7 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

7 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Hayuftarn Uz; Mektep Bekçi Parası Ş Hayattan Uzak Mektep Dün öğrendik. Hususi mek- teplerden birisi çocukların gazete, Mecmua, ve dera harici kitap okumasını menetmiş. Garzete, mecmua ve — ders harici kitap, hayatın ifadeleridir. Yaşanan hayatı biz bunlarda tesbit eder, bunlarda buluruz. Ötedenberi derler ki, mektep, çocuğu hayata hazırlıyan müesse- sedir. Zamanımız — pedagokları daha — ileri — gittiler. “Mektep, hayatın kendisidir. Çocuk burada hayatı yaşar ve yaşayarak yetişir,, dediler. Bütün programları, tedris usullerini ona göre değiştirmeğe teşebbüs ettiler. Hattâ terbiye sahasında en İleri giden Amerika da, mektep dersleri arasına ga- zete ve mecmua okunması da ilâve edilmiştir. Böyle olunca gazete, mecmua ve ders harici kitap, ders kitap- larından daha mühim, daha fay- dalı ve daha lâzım bir unsur olur. Biz mektebi —hayattan uzak, kendi kendine yaşayan, muhitle alâkası olmayan bir müesse sanı- riz. Çocuğun mühitle alâkasını temin eden bağları keser onu kitap sayfalarının içine hapsederir, Sonrada bizde niçin okumak artmıyor, der Üzülürüz, * Bekçi Parası Bekçi mahallelerimizde dola- yan orta çağ bakıyesidir. Polisi muntazam olan bir mem- lekette bekçisinin mevkil olmamak lazımdır. Fakat bizde bekçi, bilinmez neden. Hâlâ yaşar ve her ay bar şında muntazamen gelip sizden ıylı*ııı İster. 'eşkilâtı Esasiye kanunu vergi tarhetmek hakkımı yalnız devlete yermiştir.Hiç kimse vatandaşından keyfi surette vergi tarhına mezun değildir. Yalmız bekçi Teşkilâtı Esasiye kanununun bu kaydından masundur. O, muayyen bir mahak leye, hattâ bir semtte vergi tarhe- der ve bu vergiyi vermeyenlerin evini hırsıza açık bulundurmak Suretile onları tecziye eder, Bekçi bir polis memuru, bir devlet hizmetçisi İse onun paras sını devlet verir. Değilse, bu ada- mın vatandaşlardan vergi tahsil #tmeye hakkı yoktur. O halde bu bekçi parası nedir ve vatandaşlardan ne hakla alınır? Cumhuriyet idaresi bu orta çağ müstehasesine kanuni! — bir gekli veremez mi? Paris Elçimizin Ziyafeti Paris, 6 (A.A.) — Türkiye büyük elçisi B. Suat, B. Laval ve Titülesko ile refikalarına ve küçük anlaşma ile Balkan anlaşması mümeasillerine bir öğle ziyafetl vermiş ve ziyafet sonunda görlüş- meler olmuştur. “1,, Numaralı Halk Düşmanı Tutuldu Ölüm Mahkümlarına Mah- sus Höcresinde Son Da- kikasını Bekliyor Huntsvilik 7 (A.A.) — Evvelki Zece tutulan (1) mnumaralı halk düşmanı Hamilton ölüm mahküm- 8'"" mahısus höcreye konulmuştur. ?d' hakkındaki ölüm cezasımı çekmek üzre elektrikli sandalyeye tedir. olurturlacağı dakikayı beklemek- | Resirmrli Maka'e | . Bütüu hayatlarını proje ve proğram yapmakla geçiren hayalciler vardır. Bunlar mütemadiyen İstikbal baklanda yeni proğramlar yapar, kâğıttan şatolar kurarlar, hiçbir gün bu proje'erini hakikat sahasına çıkarmak teşebbüsünde bulumamazlar. Bu, fertler için böyle olduğu gibi, millâtler ve hükü- metler için de doğrudur. Bizde her mes'ele için verilmiş | yalnız hayalden ibaret değildir. SON POSTA binlerce — proje v Avrupalcan — mütehassalar getirtilir, birçok pa sarfesilir, — projeser yeptirilir. Fakat | Fakat “soara bu projeler Cosya'ırda uykuya terke- dilirler. Proje yapmak, iş yapmanın başlangıcıdır. Fakat yalnız SON TELGRAF HABERLERİ projede kalmamak, hayalden ileri gitmek şartile. Hayat, - — Almanyaya Karşı Üç Devlet Cephe Kurmalı ( Baştarafı 1 inci