2 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

2 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

HUŞ TTT ŞK TT — SON POSTA M VE . BU GÜN Turgut Reisi Hatırladım ! Türk denizcilerinin en ileri ge- lenlerinden birl olan Turğut Reis, miti mini filosile birgün Afrika kıyılarındaki Cerbe adasının bir Hmanında bulunurken (150) gemi- lik bir Venedik - Cineviz donan- ması gelir, limam çevirir. Bu, öyle bir çemberdir ki içinden çıkmak hiçbir. denizcinin başaracağı iş değildir. Çünkü Turğudun topu topu yedi gemisi vardır. Onunla © koca donanmaya ne yapabilirdi ki?... Fen böyle diyor. Durum da pek tabil olan akıbeti apaçık gösteriyor. Fakat Turğut, bir Türktür. Kolay kolay kapanda kalamaz. Bu haysiyetle denizci gibi değil Türk gibi düşünüyor, içinde bulunduğu Hmandan ada- nın öbür tarafındaki llmana - küçük bir dereden İstifade ederek » çar- çabuk bir kanal açtırıyor, gemb lerini bir gece oraya aşırıyor ve denize açılıyor. Büyük donanma bekliyedursun!.. Habeşistanda da Italyanlar bir yandan çemberi geçmişler, bir dere kenarına çadır kurmuşlar. Habeş kumandanı bunu görünce hemen, derenin yatağıdı değişdirtmiş, İtak yanları kuru toprak Üzerinde bi- rakmış ve onlar kaybolan dere- nin kafalarında kalan seralu ile sersem sersem düşünüp dururken üzerlerine saldırarak kendilerine güzel bir kılıç ziyafeti çekmiş!.. Ben bu haberi okurken rah- metli Turgüt Reisi hatırladım. Onun bir limandan başka bir Hmana filo aşırması gerçi büyük çok büyük bir İştir. Habeş ku- mandanının bir dereye yatak de- ğgiştirmesi İse - Turgudun yaptığı- na göre - küçük bir başarıştır. Fakat Cerbede parmakları ağzın- da kalan büyük donanma le imdi kaybolan bir derenin ;ıı_tı lçl’godı dayak ylyıılıb:! tesadüf buya - aynı toprağın ço- cukları olduğu için her iki hâdise de bir benzerlik bulunduğunu kabul etmemeğe imkân yok. Bununla ,beraber biz, son va- kın üzerinde fazla durmayacağır, Turgut Relse rahmet okuyup susacağız. M. T. Tan Bir Doktorun Günlük Notlarından (*) Yılan Sokmasına Karşı Muayenehaneye bir hasta getirdiler. Rengi sapsarı — idi etrafındakiler büyük bir heyecan içinde anla- Uyorlardı. Bostanda geğerken bir yılanın hü- cumuna uğramış ve ayağının Üst kistninı #okmuş. 1 — Sokulan yerde hHafif bir kızartı; 2 — Bir çişlik yukarıya doğru devam ediyordu; 8 — Fuzla Veca vardı; 4 — Kalbinde çarpıntı; Heyecanını posyon — kordiyal ile ve sözlerimle teskin ettim, —1sırılan yere evvelâ; ( Biraz amonyak sürdüm. Sonra binde bir permanganat de potasse mahlülünden etrafına şirnga ettim. Goce bir müshil almasını tavsiye ettim. Sabah hastamda — büyük tehlike zail olmuştu, #evinci vardı. () Du motları kesip saklayınız, yahut bir a.bilme yapıştırıp kolleksiyon yapı- mur, Sıkıntı tamanınızda bu notlar bir doktor gibi imdadınıza yetişebilir. Orhangazinin Bütün leri Tamamlanıyor Orhangazi ( Özel) — Kasar banın bayındırlaştırılması, önemli eksiklerinin tamamlanması için belediye hızlı bir çalışma yapmak- tadır. 3 kilometre — mesafedeki Nadır menba suyu demir borular- Ia kasabaya getirilmiş, 48 çeş- me, 175 tonluk ta bir su deposu yapılmıştır. 