5 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

5 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa Siyaset Âlemi | Habeşe Karşı İtalyanın Güvendiği Kuvvet İtalya - Habeş anlaşamazlığı Ulus lar kurumunun, daha doğrusu İngil- terenin müdahalesiyle şimdilik silâhlı dayanmaktan uzalkdaştı- anlaşma — formülünün #türdiği müzakereler nelicesi Habe- şistanla, İtalya davalarımı helledemez- lerse, bittabi muharebe buşlayacaktır. İtalya, Habeşistanla yapacağı muha- rebede, - bili hava kuvvetlerine güvendiektedir. Bu — debepledir ki Habeşte harp edecek olan tayyare- ciler, Roma civarındaki husust uçak alanında talim ve terbiye edilmekte- dirler. Harp patlar patlamaz bu meydandan yüze yakın İtalyan tay- yaresi doğru Eritreye müteveccihen havalanacaktır. Eritrede, bu tayyare- ler İçin lenp eden meydan ve hangarlar yapılmıştır. Bu tayyareler, bilhassa bombardımten tayyareleridir. nn ehemmiyetli blr havacı- kalya, avcı tayya- tayyareler, Iddla edildiğine göre 5000 metrede 330 kilemetrolik bir sür'at muhafazasına muktedir. bulunmakta- dırlar. Bu arada 2000 kiloluk bir ağırlık da taşıyabilmektedirler. Adis- ababa ile Eritre arası 700 kilometre olduğuna göre bu tayyareler, çok kolaylıkla — bombacılık — vazifelerini görebileceklerdir. Tayyare pilotlarının hemön öekserisi gönüllüdür. İtalyan tayyarecileri, Habeşlstanda — büyük merkezler bulunmamasından — Ötürü, lagiliz tayyarelerinin Iraktaki hareket tarzlarından — ilham — almaktadırlar. Malüm — olduğu — üzere, — İngilizler, krakte, uçakları sayesinde çok geniş mıntakalara bâükim — olabilmişlerdir. Hattâ İngilizler, tayyarelere koyduk- ları “hant parleour,, ler İle asi kabile- lere köylerini bo; k için tebligat yapmakta, sonra bombalarla bu köyleri tahrip etmektedirler. Nitekim İngiliz Somalısında Mad Molla ismin- de birinin meydana getirdiği kıyamı, İngilizler, bu suretle bastırmışlı İşte bundan ötürüdür ki İtal, Habeşlilörle yapacakları harbı cesladen bu sebepie emin görünüyor- lar. — Süreyya Çerez Kabilinden Baba Naslhatı Padişah İkinci Abdülhamit son de- zece korkak, son derece vehimli idi. Kimstye güvenmer, kimsenin atkına, hulüsuna inanmazdı. Her- hangi bir söze, bir jurnala, iltira olduğunu bazan bile bile kanardı. Bir gün, kendisine en yakın olan- lardan, pek da sevdiği kilercibaşısı Osman Beyle konuşuyorken, bir arahk sordu: — Osman! Sen no tarafta — oturu- yarsun ? -— (!rlıku)de Efendimiz. Evinla yolu, biraderin oturduğu yın önünden geçer mi ? — Geçer, Efendimiz. Abdülhamit bu cevabı abınca, yü- günü buruşturdu; — susta ve bir müddet düşündü. Neden sonras: — Kuzum, Osman! dedi. Ya yolu- nu değiştir, ya kl oturduğun evi. — Niçin, Efendimiz ? — Ne bileyim ? Günün birinde, belki görürler.! Jurnal ederlar de.. M azallah, başına bir felüket gelir! Tıflı Paris Sefirimiz Lavalle Görüştü Cenevre, 4(A.A.) — Bay La- yal dün Türkiye elçisi Bay Cemal Hüsat ile göıüımüımr — DİKKAT 6 Ağustos Salı günlü ak- şamı 19,30 da RADYOYU dikkatle dinlerseniz ha- yatınız için çok faydalı şeyler öğrenirsiniz. Roma 4 (A. A.) — Reuter ajansı bildiriyor: İtalyan çevenleri, süol harekât yapılmadıkça Habe- şistan meselesinin memnımniyete şayan bir surette kotarılmıyacağı düşüncesindedir.. Bu — çovenler diyor ki: Habeşistan Italyanın kuvvet- lerini denemeli ve öğrenmelidir. Bununla beraber 160 bin kişi- nin silâh altına çağırılmasına dalr olan bildiriğin yapılması ihtimal geriye atılacaktır. Üçler Konferansı Cenevre, 4 (A.A.) — Üç dev- let arasında yapılacak görüşlere bir kaç güne kadar Pariste baş- lanacağı sanılmaktadır. Konseyin Üç çeyrek saat devam etmiş olan dün akşamki celsesi, B. Jorzenin Habeşistan adıma yaptığı diyev ile başlamıştır. Konseyin dünkü toplantısında iki hâdise belirmiştir. 