5 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

5 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Yazı Çok Olduğua için Bugün Konamadı — Dışarda — Türk Kn .. ü , omur Viyanada çıkan Telegraph Kazetesinden: İşittiğimize göre, Vi- yana şehir gaz fabrikalarına tee- Tübe için Türk kömürünün teda- tikini tetkik mevzuu olarak almış we Genel direktör Dr. — Lüdvig Povlaczkey'nin de Iştirak eylediği Börüşmeler süratle ilerlemektedir. Bahsi olan teşebbüse göre, Gaz fabrikaları şimdilik — 2000 — ton Türk kömürü ve bunu da tecrl- be için tedarik — edeceklerdir. Uzak olan mesafeye — rağmen Türk kömürünün fiatı “Möbrisch Ostraner,, kömürününkünden Jüksek olmadığı ve aynı zaman- da Türk kömürünün — evsafında hiç bir kusur bulunmadığı düşü- hülürse, Viyana gehri gaz fabri- kalarının bir. tecrübe alışından #onra daha büyük miktarda Türk kömürünün — satın alınabileceği #imdiden kestirilebilir. Bu da bilhassa Türkiyenin dö- viz İstememesile bir derece daha kolaylandırılmış oluyor. Zira Tür- kiye, Avusturyaca alınacak olan Türk kömürü ithalâtina karşı, takas yolu İle yüze yüz nispetle Avusturya sınai mahsulâtı - satın almıya haizdir. Diğer taraftan, bir çok Avusturyalı sanayl teşeb- büsleri tadece kendi mahsulleri- nin Türkiyeye ihracı — nisbetini artırmak için bile olsa prensip iltibarile takas yolu ile Türk kö- mürü satın alınmasını kabül etmiş bulunduklarından, sanayi muhitin- de, Türk kömürünü satın alma işinin müstakbel İnkişafına büyük bir alâka ile bakmaktadırlar. İki Kaza Bir Kol Kırıldı, Bir Kadın Otomobile Çarptı Kocamustafapaşa hattında ça- | lişan şoför Rızanın İdaresindeki | 3319 numaralı otobilste bulunan Nuran isminde bir Ermeni çocu- ğu, bir aralık kolunu pencereden çıkarmış. yol kenarındaki bir ağa- ca şiddetle çarparak kolu kırık Buştır. Nuran Cerrahpaşa hastahane- sİne kaldırtılmıştır. * Şoför Veyselin idaresinde- ki 2537 numaralı otomobil, Kara- köyde Sehavet isminde bir kadına Çarparak yaralamıştır. Hayvanat Ve Neba- tat Enstitüsü Şeyhislâm kapısı diye anılan tariht Ağakapısında, şimdiki müf- tülük dalresinin bulunduğu yerin tam karşısında çok büyük bir bina — yaptırılmaktadır. Bitmek Üzere bulunan bu bina hayvanat ve nebatat enstitüsüdür. Binanın trkasındakl geniş baliçe de bu #nstitüye bağlı bir hayvanat bah- Çesi haline getirilecektir. Söylen diğine göre bina dahilinde bir de Müstehaseler müzesi tesis oluna- Caktır, Binanın önümüzdeki ders Senesine yetiştirilmesi İçin çalışıl. b dır. SON POSTA Resimli Makale Türkiyede müfusun dörtte üçü köylüdür. Bütçemizi faa kuvvetlerini o verir, memleketi o müdafas eder, o yaşatır. Şebirli, tüccar ve memur onun kazancı ile geçinir. Köylü çalışmazsa — Türk şehirlisi aç kalır, tücear dükkânını kapar, memur maaşını alumaz. Onuün içindir ki Türkiyenin kurtulması herşeyden evel köylünün refahı ile, satın alma kabiliyetinin Artmasile mümkündür. O, zengin olursa hepimiz Cei Si rahat ederlz. EUE Köylüyü refaha erdirmek için de, köylünün yaşayış ve çalışma tarzını değiştirmek, onu daha