31 Mart 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

31 Mart 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa Memleket Manzarası Karaman Köylerinde Son Posta Karaman, ( Husust ) — Baş Kışlaköyü 89 evli ve 322 nüfuzlu girin, bağlık ve bahçelik bir köy« dür. Buranın bağları çok verimli- dir. Köyde bilhassa pekmez İma- line ehemmiyet verilmekte ve Baş kışla pekmezleri hususi bir itina ile hazırlanmaktadır. Aşaği ve yukarı mahalle adile iki kısım ayrılan bu köyde akar su yoktur. Civarında bir dera varsa da suyu pok azdır.. Köyde meyvacı'rığa ehemmlyet verlmektedir. Gayet nefis olan armutları Karamanda pek meşhurdur. Yeni yeni fıstık yetiştirilmeğe ve ağaçlara fıstık aşılanmayada başlanılmıştır. Kö- yün gayet güzel bir mektebi, çalışkan bir muallimi de vardır. Muallim Bay İsa köyde yalnız çocukların — terbiyesi ile değil, köylünün tenviri ile de meşgul olmaktadır. Bu muallimin çalışması sayesinde bütün köy halkı okur yazar hale gelmiştir. Köyüm bü- tün yoları düzgündür ve köy telefonla kaza merkezine bağlıdır. Karamürselde Bu Yıl Ekin Ve Meyva Vaziyeti Çok İyi İzmit, 80 (A.A.) — Karamür- selde bu yıl ekin vaziyeti çok İyi olduğu gibi meyva — ağaçlarının vaziyeti de çok iyidir. Havaların iyi gitmesinden hergün Yalovadın otomobil seferleri başlamıştır. Adana Belediye Meclisi Adana, 30 (A.A.) — Belediye Veclisi - toplantıya Toplantıda 1935 yılı çesinin müzakeresine başlanacaktır. Bele- diyemizin 935 varidat bütçesinin banun yıldan fazla olacağı ve 527 bin İiraya ulaşacağı btiye, Çatelçeşme sokağı, 28 İSTANBUL Gezetemizde ve resimlerin bütün mahfuz ve geretemize altlir ABONE FİATLARI çıkan * yan | kârlıktan geri Kandıra (Hu- susi ) — Kandı- ra 350 evli, 3 nahiyesile — bir- likte —47 bin nüfuslu ve deniz yüzünden 75 metro yükseklik- kurulmuş bir kaza merkezidir. Kandıranın beş- te dördü balta- hık, Üsttaraf kerestelik olmak üzere 38 — bin hektarlık orma- m, 2 bin dö- nümlük mer'ası vardır. Kasaba- da ve bütün köylerinde mek- tep vardır. Kasabadaki mektep — muhle- littir. Ayrıca yatı kısmıda var- dır. Maarif me- muru Bay Hamit ile muallim ar- kadaşlarının devamlı çalışmaları nelicesinde kasaba halkının hemen kâlfesi yeni harflerle okuyup yaz- mayı Ööğrenmişlerdir. Belediye kasa banın İmarı için çok çalışmaktadır. Varidatın azlığı çalışma sabasını daraltımakla beraber en çok his- sedilen ihtiyaçların önlenmesi için tedbirler alınmaktadır. Bu meyan- edilen para ile İlkmektepler. dan elbine, ayakkabı vesaire verilmiştir. kurum azasından Osman, baytar Küzım hıkları görü'müştür. SON POSTA Çorlu Sineması İşlemeğe Başladı Çorluda giydirilen çocuklar Çorlu ( Husust ) — Belediyeye ait olup metruk bulunan sinema Çocuk Esirgeme Kurumu tarafından faaliyote getirilmiştir. Buradan ölde uyan 42 yoksul çocuğa kurum ta muallim - Ricai ve muallim Ethemin çok yarar Bu hususta da kasabanınelektirikle aydınlatıl- ması da kararlaştırılmıştır. Belediye Başkanı Tevfik Kon- dra kasaba yollarının tanzimi ve İçme sularının çoğaltılması için çalışmalara başlamıştır. Su bah- sinde ilk Mmuvaffakıyeti — temin etmiş, kasabaya bol su getirt- miştir. Kasabada sinema, tiyatro ve saire gibi eğlen- ce yerleri yoktur. Bunun için halk daha ziyade me- sirelere — rağbet etmektedir. 