21 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

21 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

SON POSTA Temmux 2: Ka ÇarseşTiDü. Günün Tarihi , Hastane Mi Yol Kavgusı Mı Ve Halk? Tramvay girketinden geriye ali- nan paraların sarfolunacağı ma- hal bir türlü kestirilemiyor. Ga- 'getelerdenbirisi bu paralarla bas- tane yapılmasinı, diğer birisi de yol yapılmasını — istiyor. Dün muharririmiz rastgeldiği kimse- lerin bu husustaki düşüncelerini öğrenmek — istemiştir. — Aşağıda stallerine — topladığı — cevapları neşrediyoru; . Üsküdar, Bağlarbaşı, Sebil sokağı, 37 No.lı hane, Osmanı — Azizim, bana kalırsa en iyi gare, bu parâyı bankaya koyup mu- makaşaya davam etmektir. İki taraf da tekliflerinin isabetini isbata çelı- gırlar, anketler açarlar, mütehassısları biribirlerine katarlar ve münakaşayı kızıştıra kızıştıra habire uzatırlar. Bu münakaşalar sona erinceye kadar da bankadaki paranın falzi kabardıkça kabarır, biriktikçe birikir. O taman paraları alırlı mayesile hastane, faizile parlur. Bu süretle hem iki taralf memnun olur, hem de halk, elrzem iki ihtiyacına birden kavuşmuş olur! * Sultanhamamı, Dervişali so- kağı, 19 numaralı hane Sabri; — Arizim, bencüö, bu para ile hastane yapılmasını isteyenlerin yer- den göke kadar hakları var, a evvelâ, kimse İnkâr edemez ki, İstan- bulluların hastane ihtiyacı, diğer bütün Ihtiyaçlarına kat kat bazkındır. Sonra böyle olmasa bile bu paras ları sokaklara dökmek yine müna- sıdır, Çünkü İstanbulda yolsuzluk öyle bir, iki milyon lira ile kaldırılabilecek boydan değildir. Üstelik de İstanbullular zaten yol. tuzluğa kâfl derecede alışmış bulu- nuyorlar. * Bostanci, Çiçokçi sokağı, 27 numarali hane Sırrıt Azizim, Bu iş karışık. Yani müna- kaşa ettikleri kadar var. Eğer o para ile İstanbula hastana yapılan bir geye yaramayacak. Çünkü hastaneye gitmek için yol bulamaya- cağız. Yok eğer yol yapılsa, yatacak, bakılacak bir yör: bulamıyacağız. Onun için o gazetoler münakaşayı bırakamlar da, kafa birliğile o parayı sarfedecek başka bir yer bulsunlar. RomanyadanGelen Göçmenler Dün Romanyadan bir vapurla 1500 göçmen golmiştir. Bunlar Kavakta karantinede bekletilmiş- ler, fenni ve tıbbi temizlik yapık mış, eşyaları dezenfekte edilmiş ve aynı vapurla Tekirdağına gön- der'İmişlerdir. Yine dün vilâyette toplanan komisyon Trakyada — yapılacak göçmen evleri için 300 bin Kiralık “keresteyi ihale etmiştir. Önümüz- deki hafta Romanyadan bir kafile göçmen daha gelecektir. Carson — Hasan B.!.. Nihayot bizim gerson mektebi de Eylülda açılıyor. Hemen Bütün Anadoluda Ekmek Fiatı Düşüyor Yaş Meyva İhracı Halbuki Meseelesi Hâlâ Halledilemedi Yaş meyva ve sebze ihracatı için iyi kombinezonlar bulunmak- tadır. Sepzelerimizin ve çabuk bozulmayan meyvalarımınn Ro- manya yolu ile, vapur ve tiren vasıtalarından — İstifade edilerek gönderilmesi — kararlaştırılmıştır. Mevsimi çabuk gelip geçen ve çabuk bozulan meyvalarımız da tayyare ile gönderilecektir, Fransız tayyare şirketi her mevsimde her cins meyyadan otuzar kilosunu Viyanaya kadar eşantiyon olarak bedava götür- meyi kabul etmişti. bir Alman firması da Viyanadan itibaren bütün Almanya şar ve kentlerine bedava götürmeği kabul etmiştir. Ticaret Odasının Toplantısı Tiçaret Odası idare meclisi 31 Temmuzda toplanacaktır. Bu toplantıda odada hazırlanmış olan oda tekaüit sandığı nizamnamesi