2800 metre murabba kaldırım döşenmiş, bütün sokak ve caddelerin muntazamen süprük mesi, sabah ve akşam sulanması temla edilmiştir. Elektrik fabrika- sının İnşaatı bitmiş, motör sipariş edilmiştir. Yakında kasaba elek- trikle aydınlatılacaktır. Cümhuriyet meydanında bü- yük ve çok — güzel bir park ya- Balıkesirde 3 Gün Süren Bir Temsil Babıkesir Halkevi bandosu Balıkesir, (Özel) — Helkevinde bir temsil verilmiş, Hedef piyesi sahneye konmuştur. Temsil 3 gece devam etmiştir. Gençler çok mu- vaffak olmuşlardır. Şimdi de Sakaryanın tayyarecisi ve Öz Yurt pb yesleri hazırlanmaktadır. Halkevi bir de sesli sinema makinesi almıştır. Bu makine ile halka parasız filimler gösterilecektir. Halkevi bandosu da çok İşe yaramakta ve haftanın muayyen günlerinde halkım musikl ihtiyacını karşılayıcı konserler vermektedir. Yurtta Hava Ku- |Kastamonide Yeni rumuna Yardım Köprüler Yapılıyor Seydişehir, ( Özel) — İlçede pazar kurulduğu perşembe günü pazar yerinde toplanan halk ha- va tehlikesine üye yazılmak için yarışmışlar, hava kurumu başkanı maruf Türközün de teşvikile bir saat içinde 350 kişi üye yazılmış, 2700 lira para toplanmıştır. dan başka köylerde yapılan ça- lişmalar neticesinde de 8 bin lira toplamılmıştır. * Niksar, (Özel) — Burada ha- va kurumu İçin bir miting yapıl- mış ve herkes hava tehlikesini bilen Üye ve yardımcı Üye yazık mağa başlamıştır. * Kastamonu — Merkez, Daday, Taşköprü, Tosya ve Araç ilçele- rindeki bütün köyler ürünlerinin yüzde üÜçünü —hava kurumuna vermeyi yükenmişlerdir. Balıkesirde İdmanyurdunun Müsameresi Balıkesir (Özel) — Idmanyurdu 15 ağustosta büyük bir müsamere werecek, yıldönümünü kutlulaya- gaktır. Balıkesir Halkevinde Kurslar Balıkesir (Özel) — Halkevinin yaptırmakta olduğu tenis kursu yakında açılacaktır. Ev, lisan ve riyaziye kursları da açmıştır. Riyaziye kursu 3 sınıftır. Kastamoni, — Şehirde De- de köprüsü Ie hükümet köprüsü- nün betonarme olarak yapılma- sına başlanmıştır. Olukbaşından geçen Araç yolunun — deredeki rıhtım yapım da bitmiştir. Gizli Âyin Yapan Suçlular Ankara, 3i — — Nevşehirde gizli Bektaşi âyini yaparken ya- kalanan 25 kadınla beş erkeğin duruşmalarına 26 ağustosta baş- lanacaktır. Suçlular hakkındaki tevkif kararı yenile -miştir. ' Bursa Yo'unda Bir Sarhoş Şoför 12 Ko- yunla Bir Çobanı Öldürdü Bursa — Geçit köyünde bir düğüne gitmekte olan şoför Ce- mal sarhoşlukla altındaki kam- yoru İdare edememiş ve 12 ko- yunla bir çobanı çiğneyip öldür- müştür. Maraşta Bir Cinayet Maraş — Şehrin yarım saat uzağında derel köyü kenarında çukurlarda karnı deşilerek - öldü- rülmüş, kokmuş bir insan cesedi bulunmuştur. Cinayet - bıçakla iş- lenmiştir. Cesedin hüviyetinin tah- kikine ve kati.in aranmasına baş- lanmıştır. Orhangazide Uraypark ve şarbay — Mustafa Erden Adanada Bayındırlık İşleri Adana ( Özel) — Hükümet konağında — yeni ekleme yapı yapılmakta bir melis #salonu İle birkaç oda eklenerek bina büyük tülmektedir. Adana - Misis yolu üzerinde ve Adanaya bir saatlik mesafode 18X36 metro büyük- lüğünde bir de yarış mahalli yap- tırılmaktadır. Hüsusl İdare - tara- fından da otuz küsur bin liraya Istasyon caddesinde yeni bir mek- tep İnşa ettirilmeye başlanılmıştır. Muğlada Bu Yıl Zeytin Ve Ceviz Çok Az Muğla, — Bu yıl içinde ceviz ve badem Ürünü azdır. Kuraklık yüzünden bu yıl zeytin Ürünü de azdır. Ancak — eski rekoltenin onda biri kadardır. Bundan ötürü zeytin ve zeytinyağı flatları art- maktadır. Aferin Müftiye Hac Parasile Lâdikte Bir Köprü Yaptırdı Lâdik — Havza Müftüsü le- müil Hicaza