5 Mart 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

5 Mart 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

SON POSTA Muharrin: A.R Büyük tarihi roman 5-3 -935 ESMER GÜL Tefrika No.: 47 Kadın Parmağı. Sefir, Madam Maryanın Ellerini Yakaladı: — Siz Zekânızla Fransayı Felâketten Kurtardın ız! Dedi.. Madam Marya, geniş bir kok tuğa yerleşti. Karşısına oturan sefire, OFatma (o sultan ile olan mülâkatını aynen bikâye etil Sefir, dinledikçe neş'eleniyordu.. Neş'elendikçe, yerinde oduramr yordu. Medam Maryaya Ikram olmak için uşaklara mütemadiyen şarap, konyak, kestane şekerle- meleri, bonbonlar ısmarlıyordu. Söz, arık sonuna gelmişti. Madam Marya, en büyük muvaf- fakiyetini göstermek, sefirin naza- rında ehemmiyetini arttırmak için kaşlarını tamamen çatarek ciddi bir tavur iktisap etmişti. Vakur bir sesle sözüne devam etti; — Ekselânsl.. Sultan hazret- leri, en son söz olarak ne söy- ledi, bilir misiniz?.. Ah Madam, bu sözleri ay- nem sizin ağzınızdan işitirsem, çok bahtiyar olurum. — Benim, Fransızlara pek çok muhabbetim vardır. Hele babam, Fransızların son derece dostudur; dedi. Sefir hayretle yerinden sıçradı: — Ne söylüyorsunuz, Madam?.. Diye bağırdı. — Evet, esaletmeapl.. Size, Fatma sultanın sözlerini aynen naklediyorum. Ve şunuda ilâve ediyorum ki, bu sözler, yalnız söylenmekle kalmadı. Şimdi suk tan, bu siyasi meselenin nasl başlayıp nasıl safhalar geçirdi- ğine.. ve bugün de ne şekil ve ne vaziyete geldiğine dair bir rapor istiyor. Bu raporu derhal i#hzar ediniz, Sefir, artık dayanamadı. Ma- dam Maryanın ellerini yakaladı: — Madam!.. Size, gerek şalı- son ve gerek hükümetim namına teşekkür ederim. Zekânız saye sinde Fransayı büyük bir müş- Kilâttan kurtardınız. Bir hayli zamandanberi, Akdenizde Fransa ticaretine karşı kapanan kapıları i çtanız... Doğrusu, gösterdiğiniz şu zekâ ve dirayeti... Derken, Madam Marya sefirin sözünü kesti: — Ooo, Ekselânsl.. Rica ede- rim, haksızlık etmeyiniz. Vakıa ben, tarafınızdan bir vazifeye tayin edildim, Si gittim. Vazifemi, maharetle ifaya giriş- tim. Fakat daima hakikati müda- fan eden bir insan sfatile söyleyim ki, eğer bu bususta Fransa bir menfaat kazandı ise, bunu benim zekâ ve dirayetimden daha ziyade, Türklerin sâfiyet ve m medyun olmalıdır. bu Türkler. Biz, bunları anlamıyoruz. Anlamak İstemiyo- ruz; ekselâns.. Hemen gördüğü- müz gibi hüküm veriyoruz. Fakat bunlar, öyle cevherler ki, biraz Üzerlerinde işleyiniz.. Biroz onların ruhlatinı ve —— Gkşayıveriniz, O zaman onların ne yüksek kı metlere malik olduklarını ligi görüverirsiniz. Siz.. Bilhassa Av rupalı siyasi memurlar, Türklerden bir dostluk ve menfaat bekliyorsanız, herşeyden evvel bunu nazarıdikkate almalı. Om- ların gurur Ve muhabbetlerini okşamayı unutmamalısınız. Dedi. Sefir, bu haklı karşısında başım eğdi: - Haklısınız Madam.. Fransa- sözler mp özne İk. amana nanana sana sanmam ya ettiğiniz bu büyük hizmeti şimdi bir mektupla kırala arzedece- ğim