ile ticaret ve zahire borsası aza- sının durümları, esnaf federas- yonu ve esnaf teavtin sandığı nizamnameleri gözden geçirile- cektir. Biz De Ekmek Narhı Mıhlandı. Kaldı Muhtelif Anadolu şebirlerin den gelen telgraflarda ekmek narbının - indirildiği, buğday ve un fiatlarının düştüğü bildiriliyor. Bıılı::. kııâık’ıbil lıuıbd'ıboruıa’" ııı;: y rumu sürüp » gidişle Istanbulda ekmek fiatının İnmesi İmkânsız. gibi görünüyor. Bu inmeyişla iki sebebi vardır. Biri borsada bilhassa ekmeklik buğday ve unların fiatlarında yükseklik olması, diğeri de bele- diyenin bundan on sene evvel kimbilir nasıl bir zihniyetle lükse çaşnı tutması ve bu çaşnıyı hâlâ değiştirmemiş bulunması. Eğer belediyenin çaşnısına aygun ekmek — yapı'sa - ki bu çaşnı yüzde 8SÜ0 yumuşak, yüzde 20 sert undur - bütün İstanbul francala gibi ekmek yiyecektir. Fakat bir iki müstesnasile Istan- bulda bu kratta ekmek yoktur. Sonra çaşnıya göre yapılan ekmek borsa vasatisine göre İl kuruşa idare etmemektedir. Belediye 11 kuruş narh koymakla da çaşn ya ©re ekmek yapılmasını muvafık :uluyof demektir. Çaşnıya göre yapılmayan ekmek için de 11 kuruş narh fazladır. Ve bu ekmeği 9 - T0kuruşa satmak mümkündür. Esasen birçok yerlerde fırıncılar Ihtikâr Cürmile Ceza- Tandırılanlar İki Sucu İle Üç Buçuk Bakkaldan İbaret Belediye bundan iki sene ev- vel şehirde satılan buzlu suyun bardağına 30 para, buzsuz suyun bardağına 20 para narh koymuş. Fakat nedense bu narhı dinleyen olmamış, o gün, bugündür su buzlu, buzsuz ne olursa olsun 40 araya satılıyor. Nihayet belediye mrekete geçmeye karar vermiş ve dün iki sene evvel konan bu narhı. hatırlatarak narhtan fazla para ile su satanların cezalandı- rılmasını bütün ilgililere tamim etmiş. » Belediye şekere narh koymuş ve narhtan fazlaya şeker satan- ların cezalandırılmasını emretmiş, Görülmüş ki iki bakkal marhtan 20 para ve 40 para fazlasına şeker satmaktadırlar. Hemen hak- larında muamele yapılmış ve ikisi de cezalandırılmış. Fakat bizce bu faaliyet kâfi değildir.. Olma- dığı da eserile meydandadır. İki Afacan Yerli Mallar Sergisini Soyacaklardı Polis, Galatasaray sergisin! soymiya miyet etmiş iki Musevi delikanlısını yakalamıştır. Bunlar 13 yaşında Yako ila 10 yaşında Jak'tır. Bunlar sergiye girmişler, bir yolunu bularak Evliya zadenin sergisinden bir pudra, bir levanta, Berberyanın sergisinden iki hay- van heykeli, Ağızlıkçı Kâzımın sergisinden birkaç kutu pudra, bıçakçı Remzinin sergisinden Uç tane meyva bıçağı aşırmışlardır. Fakat bütün bunlardan sonra da yakayı ele vermişlerdir. Küçük hırsızlar hakkında tah- kikat devam etmektedir. ekmeği bu fiatla satmaktadır. Borsada un ve buğday fiat- larının yüksek durumunu kimse lınblı ıdıııekmıhodiı. Biricik sebep olarak mal denilmektedir. Koti Halbuki Istanbulda iki aylık ihtiyaca bol bol cövap verecek zahire vardır. Istanbuldaki zahk reden yalnız buğday — 21,335 ftondur. Bunun 13,883 tonu Ziraat Bankasının, 3,359 tonu tüccarların, gerisi de değirmencilerin elindedir ve bu satılmamış stoktur. Satılmış mal stoku da bu kadar bile bunun yarısı kadar tutmak- tadır. Istanbulda elde en çok mal bulunması itibarile piyasaya Ziraat Bankası hâkimdir. Eğer banka fiat kırar da düşük fiatla satış yaparsa Borsanın yüksek durumu ister istemez değişecektir. Aksi takdirde Anadolu ve Trakyada ne kadar ucuzluk olursa olsun Belediyenin