9 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

9 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

ge e —— K Parti Genel Kurultayı - Recep_Pekerin Söylevi Cumhuriyet Halk Partisi Genel Kâtbi Recep Peker bugünkü parti büyük kurultayı münasebe- tile dün akşam Ankara radyosunda bir konferans vermiştir, Konfe- ransa Bugün açılacak parti kü- rultayına gelecek dört yıl için tesbit edeceği çalışma yollarından bahsederek başlamış ve demiş- tir ki: * İleri giderken, yurda bakış'a ve evrene başıkla en doğru amaç- lara ve en keştirme ve en uygun yollardan yürümek ananesi parti- nin yeni programında da değiş- mez bir şiar olarak kalacaktır. Programımızın yeni şekli, parti prensiplerini daha iyi anlaşılır bir hale koyacak ve Türk ulusunun taze hayat içindeki yolunu ve yerini daha ziyade açacak ve aydınlatacaktır. amme haklarında — anarşiyi besliyen, ökonomide ulusal çalış- — Mayi yıpratan ve ulus yığınını — nefesini istismat eden İliberalizme karşı cephemizi daha — sıklaştırıyoruz. Haklarda hürriyetin sınırını, dev- let varlığının otorite sinıri içine alıyoruz. Teklerin ve husust! top- lulukların faaliyetini genel * men- faatlere aykırı olmamak kaydile bağlıyoruz. Artık her yerde son vermekte olan — İlberal devlat tipinin kucağında beslenip büyüyen çatışmalar zincirini kırı- yor, sınıf kavgası yollarımı sımsıkı kapıyoruz. Türkiyede İş verenle işçi ara- sındaki dâvalar aralarında uyuşma İle ve bu olmazsa devletin ara- k lıyıp_ barıştırıcı eli ile halledile- — coktir. Grev ve lek - avt yaszak - ola- — caktır. Bu çığrı yanlış anlıyarak bizim kooperatif akışakdığımız hükmünü çıkarmamak lâzımdır. Bizim ulus- çuluk ve halkçılık anlayışımızda sınıfçılığa karşı olduğu kadar bir müstahsiller — kartelizasyonundan — *başka birşey olmayan korporas- yonculuk zihniyetine de karşı gelen bir genişlik vardır. ,, Bundan sonra ulusal sanayiden, söz açmış, serbest sanayi; ve ser- 4 # best ticarette bırakıl, mal kazanç dışında istismara var- mıyacağımı söylemiştir. Kültür işleri bahsında söledik- leri şunlardır: * Kültür Işlerimizi de ökono- mik işlerimiz. gibi kavrayıcı bir plâna bağlamak parti prensipi olacaktır. Bu arada normal ilk okulalardan başka lik tahsil çe- gındaki geniş köylü çocuklar küt- lesini daha çabuk ve daha pratik yöntemlerle okutacak bir köy okulası tipi kurmak partiye yol olacaktır. En yüksek tahsile kadar bütün okulalarda kvvetli Cumhuriyetçi, ulusçu, halkçı, devletçi, lâik ve inkılâpçı bir inan tolkin edile- cektir. ,, Recep Peker yeni parti pro- gramında hakta ve vazifede ka- dınla erkeğin bir — tutulacağını söylerken: “ Türk ulusu siınıf telâkkisi gibi cins farkını da tanımıyan müsavi haklı, müsavl onurlu yurd- daşlardan kurulmuş bir yüce halk yığını halini alıyor. ,, Demiş ve konferansa şu söz- lerle nihayet vermiştir: * Partimizin programı, her birl ayrı değerde bulunan kurultay Üüyelerinin bilgili ve ilgili çalışma- larile son şeklini bulacaktır. Bu şeklin önümüzü daha aydınlık, yurdumuzu her bakımdan daha ilari ve daha Üstün yapacağına ve güneşli amaçlara giden