ve bu mektubun sonunada bu kıymetli | sözlerini ilâve eyleye- ceğim. Cevabını verdi. * Sarayda hastalanan Madam Biyanka, birkaç saat sonra biraz rahatlaşmış.. Başucunda oturan saraylılara teşekkür ettikten sonra konuşmıya başlamıştı, Bu konuşma, bir müddet ha- vadan bahisler üzerinde dolaştık- tan sonra, Madam Biyanka tara- fından saray eğlencelerine intikal ettirilmişti... Biyanka, derin derin içini çektikten sonra: — Ah, sizler... Ne bahtiyar- sınız. Buralarda kim bilir neler, ne eğlençeler görüp geçiriyorsu- nuz. Geçenlerde bir Çırağan ge- cesi yapılmış.. Galiba, zatişahane Me hariçten bazı davetliler de varmış.. Şehirde, o gece eğlence- sinin parlaklığını söyleye söyleye bitiremiyorlar. Kızlar, hep birden atılmışlar, karmakarışık söylemeye (başla- mışlardı. — E, Allah için. Ne deseler azdır. — Ben, bunca yıldır saray- dayım. Böşle bir Çırağan sefa- sının mislin menendin görmedim. — O, bir düşeş oldu, canım. — Nasıl düşeş, kız?. Sultan efendimiz emir buyurdular... Pa- raya, pula acıman, Öyle bir ter- tip yapın ki dillere destan olsun; dediklerini ben şu kulakcağızımla Işittim. — Canım bilmiyor musuuuz.. Daha şevketli efendimizin hasta- lığında vadetmişti. Biyanka, O kırların kesti: — Galiba, şehirden de çen- giler, köçekler getirilmiş?.. Yine kızlar, hep birden atılar, — Hemde, ne çengiler: —;Ne köçekler.. — Ben, ben olalı.. çengi, kö- çek denilen şeyleri o gece gör- düm, — Ya, o Osman Beyin mw rifetleri?.. Sözün başka bir mecraya kaç- masına meydan vermek istemi- yen madam Biyanka, tekrar söze karıştı: — Bir köçek kız varmış. Kuz- guni siyahmış.. galiba bir zindandan mı çıkarılmış. ne Olmuş ..onu med- hede ede bitiremiyorlar. — Yok, canım.. kim der ki kuzguni siyahmış.. tarçini renkte, körpecik bir taze idi. — Amma, öyle mahir bir çem- gi idi ki.. ortalığı kırdı geçirdi. — Onun yüzündan olmadık rezalet kalmadı. Kızlar, biribirlerinin yüzlerine bakıştılar. Manalı göz ve baş işaretlerile fıkirdaştılar. Kulaktan kulağa bir şeyler fısıldaştılar son- ra, bep birden bir kahkaha bas dılar. Biyanka, sabredemedi. Kızla- rin bu çoşkunluğundan İstifade elmek istedi: — Allah, allah... Kuzguni ok sun.. tarçini olsun. bu kara de- rili çengi, demek böyle ortalığı fesada verecek derecede bir Fet- tan idi, hanaa?.. ( Arkası var) sözlerini endam Y: alnız Beyazlarda Olmaz Yal. Yamyam tuvaleti sabah yosmasiının A a re Dünya İktısad Haberleri İ. Musul Petrolları Yüzünden Hayfadan yazıyorlar; Filistin Zİ mandasının İngik tere için ne kadar mühim olduğuna en canlı Oörnek Hayfadır. Büyük savaştan önce Akdenizin Asya sahillerindeki bir çok limanlar gibi küçük bir gemi barınma yeri olan buşehir, İngik tere İmperatorluğunun yarın için hazırladığı büyük bir liman halini almaktadır. İngiliz sermayesile büyüyen ve asrileşen bu İlmanın ehemmiyetini arttıran Müsul petrolleridir. Bili- yoruz ki Musul petrollerini Akde- nize İndiren petrol yollarının ce- nubdan geçeni Hayfada nihayet bulmaktadır. Binaenaleyh