3 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Pazarda Apsu Köyü Pazar ( Husust) — Apsu kö- yü Pazar kazasına Iki buçuk saat mesafede 100 evli bir köydür. Kaza merkezine bağlıdır. * Köyün bhavası ve suları çok iyidir. Bundan dolayı köyde 80 lik, yüzlük ihtiyarlar çoktur. 45 yaşında bir adam, 25 yaşında bir gençten ayırt edilmez. Köyde çok fazla şöhret balmuş iki memba vardır. Bunlardan birinin —adı Osmançelebidir. Bu su taş arasın dan kaynamaktadır ve buz gibi soğuktur. Diğerinin adı da Ahmetçelebi suyudur. Hemşin nahiyesinden geçen Zuga deresi bu köyün alt- tarafından akmakta ve Pazarda denize dökülmektedir. Bu dereden başka (Hotolosguri) ve ( Apsurlla ) isimli iki dere daha vardır. Köyün başlıca mah- sulâtı mısırdır. Buğday, arpa pek ax yetişir. Halk, ticaretle de uğraşır. Her evin Gç, beş baş sığırı koyunu ve kaçisi vardır. Köyün yaylası —yoktur; ancak Hemşinlilerden mürekkep bir ma- hallenin yaylası vardır. Yazın bu yaylaya çıkarak vakit geçirir- ler. Bu köyde kireç ocakları vardır. O civarda buluman bütün köyler, kireç ihtiyaçlarım bu köyden temin ederler. Onun için burası (Kireçhane) lsmile anılır. Köyün binaları küğirdir. Evler birbirlerinden pek uzakda yapıl- mıştır. Köyde ayrı bir mahalle vardır ki burada umumiyetle Hem- şinliler oturur. Bu mahallenin ismine (Sırt boyu ) denir. Absunun çok eskiden kalma tarihi kaleleri vardır. Bu kalelerin biri ( apsuzani ) mahallesinden 15 dakika mesafedeki ( Ciha ) kalesi- dir. Bir de sırt üzerinde (Çapraka- ni ) ismini taşıyan bir tane daha vardır ki Süleyman ağa hanesi denir. Köyün ortasından Hemşin na- hiyesine gitmek Üzere yol İnşa edilmektedir. Yol ax zamanda bitecek ve etomobiller de işlemeye başla- Yevmi, slyesi, Hevadis ve Halk gatetesi İSTANBUL Gazetemiszde — çıkaa — yazı ve resitnlerin bütün mahfuz ve gezetemize sittir. ABONE FIATLARI SON POSTA Tekirdağında Hayvanların Islahı Ça- lışmalarına Devam Ediliyor Sinan İhtifali Hazırlanıyor Ve Elektrik da 1 Nisandan itibaren vilâyet dahilindeki bütün hayvanlar mu- ayene edilecektir. Bu muayene neticesinde —damızlığa — yarayan hayvanlar ayrılacak, damızlığa yaramıyanlar ve damızlık xamani geçmiş olanlar da damızlıktan çıkarılacaktır. Muayene edilen atlarda ruam şüphesi hasıl olursa Mellin aşısı tatbik edilecek, hastalık tahakkuk ettiği takdirde bunlar hemen lt- JAf olunacaklardır. Ayın 15inde İnanlı aygır de- posu için yeniden sekiz aygır da- ha alınacaktır. Yeni alınacak ve alınmış olan aygırlarla Tekirdağı, Çorlu, Mal- istasyonlarında — sıfat faaliyetine geçilecektir. Birçok hayvanlara dalak hastalığı için aşı tatbik edilecektir. Bu muayenede Tekirdağ ve Şarköy — kazalarında — mücadele baytarı Bay Zeki Malkaviç, Mak- kara Ve Hayrebolu kazalarında Çankırı Belediye Bütçesi Çankırı (A.A.) — Belediye Ge- mel meclisi toplantılarına başladı. Bir ay sürecek olan bu toplantı- da belediyenin sekiz yıllık bütçe- si yapılacaktır. Bütçe yekünu elli