çok kazanır, daha iyi yaşar bir halö getirmek lâzımdır. Ancak o vakit köylü tam manaslle , efendimiz olabilir. DAHİLİ HABERLER Kadıköy Su Şirketi.. Bir Kısım Abonelerinden Aldığı Fazla - Paraları Geri Kadıköy ve cıvar halkı Su Şirketinden — şikâyet etmişlerdi. Belediye yaptığı tetkiklerde bu şikâyeti varit görmüştür. Şirketin tesisatı kâfi gelmediği için evlere kâfi miktarda su verilememekte- dir. Fakat şirketin iki yıl önce bir proje yaptığı — ve tesisatını kuvvetlendirmek istediği, bu pro- jenin de bugünlerde - Bayındırlık r Vekâletince tasdik edilmek üzere olduğu öğrenilmiştir. Ancak te- slsat yapılınca tesisat bedeli abo- nelerin su ücretlerine zam edile- cektir. Yine yapılan tetkikatta şirketin apartımanlara koyduğu kontrol saatlerinden kira almak hakkı olmadığı anlaşılmıştır. Fa- kat şirketin bu parayı aldığı da öğrenilmiş, şimdiye kadar aldık- larının iade — edilmesi, bundan sonra da alınmaması temin olun- muştur. Yine şirketin abonelerden cski tarifeye göre fazla aldığı su pa- rası her abonenin — yeni tarife Üzerine vereceği paradan tenzil edilecektir. ——— ———'—-_____———â İNANMA! leri burada bulunur ve burada oynar. Belediyenin 7-8 milyon liralık bütgesi vardır. Fakat İstanbulda hâlâ mo- dern bir tiyatro binası yoklur. Urfa kaş kişilik bir şehirdir ve burada hangi tiyatro kumpanyası oynıyacaktı: binasına ihtiyaç hasıl olsun. Urfa gibi meden! ihtiyaçla- rından daha pek çoğu temin tiyatro binası yapılmasında bir isabet bulunduğuna, artık; İSTER olduğunu habar veriyor. Ankara iuvveüi.olnıı halkımızın çoğu — Anl İNAN Urfa muhabirimiz, Urfa belediyesinin Almanyadaki modern tiyatrolara benzor bir tiyatro binası yaptırmakta İi di irdir. Tiyatro ihtiyacı 100 bin nüfuslu bir '.h:ıdıi: y. D YK ü Fakat birçok yeni ve modern mücsseveler yapılmıştır. hâlk modern bir tiyatrosu yoktur. Anıl:t'ı.:l;:l 750 bin nüfuslu bir şehirdir. Tiyatro heyol- İSTER İNAN İSTER İNANMA! Yapılan — son bir Istatistiğe göre Istanbulda her sene ölenlerin sayısı 12 binle on Üç bin arasın: dadır. Bu ölüm yekünunda ecne- bilerde dahildir. Bunların - (1100) kadarı veremdendir. Istanbulda en çok ölüm hâdisesi kalp hasta- lıklarından — oluyor. Veremden ölenlerin sayısı ölüm vukuatının onda birinden aşağı İken kalp hastalıklarından — ölenlerin sayısı onda ( 2,5 )u geçmektedir. Bu nispet rakkama vurulunca yılda 2500 kişinin kalp hastalığından öldüğü — anlaşılmaktadır. zafı ve fena — teşekkllden ölen çocukların — sayısı da veremden ölenlerin sayısının çok Üstündedir. Alâkadarlar — veremden — ölenler hakkındaki son neşriyatın müba- İSTER Verecek Istanbulun ÖlenVeK alan- larına Dair Bir Istatistik Şehrin Nüfusu Her Yıl 5000 İle 7000 Arasında Muntazaman Artıyormuş leğalı olduğunu söylüyorlar, Bir sene İçinde — Istanbul belediye hastanelerine (800) veremli müra- caat etmiştir. Verem dispanser- lerine müracaat edenlerin sayısı da tam (18,000) dir. Şu halde bir sene içinde İstanbulda ( 18.800 ) kişi verem hastalığından hastane- lere müracatt etmişlerdir. Fakat bunların