yalnız bu vaziyet, İngiltere donanmasının petrol ihtiyacını karşılaması hase- bile, Filistine verilen ebemmiye- tin derecesini meydana koymak- tadır. Bu durum Hayfanın bugünkü ehemmiyetini gösterir. Yarın için yapılan işlerin başında ise bi- yük Bağdad yolu gelmektedir. Birkaç Oyıla kadar (O Akdenizi Bağdada bağlayacak olan kara yolu (OHayfadan başlamaktadır. Yapılmasına başlanan ve büyük bir ehemmiyet (o vezilen bu yol Kutbada Beyrütdan gelen Bey- rut - Şam Fransız yoliyle buluş- maktadır. Hayfa ila Kahire ara- sında bir tren yolu vardır. Böy- lelikle Nil ile Fırat biribirine bağlanmakta (Ove orta Asyaya uzanan yolların Akdeniz kapısı olmak işi Hayfaya kalmaktadır. Hayfanin gittikce artan bu inki- şafı Surye limanlarını düşündür- mektedir, Hayfanın ehemmiyeti artıyor “ (A.A) — İngiliz lirasının 4 dolar 78 cent'e düşmesi para harbi endi- şeleri doğurmak» tadır. Bu hâdise, yalnız İngilte- re'nin halihazırdaki ökonomik müş- külâtına ve siyasal tereddüdlerine nazarı dikkati celbetmekle kak mamış ve fakat ayni zamanda Amerikan muhafazakârlarının © kadar inanmış oldukları Ingiliz ökonomik kalkınmasının hakkında ilk defa olarak mali mahafilde (şüpheler ( uyandır- mıştır. Zira, bunların kanaatince bu kalkınma ökonomik ve alanda o hükümetin (o müdahelesi olmaksızın vukubulmuştur. Nevyork, MÜNİR Taksim Âbide karşısında AY SALONUNDA NUREDDİN GÜRSES BU AKŞAM halk türküleri okuyucusu YAVRUNUN GECESİNE de teberrüken İştirak edecektir. Akşam seansları devam etmekle beraber ayrıca da Cuma günleri şaat 16 dan 17,30 kadar ÇAYLI MUSIKI: Dahuliye yoktur. Mar İnhisarlar U. Müdürlüğünden: I — Ur'a'da yapılacak “16507,, lira “84,, kuruş bedeli keşif yaprak tütün ambarı konulmuştur. 2 — Eksiltmesi ve projeleri Levazım ve Mübayaat kapalı zarf usulile O eksiltmey? “83,, kuruş mukabilinde Cibalide Şubesi Nakit o Muhasipliğinden ve lnhisarlar Izmir Baş Müdürlüğünden alımacaktır. 3 — Eksiltme 13 Mart 935 tarihine müsadif Çarşamba günü saat “15,, de Cibalide Alım, satim Komisyonunda icra edilecektir. 4 — Teklif mektupları kanundaki hükümlere göre yukarıda tayin edilen gün vs saatten bir sant evveline kadar Komisyon Reisine makbuz mukabilinde verilmelidir. 5 — Eksiltme şartnamesinin mahsus maddesinde yazılı şeralti haiz olanlar arasında yapılacaktır. j © — Talip olauların © 7,5 müvakkat güvenme parası olan “1238,, lira ile birlikte müracaatları. * İdaremiz ihtiyacı için nümunesi mucibince 100 kilo Transpa” “T46,, * rol kola pazarlıkla satın alınacaktır. Vermek isteyenlerin 13/3/9385 çarşamba günü saat l4de "©7,5 güvenme paralarile Cibalide j Levazım ve Mübâyaat Şubesine gelmeleri. “ 930 ,, Istanbul 3 üncü İcra Memurluğundan : Emniyet Sandığı namına 3000 lira mukabilinde bir'nci derecede ipotekli (o olup yeminli üç ehlivukuf tarafından tamamına 4342 lira kıymet takdir ediler Boğaziçi Ortaköy eski (o Taş merdiven yeni (Karakaş s, e# di İ 3-6 No. Y. 14 No.lu ahşap bir ev açık arttırmaya