6 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

SON POŞTA SON DAKIKA Ağustos 6 Slyaset Aleml , 1[' Koca Sinan Japonya İle Ame-| rika Arasında , . A ge Yeni Bir Hâdise Amerika - Japonya münasebatı, bir defa daha gerginleşmiş bulunuyor. Bu gerginliğin sebebi basittir: Ame- Tikada, bir mizah mecmuası Japon Krahain bir karlkatörünü yapmış, bu karlkatör, İmparatoru gülünç bir vaziyette gösteriyormuş. %uıuı Üze- rine Japon hük i, Ame- rikan Hariclye protesto ettiği gibi Tokyoda Izlali bulunan Sefirine de hemön vazifesi başına dönmeslin! ve protestolara daha ciddi ve kuüvvetli bir. mahiyât vermesini bildirmiştir. Demek oluyor ki, ötedenberi, için için kaynar bir halde bulunan bu iki memleketin münasebeti, bu hâdise ile tekrar nezik bir safhaya girmiş balu- #uyor. Japonlar, İmparatorlarını, her geyin Üstünde tuttukları için, onun bir. heztl mevzuu — addedilmesine mutlak surette tahammül edemerler. Amerikalılar ise, bu hususta en geniş anlamında liberal düşünen kim- selerdir. Belki reisi dümhur Ruzveltin yüz karikatörü Intişar eder, buı an dolayıdır. ki İki hükümetin buna nit olan telkinlerini telif etmek, Himalâya llı Alp dağlarını birbirine k istemak kadar güçtür. ir hiç yüzünden çıkan iupoı-Amııihıı münase- da bir. haylı — bozacak, durgunlaşan duruma yönl yeni fesat tohumları karıştiracaktır. Japonların Mikado hakkındaki bu telâk- kileri kargısında da hi n kolay kapanmıyacağına şimdiden inanabiliriz. Süreyya İş Ve Dosiluk Ankara, 6 (Telefonla) — Po- a amirleri ile dostlukları olanla- rın polis nizamnamesine karşı işlenen Gsuçların müsamaha ile karşılanması etrafındaki şikâyet- ler dolayısile Iç İşler Bakanlığı vilâyetlere bir tamim göndermiş- tir. Tamimde bu gibi hareketle- rin şiddetle cezalandırılacağı bi dirilmiştir. Efgan Sefirleri Kâbilde Toplanıyor Kabil 5 (ALA) — Hükümetin çağırışı — Üzerine — Efganistan'ın Londra elçisi ile, Moskova ve Ankara büyük elçilerinin, yakında Knbllı gelmeleri beklenmektedir. Çerez Kabilinden Balkabağı Çarşı içinde, — kılıgçılarda — aşçılık eden rahmetli Mıgır Ağa çok zeki Barif, nükteden anlar ve bizzat nükteler savurur, şakacı, rind bir adamdı. Kendisini hâlâ hatırlhıyanlar ve ha« yır İle ananlar çoktur. Önu pek sevdiğimiz ve dükkânında temiz, nelis yemekten a bulduğu- muz İçin sık sık or gider, hem karnımızı doyürür de çakala- şırdım. Bir güa, Mıgır'ın şöhrelini Işitmiş fakat henüz kendisini arkadaşlardan birini orı müştük. Bü arkadaş yemeğini gi karşısına dikildi ve sordu: — Tath, ne yiyeceksin ? Bit kom- posto vereyim ? — Hayır. — Kadayıf yersin 7 — Yemem.. — FKlma, armut istersin ? — İstemem.. — E, pek eyi ! Ne yersin ? Toy arkadaş, güya tuhaflık -olsun diyer — Kendi başımı yiyeceğii c0, Mıgıir, mutlağa ser — Ver, beyime bir bılhbığı hu Tıflı DİKKAT 6 Ağustos Salı günü ak- şamı 19,30 da RADYOYU dikkatle dinlerseniz ha- yatınız için çok faydalı şeyler öğrenirsiniz. ina.. Diyin. ELGRAF, TELEFON, TI