bin liradır. Bugünden itibaren yol işlerine başlandı. Çalışmak için genel amele yol boylarına gön- derilmektedir. Kastamonuda 17 Bin Amele İle Yol Yapmağa Başlanıldı Kastamonu 2 (A.A.) — Vil- yetin 1500 kilometrelik on beş yolu üzerinde ilkbahar faaliyeti başlamış ve amele inşaat yerle- rine çağırılmıştır. İki ay içinde 17 bin amele çalışacaktır. Bu sene yapılacak yollar ara- sında, Kastamonuyu Zonguldağa bağlayacak olan Deaday - Eflâni- Söğütözü kömür madeni, Inebolu | yolundan Aayrılacak Ecevid- Az- | davay, sahildeki Evrenyeyi Kas- tamonuye birleştirecek olan Dev- reglânı - Evrenye, Kastamonuyu Safranbola ve Bartına bağlıya- cak olan Araç - Safranbolu yolla- rı. vardır. Merkez ve Daday kazaların- daki kuduz. hastalığı sönmüş ve vilâyet içinde başkaca salgın hay-« van hastalığı kalmamıştır. Malatyadaki Sinema Yangınının Zararları Malatya, ( Hususl ) — Roma ateşler içinde filmi oynanılırken Muhasebel Husus'yeye ait sinema binasının yandığını yazmıştım. Bu yangına alt — tahkikata devam edilmektedir. Yanan binanın kıy- meti 50 bin liradır. Yangında Türkçe sözlü “Söz bir, Allah bir,,, Yarasa, Ejderin kızı, Volga mah- kümları, Çingene kanı, Sefiller gemisi adlı filimler de yanmıştır. Tekirdağı (Hususi) — Vilâyet dahilinde hayvanların 1slahı yo- lundaki çalışmalar davam etmek- tedir. Her yıl olduğu gibi bu yıl eri Tetkik Olunuyor Tekirdağında mimar Binanın güsel eserlerinden Rüslempaşa camii Bay Cevat Uran, Çorlu ve Saray kazalarında Bay Küâzım Engin çalışacaklardır. Elektrik Şirketinde Nafia Vekâleti elektrik mühendisi Bay Süleyman Osmanın başkan- altında çalışan bir komisyon burada elektrik fabrikasını, elek- trik şirketi hesaplarını, tesisatın bugünkü variyeti ve kıymetini, kilovat ücretlerinin tenzili imkân- larını tetkik etmektedir. Elektrik Şirketinin geçmiş se- nelere ait hesaplarını da tetkik etmek Üzere Maliye Müfettişi Bay Namık Kemal buraya gön- derilmiştir. Mimar Sinan İhttfali Trakyanın birçok masabala- rında ölmez san'at ezerleri bırak- mış olan büyük Türk mimarı Koca Sinanın Tekirdağında da güzel eserleri vardır. Mimar Sinanın Tekirdağındaki en güzel eseri Rüstem paşa ca- mlidir, Tekirdağının yeti: Türk .ılrloı'lılğııılı Ca! :l'fdg eamide 200 yıl önce müexzzinlik yapmışlır. Her yıl oldı bi bu yıl da Tıldr&ı:ındı ::l'ı'ırı Sinan İhtifalı yapılacaktır. Şimdiden hazırlıklara başlanılmıştır. Yol Yapma Faallyeti Burada hararetli bir yol yap- ma faaliyeti — başlamıştır. Eski senelerde yol paralarını verme- yen ve haklarında bedenen çalış- ma kararı verilen mükellefler de yollarda — çalıştırılmaktadır. — lik olarak Tekirdağ - Hayrabolu ve Saray - Çerkesköy şoseleri yapı- lacak, bunları Malkara - Şarköy yolu takip edecektir, Merzifonda 140 Çocuk Tepedğn Tırnağa Giydirildi Esirgeme Kurumu Başkan Say 140 çocuğu giydirmiştir. Bunlardan 22 s! köy çocuğudur. 