21 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

21 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

OSMANLI SALTANAJI ( Mütaroke devrinin tarihi ) ta> Her hakkı mahfurzdur. EED AD EMERA Yazan: Ziya Şakir adrazam, İzmir Valisinden, Işgalin Vu- lılll,l'.HM'.ll Urtalık Aydınlanmadı Ve — j z Kemikler Morkdadır Baştarafı 1 inel yüzde) müfettişi Rıza Soysal oturmakta- dır. Binayı 11-12 sene evvel eski Lâzlatan saylavı Sudi ev olarak No B1/7/85 ku Bulup O gün, akşama kadar bu esele Babıâlide hiç kimse tarafın- an mevzuubahs edilmemişti. Yalnız kşam üzeri saraydan yahsına den Ferit Paşa tarafından vall zet Beye bir telgraf çekilmiş mirin işgaline dair bir teşebbls tkubulup bulmadığı sual edik Üşti, Izzet Bey, bu telgrafa: (Amiral Galtrop tarafından ve- len notanın süreti / arzedilmişti. ümdilik vaziyet bundan ibarettir.) Diye bir cevap vermişti. Gece arısına doğru ise, (gayet müsta- eldir) kaydile yine sadratama ŞU ifreli telgrafı çekmişti: (İzmirin, yarın sabah Yunanlır ir tarafından işgal edileceği teb- İg edilmiştir. Bu baptaki emir ve alimatı devletlerini makine ba- ihda bekliyorum.) Valinin bu tolgrafına, ( yaver Asaf) Imzasile şu cevap verilmişti: (Sadrazam Paşa diyorlar ki; mdi şifreli telgraflarını aldım. İlettirmek üzere Dahiliye No- Tetine gönderdim. Yarın sabah '#vap veririm. ) Vali — izzet Bey, :"'ll"youeı kurtarmak erhal açık olarak — şu Sekmişti: ( Fransa amiralı — ve amiral Gıltıoplı bugün cereyan eden Mllâkatımı — şifreli — telgrafımla trzetmiştim. Hemen onu mutalea Uyursunlar. — Şimdi de Tnglliz Ceneral konsolosu — ile miralay nezdime gelerek amlralın İkinci bir motasını tebliğ ettiler. unda, yarın sabah Jzmirin Yunan Aökerl tarafından İşgal olunacağı ilbeyan (üç kelime okunamıyor) umandan paşayı celbedip key- fiyeti tebliğ ettim. ( Ahalil islâmiye son derece Müteessir ve müteheyyiçtir. ( Bu keyfiyetin bir işgali kat'i olm- Yacağı ve işgali muvakkati askeri lunduğunu temin ile teskinlerine çahşıyorum.) (i) Kuvvel inzibati Yeye mabihülistinad olan asakirin arıma çekilmesi, zaten kifa- Yetsiz olan jandarma Ve he mertebeye kadar bu heyecana karşı — durabileceğimi bilemiyo- Tum, Bunun için İngiliz amiralın- an — İagiliz, — İtalyan, Fransız Deferatının. küvvel — zabıtamızla feşriki mesai ederek muhafazal Atayişe yardım etmek Üzere yüz kadar asker talep etmek niye- tindeyim ( çu suretle belki mahk Yeti İşgal tahlis edilmiş olur. ) e vaziyet çu merkezdedir. Zatı samiü fehimaneleri, hal ve Mevkiin tashih ve tadili için bir tey yaptılar mı 7,Bunu tebşir ile be- Taber düveli mütelifece İttihaz olunan Ve burada yedi sekiz sefinel har- biye ile kuvvel teyidiyesi bulunan bu kararı elime karşı İttihaz olu: Bacak hattıhareketin hemen İrao kendisini istemiş telgrafı ve İradesini —İstirham eylerim rman, Vali Ahmet İzzet ,, İZzet Beyin, tam bir diplomat- hk eseri olan bu telgrafı. münha- tran kendisini mesuliyetten kur- tarmak esasına müstenitti. İzmk Tin Yunanlılar tarafından işgalini Tij Vahi İzzet Beyin bu ilirafı çok feci bir hakikattir. Bdi . ——— bir (kararı elim ) diyo telâkki