6 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

6 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Halk Dili Daoğacak Haâdise- lerin Sesidir Mısıtı alan Osmanlı ordusu Ka- hireye (1517) yılının ilk ayı biter- ken girmişti. O ordunun başında bulunan Yavuz Sultan Selim yedi ay kadar Mısırda kaldı. Yeni ele geçen bu ülkeyi elde tutabilmek için bir şeyler yapmıya savaştı. O, daha bir hayli zaman orada kalmak, başladığı iİşleri bitirmek, Nilin kaynaklarına kadar inmek | latiyordu. Fakat Yeniçeriler, sipa- hiler yavaş yavaş mırıldanmıya başlamışlardı. Hattâ — kazasker Ibni Kemale Istanbula dönmek için padişahı kandırmasını rica edenler de vardı. Bir gün Yavuz, pek sevdiği ve saygı gösterdiği Ibni Kemal ile bir at gezintisi yaparken sordu: — Azsker arasında acaba ne konuşuluyor? Kazasker firsatı. kaçırmadı, çadırlar arasında dolaşırken bir neferin şöyle bir türkü ırladığını işittiğini söyledi... Nemiz kaldı bizim mülkü arepte Nice bir dururuz Şamli Halepte Cihan halkı kamu İşü tarepte Hemen gitsek gerek Rumillerine!.. Ibni Kemal bu türküyü ora- cıkta uydurmuştu. Fakat bir as- ker ağzile konuştuğu için hün- kârın içine kurt düşmüştü ve iki gün sonra Mısırdan dönüş hazır- lhıkları başlamıştı. Şimdi Atinada da “kıral ge- lecek amma yine gidecek,, naka- ratlı bir türkü ırlanıyormuş. Eğer, kırallık tacımın kolay düşer bir başlık olduğunu, son on beş sene içinde babasında ve kendi şah- sında sınamış olan Jorj, bu tür- küyü duymuşsa elbette pirelene- cek ve o türkünün bir uğurlama şarkısı gibi bir gün arkasından haykırıldığını — duymamak — için Atinaya gelmekten mutlaka vaz geçecektir, Halkın dili, doğacak hâdise- lerin sesi demektir. M. T. Tan Bir Doktorun Günlük Notlarından (*) Üzüm Kürü Egeli bir hastam soruyordu: Üzüm yiyeyim mi 7 Binirleri bozuk kanı zayıf ve eski- den sıtma yeçirmiş olan bu hasta- ma İhtiyacı olduğu kamı kuvvet lendirecek bundan daha güzel ve yerinde bir ilâç tavsiye edemezdim. Yiyiniz dedim. Fakat; yalnız üzüm kürusuna sabah aç karnına başlamalı ve günde bir kilodan başlıyarak (8- 4 ) kiloya kadar çıkmalıdır. Bazan yeni üzüm kürüne başlı- yanlarda ( amel) de — başlar, o zaman çekirdeklerini de çiğneyerek yemelidir. Bir y üzüm kürü yap- tıktan — sonra — tartılımız. — mutlak (3-46) kilodan fazla bir siklet SON POSTA Antep, Sağlık Işleri En Duzgun lllerı- mizden Biridir Bu Düzgünlüğün Kazalara Da Ya- yılması Lâzımdır Gazlantep (Özel) — Türk « Fransız sınırındaki en büyük ka- zalarımızın bir çoğunu çerçevesi içinde tutan Gazilantep ilbaylığında sağlık işlerine büyük bir özenle bakıldığını söylemek gerektir. Bununla beraber, görülecek daha bir çok işler bulunduğu da saklanılamaz Antebin içinde ta- mamile yoluna konulan ve en hain hastalıkların kolunu büken Iıılnı şar dışına bir az uzanmak Kııılııdı henüiz kaynak su- larının merkezlere getirilememiş olması, dizanteri ve çocuk ölüm- lerinin baş sebeplerinden birisidir. Uraylarca dökülen emekler, değer- H hekimlerimizin aldığı tedbirler, tifo gibi hastalıkların önüne geçmiş İsede dizanteri canava- rının kafaşı bir türlü tam ezile- memiştir. Hele çocuklar bunun korkunç kamçılarını hayli yemek- tedirler. Sağlık işlerile uğraşanlar bu Merzifonlular Tayyare Kurumu İçin| Yozgatta e T Antebin genel görünüşü hastalığa