120 rakkamlı Baba- tepe mesiresi ha kın en çok rağ- bet ettiği yerler- den biridir. Kandirada mey- vacılığa ve bağ- cılığa çok fazla ehemmiyet — ve- rilmekte, — zira- at memuru Bay Selahaddinde iyi muameleri, öğüt- leri ve halka ver- diği malümatla bu alâkayı beslemek- tedir. Son yılda halka 250 bin fındık, 25 bin meyva fidanı ve 10 bin bağ çıbuğu tevzi edilmiştir. Bay Salâ- haddin bunların nasıl ekilip, nasıl bakılacağını da - köylülere —ayrı ayrı anlatmaktadır. Hülâsa Kandıra bugünkü ça- lışmaları sayesinde pek yakında her bakımdan İnkişaf etmiş ve eskiye nisbetle çok değişmiş bir kasaba halinde görülecektir. D Havzalılar Bir Ortamektep — İstiyorlar Havza, (Hususi) — Havzalıla- rın Üzerinde İsrar ettikleri bir istekleri vardır: Havrzada Ortamektep açılması. Havrzalılar bu dileklerinin yerine getirilmesi için icap eden feda- kalmıyacaklarını söylemektedirler. Çünkü Havza- dan her yıl vilâyet mekteplerine giden talebe adedi çok yüksektir. Birçok Çocuklarda madd! imkân | olmadığı için tahsilsiz kalmakta» dırlar. Havzada açılacak - bir Ortimektep Vezirköprü, Kavak, | Lâdik çocukları için de faydalı olacaktır. Çünkü Havza bu kaza- ların ortasındadır ve hayat daha | ucurdur. Adanada . İki Köy Birleştirildi Adana, 30 (A.A.) — Bozanti Yenice hattı üzerinde ve şimdiye kadar Tarsusa bağ'ı — bu'unan Hacıkırı köyü Karaisalıya bağ'an- mıştır. Salmbeyli kazasının Koz- ağacı köyü ile Korlu köyü de birleştirilmişlerdir. Boluda Orman İşletme Şirketi Yıllık Kongresini Yaptı Bolu, 80 (A A.) — Bolu orman işletme Türk anonim şir- keti - yıllık - toplantısını Halkevi salonunda yaptı. Hissodarlarına yüzde 19 temettü dağıtılmasına karar verdi. Şirket heyetiumumi- yesi eski idare heyetini tekrar seçmiştir. | Tokat Ortamektebinde Musiki Kolu Tokat, (Husust) — yapılmıştı.. Bu kuruma girmiş olan 19 kişi haftada iki gün keman dersi almakta 7Te mektep müsamerelerine İştirak etmektedirler. Bu heveskâr talebelerin hocası Bay Ramiz Ayunur talebelerine karşı bü- yük bir alâka göstermektedir. Ortamektepte Musiki kolu adlı bir kurum Tekirdağında Bir Mektep Talebesi Kaza Kurşunu İle Öldü Tekirdağ (Hususi) — Cümhu- riyet Müddeiumumisi Bay Ibrahi- min Edirne lisesinde okuyan ve bayram münasebetile Tekirdağına gelmiş olan oğlu Halük burada feci bir kazaya kurban gitmiştir: K'ra ile oturdukları evin ken- disinden üç yaş küçük oğlu çifte ile karga vurmak için Halükun odasına girdiği zaman nasılsa çifte kendiliğinden patlamış ve çıkan kurşunlarla Halükun göğüsü delik deşik olmuştur. Bu kaza Tekirdağında büyük tesessür uyandırmış, yapılan ce- naze merasimine ortamektep tale- besi do İştirak etmiş ve cenaze eller Üzerinde taşınarak kabre naklolunmuştur. Malatyada Bir İdam Mahkümu Öldürüldü Malatya, (Hususi) — Malatya Ağırceza mahkemesi tarafından giyaben iİdama mahüm edilmiş bulunan