1 — İltalyanın Üç taraflı görü- Şüyü kabul etmesi, iyl bir kay- naktan öğrendiğine göre Habe- şistan bu görüşlere İştirak etmi- yecek ise de Habeşistana her hangi bir. kotarma suretinin — cebren kabul ettirilmesi asla mevzuubahs değildir. 2 — Fransız - Ingiliz münase- batında selâh bulmuş ve bu mü- nasebet İngiliz - Alman deniz uzlaşmasının akdinden — evvelki gamanki halini almıştır. Bir Otomobll Kazası Palermo, 4 ( A. A. ) — Graçi'den »| Kastelbomo'ya aaker taşıyan sücl bir otobüs bir uçuruma yuvarlanmıştır. Yedi asker ölmüş, bir küçük sübayla ikl er de ya şlerdir. Meşe Ormanı Yangın Yakalanan Iki Suçlu Is- tanbula Gönderilecek K. Çekmece, 4 (Özel) — Kemer Burgazda Akpına ve Kısır man- dıra köyleri arasında tutuşan me- şe ormanı için için bugün akşama kadar devam etmiştir. Sarıyer jandarma Kemerbur- gazda jandarma karakolunda yane gin Üzerindeki tetkikat ve tahki- katını dırlılııtirııııl'(l:dır. Yan- gini çıkarmaktan suçlü iki - kişi yakalanmış ve Kemerburgaz jan- darıma karakoluna getirilmiştir. Suçlular yarın İstanbul'a gönde- rilecek ve müddelumumtliğe tos- Hm olunacaklardır. komutanı Cumuriyet Kurumları Dağıtılacakmı? Atina, 4 (Özel) — Bugün ç- kan hükümet gazeteleri, ayrışık gazetelere şiddetle hücum etmek- te, bu yazılara cumuriyet kurum-« larının sebebiyet verdiklerini iddia etmektedirler. — Aynı — gazeteler cumuriyet kurullarınız. bhükümet tarafından dağılması düşünülmek- te olduğunu yazıyorlar. SA Wtos S Ki Son Posta Abdülhamidin Torunu Abdülkerim Nevyorkta Kendini Öldürdü Cumartesi — nüshamızıda son haberler kısmında, — Nevyorkta çıkan Arapça Elbeyan gazetesin- den alınmış gu haber vardı: Osmanlı hanedanının - sabık şehzadelerinden Selimin oğlu ve Abdülhamidin torunu Abdülkerim yanında, Osmanlı bükümetiuin sski Nevyork konsolosu Şahmir ve Emin Hema olduğu halde Çinden buraya gelmişlerdir. Bu- rada İkl ay kaldıktan sonra tek- rar Çine dönecek ve Şimalt Çin- de kurulacak müslüman hükü- metine rels olmaya çalışacaktır. Zaten iki sene evyel Japon hükü- meti, onu, Çindeki maksatlarına alet yapmak Üzere çağırmıştı. Bugün de ajanslar şu telgrafı vermektedirler ; Nevyork, 4 (A.A)— Abdülha- midin otuz yaşındakl torunu Ab- dülkerim, Nevyork - otellerinden birinde kendisini öldürmüştür. Polls direktörüne yazdığı bir mektupta Abdülkerim, zongin bir Amerikalı kadın ile evlenemediği İçin intihar etmiş olduğunu söy- lemektedir. Abdülkerim, bu ka- dının parasiyle Çinli serserilerden mürekkep bir ordu toplıyarak Türkiye tahtını ele geçirmek fik- rinde imiş. Yaş Ve Kuru Üzümlerimiz Türkofis Araştırmalarının Neticesini Yüksek Ma- kamlara Bildirdi Ankara 4 (Özel) — Izmirde kuru üzümlerimizin değerinden dü- şürülmesi için bir ihracat şirketi tarafından yapılan bhileli işler hak- kındaki tahkikat sona ermiştir. Türkofiste koskoca bir dosya haline gelen tahkikat evrakı, Türk müstahsilinin alın terinden spekü- lâsyon ve antrika ile servet yap- mak davasında olanların bir sis- tem İiçinde çalıştıklarım anlat- maktadır. Türkofis neticeyi yük- sek makamlara bildirmiştir. Öğrendiğime göre, Türkofis yaş Üzümlerimizin dış memloket- lere sevki yolunda Öönemli ted- birler almıştır. Bir Vapur Tutuştu Şerburg, 4 (A: A.) — Pranses Ena adındaki İnıillı vapuru, Suthamton Ne Yersey —azasında — tutuşmuştur. Yolcular boşaltılmıştır. İnsanca hiç bir zarar yoktur. Dançiğ - Leh Ticaret Anlaşamazlığı Vargova, 4 ( A, A.) — Dançigdeki lâtb, Gyelerine, Po- lonyaya