinsi noktasından bir vahdet hasıl etmek Üzere İsviçre — frangına tahvili hususu da gösterilen ve tatbikatta aldığı şekil bilhassa tenkidi davet eden müsaadelerin de yeni hatların — yapılmasına muktezi nakdi İmkânı temin et- mekten , İbaret olmasına ve bu hatların da aradan sekiz sene kadar bir zaman geçmiş olduğu halde yapılmamış bulunmasına göre artık ademi cereyanı tabildir. Belediyenin mukavelede derpiş olunan istimlâkleri yapmamasın- dan dolayı Bayındırlık Bakan- lğına — mes'uliyet atfetmeye de imkân yoktur. Zira: Cümhuriyet mevzuatına göre Türkiye beledi- yeleri müstakil birer hükmi çah- siyettir. Bunlar üzerindeki idari vilâyet, ancak kanunların tahsls ettiği — mevzilere — münhasırdır. Kanun ise Bayındırlık Bakanlığı- mın istimlâkler hususunda beledi- yeler üzerinde bu yolda bir velâ- yetine müsaid bulunmamaktadır. Umum! — hizmetler tesis ve teşkilâta raptetmek aslen hükü- mete - aiddir. Belediyelerin bu kabil hukuka doğrudan doğraya sahib edilmesi ancak yeni Bele- diye Kanunu ile mahdud bir dairede tecviz olunmuştur. 1926 mukavelelerinin akdi tarihinde sonra ile tearuz etmedikce mer'i Kkalar cağı,, 21 temmuz 1926 mukı'_' lenamesinin sonuncu maddesi muayyen olduğu ve 21 kânun 1911 tarihli mukaveleni 10 uncu müddesi ise şirketin İ rasına mecbur bulunduğu t& hüdat, Şehremanetinin isti! aid bilcümle muamolâtı lüzumü zamanında — İistimlâk — kanununa tevfikan yapmasile meşrut olü' aksi takdirde hükümetin işbu imtiyazdan mütevellit hukü” kundan iskat edemiyeceği yolnl* bir hükmü mutazammın bulundu” gu beyanile fesih muamelesinit bu moktadan da doğru olmıyaci” ğı İddlasına gelince: Bu iddianifi dahi zikrolunan maddenin yalnıı teallük ettiği mukavelede muay” yen ve mecburi hatların ingö müddetlerine temas etmesine V? 21 Temmuz 1926 mukavelesi 1s€ mecburi hatların gerek envar Vt gerek müddeti inşaları hususundâ başka hükümleri muhtevi bulur masına göre varid Bütün bu sebebler karşısınd& ihtiva ettiği vecibelerin yerint getirilmemesi itibarile hükümdet düşmüş olan 21 ve 24 Temmü? 1926 tarihli mukavelelerin Bayıt” dırlık Bakanlığınca feshinde vt bu mukavelelerin davacıya tahmil ettiği aslt ve fer'i vecibelerin tâ* mamen ve noksansız olarak yö” pılması karşılığı olan tarife farle larının bu vecaibden ifa edilenler? tekabül eden mıktarı çıkarılı şartile davacıdan gerl istenmt” sinde ne salâhiyot, ne şekil v& me de esas moktalarından biril? kanun ve nizama muhalefet gö” rülmediğinden ikame edilmiş olâ/ davanın reddi ile 400 kuruş ilâm harcının davacıdan alınması 26 Şubat 1935 gününde sözbirliğil* koeatirildi. . Nöbetci Eczaneler Bugece nöbetai eczaneler İstanbul tarafı Aksarayda ( Ziff Nuri), Şehzadebaşında (İsmail Edirnekapıda ( Arif ), Şehremii ( A. Hamdi ), Samatyada (Erofilot Küçükpazarda ( Hüseyin Hüsü | Eyübde ( Hikmet ), Fenerde (Eci yadi ), Cağaloğlunda ( Übeyd » V lelide ( Sıdkı ), Bahçekapıda (A. Bustk Bakırköyünde ( Merkez ), Beyoök tarafu Taksimde ( Dellasuda ), Y şehirde ( S. Barunakyan ), Taksittfli ( Ertuğrul ), Şişlide Şafak sokağıtik ( Nargileciyan ), Galatada (Karakilh Kasımpaşada ( Merkez ), n.ım.:*; da ( Halk ), Kadıköy tarafır M ise belediyelerin böyle bir selâ- hiyetl gayri mevcud olub o za- manda ancak menafii belediyelere sid olmak üzere kanunen muay- yen şartlar ultında vilâyetlerin belediyelere — imtiyaz — vermesi höükmü mevzu bulunmakta idi. Şu halde, kırk seneden fazla bir imtiyazı tazammun eden İşbu mukaveleleri Bayındırlık Bakan- hğımın — belediyeye — niyabeten ve vekâleten — aktettiğini — ve bu moktadan bunlardaki — vecl- belerin ifa olunmamasından do- layı belediyenin mesul tutulması lâzemgeldiğini idarel umumiyenin vilâyat kanununun 78 inci madde- sinin 3 Üncü fıkrasına ve borclar kanununun 32 ve 415 inci mad- delerine istinaden iddia etmek mümkün olamar. Bundan başka, “mevcud mu- kavele ve şartname ve itilâfna- meler hükümlerile bunları ilâvat we tedilâtı işbu — mukavelename ( Faik İskender ), Pazaryolunda G7 mık Behcet ), Büyükadada ( EPf Eozaneleri. — Mer üi yı BÜTÜN ULKİ—mI