13 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

13 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

14 SON POSTA 13 Üzak SŞarkta Yine Mi Harp? Son Haberlere Göre Japonlar Hazırlandılar Çin Hudutları Harp Manzarası Gösteriyor Japonlar, Çin hükümetine verdikleri — ültimatomun — kabul edilmesine rağmen orada yeni bir harp için hazırlıklarına devam ediyorlar. — Tiyençindeki — Japon kıtaatı iki mis'ine çıkarılmıştır, Büyük Çin seddinin dibinde bu- lunan Japonyanın Kvantung ordu- ları derhal hareket etmeye âmüde bir variyettedirler. Harp sahnesi bu — suüretle tamamen hazırlanmıştır. -Japon- yanın, şimall Çinin zengin saha> larını da Mançuriye ilhak ve kendi idaresi altına almak husu- sunda beslediği emellerin tahak- kuku şimdi ancak Japon kuman- danının “ileri,, emrini vermesine bağlı bulunmaktadır. Çinin, Japon ileri hareketine karşı mukavemet — göstereceği sanılmıyor. Japon kumandanının isteği üzerine azledilen Çinin Şihi valisi General Yu Heuh - Şung maiyetindeki 50,000 kişilik kuv- vetle Tiyençin mıntakasını tahliye ederek cenup hududuna doğru çekilmelerini emretmiştir. Diğer taraftan Nanking hükü- meti Japonların bir taarruza geç- memelerini temin için geceli gün- düzlü hummalı bir sürette çalış- maktadırlar. Gece yarısına kadar İçtima ederek Japon Generalının 14 maddelik| ültimatomunu tetkik etmiştir. Hattâ Çin Başkumandanı, bilhassa bu mesele için tayyare ile gelen Japon Amiralı Hyak- utake ile görüşmüştür. Tiyençin Japon orduları Baş- kumandanı General Umezunun; Mançuko muharebelerini mütea- kip aktedilen Tangku mütareke- sinin ihlâl edildiğini iddla ederek Çin hükümetine verdiği bu nota- nın mahiyeti henüz malüm değil- dir. Japonlar gayet ketum dav- randıkları gibi Çin gazeteleri de bunları neşretmekten menedilmiş- lerdir. Bununla beraber sızan bazı malümata göre Japonya Hariciye Bakanlığının da tasvip ettiği bu ültimatomda şimali Çin hüküme- tinin ilgası, S1 inci kolordunun © havaliden çekilmesi, General Yu Hsuh - — Şung'un — azli ve ikl Japon muhibbi Çin gaza- tecisinin katlini men edemedikle-: ri için Tiyençindeki Çinli memur- Jarın tecziyesi gibi bazı şeyler istenmekte olduğu anlaşılmakta- dır. Bütün vaziyet Japonların er, geç harekete geçeceklerini göster- mektedir. Amerikaya Gelince Vaşington, 12 (ALA.) — Ja- ponyanın Çindekl Amerika ae- kerlerinin çekilmelerini iİsteyebil mesi ve bu istek Kkarşısında Amerikanın zor bir vaziyete düş- mesi ihtimalini düşünen hükümet, Pekindeki Amerika orta elçiliğini hükümet merkezi ittihaz edilen Nanking'e nakletmeği; ve ilerde bu elçiliği, büyük elçiliğine tahvil etmeği kararlaştırmıştır. Bu mü- nasebetle Amerika elçiliğini mu- hafazaya memur Amerika kıtantı Japon ordusunda bir fanliyet görünüşü şimdiden Nanking'e hareket et- miştir. Japonyanın Yeni Bir Protestosu Ksinking, 12 (A.A.) — Japon hükümeti Şahar mıntakasında Ja- ponlara karşı yapılan hareketleri şiddetle protesto etmiştir. Kvantung ordusu şefleri Şa- harda Mançukoya ve Japonlara karşı olan hareketleri durdurmak için şiddetli tedbirler almayı ka- rarlaştırmışlardır. Doktor Mazhar Osman Ölmüş ( Baştarafı 1 laci yüzde ) nin — ekelldiğini duymayacaktım bile, O ilim “ Mazhar Osman ,, ki; bütün ömrünü tek fena zafa ve ihtirasa kapılmadan geçirmiş, ve bu memlekete hiç değilse, taba- beti akliye ve asabiyenin değerli eserlerini vermiştir. Ve siz, sayfalarınızda, onun ölü- müne yanacak dört santimlik yas köşesini çok görüyorsunuz. Hiç