kömlür ve dokuma #iparişini garak etmiştir. —- | Türk Polis Enstitüsü Binası Marta Kadar Hazır Olacak | “TELGRAF.TELEFON.TELSİZ HABERLERİ | İtalyanlar, Süel Harekât Yapılma- (| dıkça Habeş Işi Bitmez Diyorlar ÜÇLER KONFERANSI PARİSTE TOPLANIYOR | Bulgar, Leh Ve Macar İttihadı Mı? Sofya, 4 (A. A) — Leh - Macar kralı Vladislav'ın hatırası için tertip edilmiş olan tören Varnada başla» mıştır. Bu tören, Bulgar - Leh - Ma- oar İttihadının bir. semboli sayı- maktadır. Bu — törenin tertibinde önayak olanlar Leblerdir. Söylen- diğine göre Lebistan, Bulgarlstanı İslav birliği peşinde — koşmaktan vazgöçirmeye çalışmaktadır. Çekoslovaklarla Yugoslavlar, heye « göndermekten son — dakikada vazgöçmişlerdir. Hıydutluk Ankara, 4 ( Özel) — Burada |20 Kişilik Bir Serseri Gr. yapılmakta olan polls enstitüsü binası en geç 1936 yılı Martına kadar bitirilmiş olacaktır. Türk polisi enstitüsünün, dünyanın en meşhur polis — enstitüleri — olan Lozan Bürüksel — enstitüsü ayarında — olması için hiç bir fedakârlıktan çekinilmiyecektir. Bu müessesenin yetiştireceği genç elemanlarla Türkiye dünya- nın en meşhur polis kadrosuna sahip olacaktır. Enstitüde iki kura olacaktır.. Yüksek — kursa devam edenler için hazırlanan program haylı dolgundur. Enstitü bilhassa Krimivoloji ve Radyoloj! sahasında mütehaş- ve sıslar yetiştirmek İçin laburatuar- lara sahip olacaktır. bu Takip Ediliyor Hasankale, (Özel) — 20 kadar dağ hırsızı kasabaya bir buçulk saat mesafedeki Tortom köyüne gelmiş, 8 at ile bir miktar eşya aşırarak — gitmiştir, bu — eşkiya ertesi gece Hertev köyüne uğra- mış, fakat köylülerin mukabelesi ü#zerine kaçmışlardır. Bir jandar- ma müfrezesi oşkiyaları takibe çıkmıştır. Başbakan Gireson, 4 (A.A) — 3 Ağus- tosta Erzincan'dan hareket eden Başbakan İsmet İnönü Ş. Kara* hisara uğrıyarak dün akşam Gi- reson'a varmıştır. Alemdağında Yangın Bir Fundalık Tutuştu. Yangın Dağın Eteklerine Kadar Geldi Dün saat 10,30 da Alemdağın- da bir fundalık tutuşmuş, o ee nada esen rüzgürin tesirile ateş, çabucak büyümüştür. Yangın, önce Alemdağ civa- rındaki fındıklı dereden - çıkmış, birdenbire etrafındaki sahayı İçine almıştır. Fındıklı dereden funda- lığın tutuştuğunu gören köylüler ateşi söndürmek İçin uğraşmışlar, fakat büyümesine mani olama- mışlardır. İtfaiyeden yardım isten- mişae de yolların bozuk oluşu yü- zünden bu da yerine getirileme- miştir. Yangını haber alan nahiye müdürü ve Üsküdar kaymakamı fındıklı dereye giderek tedbirler almışlardır. Cıvar köylerdeki ame- le, işçi ve rençberin yardımı te- min edilmiştir. Saat on dörde doğru nteş Fındıklı dereden ilerliyerek uzun dereye, oradan da 31 kavaklara atlamış ve hattâ Alemdağ etek- lerine kadar - gelmiştir. Alınan tedbirlerle yangının İlerlemesine meydan bırakılmamıştır. Fundalık yangını pek geniş bir sabayı yakmıştır. Ateş sabaha kadar hafif hafif, yer yer devam etmiştir. Yangının yolcular tarafından atılan bir sigara İle çıktığı söy- leniyor. Üsküdar kaymakamlıği tahkikat yapmaktadır. 120 Bin Liralık Malını Fi- listine Veren Bir Osmanlı Kumandanı ! Bağdatda çıkan Elbilâd gaze- tesi Kudüsten aldığı şu baberl neşrediyor: Osmanlı İmperator- luğu zamanında Kudüste vazifesi bulunan bay Zeki adlı eski bir kumandan bir iki haftadanberi burada bulunmaktadır. Mukaddes yerleri ve İslâm — Darülitamını ee ar ea eli d d eeei SÜİ llt D l gezen bay Zeki Mısırda bulunan (120) bin liralık emlâkini Darüli- tama vakfetmiştir. Bay Zekinin Türkiyede de kıymeti çok yüksek emlâki vardır. bunları da Türk yetimlerine — vakfetmiştir. Vık.ıf muameleleri yapılmıştır.