yolla- rımızı kısaltacağına içten inanıyo- ruz. Parti yeni doktirinlerle sağa sola sallanmadan bizim ve öz orlji- nal yolumuzda daha güçlü ve daha ahenkli yürüyecek, yurdun parliye İnanmış bütün çocukları birbirle- rine daha sıkı baglanacaktır. Yeni program bu hayatlı, he- yecanlı izde yürüyenleri - Kamâ- lizm - yolunun yolcuları olmak adı ve onuru içinde toplayor. ,, Gazetecilerimiz Sofyada Sofya, 8 — Almanyadaki tet- kik seyyahatinden dönen Türk gazetecileri Sofyada Bulgar mat- buat müdürü, Bulgar basın kuru- mu başkanı ve Bulgar gazeteleri mümessilleri tarafından karşılan- mışlardır. Bulgar basın kurumunun ver- diği ziyafette, Bulgar matbuat direktörü B. Naunroff ve karşılık olarak Bay Asım Us söylevler söylemişlerdir. Gazetecilermiz saat İ7 de eks- presle Istanbula hareket etmiş- lerclr. Daha i _Sunacak ( Baş tarafı 1 inci yüzde ) riyet Halk Partisinin dördüncü büyük — kurultayını — açacaktır. Atatürkün — nutku, — inkilâp ve ilerleme yolunda yapılmış ve ya- Eı.l;uk işleri yalnız ulusa hita- değil, bütün cihana karşı — anlatmış olacaktır. — müzakerelerine Bu nutuktan sonra kurultay başlayacaktır. — Kurultay konuşmalarında, Türk ğ inkilâbı bakımından halkın dilek- leri ve yurdun daha — geniş bir refaha kavuşması en önde gelmektedir. Parti Umumi Kâtipliği Yüksek Relsliğe sunduğu bir raporda, — bundan evvelki kurultaydan bu- güne kadar partinin başardığı büyük işleri anlatmakta, vilâyet kongrelerinin dileklerinden yerine getirilenlerle getirilmeyenleri, se- — beplerile bildirmektedir. Kurultay miünasebetile Ankara en büyük bayramını yaşıyor. Her taraf donanmıştır. Sokaklar daha şimdiden — hayli kalabalık — bir manzara gösteriyor. Şehrimizdeki Merasim Şehrimizdeki kutlulama mera- simine ait program şudur: t — Gündüz. saat on beşte Tepebaşı Şehir tiyatrosunda müsa- mere, Ankaradan radyo ile veri- lecek Kamâl Atatürkün söylevi dinlenecektir, 2 — Yüksek Muallim Mektebi Müdürü Hâmit tarafından bir konferans. 3 — Oklarımızın şiiri okunacak. 4 — Mussiki Sanatkârları Cemiyeti tarafından konser veri- lecekti. 5 — Gece saat (21) de Gük- hane parkındaki Alay köşkünde doktor Celâl Tahsin bir söylev söyleyecektir. Ve bir temsil veri- lecktir. 6 — Halkevi Merkez — salon- larından herkes radyo ile Ata- türkün söylevini dinleyebilecektir. Yine bu gece Parti Merkezin- de bir balo verilecektir. Üniversite konferans salonunda konferans verilecek. Bugün şerefine bütün — mek- tepler tatil edilmiş ve şehrin her tarafı bayraklarla süslenmiştir. ucundayız SON POSTA —— Bulgaristan Ve Macarların Silâhlanması Peşte, B (A. A.) — Başvekilin or- ganı olan — Fuggetlenseg — gazetesi yazıyor: * İtalya hükümeti, Macaristanın andlaşmaları değiştirmek hususundaki siyasasına yardım etmeye dövam ediyor. Paris, 8 (ALA.) — Gazeteler, Vene- onuçlarından mem- nundurlar, Maten diyor ki “Macaristanın, andlaşmaların de- takındığı kması, bir genel yı — hazırlamaktadır.. Küçük antantla yakınlaşmağa götürecek yol açılı e Övr gazetesi de, Bulgar ve Macar silâhlanmasını konuşmak Üzere İtakk yanın, Fransa ile İngiltereyi hususi