Keferdizin Agvan köyün- den Zülfikar oğlu Recep jandar- malarla müsademe etmiş ve bu müsademe neticesinde ölü olarak yakalanmıştır. Recep altı cinaye- tin faili idi. Yedi yıldanberi kaçak olan katil bu müddet zarfında dağlarda yaşamıştır. Malatyada Bir Yangın Malatya, (Huzust) — Şehrin Akpınar — çarşısı mevkiinde ve Sivas caddesi üzerindeki Maliye tahsil şubesinden bir yangın çıkmış, fakat derhal yetişilerek büyümesine meydan verilmeden söndürülmüştür. Mart 30 I Yurt Tarihi — Sultanbahçe Kandırada Köylüye 250 Bin Fındık İstrancanın 25 Bin Meyva Fidanı Dağıtıldı Cennetidir Uzunköprü (Husust) — Şimalde Karadenize dayanan “ Istıranca ,, balkanlarının içerisindeki tarihf yerlerden birisi de Sultanbahçedir, Burası — Saray kasabasına dört saat mesafede yüksekte kurulmuş, havası — ve suyu İyi, manzarası güzel, arazisi hayvanat yetiştire meğe müsait, — bol ormanlı biş kasabadır.. Odun ve yakılmış kömür istihsalâtile —meşhurdur. Sultanbahçe ismini tarihten almışs tır. Düğüncüler, Alpullu, Çorlu ve Sötay kalelerini yaptıran İran ordusu kumandanlarından Mahanlı öztürlç Bakaksoy hanın oğlu Mirza Demlit Han ile kızı Kiraz Bânü terafımı dan yaptırılmış bir kale idi. Bue rada mini mini bir asma bahçe ve bir saray vardı. Bakak Soy Han Sara kasabasında Babil medeniyetini temsil eden m'mari eserlerinden Asmalı bahçe sara- yını tanziren Mirza Demir Hat ve Kiraz Bânu da Sultanbahçede böyle bir eser ibda eylemiştir. Mirza Demirhan Iran haneda« nından — Sultan — Fürüzane - ile burada evlenmiştir. Sultan Fürüzaneye — cihaz verilen bu kale Sultanbahçe —adını almış ve aradan binlerce seneler geç tikten sonra bila bu yer hâl& adını kaybetmemiş!ir. Kırım İranın Trakya tarihine nihayet veren Makedonyalı kender buraya uğramıştı yeri ve kaleyi beğendiğinden asma bah« çenin gün doğdu — tarafına bir kule — yaptırmış ve — bânierinin hatıralarını teyit etmek kadirşi- naslığında — bulunmak için birl erkek diğeri kadın iki heykel koydurmuştu. Bilâhare bu hey* keller yeraltı kalesine kaldırık mış toprağın — haris kucağında saklı kalmış bulunmaktadır. le- kenderin zevalinden sonra burada kıral Viza — Dodoplosun büyük oğlu Jan Polikiltos idi. Burası birinci Muradın zamanında açık- mıştır. Dedelerimizin eline geç- tiğinde burada Solon Yorgiyadis isminde bir rum kırallık ediyor- dü. Burasını ahiler türklerinden Akatekin, yağız Demirhan, Ak han — isimlerindeki müfreze kus mandanlarının atlı kuvetleri do- kuz. saat süren bir — savaş- tan sonra açmışlardır. bu sa- vaşta — kırdl Jan — Polikiltos kaçmış, Vizradodopulo kalesine sığınmıştır. Fatihler kaleyi gezer ler iken, kale kapısının Üzerinde" ki farist ibareli bir kitabeyi okus - maya muvaffak oldular. Sultan Bahçe ismini tarihte — hürmetle ibka ettiler, Yağız Demir Han kaleyi ge zerken kuleden düşerek — şehit olmuştur. Bu şehidin abidesi hâla mev” cuttur. Sultan Bahçe derin vt asil bir tarihe malik güzel Ve kayda şayan bir yurttur. Trakee yanın Türk mülkiyetini anât mu* haliflere bile kabul ettirecek de” den yüce bir köşedir. Nurettia Fikri