21 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

21 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Turizm İşleri yemliğ | İ Türkiyeye Seyyah Neden Gelmiyor ? Izmir, (Hususi) — Milet, Hera- polls, Afrodisya, Sart, Didim, Efes ve Bergama gibi ölü mede- niyetlerin #n canlı eserlerine malik olan doğu Anadolusu neden Turistlerin uğradığı bir merkez olamıyor? Turing ve Otomobil kulübün — seyyahin şefi Hâdi Cemil, bu hususta bir rapor hazırlayarak Kültür ve Ökonomi Bakanlıklarına göndermiştir. Hâdi Cemil raporunda diyorki: — Turlsleri gezdiren büyük vapur kumpanyaları Türkiye Hman- larına uğramaktan çekiniyorlar, Bunun sebebi, seyyah vapurlarının Türk limanlarından her birine uğradığı zaman sıhhiye, fenoer, Himan ve salre gibi rüsum öde- meğe tabi tutulmalarıdır. Halbuki turist memleketlerinde hamule alıp bırakmayan — tuürist vapurları cüz? bir resme tabi tutularak — yalnız bir limanda rüsum — vermekte, aymı devlet bayrağını altındaki diğer liman- lsrda ayrıca Trüsum ödemeğe mecbur — edilmemektedirler. Bw- nun için Bahrisefit — bavzasında dolaşan turist vapurları' en ehem- miyetsiz Yunan ve İtalyan liman- larına uğradıkları halde, seyyah- lari alâkadar eden Türk İlmanla- rına uğramıyorlar, Umuml! harpten Gnce turist vapurlarından — resim alınmadığı için Doğu Anadolusundaki hara- | beler her yıl on binlerce turisti | Izmir kapısından harabelere dö- küyordu. Komşu memleketlerin tatbik ettikleri — İlman rüsum muafiyetini bizde tatbik etmek faydalı olacaktır. Bundan başka, büyük vapur- ların uğrak yeri olan Izmir lima- mınin giriş kapısında büyük bir mahzurun İzalesi lâzımdır. Umum! harp senelerinde Yenikale önle- rinde batırılan bir vapurun enkanı mevcut olduğu için 30,000 tondan yukarı gemiler limanımıza emni- yetle girememektedir. Bu vapur enkazının kaldırılarak Yenikale boğazını açmak lâzım geliyor. Izmir limanında polls kontrolu mucibi endişe değildir, En çok şikâyeti mucip olan ve hoşa gitmiyen — muamelelere yol açan İş, gümrük muayeneleri- dir. Mübim bir yeküöna baliğ olan ve seyahat ücretini mahaza bir eğlence için ödeyen bir seyyahın kaçakçılık yapacağına pekaz ihtl- mel verilir. Bunun — için gümrük muamolelerini Iıolıylııhıııi lâ- zımdır. aa Hükümetin içerilik nlzamları vapur kumpanyalarına tebliğ edil- diği takdirde acenteler ve vapur kumpanyaları seyyahların Türk Himanlarında para, yiyecek nokta sından yapacakları hareketi sey- yablara bildirirler. Bu suretle en ufak nizamsızlıkların bile önü a'ı- 'nır. Diğer memleket'erde tatbik edilen bu usul bizde de tatbik edilirse çok faydalı olur. Turizm hareketinin âmillerin- den başlıcası Ssürıatika ve hara- belerdir. — Eğlence — seyahatine çıkanlar,aarın aradığı cazip görü- nüşlere kıymet vermektedir. Biz- deki harabelerin yalnız - temizli- gine kıymet verilmiştir. Halbuki eserleri ait oldukları tarihlere — göre tasnif —ederek stüre — etmek, örülemiyen SUN FOST MEMLEKET HABERLERİ Yurtta Kültür 10 Yıl ÖcneBir Tek okula Varken Şimdi 680kula Var Bergama (Husust) — Kük tür işleri ilerl gitmektedir. Cüm- huriyetten evvel burada sadece bir tek rüşdiye mektebi vardı. Şimdi ise beş tanesi beşer, di- gerleri Üçer dersheneli — olmak Üzere 49 okula vardır. Bu okula- larda 1761 