3 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

3 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

SON POSTA KHint neniıleriıae Türkler Piri Reis- Murat Re's - Yazan ; M. Turhan Hadım Süleyman Süleyman Paşa, Sefer Hazırlıklarını Bi- tirmiş Amiral Baştardasına Geçmişti.. Süleyman Paşa, Auıırıl baştardasına geçti ve hareket emrini verdi. Hadım Vezirin kumanda edeceği donanma Üç sınif gemilerden vücut buluyordu: Galerler, galyonlar, galis- ler. Türkler bu Üç sımıfa giren gemi- leri büyüklüklerine göre firkate, kalyon, köke, kadirga, — baştarde, mavan gibl isimlerle anıyordu. En büyük gemi “ Paşa baştardesi , deni- lesi olup Amiral bayrağımı taşırdı. En küçük geml kırlangıçlardı. Paşa baş: tardesinin uzunluğu 216 Türk kade- minde olup 36 oturağa ayrılmıştı ve her küreğe yedi mefer verilmişti. İçinde beş yüz kürekçi, iki yüz cenkçi, kırk sekiz topçu bulunurdu. Gemi süvarisine Rels adı veriliyordu. Kırlangıçlar, bugünün torpitoları gibi bir şeydi, gayet hızlı giderlerdi, kara- kol ve muhabere işlerinde kullanırlardı. Donanmada balza adı verilen yelkenli sallar da vardı. Bunlar, karaya asker dökmekte ve kaza vukuunda batacak gemilerden ayrılmakta kullanılıyordu. Fakat Hadım Süleyman Paşanın ik birer kantar ağırlığında gülle muhasara topları idi. The Portugucs esia adlı Ingilizce eskli bir — eserin Bayran bir üslüp ile yazdığı gibi bu topların döklimesi, daha büyüklerini e meydana — getirmiş — olan Türk san'atkârlığı için pek güç bir şey değildi. Fakat o topların Kızıldenizden Ummanlardan geçirilerek Hindistana kadar götürelmiye kalkışılması parmak asırlacak bir işti. Süleyman Paşa, işte dünyanın en iyi dönizcileri olan İagilizleri bile kendinden bir iki asır sonra gaşkım- Taşıracak bir. İncelikle hanırlıklı bitirdikten sonra Amiral baştarı geçti, hareket emrini verdi. Serin bir şimal rüzgüri, kızıl denizin ateşini szaltıyordu, — yetmiş ikl — geminin gişirilmiş yelkenleri bu Türk filosuna göz alıcı bir gözellik veriyordu. Mım- rın her tarafına akın edip gelen kü- me küme halk, Türk gücünü Hindis- tan topraklarına bir kerre daha tanıt. mak iça denize açılan donanmanın beyaz kollarını açarak — süzülüşünü alkışlıyordu. Bir kerre daha dedik. Çünkü Hin- distan Türk gücünü uzun asırlardan- beri tanımış bulunuyordu. Eski devir. ler bir yana bırakılsa bile Gazneli Mahbımudun ve aksak Timurun o ülkeyi altüst etmelerinin Gzerinden henüz pek uzun yıllar geçmiş değildi. Hottâ Şu donanmanın Süveyşten ayrıldığı gün, Hindistanın «en İiyi perçaleri yine Türklerin elinde, aksak Timur oğullarının idaresi ıltıılı bu- lunuyorcu, Ancak bü idare, tirası cikçe işaret ettiğimiz veçhile, bir anraşi geçiriyordu ve Hindistan Por- tekiziler tarafından yavaş yavaş, için için kemiriliyordu. Eğor, (1515) yıllarına doğru Mısır- daki Türk kölemen hükümeti tara- fiındin « yine Güceratı Portekizlilere karşı himaye etmek üzere - Süvo; * Amiral Hüseyin kumandasile - karılın ve fakat Adene kadar dil' LA RGA' 1O Ciddeye dönen donanmanın bu yarım kalmış hikâyesl bir yana bırakılırsa Hadım — Vezirin — girişliği — teşebbüs, Türklerin Hindistana denizden yap- tıkları ilkk hamle sayılır. O büyük ve kalalık ülke, Türklerin hep yukarıdan, Sind nehrini