TELSİZ HABERLERİİ (ıırıt Adasındaki Asilere 12 Saat Mühlet Verildi Giritteki Asilere Karşı Gönderilen Torpitolar Geri Döndüler (Baştaratı 1 inci yözde ) Ölenler, Yaralananlar Atina, 6 (Özel - Telefonla) — | Köylere kadar genişliyen isyan hareketinin önüne geçilmesi için şiddetli tedbirler alınmıştır. Bazı yerlerde âsüyiş iade edilmiştir. Âsilerle hükümet kuvvetleri arasındaki kanlı müsademelerde şimdiye kadar bir binbaşı, bir aeker İle dört âsinin öldüğü tes- bit edilmiştir.. Ölenlerin daha fazla olduğu tahmin ediliyor. Yer yer- müsademeler devam etmek- tedir. Yaralananlar arasında 3 si- bay, 17 asker ve 23 âsl vardır. Kandiye'ye giden fırka ku- mandanı — teslim — olmaları İçin grevcilere 12 saut mühlet ver- miştir. lik Hareket İrakliyon'dan Çıktı Atina, 5 (Özel) — Girlt iayas nının Kandiyeden evvel İrakliyon kasabasında patlak verdiği anla- şılmaktadır. Hareketin bastırıl- masında biraz geç kalınmasıdır ki işin genişlemesin! intaç etmiştir. Fakat hâdisatın Inkişafı sırasında bunun, mükemmel surette tertip edildiği anlaşılmıştır. Atinada Bir Tiyatroda da Hadise Çıktı Atina, 5 (Özel) — Peroke tiyatrosunda dün akşam oynanan oyun arasında söylenen türküyü cumuriyet lehine — propaganda sanan yirmi beş kadar tayyareci aeker sahneye hücum — ederek artistleri döğmüşlerdir. Bu sırada yetişen askeri devriyeler, seyir- cilerin yardımı İle hadise çıkaran tayyarecileri yakalamışlardır. As- kerlerden bir kısmı — karakola götürülürken yolda kaçmışlardır. Asiler Köylere Hükim Atina, $ (A.A) — Hanya'dan bildirildiğine göre, isyan hareketl Kandiye cıvarındaki bazı köylere de sirayet etmiştir. Buralarda grevciler mahalli hükümetleri or- tadan kaldırmışlardır. Grevcilere karşı, Kandiya'da bulunan süel kuvvetlerin kâfi gel- mediği görjldüğü için Hanyadan asker sevkedilmiş ve Pire'den de iki torpito acele yola çıkarılmış- tır. Kuvvetlerin bu akşam hâdise mahalline varacakları tahmin edil- mektedir. Bu İsyan hareketinin siyasal bir erge ile yapıldığı şüp- hesiz olmakla beraber grevclle- rin Venizelist bir cereyan takip gettikleri henüz sabit olmuş de- ildir. Hükümet çevenleri, isyan ha- reketinin tamamile mevzli kalaca- gı ve kuvvetler gelir gelmez der- hal yatıştırlacağı kanaatindedir. Isyan hareketi telgrafla Çal- ) darlse bildirilmiştir. Donanma Geri Döndü Atina, 6 (Özel - Telefonla) — Kandiye'ye sükün iade edilmiştir. Girit adasına gönderilen donan- manın geri dönmesi için emir verilmiştir. Siyasat Tesirat Atina, 5 (A.A)— Röyter ajan- « bildiriyor: Harbiye nazırı Kon- Afrikada dills Giritteki askeri ve sivil er- kân ile görüştükten sonra barp gemileri ve tayyareler ğönderme- ye karar verdiğini bildirmiştir. Iç bakanının bir bildiriğine göre Kandiye UUbayı grevcilerin siyasal tesirat altında hareket ettikleri konaatindedir. Grevcilerin Giritteki cephane- liklerden birini ele geçirdikleri söyleniyor. Tehlike Atlatılamadı İtalyanlar Yeni Bir Işıkla