bugünkü — çeşnisine göre İstanbullular ekmeği pahalı yemeye mahküm — bulunmakta- dırlar. D“lıBIlrı Borsasında n Borsaya 89 ton bu; R 105 ton un gelmiş 127 hınhîıı!l 200 ton yumuşak buğday, 106 çuval da un satılmıştır. Yumuşak buğdaylar 6 kuruş 30 para ile 7 kuruş 15 para arasnda, sert buğdaylar 4 kuruş - 27,5 para ile 5 kuruş 10 para arasında, unlar da 655 kuruşla 760 Bir Eroin Kaçakçısı Hapisten Çıktı Ve Para Cezası Vermemek İçin Kaçtı Bundan bir, bir buçuk yıl öne ce İstanbula gelen ve burada bir eroin fabrikası kurup İşletirken yakalanân İtalyada tayyare si- baylığından emekli Armando bir yıl hapse, beş bin lira da para cezas'ına mahküm olmuştu. Ar-« mandonun hapis cezası bitmiş, kendisi parayı bulmak ve (5) bin lira para cezasını ödemek üzere iki ay müddetle — hapishaneden çıkarılmiştır. Fakat açıkgöz kaçakçı o gün bugündür. meydanda — yoktur. Kendisinin gemici kıyafetine gi- rerek İtalyaya — kaçtığı — sanık maktadır. Kibrit Fiatları Kibrit girketi kibrit fiatlarının kutu başına on para indirilmesine itiraz etmiştir. Şirket bundan bi- yük bir zarara gireceğini söyle- mektedir. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: rimiz. .. memnun — oldum, *« Doğrusu buna Hasan B.î..MOrıdı bütün meslokdaşla- «« Sofra kurmasını, yemek getirmesini, çabuk ve temiz iş görmesini L AM e Bir İki Satırla İlkokul Muallimlerinin Ev Bedelleri lik okul öğretmenlerinin ev bedelleri . işinin meticesi henüz belli değildir. Bu netice yeni büt- çe geldiği zaman belli olacaktır. * * * Çek Misafirler Bir kısmı geçen hafta şehri- mize gelen Çek talebelerinin ikin: e€i grubu da bugün gelecektir. » * DA Tifo Vak'aları Ve Sağlık Müdürlüğü Istanbulda son günlerde bazı tifo vak'aları görülmüş, sağlık ve soysal yardım direktörü Ali Rıza bu vak'aların normalin fevkinde olmadığını söylemiştir. * * * Süvarilerimize Ziyafet Avrapadaki arsıulusal atlı mik sabakalarda muvaffakiyet göste- ren binici sübaylarımıza dağcilık kulübünde bir şölen verilmiştir. * * * Bir Tefecilik Davası Ankaradan bildirildiğine göre Avundok - oğullarından — Osman Fevzi ile oğlu Hasan Nazmi ve ortakları Hasan, Âdem, Celil, Ankara Ikinci sulh ceza mahke- mesinde tefecilikten muhakeme edilmişlerdir. Osman Fevzinin te. feciliği san'at — haline getirdiği, sabit olmuş, 8 ay hapse, 4 yıl kamusal işlerde kullanılmamaya, 8Bbin İira da para cezası vermeğe mahküm olmuştur. Diğerleri be« kuruş araşında muamele görmüştür.| raet etmiştir. * » x Köprüden Düşen Adam Köprü altında çalışan amele- lerden birisi zabıtaya müracaatla bir adamın muvazenesini kaybe- derek denize düştüğünü bir daha çıkmadığını haber vermiş, adam aranmış taranmış bulunamamıştır. * * * Bostanda Bulunan Esrarlaı Lângada Vangel ve İvan adlı iki Bulgara alt bostanda bulunan 253 kilo esrar davası bitmiş, os- rarların sahibi Mahmut bir yıl 3 ay hapse ve 253206 lira para cezasına, Vangel ve İvan birer sene ikişer ay hapse ve 73590 lira para cezasına mahküm ok muşlardır. * * * Fenerbahçede Yangın Fenerbahçede aktarma amba- rında dün öğle Üzeri bir yangın çıkmış, ehemmiyetli bir zarara meydan — verilmeden — söndürük müştür. n . ltrlüm « Frankfurt Sergisi Gelecek mayısın on beşinde Frankfurtta toplanacak olan an sıulusal temizlik kongresine be lediyemiz de iştirak edecektir. Hasan B. — Ah, ne İyi evil erkeki: » için de şöyle bit mektep açılıa '—ıuıîılılı'v İKiT