kır, 2409 erkek yav- ru okumaktadır. Yeniden 9 oku- la daha yapılmıştır. Bunlardan altım bitmiştir.. Üçü de bitmek üzeredir. Bu yıl da daha 10 okula yapılacaktır. Köylüler her okuma için birer okuma odası yapmak- tadırlar. Mektebi olmıyan köyler- de mektebi olan yakın köylerde kendi köyleri için birer panslyon yaptırmakta ve çocuklarını okut-« maktadırlar. Köy okulaları yalnız çocukların değil, köylülerin de ilerleyişine öna- yak olmaktadırlar.Her köy okula- sının bir fenni tavuk kümesi, bir nümune bahçesi, bir spor mey- danı ve fenni arıcılığa mahsus kovanları vardır. Bunlardan köy- lüler istifade — ettirilmekte ve kendilerine bu İşler hakkında bilgiler verilmektedir. Her yıl Kozak çamlıklarında kurulan sağlık kampına köyler- deki bakımsız, hasta çocuklar seçilerek götürülmekte, bu suretle her yıl 40-50 çocuğa yeni yaşta hayat verilmektedir. Bergamada daha seksen oku. la yapılacak, bu suretle her köy bir okulaya kavuşmuş - olacaktır. Kaynakları Bir köy okularında talebeler ekim dersi yapıyorlar Trakyaya Yeniden| Göçmen Akını Başladı Edirne, 19 (A.A.) — Trak- yaya göçmen akını yenliden baş- ladı. Bu ayın başından bu güne kadar — Bulgaristanın — muhtelif yerlerinden Edirae yolu ile 965 göçmen gelmiştir. Gelenler Polis ve İskân idarcsl tarafından mua- melesi bitinceye kadar Karaağaç konak evinde kalmakta ve bura- dan yol masrafları kendilerine alt olmak üzere Trakyanın iskân mıntakalarına gönder.lmektedirler. Bandırma - İzmir Ekspresi Bandırma (Hususi) — 15 Ma- yıstan itibaren vapur ve tren tarifeleri değişmiştir. Geco ekı- pres seferleri kaldırılmıştır. Şimdi ekspres unat altıda hareket ot- mektedir. Uşak Yavruları Bir Müsamere Verdiler Müsamerede rol alan Uşak mekteplileri Uşak (Hususi) — Gazi Kemal ilk okulu talebeleri samere vermişlerdir. Müsamerede bütün çocuk ana, baba leri ile şehrin ileri gelenleri — hazır bulunmuşlardir. l bir mü- ve kardeş- Yavrular çok muvaffak olmuşlar ve sürekli alkışlar toplamışlardır. büyük heykelleri, laht ve kitabe- lere harabe yerlerinde bırakmak gerektir. Bu gibi eserlerin müze- leri naklindense harabe yerlerin- de terki lâzımdır. Bizdeki kiymetli kitabeler ve lahtlar tamamen müzelere kal- dırılmaktadır. Berlindeki (Berga- ma) müzesi Bergamadan nakledi- len jüpiter mabedinden başka bir olmadı; bi, Britiş Müze- rızdıkı (Fği'u)plıln da Mister Vudun (D.yaza) mabedi hafriya- tından ele geçirdiği kıymetli eserlerdir. Biz harabelere malik - olduğu- Afyonda Yeni Mektepler Alfyon ( Hususi ) — Çobanlar nahiyesinde yeniden iki İlkmektep yapılacaktır. Bunlardan biri Işıklar diğeri çobanlar köylerinde yapı- lacaktır. Temelleri — merasimle atılmıştır. muz için kıymetli eserleri müze- lerde değil, rinde restüre ederek vaziyete koyabil'riz. Harabelere giden — yerlerde #por ve av yerleri yapmak, kap- hcaları ve yolları tenzim etmek lâzımdır. bizzat harabe yerle- cazip bir - ölüsü bulunduğu Mardinde Doktora Para Bulamıyan Hastanın Definesi Çıktı Mardin, (Hususi) — Küçük bir dükkânda pek az bir sermaye İle aktarlık yapan ve iki gözlü kör olan Abdülkerim adlı birisi ölmüş, evi arandığı zaman 273 altın, 26 Mahmudiye altını, bir beşibiryerde, 256 gümüş mecidiye, 355 kâğıt lira bulunmuştur. Bu servet akrabaları