eden Vall İzcet Bey, bu #felâketi günlerdenberi bilmekte, temas ettiği Rum ekâbiri ve ( Hürriyet Itilâf ) rüesası ile görüşmekte idi. İtalyan — konsolosunun bile kem- disine — bu meseleden — bahset- vği, inkâr edilemeyecek - bir hakikatti. Vali Izzet Bey, Wilâf devletleri tarafından verilen bu kararın hakikaten (eltm) olduğuna ciddi ve samimi bir surette kana- at etseydi, her şeyden — evvel Yahudi maşatlığındaki içtimaa riyaset eder, hükümetin bütün müdafaa vasıtalarını da millete devrederek kendisi de mukaddes, gerefli ve tarihi blr vazifenin ba- şına geçerdi. Saray ve Babiâli, bu işgal hâdisesi — karşısında büyük bir sükünet ve ketlümiyet gösteriyor du. Gazetelere bile bir şey yaz- dırıilmıyordu. — Fakat hâüdisenin fecaati, Istanbulun her tarafında çarçabuk duyulmuştu. Vatanper- verler arasında büyük bir heye- can hüküm sürüyor; bu faelanın bütün ana vatana sirayetinden korkuluyordu. Artık, ne saltanat makamını işğal eden padişahtan ve ne de onun kör bir aleti olan Ferit Paşa hükümetinden; memleketin ve milletin lehine en küçük bir fayda bile temin edilemeyeceğine, herkesçe katiyetle kanaat getirik mişti. Bütün gözler, (ana yurt) olan Hava Kurumunda Tehlikeyi Bilenler Arasına Yeni Üyeler Dün hava kurumuna, d mencilik şirketi mensuplarından on kişi hava tehlikesini bilen üye yaztlmışlardır. Bunlardan direktör Mes'ut 25, yardirektör Muhittin 20, diğer mensuplardan da Tomas 30, Bedros 28, ve Niko, Franz, Levon, Andonaki, Vasil ve Yorgl 20 şer İira yıllık taahhüt etmiş- lerdir. Ayrıca Kızıltopraktan bayan Fatma Şadiye de 20 İira taahhüt ederek hava tehlikesini bilen üye yazılmıştır. Türk hava kurumuna yardım temini ve hava tehlikesini bilen üye kaydı için teşekkll eden te- eim kollarından yüksek sosyete- lerde çalışmayı ime alan kol nı bitirmiştir. Bir iki güne neticeyi kuruma bildire- çalışmı kadar cektir. 9 Ağustosta Leningratta top- lanarak 18 Ağustosta Moskovada işlerini - bitirecek olan 15 inci fizyoloğlar arsıulusal kurultayına hükümetimiz adına delege olarak sağlık ve sosyal yardım bakanlı- ğgından hayati işler istatistik uz- matı doktor Remzi Gönenç ve kültür bakanlığından Dr. Kemal Cenap İştirak edeceklerdir. Kurultay Üyeleri, ilmi çalışma- larından — başka, Leningrat ve Moskovanın bütün kültür ve ilim enstitü ve kurullarını da geze- ceklerdir. Gönende Hüsnü Gönen, Nesimi, Ahmet ığını Soruyordu.. Bulm.îd I yaptırmış ve altı senede apartı- man haline sokmuş ve sevdiği kızı Selçükun ismile de adlan- dırmıştır. Bina Kimlere Geçmiş? Apartıman Üç sene evvel bir borçtan dolayı Emlâk ve Eytam bankasına geçmiş ve bu sene başında da Sungurlayer — şirketi direktörü Ömer Sait tarafından satın alınmıştır. Apartımanın ikinci katındaki kiracılar Bay Südinin zamanın- danberi tam altı senedir. burada oturuyorlarmış. Cesedin — çıktığı üçüncü katta da Eytam ve Emlâk bankası direktörü Bay Ziyanın valdesi Hatice üç sene olturmuş Anadoluya çevrilmiş; bütün ümit- ler, Anadolunun millt varlığına raptedilmişti. Hattâ bu kanaat, (Mustafa Kemal paşa ) nın hiç yanılmayan hialerinde bile, adeta kuvvetli bir