yüzde ) protesto etmiş ve efradın derhal terhis edilmesini istemiştir. Fransanın Streza konferansın- da alacağı vaziyet tesbit edilmek- tedir. Fransa, konferansta, Al- manyanın silâhlanmasına itirazın- da İsrar edecek ve kendisine Togiltere ile Italyanın da iltihakını isteyecektir. — Paris — gazeteleri, Ingilterenin bu konferansta ala- :ı'fı vaziyeti açıkça söylemesini htiyorlar ve Almanyaya karşı Hngiltere, Fransa — ve İtalyanın birlik olmasının, barışın kurtarıl- ması için çok mühim olduğunu yazıyorlar. . Görünüşe — bakılırsa, — Stresa konferansı, Avrupanın emniyetini, Avrupaya şamil bir formül esası üzerine tanzim — meselesinde bir Maliyede Yeni Teşkilât Yapılıyor Getirilen Maliye mütehaasısla- rı tarafından verilen raporlardan- da istifade edilerek hazırlanan yeni b!:;liyıı lıılıığllı projıdl'ı; 4 anlığın iki müsteşar! mık. Glııg'lk ve inhisarlar ba- kanlığı işlerinin mühim bir kısmı Maliyeye devredilecek, eski def- terdarlık usullerine nihayet veri- lecek, Istanbul teşkilâtındaki mü- teaddid tahakkuk ve tahsil mü- dürlükleri değiştirilecektir. Proje yakında Vekiller heyotine veri- lecektir. anlaşma tahakkuk ettirebilecektir. Fakat Alman ajansına göre, bu tç devlet arasında şimdiden bü- yük fikir ayrılıkları baş göster- miştir. italyada ; Roma, 7 (Husust ) — Italya hükümeti Streza konferansında şunları Öne sürecektir : 1 — Almanyaya karşı İn, tere, Fransa ve İtalyanın müşte- rek bir cephe halinde birleşmeleri, 2 — Avusturyanın istiklâline Almanya tarafından hürmet edi- mesi. 3 — Avusturya, Macaristan ve Bulgaristanla aktedilen suih muahedelerinin bazı #ahkâmının tadili meselesi. Romanya'da Bükreş, 7 (Hususi) — Hükü- Bir Tayyare Dağa Çarptı Dört Kişi Öldü Berlin, 6 (A.A.) — Prağ ve Amsterdam arasında sefer yapan Hollanda tayyaresi Vaerstfalya'da bir dağa çarparak tamamiyle parçalanmıştır. — Pilet, — muavini ve'iki yolcu telef olmuşlardır. Tekirdağ Hapishanesinde Iki Kişi Öldürüldü Tekirdağdan yazıldığına göre hapishanedeki mahkümler arasın- da bir kavga çıkmış, neticede iki kişl ölmüştür. .& l met, Çekoslovakyadan 600 mil- yon kronluk top ve mübimmat satın almak kararındadır. Bu iş için parlamentoya bir kanun lâyi- hası verilmiştir. Çekoslovakya'da: Prag, 7 (Hususi) — Harlel, Bıkını'Bıy nııu)So'yıi R—; tarafından Moskovaya davet edil- miştir. Seyahat tarihi henüz tes- bit edilmemiştir. Rusya'da: Berlin, 6 (Â. A.) — Resmi bir Moskova tebliğinde bildirildi- ğine göre, Rusvada bu senenin ilk Üç ayı İçinde dört yüz doksan bin erkek ve kız mektep talebesi askeri talim görmüş ve bunlar- dan 15 bini memleket müdafeası madalyasını almıştır. Habeşistan Acele Ediyor Cenevre, 6 — Habeşistan hü- kümeti uluslar kurumuna telgrafla müracaat —ederek — Habeşistan vaziyetinin 15 nisanda fevkalâde olarak toplanacak konseyde gö- rüşülmesini — İstemiştir. — Umuml kâtiplik bu talebi konsey relsi ve azalarına bildirmiştir. Hukuk Talebesi Ankarada Ankara, 6 — Hukuk fakülte- sindeki imtihan tarzının değişti- rilmesi — temennisinde bulunmak Bzere burada hukuk - talebelerin- den 3 kişilik bir heyet gelmiştir. İSTER İNAN ISTER INANMA! F — Umumi temizlik ; Bir arkadaş yazıyor: “Beyoğlu, İstanbulun en çetrefil bir yeridir. Hele belediye işi çok çötindir. Bumu her şeyden evvel kabul ederim. Buna karşı bütün b için yani : A — Esnafın mmizliği, plaliği ; B — Yolların esnaf tarafından İşgal edilmemesi ; € — Otomobillerin sür'atleri ; D — Seyrüsefer mizamları ; E — Gürültü ile