ve Pençapı aşarak geldiklerini — gördü, — kendilerini o yollarda karşılayıp selâmladı. Şimdı Türklerin denizden de geldiklerini ve gelebildiklerini görecekti. Donanma, bayram yerine koşan bir çocuk alayında görülebilen meş'eli bir — gürültü içinde, ceauba doğru süzülürken hadım vezir, ayrı bir muha- sara topu gibi güvertede duruyordu, geride kalan ve yavoş yavaş gözden kaybolan Süveyşe, Misir kıyılarına bakıyordu, — Dalgınlaşan — gözlerinde büyük bir haritanın çizgileri uzalıp kısalıyor. gibiydi. Kendi — ömrünün, seksen yılı aşan Ömrünün merhale- lerinida birer birer noktalayan bu harita, savaşlar ve uzun gerişlerle ölü bir. hayatın tarihini canlandıri. yordu, İhtiyar vezirin göz bebeklerin- de açılıp çizgi çizgi kıyrılan bu harle tayı seyretmek onu heyecan içinde bırakıyordu. Topkapı sarayına çocuk- ken geliş, oradan çıkış; Eflâk-Buğdan ovalarında, Macar diyarında, Mora'da İtalya kayılarında, İran sınırlarında, Kafkas — öteklerinde zaman zamüân savaşlara giriş, Mısıra geliş ve niha. yet Hinde doğru yürüyüş günleri hep bu haritada beliriyor ve — siliniyordu. Koca adam, her birindi bir çeşit hatıra sakladığı ©o heyecanlı gücleri kendi —gözbebeklerinde bir an için yaşattıktan sonra içini çekti, yanıba- gında duran Kayğusuz Yaşara döndü: — Gerçek, dedi, insan dediğin kanatsız bir kuş. Yer yüzünde uçar gibi dolaşıyor. Bugün burada ise yarın başka bir bucakta, Bu uçuşlar, bu gezişler, son yuvayı, hiş değişmeye- cek olan yuvayı bulmak içindir. Ve biraz düşündü, — İçine ilk düştü; Şik, son içine atıldığımız yuva mezar, Bu ikisinin bir yerde olmasına imkân yok. Beşiğimiz günbatıda, mezerımız gündoğuda oluyor, İşte iasanlar, o iki kavuk arasındaki yolu aşmak İçin durmadan didinirler. Beş on gün içinde ihtiyar vezirin sevgisini ve İnancını kazanmış olan, gece gündüz yanından ayrılmazlaşan kaygusuz yaşar gülümsedi; — Doğru buyuruyorsun — devletli amma burada, gu geml İçinde didinen biz değiliz, yelkenlerle küreklerdir. — Onları kullanan da insan değil mi? — Biz kımıldamıyoruz, yorulmuyo- ruz ya, ona bakalım. İhtiyar vüzir, bir halat kümeainin Üstüno gelişi güzel yıkıldı, kaygusuz Yaşara da oturmazını emrettikten sonra yapılacak savaşlar üzerine ko- nuşmıya koyuldu. O, Hindistanı yirmi bin kişi ile altüst edebileceğine iman besliyordu. Yalmız bunun parlak bir ıhılı-lıı. lilıt l#ı ise akın B yt d Avusturyada Nazi Hareketi Viyana, 2 ( A. A.) — Bir yıldan- beri süküneti muhafaza eden İnns- bruek ve elvarı Nazileri Hilekl polis başkanının öldürülmesinin yıldönümü münasebetile nümayişler yapmışlardır. Naziler, Alman - Tirol sınırı yanııda bulunan Nordkette dağının yamacında muszzam gamalı haçları tasv'ir eden ve “Yaşsaın Hitler ,, ibaresini canlan- dıren haval fişekler yakmış'ardır. Naziler bundan başka İnebruck şehrinla birçok evlârine Iftirakçı bir mahiyet taşıyan yanlar yazmış'urdır. Po'la, birçok kişileri yakalam ştır. Hindenburg'un Ölüm Yıl Dönümü Berlin, 2 ( AA ) — Almanya Cu- mur Baştam Mareşal Hindenbourg'un Slümünün birinci yıldönümü ilgisile bugün, bütün Alman şehbirleri, bir yas göstermektedir. Deri Sarayii Ankara, 2 (Özel) — Hükü- met, derilerimizin dış ve iç piya- saların rağbet kazanması için önemli tedbirler