kanaat ve iman hali- ne gelmişti. * Fakat.. Anadolunun muhtelif mıntakaları da, muhtelif tehditle- rin tesiri altında idi. Bir anda (Güzel Izmir) 1 kan ve ateş der- yası haline getiren esbap ve unsurlar, Anadolunun şark ve şimal sahalarında da kanlı hâile ııhı:l_ırl yaratmak için, sinsi | ve çıktıktan sonra da şimdiki birer ihanet şebekesi tesis etmiş | kiracı Rıza Soysal tutmuştur. Bu lerdi. katın Üstündeki tavan aramı kıs- mında iki oda vardır. Birlsi çamaşır odasıdır. - İkinelsi çok- tanberi boştur. Beş ay evvel taşınan Rıza Soysal bunlardan soldaki odayı şimdiye kadar hiç kullanmamıştır.. Bu tavan «ara- gına her Üç kattaki kiracılar da çıkabllirler. Müşterek bir merdi- venin sonundadır. Tamir Yapılırken Üçüncü katın tavanları bağ- dadidir. Son zamanlarda sıva- Bu ihanet şebekeleri; bir ta- raftan, göz koydukları muhitlerde silâhli kuvvetlerden mürekkep gizli teşkilâtlarla (Türkleri katliâm) hazırlıklarile meşgul olarlarken; diğer taraftan da ( Parls ) deki sulh konferansında (Türk yurdu) nu parçalatmaya çalışıyorlardı. 1919 senesi Şubatının 28 ıncı günü, bu konferansta, çok dik- kate şayan bir hadise geçmişti. O gün,* (yer yüzünde bulunan Ermenilerin milli haklarını müdafaa) vazifesini — deruhte — ettiklerini iddia. eden —Aharonyan — ile mahut Bogos — Nobar ( paşa ) konferans huzuruna davet edi- mişler; — Ermenilerin — isteklerini izah eylemişlerdi. ( Arkası var) İakeleti tavan arasında gören maran- goz Dimitri ve Kostantin ları dökülmeye başladığı — için mal sahibine — müracaat miş ve tamirine de cesedin çıktığı odanın tavanından başlanmıştır. Kostantin ve Dimitri adında iki usta Perşembe günü saat 11,5 da Karıştı Sandıkçı, Kâmil Kök, Nuri Ersöz, Behçet Onar, Hakkı Uzkal, Kaya Dora, Rüştü Onay, Ahmet Temel H. Hilmi Baran, Kerim Omay, Rıfat Kuzanasmaz. p Amasyada odanın tavanındaki tahtaları sö- _Abdullıh Ali Ozgan, Ozman | kerken birdenbire başlarına bir Ağıroğlu, Migirdiç Yervant Ka- | takım kemikler dökülmeye baş- ;_lh:llıuıylımlnı N= Gevrek, lııııııhr.[i k[:l:itrl usta Rıza Soy- 'e ıldırım, Tardeğler; ” Eiğl ve Sami ı_ı:ı.ı :ı Bayan Güzine koş- Batrada — Tavandan İnsan kemikleri dökülüyor. * Geliniz, bakınız ben bundan korkuyorum; demiş. Bayan Güzide derhal polise koşmuş ve hâdiseyi haber vermiştir. Gece nöbetçi müddelumumisi Bay Ki mil de gelerek mumla hüdise yerinde tetkikat yapmıştır. Bayan Güzin Anlatıyor "W Bayan Güzin hâdiseyi yazıcı- mıza göyl tmaştır: Biz bu eva beş ay evvol taşın- dık. Fakat evde fena kokan bir hava vardı. Tavanları da dökü« lüyordu. Mal sahibine haber göne derdik ve tavanlarının - tamirine de başladık. Perşembe günü usta bağırarak bize koştu. Tavan ara- sının son kısmındaki döşeme ile odanın tavanı arasındaki uk- tan İskeletler dökülüyordu. Yere dökülen İnsan parçalarını saydık tam (34) tane idi. (19) kaburga kemiği, (3) amudufıkari parçası, iki kalça, iki kürek, bir umuz, bir parmak ve sol bacak kemik- leri ile alt çene kemiği vardi. Alt çenenin dört dişi vardı. Bu dişlerden (3) G sağda biri solda- Hilmi Tekmen, Saracettin Bu- lak, Cemal Durusoy, Hasan