115 çocuğa takım elbise, şapka, İç çamaşırı, mintan, çorap, ayakkabı, 25 çocuğa da sade ayakkabı, çamaşır ve çorap verilmiştir. Daha seksen takım da çamaşır artmıştır. Bülün bu eşya adları sayılan bayanların kapı kapı dolaşarak yardım istemeleri sayesinde temia edilmiştir. Önü- müzdeki çocuk bayramında da böyle bir zengin yardım yapılmasına bazırlamılmaktadır. Iğdırda İnhisarların Satışı Iğdır, ( Husus! ) — Burada inhisarlar mamulâtı satışı gittikçe yükselmektedir. Aylık satış mik- tarı 6 bin lirayı bulmuştur. Iğdır- da ikl serbayl ve 45 bayi vardır. Inhisar memuru Bay Seyfi bayi- lere çok kolaylık göstermekte, bu suretle satışın yükselmesine çalış- maktadır. makine dairesinin vık sık kontrol edilmediğini de meydana çıkar- mışlır. Yangın esnasında kaçıla- cak kapılar açılmamış, halk bu yüzden müşkülâtla kaçabilmiştir. Merzifonda giydirilen çocuklar Merzifon ( Husust ) — Çocuk Comllin ve arkadaşlarile Bayan Necmiye Altıok, Naile Kentel, Seniha Ergani, Emine Kaan ve Fevziye Daniştam'ın çalışmaları sayesinde -Sl-:::ı makinesini işleten elinde ehliyetaamesi olmayan bir Ermeni çocuğudur. Bu yangın #inemanın | Çanakkalede Seyyahlar Çanakkale, (Hususi) — L S. S Tagiliz vapurlarile buraya dördü Hintli olmak üzere 200 seyyah gelmiş, kamyonlarla Truva hara- belerine giderek tetkikatta bulun- muşlar, 10 saat sonra Radosa hareket etmişlerdir. Malatyada Yakalanan Kaçakçı Malatya, (Hususi) — Bülgürü köyünden Fend oğlu Mustafanın evinde arama yapılmış 332 defter sigara kâğıdı, kaçak tütün, tütün kıymaya mahsus havan, bir mav- zer, yüz fişek bulunmuş, müsadere edilmiş, Mustafa da Ihtisas mah- kemesine sevkolunmuştur. Aydında Bozdoğan Kazası Bozdoğan ( Hususl ) — doğan Aydının en şirin kasabs' mdır. 1350 evi, 2 mektebi, b hamamı, 154 dükküâm, 35 kah' 9 camli, 4 ham, 40 çeşmesi vardı Kazanın satıh mesahası 1354 Kaza dahilinde 14487 ko 32269 keçi, 1062 —manda, 48 deve, 10033 karasığır vardır. H yal 14500akilo yapağı ve 11 kilo kil istihsal edilmektedir. Kazanın 42 bin hektar ormani vardır ve bu ormanlarda mebi miktarda ak ve kızıl meşe, yetişmekte, yılda 2 bin — meti mik'abı kereste istihsal olunm tadır. Nahiye ve köyleri ile bera Bozdoğanda her yıl 300 bin nüm arazi İşlenmekte, — 20, dönümlük bir mer'adan İstifa edilmektedir. 275 bin dön ekilmeye salih olan — arazi, bin dönüm de taşlık vardır. Vilâyet Meclisi İçtimal, rını Bitirdi C.H. F. vilâyet heyeti tarafınd 40 kdşilik bir akşam <xiyefeti gece de fırka salonunda 120 ki şilik çaylı dans verildi. Balıkesir Vilâyet Bütçesi Balıkesir (Hususi) — Vilâ; Daimt Encümeni yeni sene bül çesini 900 bin lira olarak tesb etmiştir. Bütçe bu hafta Umu Meclise verilecektir. Balıkesirde Yol Yapımı Balıkesir (Hususi ) — Bura baharla beraber hararetli bir fanliyeti başlamıştır. Bütün vilâ; yolları yapılmaktadır. Balya- Güm görmez yolu birkaç aya kad el . T e w y Bandırma Muhasehsi Hususi Tahsildarı Bandırma, (Hususi) — Yap teftişler nelicesinde görülen lüzt ma mobnl muhaseboi bususiyf tahsildar Bay Ahmede İşlen