almıştır. Hayvan yüzme, bağırsak ve deri kurutma hayvan kemiklerini — temizleme, öğütme — veya fırınlatma, işleri ıslâh edilmiştir. Yeni Neşriyat: Deniz — Yurt denlaciliği içimn hakikt hir yökluğu karşılayan Deaizelilk mecmux” sman ikdinci sayısı çok güzel ve renkli bir kapak içlade ve Baemli yazılarla çıkmıştır. Bu yeni sayıda Abidin Daverin ( Ata- türk bine denlixi gösterdi ) adlı makalesi, Türkiyede lk deniz bayrama, Türk sularıne da Radyofar teslsatı, Kaptan Salt Örgenin ( Titanik — facısaı , Deniz — işletmesinde amorllaman — meselesi, Deniz — bayramın- dan muühtelif — iotibalar, Cemlel — fıkra- ları, Ayın deniz sporları, Süreyya Gürsunun 1926 senesinde yapılan seyyar sergi soferi hatıraları, Anafarta vapuru büyük avarya hesabı, Türkiyede vapurculuk - tarihine bir bakış, aylık deniz haberleri gibi birçok Baemli yazılar ve resim'er vardır. Beşiktaş Halkevinin Gece Eğlencesi 3 Ağustos 985 cumartesi günü akşamı — Beşiktaş Halkeyi yardım komitesi tarafından Bebek bahçesinde bir gece eğlencesi tertip edilmiştir. Eğlence #sabaha kadar devam ede- ; İLÂN Ayvalıkta Pazar yerinde Ucuzluk mağazasmı Faik - Hüsnü gerikler fir- mamı ajtında — birlikte çı]ııuıııııı mağazadan Ayrıldım. Şerikim bay Falk İle hiçbir alâkam kalmadığını ve mağa zamı Gümrük caddesinde İş bankası karşısı naklettiğimi ilân ederim, Ayvalıkta Cümrük caddesinde İş bankası karşısında Bin bir çeşit Lüks ekonomi mağazası sahibi Hüsnü Rıfkı germeseenecesecENArLAnE LA KEREELEREAeA, olmaktan daha ince bir mazlahat sayıl- ması lâzım geleceğini söylüyordu; — Bilmem diyordu, sen hiç tarih dinledin mi?. Ben rahmetli yavuz hanlu gezip dolaştıkdan sonra her gece yatmazdan Önce Vassaf tarihi dinlemeyi adet edindim. Yatağıma uzanır uzanmaz okumabilir bir uşağı, şamdan gibi başucuma dikerim, ona bu tarihl okuturum. Bu kitapta Hinde giden Cengiz oğullarının hikâyesl var (1), Onu dinliye dinliye merak ettim, tarih bilenleri söylettim. Hin- a leri hakkında çok ..,].ı":ıı-’ıı.p :—' ledim. Oraya lek'ıı— neya İakender dahi gitmiş, galiba Abuhayat aramış, bulamamış, kütün gidenlerde bir zaman durup gerl dön- müş. Ben © dönüşlerin sırrını ken- dimce aradım, hava ile suyun Hindis. tanda Türklere uygun gelmediğini se- zinsedim. Bizim de, orada çok kalir. sak, erimemizden korkarım. Ta Mısır- dan Anadoludan, Rumeliden taze a1 ker devşirip orada kökleşmek çok güç blr iştir. Onun için çok İnce he- saplar yürütmek gerek; fakat bugün için yapılacak iş, yürümekten ibaret, çünkü hünkür öyle istedi. Biz de onun bu dileğine uyup İşte gidiyoruz. Allah vere de yüz aklığı göstermeden dönmesek! (1) Şirazlı molla Reşidüddinin yazdığı eser dir ki Vassaf tarihi diya anıla hayatımı Cengtx — oğullarının Yavuz Selim bu kitabı Ağustos Emlâk ve Eytam Bankası ilânları Pazarlıkla Satılık Eml Eass No. 199 229 232 245 246 635 640 646 Mevkii ve nev'i Hocapaşa'da Tramvay caddesinde Şahin Paşa oteli yanında metre murabbaı kalın Mustafa Ağa Med- rosesi Lâleli Mimar Kemalettin mahallesi Lâleli Tramvay caddesi 114, 116, 118 No, lı 436 metre murabbat ark) Kumkapı Baklalı Kemalettin mahallesi Küçük Lânga sokak eski 37 yeni 39 No, 179 metre murabbaı arsa. Yeşilköy'de Şevketiye mahallesinde Bulvar sokağın- da 