mücadele ; “Ne bileyim daha bir sürü İş var kiş bunları temin için bütün Beyoğlu ediye vazilelerini yapmak | kişi var biliyor musunuz *.. sinin belediye polisinde kaç Bilmezsiniz! Ben söyliyeyim; Yedi kişi. Evet bir, iki, üç, dört, beş, altı, yedi... E bu kadar çok, bu kadar ağır İşe, bu kadar axz adam yetişmez. Onun için, esnaf hile yapabilir, sokaklar pis olabilir, gürültü bizi rahatsız edebilir ve otomobiller de istedikleri gibi sokaklarda dolaşabilirler!. ,, İSTER İNAN İSTER İNANMA! Sözün Kısası Tarihten Bir Sayfa Mı? Server Bedi —a Eski devir'erde bizim posta- cılık tekvişimiz ne kadar gerl imiş! Bir se :hatnameyi okurken düydüğüm höyreti sizinle paylaş- mak için bu kitaptan eski pos- tacılığımıza — ait — birkaç — satır alıyorum: “ Mektup — hurçlarını taşıyan beygirler çok — cılızd.. Koşmak değil, yürümek bile bu zavallı hayvanlar için bir muvaffakiyetti: Bellerini çökezten ağır heybeleri çekemedikle.i için sık sık durür- lar ve henüz yoca çıktıkları halde fersahlarca yürümüş gibi kesik kesik solurlardı, Kaburgaları dışarı fırlamış, karınları düşük, gözleri- nin feri sönük, yorgun, bitik, can çekişen zavallı beygirler bu İşkenceye dayanamaz ve ölürlerdi. Yerlerine gelen hayvanların gi- denlerden farkı — olmadığı için heybe'er aşağı sarkar, — ucları çamura değer, — sulara girerdi. Böylece, posta paketlerinin yarısı yollarda, iırmak kenarlarında ve bataklıklarda ıslandığı için mek- tupların çoğunu okumak ne müm- kün! Mürekkepler bulaşmış, sa- tırlar birbirine karışmış... ,, Ohl.. Tanrıya bin — şükür ki eski postalarımızdan eser kalma- dı, çönkü bir taraftan da fen ilerledi; — Şimendiferlerimiz var, şimendifer olmıyan yerde kam- onlarımız, otomobillerimiz var, ğılo bunlardan başka ve bunların Üstünde, nafıa İşlerini çelik yum- ruğunun içine alan Bay Ali Çe- tinkayalarımız var. Eski postalar tarihte kaldı. Şimdiki servis yıl- dırımlarla, oklarla yarışa çıkıyor; mektuplar - telgraftan, telgraflar telefondan daha hızlı gidiyor. Tnandınız mı? Sakınhal.. Yukarıya aldığım satırlar eski bir seyahatnamenin değil, Son Postanın Fetbiyedeki bayiinden birkaç gün evvel gelen mel parçasıdır ve bugünkü postacılığımızın ne halde olduğu- nu gösteriyor. ka ı:hlııı daha - ilâve edemem. içime kuruntular çökü- yor. le sanıyorum ki - biraz fazla yazarsam Son Postanın ağır- lığı artacak, posta bi gaze- teyi taşımakta daha fa: çlük çekecek, beli biraz daha çökecek, heğbeler daha çok suya girecek, aketler büsbütün bozulacak ve enim yazım da okunmaz bir hal alacak. Susayım ve dun edeyim: Medet ya A? Çetiakaya! Venizelosun Vaftiz Çocuğu Son İsyanın Elebeşilığını Kendisi Yapmış Atina, 7 (Hususi) — Buradakl iki divanıharpte, isyancılardan iki kafilenin muhakemelerine başla- nildi. Divanın birisi, Harbiye mektebinde — İsyan — çıkaranları sorguya çekiyor. Sayıları otuz iki kişidir. Diğeri de tersaneyi bas- mıya giderken yakalananları mu- hakeme ediyor. Bunların arasında Venizelosun vaftiz çocuğu Pisto- lakis te vardır. Şahitler Pistola- kis'in İsyanın elebaşısı olduğunu söylediler. Selânik, 7 ( Hususi ) — Serez fırkası Kumandanı General Pa- padopulos'un — kumandasındaki divanıharp işe başladı. Miralay Mavromihalis'in relsliğindeki -di- vanıharp te yarin açılacaktır. (9 uncu sayfada tafsilât var) Bu Sabah Bir Çocuk Çiğnendi för Hikmetin — idaresinde 3278 mumaralı otobüs bu sabah Samatyada Migahar * isminde 8 yaşında bir Ermeni çocuğuua çarpmış, beynini dağıtmak — süre- tile öldürmüştür.