gitmek Üzere birik- tirdiği para ile Lâdik gölünden çıkan Tersırmak üzerine hayrat bir köprü yaptırmıştır. Bu köprü 28 metre uzunluğundadır, ve kürgir olarak yaptırılmıştır. Köprünün yapılması İçin 1400 lira harcan- mıştır. Vanda Yeni Bir Beton Köprü Yapılıyor Van (Özel) — Vanla Erciş arasında bir çay vardır. Ablan- ges çayı adı verilen” bu su her yıl taşmakta ve geçit vermemek- te, üzerine yapılan köprüleri de söküp götürmektedir. Şimdi Ba- yındırlık idaresi 12 bin lira sar- federek bu suyun Üzerine bir beton köprü yaptırmaktadır. İnşa- at ihale edilmiştir. Karamanda Tifo Karaman, (Özel) — Burada tek tük Hfo vak'aları göze çarp- maya başlamıştır, sağlık teşkilâtı derhal harekete geçerek hastalığı önlemek için lâzımgelen tedbir- leri almıştır. Herkes Ufo aşıı tatbik edilmektedir. Romanyalı Bir Muhacir Sorguy Çekildi Dün, Vidinli Arif namında bi Rumen muhaciri Birinci — Sul Ceza —mahkemes'nde — sorguyi çekilmiştir. Arifin suçu ikamı tezkeresi almadan İzmit, Adapar zarı, ve o civar yerleri dolaş* maktadır, Reisin sorgusuna karfi Arif: — Biz Romanyaden Labileci çıkıp Türkiyede — yerleşeceği: Beni güzel bir yer bulmak toprak almak Üzere Önce gönt derdiler. Adapazarını — münasiğ gördüm. Yine Romanyaya döne* ceğim, sonra hep birlikte geler ceğiz, Buradaki — munmelelerg aklım ermiyordu ve bilmiyordum; Demiştir. Arif para cezasına çarpıldıysa da bu ceza tecil edildi, Bir Polis Mahkeme Önün Suçlu; polis memurların Niyazi, suçu ihmal, Hâdise ba: bir meseleden doğmuş: 1 Kalaycı Süleymanın hükümete yol parası borcu var. Tevkifine karar veriliyor. Ve buldurulmi işi Niyaziye veriliyor. Müzekki reyi aldıktan birkaç gün sonrâ küçük bir derkoenarla lukırıyî lade ediyor: — Süleyman memleketine gitmiştir. Borçlunun — memleketi — olaa| Maçka kazasına haber salınıyotu Iki üç hafta sonra karşılık geliyors — Süleyman buraya ıolıo'î miştir, Istanbuldadır. 4 Müzekkere yeniden Niyaziye veriliyor. Bir hafta sonra bir derkenar daha: — Süleyman askere almarak Trabzona sevkedilmiş. | Bunun (üzerine bir haber de Trabzona gönderiliyor. Oradan d& menfi cevapı —Süleyman askere alınmamışı tır ve buraya gelmemiştir. Araştırma - ciddileştiriliyor ve görülüyor ki Süleyman gerçekten Istanbulda. Vakıa memleketine gitmiş, gelmiş. Fakat Iddla edi« len zamanlarda değlil. Samatya merkezi Niyazi hak» kında kendisinden gizli tahkikata girişiyor: Bu iş neye ihmal edildi diye.. Meselede para entrikası ve bile bile göz yummak şüpheleri uya- nıyor. Ve Niyazi ihmal, yalancı« hk, sahtekârlık, rüşvet.. suçları gibi zanlarla mahkemeye verk liyor. n Tahkikatı biten bu duruşma celsesinde genel savaman hâdiseyli yukarıdan aşağı tekrarlıyarak Ni yaziyi suçlu buldu ve 230 uncu maddeye göre cezalanmasını di ledi. Son söz suçluya verildi. Niyazi ayağa kalkarak kendisini şu yok da müdafaa etti: — Kalayci Süleyman denilen adam yeri, yurdu meçhul seyyar bir işçi. Yazın iki, Üç ay İstan« bulda bulunuyor; geri tarafı mem- leketinde.. Müzekkereyi aldığım zaman kendisini her tarafta araş- tırdım, sordum: — Memleketine gitti; dediler. Ben de böylece derkenar geç- tim. İkinci arayış da aynen böyle netlcelendi. Süleymanı sorduğum adamlar — sivil bulunduğum için beni tanımıyorlar ve: — Bize soran moran olmadı; diyorlardı, diye müdafaada bu- Tuamuştur. Karar gelecek celsede. milükziünde