karşı en etkin savaşın her kuyu suyunu halka içirtmemek olacağını söylüyorlar genel sağlığı korumak için elden gelen herşeyi yapan urayların, Antebin Güney kazalarına bir an Öönce İyi su getirtmek çaresini bulmaları bu- nün İçin çok İstenilir. Merkeze gelince: Sağlık işleri en düzgüo şarlarımızdan birisinin Antep olduğu söylenilebilir. Sağ- hk durumu çok normal bir dere- cededir. Bulaşık hastalık yok gibidir. Son sistem kurumlar, sağlık işlerine yardımcıdır. Tanınmış bilginleri başına top- Ç ok Çalışıyorlar Merzilonda tayyare için toplantı Merzifon (Özel) — 58 köyün mümessllleri burada toplandılar. Ilçebay bir söylevle hava tehlike- sinin ebemmiyetini anlattı. Daha oracıkta 792 yardımcı üÜye kay- dedildi ve 1362 liralık taahhüt imzalandı. Şimdiye kadar şehirde hava tehlikesini bilen Üye kaydedilen- lerin sayııı 57 dir ve toplanan para da 2202 liradır. 47 kişi de 2130 liralık teberratta bulunmuş- lardır. Bütün hesap yekünu 5754 liradır. Armutluda Bir Çocuk Dinamitle Yaralandı Armutlu (Özel) — Ali ismin- de bir küçük çocuk Koyundere çiftliğinde çobanlık ederken ba- hk avlamaya mahsus bir dinamit bulmuş, bunun ne olduğunu am- n h muı::.n: ::.eıhlı =n|=v yerinden hafif #surette yaralan- mıştır. Samsunda Plâj Samsun ( Özel Sabil de- fazlalığı kazanacaksınız. Ego gibi üzümü bol yerde sinirleri sağlamlaştıracak en güzel meyva budar ve bu kürü her sene yapı- mır; dedim. () Bu aetları kesip saklayıaız, yahut bir albüme yapıştınp kollekelyon yapı. ma. Sıkinti samanınızda bu — notlar bir de.ter gibi Imdadınıza yetişebilir. — miryolu Üzerinde ı(iıu.hk mesi- resine Devlet Demizyolları tara- fından bir plâj yapılması karar- Taştırılmıştır. Adapazarı Müftiliği Adapazarı (Özel) — İlçemiz müftülüğüne eski derslamlardan Osman Suphi tayin edilmiş, vazk fesine başlamıştır. Güdülde Kıymetli 3 Eser Bulundu Güdül (Özel) — Sabanlı kö- yünde Arslankaya denilen yerde köy çobanı koyunlarını otlatır ve avunmak için elindeki sopa ile toprağı öşelerken sopası bir taşa takılmış, çoban taşı çıkarmak istemiş, toprağı sonuna kadar kazmış ve ©o zaman meydana gayet güzel işlenmiş iki ars'an heykeli çıkmıştır. Hâdise köyden nahiye yolile Ankaraya bildirilmiş, Müzeler Müdürü Hikmet Turanoğlu gelmiş, tetkikat yapmış ve bu heykelleri Ankara müzesine gö- türmüştür. Bu arada bir de çok kıymeti olduğu söylenen bir haç bulunmuştur. Urfa İlbayı Urfa (Özel) — Yeni İlbayımız Necati gelmiş, ödevine başlamıştır. layan memleket hastenesi degerli mütehassıslara maliktir. Tanın- mış doktorlardan Salip Safinin mey- dana çıkardığı doğum evi Avru- panın bu sımif sağlık kurumlarile Ebir ayardadır. Trahom dispanser- leri de göz düşmanı mikroplari hergün bir az daha yenmektedir. En can işe dokunur su derdi- nin de muraylarca bir an önce ortadan kaldırılması, sağlık işleri bu derece düzgün olan bir merkeze bağlı kazaların en baş amacı olmalıdır. Güzel Antebin büyük kazalarına yaraşan şey bunu — başarabilmek — için her engeli yıkmaktır. Şeyhlik Taslayan Adam 31 Müridile Birlikte Mahküm Oldu Yozgat, (Özel) — Sungurlu- nun Mudu köyünden Hüseyin adlı bir adam eski şeyhliğini ha- tırlıyarak etrafına bir takım mü- ritler toplamağa başlamış, fakat iş haber alınmış, yakalanmış, ad- liyeye verilmişti. Yapılan duruş- mada hem şeyh, ham de kendisine