ne kadarı tedavi edil: miştir. Burası belli değil, İstanbulda — #enelik doğum yekünuda 18 binle yirmi — bin arasındadır. Senelik ölümü de 13 bin kabul ettiğimize göre her sene Istanbul (5000-7000) arasında bir fazla nüfus kazanmaktadır. Ço- cuklardaki — vefiyat miktarı çok yüksoktir. — lstanbulda en çok ölenler küçük çocuklardır. ıt ki, orada modern . bir. tiyatro edilmeyen bir şehirde PN Sözün Kosası Kadına Hep Avrat Gözile Bakmayalım N. Teessürle görüyorum ki bizlm bazı günlük gazeteler derin bir mevzu kıtlığı içinde yüzüyorlar, Bu bakımdan, bize ikide bir “ kalite ,, dersi vermiye kalkan matbuat genel direktörüne hak vereceğim geliyar. Mevzu züğürte lüğü, bizde, bilhassa, anketlerde göze çarpıyor. Kastım, Fuzuli olarak her hanği bir vesile arayıp tariz etmek ol- madığı için, itirazımın, hüsnüniye» time bağışlanmasını peşinen söye ledikten sonra, diyeceğim ki bu memlekette, iki unsurun ahlâkt bakımdan kayıtlandırılmasıdır: 1 — Gazete 2 — sinema. Gazete, geniş halk kütlelerine bitap eder. Bu itibarla — onun morala — müteallik lâtbaliliklerini müsamaha gözile görmek müms kün olamıyor. Meselâ bir anket ki aşk ve kadından bahsediyor, Bu ankette, mlitemadiyen yer alan tekerlemeli sualler aşağı yu- karı şunlardır: Kadının neresine dikkat eder. siniz? Hangi kadından hoşlanırs sınız? Aşktan şikâyetiniz nelerdir? Bu sualleri soran yazıcının münasebetsizliği kadar bu suallerr cevap veren kimselerin hafifliği de en müsamahakâr tabir ila densizlik sayılmak ve meslek için« de ona göre bir mevki verilmek gerektir. Hayatta kadın ve erkek, birbirinl görür görmer, akılla vına — derhal — cinst — İnsiyaklar gelen iki mahluktan ibaret İseler, bu nevi anketler açan meslekdaş- lara diyeceğim yoktur. Değilse, bilhassa kadından daha saygılı biz Şille bahsetmemiz ve ona, dalm& avrat gözile bakmamız lâzımdır. Sinema bahsine gelince; onuz nefis bir san'at şubesi olduğunu kabul edecek kadar güzelliğinin meftunuyum. Şu var ki insanların zaaflarını okşıyarak milyonların boynunu bükmek için fuhuşhane- leri andıran Stüdyolarda — türlü behimi pornografik sahneler ter- tip edilerek umumi ahlâka kaste- dilmesinin de şiddetle aleyhtarı- yım, Bundan ötürüdür ki umum! — bir ahlâk mücadelesinin gittikçe zarürtleştiğine inanıyorum. İstanbulda 103 Ya- bancı Ve Akalliyet ! Mektebi Bu Sayı, Her Halde Had- dinden Fazla Çoktur Bugün şehrimizde 103 tane ecnebi ve ekalliyet mektebi bu- lunmaktadır. Bunların 12 sl lisedir ki 4 dü Ermeni, 7 si Rum ve bir tanesi de Musevldir. Bu yıl bunlardan birçokları Sınıflarını azaltmak — için kültür direktörlüğüne başvurmuşlar ve şimdilik, Bebekteki Rum lisesl ile Haydarpaşadaki Müusevli - liseleri büsbütün kapanmışlardır. Blihassa, Türk ortamektep ve Hselerinde, dil tedrisatı yeni ve daha faydalı bir şekle sokulduk- tan sanra, hem aslen Türk olanlar ve hem de azlık talebelerinin, Türk liselerini tercih etmemelei için bir sebep kalmıyacağından, bu yıl içinde, bunların miktarlarının, bi hassa sınıllarının daha pek çok azalacağı muhakkaktır.