arasında taksim edilmiştir. Abdülkerim hasta İken karısı doktor çağırmak İstemiş, fakat kendisi: — Bende para nerede, dok- tora ne vereceğim; diyerek bunu reddetmiştir. Mardin Bütçesi Mardin (Husus!) — Mardinin 935 bütçesi 278.189 lira olarak kaydedilmiştir. Daimt encümen üyeliklerine Sirat — Bayar, Rifat Derik, —Şevket Savur, Kasım Derik seçilmişlerdir. Yeşilirmakta Çimento Çuvalına Konul- muş Bir Çocuk Cesedi Bulundu Amasya (Hususl) — Yeşilirmak kenarında avlanan bir balıkçının ağına bir cisim takılmış, çekilince bunun bir çimento torbası olduğu ve:İçinde beş günlük bir çocuk görülmüştlür. Polis bu cinayetia falllerini ara- maktadır. İzmitte Bu Yıl Bataklıklar Kuru- tulacak İzmit (Hususl) — İzmitte pirinç ekimi — çoğalmaktadır. bütün araziye pirinç ekilmiş gibi- dir. Mücadele heyeti bu ekimin sıtma yapmaması için faaliyet- tedir. Önümüzdeki yıl pirinç ekiml durdurulacak ve mevcut batak- hkların kurutulmarına çalışılacak- tır, bu haber sıtmadan mütecssir olan halkı çok sevindirmiştir. Taşköprüde Dolu Ekinlere Ve Sebzele- re Zarar Verdi Taşköprü ( Hususl ) — Kasa- baya fındık büyüklüğünde dolu ! yağmış, ve yarım saat devam etmiştir. Dolu çok tahribat yap- mış, birçok ağaçların dalları kırıl- miış, sebzeler ve ekinler zarar görmüştür. Hemen | Memleket Manzaraları Kökçen Efe Anıtı Nasıl Açıldı 2 Tire (Hususi) — Kökçen na- hiyesi yarım asırdanberi emsali görülmiyen hareket ve gösteriş- lere sahne olmuştur. Ödemişten elen vali, Tire Cümhuriyet H. 'arti Kaza Başkanı ve hükümet erkânı, Boğaziçi — nahiyesinden etomobillerle gelen Idman Yurdu bandosu —ve heyetler, binlerce köylü tarafından karşılanmış ve büyük şehit Kökçen Hüseyin ve arkadaşları namınağdikilen anıtın açılma merasimi yapılmıştır. Ti- reli taşçı Rıza tarafından yapılan ve nefle bir san'at eseri olan bu adıt bütün görenlerin takdirlerini kazanmıştır. Anıdın etrafını saran ve daha sabahın alaca karanlığında top- lanan köyler halkından yirmi bin kişilik bir kütle dalgası halinde yalpalanırken Tire cu muriyet halk partisi başkanı Hikmet Gençer bir söylev söylemiş, ihtiyar ana ve babaları heyecanla ağlatmıştır. Kökçen Efenin hayatından bah- sederken bu ulu kahramanı tanı- yan ve tanımayan her gencin gözlerini heyecan ve manzaraların kuvvelile sarsmış ve yaşartmıştır. / Bandan sonra kahraman Kökçen — Efe için dakikalarca süren alkış ve avazelerle tezahllrat yapılmış binlerce kişi tarafından Cumhuri yet marşı söylenmiştir. Izmir İlbayl Kâzım Dirik de Kökçenin kahramanlıklarını, ha- yatını anlatmış ve büyük ihtiram ile kurdelalarını kesmiş, Üüzerin- deki sancağı açmıştır. * Bundan sonra misafirler ağır- — lanmış ve Ödemişe dönen Ilbar — yının otomobili gözden kaybolun — caya kadar halkın alkışları - ile uğurlanmıştır.. Köyde —akşama kadar bayramlar yapılmış davul — zurnalarla milli oyunlar, danslar yapılmıştır. Gece de başta parti başkanıs mız Hikmet Gençer olduğu babk- de yurdun bandosile 200 kişilik — bir kafile fener alayları yapmıştır. tiye, İSTANBUL Gazetemizde — çıkan ve resimlerin bütün toshfuz ve ıuı(ıdıo aittir sraama Gelen evrak geri verilmez. Hânleardan ;:ı'uuyoı» H W tuplara TÜ k::d ıllmyllhlııdıl Posta kutusu: 741 lstanbul Telgraf 1Sonposta Telefon :20203 ü W