bir konferansa çağırdığıaı zannediyor. * Roma, 8 — Avusturya Başbakanı yakında buraya gelerek Muaolini ile görüşecektir. Küçük Harici Haberler $ Amerika hükümeti, eski asker. lere vermek için 2 milyar dolarlık fazla para basacaktır. & $ Almanya, ulusu, hükümeti ve ulusal varlığı korumak Üzere yeni ceza kanununda cürümleri dört kısma ayıracaktır. $ Ölen bir Alman müstemlekecisi 'da di bir hey- reisi, stiklâlciler ge- çende bir lsyan çıkarmış'ardı. Takibat neticesinde bunlardan beş yüz kişi ya- kalanmıştır. Bu müfrit istiklâ'cilerden Amerikş ordusunda hizmet edenler de çıkarılacaklardır. $ Çekoslovakya, Sovyet Rusyaya, köndisindan mal. alımak şartile 250 milyon koronluk bir kredi açmıştır. $ Fransa hava mazıri buğün İtabk yaya gidecektir, Atinada Mühim Bir Yangın Atina, 8 (Hususi) — Burada muhacir mahallesinde çıkan bir yangın neticesinde 300 baraka yandı. 500 Ölü Ve Birçok Esir Var Cenubi Amerika Harbi Devam Ediyor Assompslon, 8 (ALA.) — Paraguay kuvvetleri, bir Bolivya süvari alayı ile bir piyade bölüğünü mahvetmiş- lerdir. Bolivyalılardan 500 asker ölmüş ve yüzlercesi esir edilmiştir. Paraguaylılar ayni zamanda mühim mıktarda harp malzemesi de elde et- mişlerdir. Almanyadan Kaçanlar Amsterdam, 8 (A. A. ) — Alman temerküz kamplarından kaçan yedi mevkuftan dördü hududu geçerek Felemenkte nezaret altına alınmış, birl Alman polisi tarafından öldürül- müştür. Bir Evlenme Yüzünden Bir Evlât Baba Katili Oldu ( Baştarafı 1inci yüzde ) Melek Hasanın öz oğlu Mustafaya nişanlanmıştır. Fakat kız Nazmiyi sevdiği için ona kaçmış ve: — Ben Must. seni seviyorum demi z — Ben de beni istemiyen kızı hiç istemem, diyerek nişanlanma- dan vazgeçmiştir: Buna rağmen Nazminin üvey, Mustafanın da öz ağabeyisli olan Mehmet buna kız- mış ve babasına — giderek Üvey anasını evden kovmasını istemiştir. Babası buna razı olmanmış, hidde- tinin haksız olduğunu söylemiş ve oğlunu süküte davet etmiş, fakat Mehmet duvarda — asılı duran çifteyi kaptığı — gibi — babasını göğsünden — vurarak — öldürmüş, bundan sonra da o sırada İçeri girmekte olan Üvey anası Haticeyi vurmuştur. Hatice hastaneye kal- dırılmıştır. Baba katili Mehmet karakola gidip teslim olmuştur. » le Rus Sânatl_c_:î—;_l_arı Şeh- rimize Geldiler Dün artistlere birçok bukeller verildi Sovyet sanatkârlarının en de- gerlilerinden müteşekkil bir heye- tin birkaç hafta evvel şehrimize geldikleri hatırlardadır. Halkevlerinin misafiri bulunan Sovyet heyeti buradan Ankaraya, ve Ankaradan İzmire gitmişti. Ankarada ve İzmirde, çok muvaffakiyetli ve müteaddit kone serler veren — sanatkârlar, dün saat 13 de şehrimize dönmüşlerdir. Yarın, Fransız tiyatrosunda ve Kızılay menfaatine ilk konserlerini vereceklerdir. Dün, bir mubarririmiz, Sovyet heyetinin reisi Steinbergle görü- şebilmiş, ve ondan, Istanbulda kaç konser vereceklerini, ve ne kadar — kalacaklarını öğrenmek istemiştir. Steinberg: — Henliz, demiştir, burada takip edeceğimiz program tesbit edilmiş değildir. Yarın belediye ile temasa girdikten sonra hattı hareketimizi tayin edebileceğiz. On günden fazla