Ala- çam, Ömer Kurt, Cafer Genç, Kerim kahveci, Süleyman Suırrı Özkara, Cenap Serçeşme Beyler-: oğlu, Hüseyin Avni, Nuri Salt, Halit Muzlu, Akadri Aksekili, Mehmet Acar, Alâettin Hoca. Bozkırda Ali Numanın Hacı Ali Hasan Ali, Baki, Veli, Molla Mehmet, Süleyman Hüseyin, Mehmet Sü- leyman, Ali Nacar, Hamdi Alp, Aptullah, Ak Hüseyin Anatalyalı, Alim Mehmet, Tevfik Karabayırlı, Ali Harputlu, Ali Zülfikar, Mi- tat Hakkı zade, Sabri, Hacı Mus- tafa, Süleyman, Ozsman, BAYANLAR Viyana'dan getirdiğlm 1936 modeli bakiki buharlı elekiriksiz 6 AYLIK MA ALETİ ilo sıcaklık SAÇ KIVIR! hissetmeden — saçının — yaptırmak Mühürdar'da Sabit Perukâr salonunu teşrif ediniz. isterseniz. — Kadıköy Bugdakü kiracı Ziraat Bankası mü: fettişi Bay Rıza Saoysalın refikan * Güzin dır. Kafatası İle sağ bacak ve belkemiklerinin bir kısmı yoktur. Diğer bayan anlatıyor Bayan Güzin böyle anlatırken hemşiresi Süheylâ Ali sözü ağ- zından aldı ve şöylece devani ettirdi : — İskeletin üzerinde bir de mefti renginde kazak — parçası vardı. fareler ve güveler delik deşik etmiştir. Ben bunu tetkik ettim. Örgü ve desen İtibarile çok yenidir. Benim tahminima Eîn üÜç dört seneyi geçmez. azağın Uatlinde de kan parça- ları hâlâ belli idi. lakeletin az sağında da yine yünden yapılmış bir erkek Iç donu vardır. Bunu da fareler didiklemiş. Ben tale- beyim teşrihi severim. lskeletin kemiklerini birer birer ayırdım ve bir sıraya koyarak moksanla. rını aradım. Kalça ve bacak ke- miklerinin teşekkülüne göre bus nun bir erkeğe ait olduğuna hükmettim. Ceset Tavan Arasına Etleri Parçalanarak Konmuş lekeletin çıktığı er 12 santim yüksekliğinde ve 30 santim geniş- lüğindedir. Bu dar yore etli. ve tam bir insan cesedi sığamaz. Kafatasının hacmi ise kat'iyyen buraya — sokulmuya elvermez, Cinayet işlendikten — sonra yücut parça parça edilmiş ve sonra buraya saklanmıştır. Kafa- dığı için de yalnız alt çene konmuştur. Cesedin Diğer Parçaları Nerededir? Cinayetin nasıl işlendiği hak« kında birçok tahminler vardır. adam ya bu evde öldürülerek cesedi parçalaımış bir kısmı bu- raya ve diğer aksamı da apartı- manin başka yerlerine konmuştur. Veyaht da diğer kısımları harice çıkarılarak başka yere gömülmüş- tür, İhtimallerden birisi de cina- yet hariçte işlenmiş va cese- din bazı kısımları buraya ge trllerek saklanmıştır. Evin Diğer Kısımlarında da Araştırma Yapılacak Polis evde tamiratı durdur- muştur. Tahkikatın seyrine göre evin diğer kısımlarında da araş- tırma yapılacatır. Cesedin yanında kanlı kazak ve dün bulunduğuna göre bu iskeletin berhangi bir Tıbbiye talebesi tarafından konulmadığı ve muhakkak bir cinayet eserl olduğu kanaatini vermektedir. Morg raporunu henlz vermemiştir. Pangaltı polis merkezi tahkikatla dür. Apartımandaki kiras cıların malâmatına müracaat edil- miştir. Po'lis apartımanın sahibini aramaktadır. Cinayet Kışın Mı İşlenmiş Iskeletin üzerindeki yün kazak ve don cinayetin bir kış günü işlendiği kanaatini de vermektedir. Binanın ilk sahibi eski Lüzis- tan Mebusu Sudi dün aranmış, bulunamamıştır. Bugün malüma- tına müracaat geilecektir.