uyan 3l arkadaşı Üçer ay hapse mahküm edilmişlerdir. Olur Edepsizlik Değil Bir Genç Kadının Cesedini Mezardan Çıkarıp Telvis Etmişler Çorum ( Özel ) — Iskilibim Ulaşdere mahallesinden Lütfiye adlı genç ve güzel bir kadın bir kaç gün evvel ölmüş, cesedi ak- rabaları tarafından mezara götü- rülerek gömülmüştür. Fakat er- tesl sabah şehrin sokaklarında Lütfiyenin — kefenli cesedi, çok çirkin ve akla sığmaz bir şekilde kirletilmiş olarak — bulunmuştur. Ba çirkin bareketin faili zabıta tarafından şiddetle aranmaktadır. Polis yaptığı tahkiktta Lütfi- yeden geçimsizlik yüzünden ay- rilmiş olan Sabriyi zan altına almıştır. Gümlüşhacıköyde Yangın Merzifon ( Özel) — Gümüş- haciköy Inhisarlar idaresinde bir yangın çıktığı haber alınmış, Gümüşhacıköy — itfaiyesi derhal giderek — lâzımgelen tedbirleri ti ümesine BAD RR AA Karagümrük Soyguncuları Karagümrükte Refiğin eviyle, doktor Ihsan Saminin evinde yas pılan hırsızlıklardan saçlu olarali bir hafta önce sabıkalı Yekvari v& Ihsan adlarında iki kişi yakalane mış, ve çalınan eşyayı — bilerelg almaktan suçlu esnaftan Haf Nuri de bu suçlular arasında nes zarete alınmıştı. Bu üç suçlu birinci sulh cezg hâkimi karşısına çıkarılmışlardığ, Neş'et oğlu Ihsan: — Ben Yekvarta sokakta raşi geldim. Ellerinde paketler vardı, Kendisinden ödünç para istedimş — Şu paketleri bırakalım dâ vereyim,, dedi. Gittik. Yekvart paketleri Hafız Nuriye teslim ettif Ondan (40) lira aldı. Bana da 4 para içinden beş lira verdi' Ben bu eşyanın hırsızlık mal olduğunu bilmiyordum. Sonradan öğrendim, Hemen gidip polise haber verdim, Beon suçsuzum.,, dedi, Yekvart: — Sabahleyin erkence denize banyoya gidiyordum. Dizdarlar denen bir sokakta bir evin pene eeresinin açık olduğunu gördüm, Içeri girerek eşyaları aldım. Ihsa« nin süçü yoktüur. Karagümrül meselesini ise ben bilmiyorum. dedi. Hâkim Ihsanın serbeset bıra« kılmasına, Yekvart ile Hafız Nu« rinin tevkiflerine karar yoıdı Bir Kuduz Kurt — Dörtyolda 30 Hayvanı, 7 Insanı İsırdı Dörtyoldan bildirildiğine göre Erzin nahiyesine bir kuduz kürk gelmiş, 30 kadar sığın yaralamış, 6 kişiyi ısırmış, bir kişi aldığı ısırıktan ölmüştür. Kurt öldürük müştür. Belediye kurdun ısırdığı hayvanları — öldürtmüş, — Insanları tedavi altına aldırmıştır. Akmeşe Köyünde Su Yüzünden Bir Genci Vurdular Adapazarı (Özei) — Izmitin Akmeşe köyünden Sadullah oğlu Ismail köy çeşmesinden su doldu- rurken köylülerden topal Ahmet, Durmuş, Kel Hasan, korucu Meha met kendisine su vermek İsteme« mişler. Bu yüztlen bir kavga çık- mış, İsmail yaralanmıştır. Kavgae cılar tevkif edilmiş, İsmail hasta« haneye kaldırılmıştır. Nöbetçi Eczaneler İslaiel tanids Şehsadebaşında ( İsmail Hakkı ), Aksarayda ( Ziya Nuri ), Edirnekapıda ( Arif ), Şeb- zemininde (A. Hamdi), Samatyadı ( Erofilor), — Zeyrekte ( Hasanı Hulüsi ), Eyüpte ( Hikmet ), Lâle- lide ( Sıtkı ), Fenerde ( Emilyadi ) Sirkecide ( Eşref Neşet ), Bahçe- kapıda ( Beşir Kemal ), Bakırkö- yünde ( İstefan Terziyan ), Beyoğ- ha tarafı; Beyoğlunda ( Kanzuk ), Pangaltıda — (Güneş), Taksimde ( Karakin Kürkçiyan ), — Galatada ( Hidayet ), Kurtuluşta ( Necdet ) Ektem ), — Kasımpaşada — ( Yeni 'Turan ), Hasköyde (Yeni Türkiye), Kadıköy taralır Modada — ( Faik hakender ), Pazaryolunda ( Namık İsmet ), Büyükadada ( Halk ).