vazedilmiş oldu” 9-4-035 tarihine müsadif salı günü saat 14 ten 16 ya kadaf e artırması İcra edilecektir. bedeli 9 75ni bulduğu takdirde müşterisi dairede ( birinci kiymetli o muhamminenin Arttırma üzerine bırakılacaktır. o Aksi takdirde cnson arttırmanın (taah hüdü bakı kalmak Üzere arttırma 15 gün daha © temdid. edilerek (o 24-44-9035 tarihine müsadif çarşamba günü saat 14 ten 16 ya Okadar sında arttırma bedeli kıymeti (o mehamminenin *© 75 ni bulma" dığı takdirde satış 2280 No. lu kanun ahkâmına tevfikan geri birakılır. Satış peşindir . arttırmaya iştirak etmek İstiyenleri9 kıymeti muhamminenin 96 7,5 nisbetinde pey akçesi veya milli bir bankanın teminat mektubunu hamil bulunmaları lâzımdır. keza dalremizde yapılacak ikinci açık arttırma: “OE Hakları tapu sicili ile sabit olmıyan ipotekli alacaklarda diğef alâkadaranın ve irtifak hakkı sahiplerinin bu haklarını ve bus sile faiz ve masarife dair olan iddialarını evrakı müspiteleri 18. birlikte ilân tarihinden itibaren nihayet 20 gün zarfında dairemiz? bildirmeleri lâzımdır. Aksi takdirde hakları tapu sicllli ile sabit olmıyanlar satış bedelinin paylaşmasından hariç kalırlar müterakiı8 vergi tenviriye, tanzifiyeden mütevellit belediye rüsumu ve vakıf borçları borçluya alttir. Daha fazla malümat almak İsteyenlef 25/3/935 tarihinden itibaren her kesin görebilmesi için daired? açık bulundurulacak arttırma şartnamesi ile 934/906 No.lu dosyayf müracaatla mezkür dosyada mevcud vesaiki görebilecekleri wi olunur. o (1145) m Safranbolu Sulh hukuk he- kimliğinden! Safranbolu orman ida- resile müddessleyh Orma köyünde Sarı Ahmet oğlu Hasan ve rüfekası meyanelerinde mütehattis 18 lira 76 kuruş tarminnt d icra kiline makta olan muh, Hösanın bir İstanbula gidei oradaki (o ikameti meçhul bulunduğundan dolayı ilânen tebliğat icra — kılındığı halde yevmi muhakeme © olan 9/2/935 cumartesi günü saat 9 da mahkemeye gelmemiş olması hasebils hakkında gıyap ka» rari verilmiş olduğundan işbu gıyap kararma tarihi ilândan itibaren beş gün zarfında itiraz etmediği ve du- ruşma günü olan 23 mart 935 cumar- tesi günü sat 8 da Safranbolu sulh hukuk mahkemesine gelmediği veya bir vekil göndermediği takdirde gıyap muamelesinin mutöber addedileceği tebliğ makamına kaim olmak Üzere Mân olunur. Kayseri sulh hukuk hakim- inden: Kayserinin Yalm. etinden âsref o oğlullarindan Ahmet karısı ölü Müneübenin tere- kesine ait defter tutulmakta olup mumaileyhin mirascıları da bilineme- miş olduğundan mirascı olduğu iddia edilenlerle bi ale doğrudan doğru- ya borc ve alacaklı olanların ilk idu tarihinden itibaren bir ay içinde Kayseri sulh hukuk hakimliğine mü- rasaatla borc ve alacaklarını kaydet tirmeleri ilân olunur. Denizyolları İŞLETMES Han Tel. 22740 Trabzon Yolu VATAN vapuru 5 SALI saat 20de Rize'ye dar. g9 m Mersin Yolu ve y KONYA vapuru 7 PERŞEMBE günü saat ön Payas'a kadar. “1 Trabzon Yolu ii ERZURUM vapuru 70 PERŞEMBE günü saat (439, Hopa'ya kadar. il iğ