20,22 No. lı 1768 metre murabbaı arsa Bakırköyün'de Sakızağacında Taşhan caddesinde 22 No. hı 582 metre murabbı arsa Koca Mustafapaşa'da Sazende ve Ramazan Ef, so- kağında 7,36 No, lı 614 metre murabbaı arsa Koca Mustafapaşa'da Hekim Uğlu Ali Paşa'da e- ki 240, yeni 266 No.lı 55,50 metre murabbaı arsa Küçükpazar Rüstem Paşa mahallesi Mahkeme soka- ği eski 3 yeni 32 No, li 35 metre murabbaı arsa Edirnekapı Karabaş mahallesi Sofalıçeşme sokağı 82,84 No. lı arsanin 990/19200 hissesi Edirnekapıda Hacı Muhiddin mahallesi Yusuf Ağa sokak 1-3 No.lhı 1016 metre murabbaı arsa Büyük Çarşı'da Gülsüm sokağında 7-9 No, lı dükkân Divanyolun'da Dostluk Yurdu arsasından ayrılma 8-10 No. lı 282 metre marabbaı arsa Divanyolun'da Dostluk Yurdu arsasından ayrılma 16 No. hi 241 metre murabbal arsa Yukarda yerleri yazılı emlâk bedelleri peşin veya sekiz ta ödenmek Üzere pazarlıkla satılacaktır. Taksitle satıldıkları birinci taksitten geri bırakılan yedi taksit için faiz ve komisf alınmaz. İsteklilerin 15 Ağustos 1935 Perşembe günü saat 10 ? şubemize gelmeleri (189) Taksitle Satılık Ara İ Esas No, 5T5 Mevkli ve Nevi Bakırköyünde Çırpıcı ve Vilefendide 8 harita numaralı 1 hektar 5135 metre murabbaı arazi Bakırköyünde Çırpıcı ve Veliefendide 9 harita numaralı | hektar 2133 metre murabbaı arazi Bekıirköyünde Çırpıcı Velifendide 10 harita numaralı 1 hektar 2776 metre murabbaı arazi Bakırköyünde Çırpıcı ve Veliefendide 11 harita numaralı | hektar 1614 metre murabbaı arazi Bakırköyünde Çırpıcı ve Veliefendide 50 harita numaralı 2 hektar 4336 metre murabbaı arazi Bakırköyünde Çırpıcı ve Vellefendide S1 harita numaralı 4525 metre murabbai arazi Bakırköyünde Çırpıcı ve Veliefendide 56 harita numaralı | hektar 7963 metre murabbaı arazi Bakırköyünde Çırpıcı ve Veliefendide 57 harita numaralı | hektar 5971 metre murabbaı arazi Bakırköyünde Çırpıcı ve Vellefendide 58 harita numaralı bir hektar 7993 metre murabbaı arazi Bakırköyünde Çırpıcı ve Vellefendide 59 harita numaralı 1 hektar 8013 metre murabbaı arazi Yukarıda yerleri yazılı arazi ilki peşin olmak Üzere sekiz s: ve müsavi taksitle ve pazarlıkla satılacaktır. Geri bırakılan taksit için fazla alınmaz. İIsteklilerin 13 Ağustos 1935 P: günü saat onda şubemize gılınılırl. Pazarlıkla Satılık Emla No. (181) Mevkli ve Nevl Boşiktaş Cihannlima, bostan sokak 1, 2, 3, 4, 11 numa- ralı ikl hektar 4,400 metre murabbai bostan Feriköy Şişli Kâhtane caddesi 45 numaralı 798 metre murabbat arsa Boğaziçi Mirgün Balta limanı bostan sokak eski 31 yeni 6 numaralı 2 hektar 1,880 metre murabbat arazi Teşvikiye'de Karakol sokağında eski 48 yeni 154/1 numaralı 332,50 metre murabbaı arsa Teşvikiye'de Karakol sokağında eski 18 yeni 154/2 numaralı 305,50 metre murabbaı arsa Teşvikiye'de Ihlamur sokağında eski 18 yeni 154/3 numaralı 376,50 metre murabbai arsa Teşvikiye'de Çınar caddesinde eskli 18 yeni 37/1 nı- maralı 335,50 metre murabbaı arsa Yukarda yerleri yazılı emlâk bedelleri peşin veya sekiz !ıkl' ödenmek üzere pazarlıkla satılacaktır. Taksitle satıldıkları birinci taksitten gerl bırakılan 7 taksit için faiz ve komisyon maz, İsteklilerin 16 Ağustos 1935 Cuma günü saat onda şub ö YÖ va v R A l a ” ÖĞ a G c A 4' l