bir. suretle tevil edemeyeceği- niz bu suçu, işledikten sonra da insanlıktan, — vefadan, — haktan, adaletten demvurmaya kalkışırsa- mız, gülünç olursunuz. ,, Adınıza düşman kesilen seki bir okurunuz: Remzl Yazı müdürünün ellme tutuş- turduğu bu mektubu okur okumaz soluğu Ustadın muayenehanesinde aldığımı tahmin edersiniz; kana» atindeyim. Karşıma çıkan meşhur Arab; merak ve telâşla sorduğum suale sükünla"verdiği cevapla bütün mü- tereddit endişelerimi giderdi. Ve yüreğime, gül kokularını savuran serince bir bahar rüzgürmnın ferahlığını verdi. Zira, Eskişehirli okuyucumuzun duyduğu, okuduğu kara haber, - tahmin ettiğim gibi - tamamen asılsızdı ve her zamau- kinden daha dinç olan değerli ustat, hastalarını — muayeneyle meşguldü. Asıl garip tarafı, az sonra kendisine uzattığım mektubu oku- yan Mazhar Osman, hiç hayret etmedi. Hattâ dudaklarında, neş- eli anlarının tebessümü belirdiz — Evet.. dedi, ben de duydum öldüğümü | Ve köşedeki etajeri dolduran kâğıt yığınlarını göstererek ilâve tti : : — Bütün bunlarda, — birçok dostlarımın — aileme — çektikleri taziyet tolgraflarıdır | — İçlerinde, cenazemde bulunamadıkları İçin marzeret dileyenler bile var. Merakla sordum * — Bu haberin nasıl şuyu bulduğunu tahmin ediyorsunuz ? Bir an düşünen değerli asa- biyeci : — Vallahi, dedi, sılaya giden zararsız deliler çıkarmış olacaklar! stada, yeniden kavuştuğu hayatta çok uzun ömürler dile- yerek ayrılırken; bu haberi ge- zeteme geçirmemekliğimi 1srarla rica etti. Ve tam o anda getirilen yeni taziyet — telgraflarını bana da uzatarak güldü ; — Bunlar birar daha devam ederse, korkarım öldüğüme ken- dim de inanacağım | Ben, bu kadar yayıldığına nazaran, gazetecilerin kulaklarına da nacılsa gelecek olan bu asılsız şayiayı tekzip — şerefini meslekdaşlarıma — bırakmıya —kı- yamadığım — içindir. ki, Ustada verdiğim sözümü tutamıyorum. Meslek aşkının sembolü saya- bileceğim mütehassıs, bu hareke- timi biraz da mesleği zafıma ba- gışlayacaktır Ümidindeyim. - Naci Sıdullıh Garbi Anadoluda ' Yağ- mur Bekleniyor ( Baştaraft 1 inei yüzde ) lerinden narhtan fazla para İste- diğini s#öylemişlerdi. Şu halde Belediye #ekonoml — müdürünün * fırıncılar narhtan fazlaya ekmek satmamışlardır,, sözünü “satamar- lar. ,, Şeklinde telâkkl etmek Tâzımgolecektir. Bir şayim da şudur: Bazı fırın» cilar az ekmek çıkarıyorlar, Belediye ekonomi müdürü bu- nu da tekzip ile karşıladı ve: “— Hayır, dedi, doğru de- gildir. Her fırın hergün muayyen olan sayıda ekmek çıkarmıya mecburdur ve fırıncılar bu mec- buriyete riayetsizlik göstermemİş- lerdir.Pazartesi günü narh komis- yonu toplanacak ve maalesef söy- leyeyim ki, buğday fintı yüksel- diği için ekmek fiatı da bir mik- tar yükselecektir.,, Buğday Tacirlerinde Çok Mal var Diğer yandan piyasada buğ- dayın azaldığı söyleniyor ve elin de 1500 vagon buğday bulunan Istanbul Zirant bankasının piya- saya buğday çıkarmadığı haber veriliyor. Biz bu işi, bankanın Tstanbul şubesi müdürü bay Ha- mitten sorduk, dedi ki: “ — Ziraat Bankası buğday muamelesin! hükümet nam ve hesabmna — ve — hükümetin emrile| yapar, Hükümet al de- yince alır, sat deyince satar. Eğer banka buğday satmıyorsa demek ki hükümet Byle emiret- miştir. Bununla beraber bankanın buğday satmaması yüzünden buğ- day piyasasında buhran doğacak vaziyet yoktur. Banka piyasaya mal vermemekle yükselme İcap etmez. Müstahsilin elinde çok mal yardır. ve kuraklık korkulduğu kadar fazla değildir. ,, Un