kalacağımızı, ve dörtten fazla da konser vereceği- mizl tahmin ediyorum. Muharririmiz, — bu — cevaptan sonra ondedn, memleketimiz hak- kındakl intibalarını sormuştur. Steinberg bu sorguya şu kısa cevabı vermekle iktifa etmiştir: — Gördüğümüz samim! hüsnü kabulden ve alâkadan çok mem- nunuz! Balkan Birliği Toplanır- ken Bulgar Nağmeleri ( Baştarafı 1 inci yüdez ) rizler yapıldı. Fakat Romen dip- lomatı birçok İşlerde muvaffak oldu. Türkiye hariciye bakanı Tevfik Rüştü Aras ta Avrupa pa- yıtahtlarında — birçok — pürüzlü meseleleri açmıya muvaffak oldu. Şimdi bu meselelerin hal çaresi Bükreşte aranacaktır. Bükreşte konuşulacak en mühim — mesele Bulgaristanın tekrar - silâhlanmak istemesi olacaktır. Komşuları- mız Bulgaristanın silâhlanmasına, Bulgar — hükümetinin bu günkü hudutları tanıması ve muahedeler- de değişiklik yapılması isteğinden vaz geçmesi ve bunun neticesi olarak Bulgaristanın Balkan itilâ- fına iştirak etmesi şartile muva- fakat etmek arzusundadırlar. Hal- buki — Bulgaristanın bu günkü ordu. mevcudu 30 bin — olduğu halde komşularımızın. ordu mev- cutları yekünu 700 bindir. Bükreş konferansının karar- ları ne olursa olsun, bu devletler Bulgaristana karşı biraz İnsaflı davranmalıdır. Her şeyden evvel harpte kahramanca dövüşüp im- zaladığı muahedeyi harfi harfine yerine getiren bir millete müda- faa hakkı vermelidir. ,, Hariciye Bakanımız Bükreşe Gitti Dış i evfi Emlâk ve Eytam Banka tü Aras dün saat 14,30 da Re- manya — kumpanyasının Daçya vapuru ile Köstenceye — doğru şehrimizden ayrılmıştır. Bay Tevfik Rüştü Aras, Bük- reş toplantısı hakkında kendi- sinden malümat İstiyen gazeteci- lere ayrıca beyanat yapmamış, yalnız şu malümatı vermiştir : “ Bükreş'e antantı toplantısında — bulunmak — Üzere gidiyorum. Oradaki konuşmaların dört, beş gün içinde biteceği tahmin olumabilir. — Ortada bir ruzname yoktur. Yalmz — günün siyasal ve ökonomik meselelerini gözden — geçireceğimiz tabiidir. ökonomik İşlerle bilhassa beraber elen Kamutay ikinci başkanı ay Hasan Saka meşgul olacaktır. Bükreşten doğru Cenevreye gb deceğim.,, Silâhtarağa Yangını Ve Bir Izah Elektrik — Şirketi Müdüri- yetinden; Silâhtar yağ fabrikasındaki yangın hakkında verilen heyecanlı haberleri Yangın yerinden Küğıthane dereni ile ayrılmış n elektrik fabrikasını en küçük bir tehlike bile tehdit etme- miştir. — Esasen Silâ yangına karşı en seri emniyet vasıta- ları bulunduğundan halk — bu yangın gibi bir hâdi: ile hiçbir suretle elek- ikeai gından emin olabilir. Beyoğlu Tapu Baş Memurluğundan? Beşiktaşta Yıldızda kâin Çini fabrikasının Işlirak hissesi mu- kabili emlâk ve eytam bankasına devredildiğinden muamelel tesci- liyesinin yapılması mülga defterdarlığın 31/6/933 tarih ve 19140 No. lı tezkeresile bildirilen mahalli mezkürun tasarruf kaydı bulun- madığından senetsiz tasarrufat ahkâmına göre tahkikatı mahalliye lcra kılınacağından tasarruf. iddiasında bulunanlar mevcut olduğu takdirde ilân tarihinden itibaren on beş gün zarfında tapu müdürl- yetinde Beyoğlu tapu Baş memuriyetine müracaatları ilân olunur. (106) *