ve buğday tacirlerine gelince; bir tacir diyor ki: — “Ziraat bankası piyasada görünmeyince bugday tacirleri spekülâsyona saptılar,, Dün Istanbul zahire borsasın- da buğday Ürzerine az muamele olmuş, yumuşak buğdaylar 6 kw ruştan — satılmıştır. Çankırı mali sert buğday da beş kuruştan mu- amele görmüştür. Batı Anadolusunda Yağmur Bekleniyor Izmir, 13 ( Hususit |) — Batı Anadolusunun — dört çevresinde yağmura şiddetle ihtiyaç vardır. Havadaki siklete rağmen yağmur yapmamıştır. Birçok — mahsuller tehlikeli bir durumdadır. Tütün- ler, daha bir müddet yağmur yapmadığı takdirde tehlike geçir- mek istidadını kazanmıştır. Diğer Ürünler için de ayni şeyler söy- lenebilir. Kuraklığın doğurduğu tehlli- kelerden istifade etmek istiyenler bazı kötü işlere girişmişlerdir. Güya buğday buhranı yüzüne den fiatlar yükselecekmiş.. Iki gündenberi Izmir fırınlarında ek-« mek tedariki bir mesele oldu.. Bilhassa akşamları İzmir fırınla» rında ekmek bululamıyor. Faraxa günde on çuval işleyenler şimdi altı, yedi çuval İşlemektedi. Belediye bu işe ol atarak ilbay- lıkla temasa geçmiştir. İcap ederse Ziraat Bankası anbarlarındaki buğ” daylardan bir kısmının Izmire ge-J Hirilmesine teşebbüs edilecektir. Buna rağmen şimdilik İxzmirde fazlaca un ve buğday olduğu söy- leniyor. Fırınlarda kâfi derecede ekmek bulunmayışı, fırsattan İstie fade etmek isteyenlerin eseridir. Türk Adlıyesınde Görül- memiş Bir Hâdise! M ( Baştaralı 1 Inci yüzde ) O zaman çok karanlık olan bu hâdisede odabaşı Ömer, metçi Kadir ve hancı Hakkı suç- lu olarak |görünüyorlardı. — İlk tahkikatın hazırlanış şekline göre cinayeti bunlar işlemişti. Sonra tahkikat — genişletildi. Ispartada elde edilen bazı deliller sonuçunda Kürt !Cafer, Veli ve Ali de tevkif edildi. Tahkikat genişledikçe hâdise şumulleniyor, yakalanan suçluların — hâdisede alâkası tesbit edilmekle bera- ber — cinayet — kimin — işlediği anlaşılamıyordu. Bu sırada suçlu» lardan Ali de hastalanarak ölmüş, hâdisenin bir kısmı da bu suretle karanlığa gömülmüştü. Hâdisenin falli gayri muayyen kaldığı için Ödemiş Ağır cezası dört suçluyu idama mahküm etmişti. Temyiz mahkemesi, bazı nok- taları ele alarak bu kararı bor- muş; fakat Ödemiş ağır cezası tekrarlanan mahkemode kararın- da ısrar ederek dört — suçluyu ölüm cezasına çarpmıştı. Geçen hafta bu ölüm cezaları Kamu- tayca onanınca İş cidd! bir renk aldı. Henüz kestirilemeyen bir haletiruhiyenin altında mahkümlarından Cafer bir itira- file diğer üç arkadaşını kurtar- mıya teşebbüs etti. Kürt Caferden maada diğer || suçlular hakikaten — hüdise - ile alâkasız mıdır ? Bu nokta şimdilik kestirilemi- ur | yor. Çünkü Caferin itirafı mucl- bince kendisinin suç ortağı yak nız Âli imiş.. Ali ise öldüğü için bu itirafın tevsikine madi imkân yoktur.i Sonra.. Temyiz Mahkemesinin tasdikinden başka Kamutayca da tasdik edilen bir ölüm kararının geri alınmasına kanun! İmkân var mıdır? Bizde böyle bir vazi- yete İlk defa rastlandığı için tetkike muhtaçtır. Masum olduğu söylenen — suçluların, — müdafaa vekili avukat Bay Ekremle görüş tüm, Bana şunları söyledi: — “ Ceza Uzulü Muhakeme” leri Kanununun 327 inci madder sinin beşinci bendi gereğince, mahkümun lehine muhakemenin fadesi sebepleri indel muhakeme için başlıca unsurdur. Bu da mah- keme beyetin yüksek tukdirine bağlıdır, ,, Adnan Bilget reneceraaad Yaz meysiminde NOVOTNİ Beyoğlunun en güzel ÇALGILI BAHÇESİ dir. TAZE BiRA Büyük Kadeh 20 kuruştur. İstifade ediniz.