Motörleri Durduruyorlar, Bu İIşığı Manevra Yapıp Tecrübe Edecekler Paris, 5 (A. A.) — Parla Solr gazetesinin sandığına göre, Italyan - Habeş hakemlik komle- yonuna tayin edilecek — beşinci azâ, Yunanistanın Paris elçisi ve Cenevre delegesi — Politis — ola- caktır. Parls Soirin Roma muhabiri- nin haber verdiğine göre, İtalya bu ay sonunda, Avvusturya sınını üzerinde bulunan Trentin bölge- sinde büyük sücl — manevraları yaptıracaktır. Kral, Musolini ve erkânı bar- biye şefi Mareşal Badoğli Baş- kanlığı altında yapılacak olan bu manevralara 500 bin kişi — gire- cektir. Ordunun teknik servisleri ta- rafından — incelenecek yenilikler arasında, kara ve hava motörlerini derhal durdurabilecek esrarengiz bir ışık vardır. Bazı şartlar içinde kullanıldığı takdirde bu ışığın cephe hatlarını yok — edebilecek bir kudrette olduğu söylenmek- tedir. Bu ışık, Habeşistan ile harp başladığı takdirde kullanılabile- cektir. eşte De Hazırlıklar Var Pını.S(A A.)—Adis- Ababa'daki diplomasi mahafilinde muhtemel mu- harebeyo ait siülel hareketler görül- mektedir. Başlıca İtalyan hücu- munun Masura » Adigrat demir- yolunu bir Us olarak kul cağı ve bu hücumun başlıca hedefle- rinin Akuun ve Adua olacağı sanılmaktadır. Aksum'un — İtalyan askerleri tarafından zaptı, Habeşler üze- rinde pek büyük maneviğ bir tesir yapacaktır. Çünkü Aksum Sofya, Bu Sefer De Din Tahrikâtına Başladı Sofya, 5 (Özel) — Dl!nyııyı bütün yabancı memleketlerdeki. hıristiyan Üniversiteliler kurumları arasında Sofyada bir cihan kom gresinin yapılması maksadile bu- a Bulgarlar tarafından davet » 25 memleketin muri ları gılmiıllr. Kongre, bu saat 11 de burada UÜniversitenin büyük salonlarından birinde açı- lacaktır.Aml kongre, Sofya cıvarında Çımkoru denilen köyde toplana- cak ve on gün sürecektir. Kon- grenin toplanmasından — maksat güya dünya barışının temibi için- miş, diğer yandan bu toplantı haçlılar toplantısını audırmakta- dır. Burada siyasal mahbafilde söylendiğ'ne göre, bu kongre, Yunak-Sokol ve Varna şenlikle- rinden sonra Üçüncü bir Bulgar maneyrası sayılmaktadır, münbit bir bölgenin — merkezi olduktan başka Henelik zamanın- da İtalyan aakerlerinin Habeşler tarafından — kılıçtan — geçirildiği alandır. Birkaç gündenberi Ual - Ual yakınında sınır Üzerinde önemli miktarda Habeş askerlerinin top- dığı bildirilmektedir. Boyuna Asker Gönderiyorlar da levazım taşıyan Nazarlo Saure gemisi, Eritreye hareket etmiştir. Londra, 5 (A. A.) — Adisa- babadan Taymis gazetesine haber verildiğine göre, Konta “ve Valla- mo bölgelerinin 60,000 muharibi Adisababa, etrafında çadır kur- muşlardır. İmperator, bu muha- ripler nezdine bir memur gönder- miştir. Bulgırlır Doğru Değij Diyorlar Sofya, 5 (A. A.) — 1444 de harp alanında ölen Lekistan ve Macaristan kralı Ladislav için yapılacak törenler dola- 1 yabancı kaynaklardan ehistanın Bulgaristanı slav birli- îıdın ıyırmık Istediği hakkında an haberler baştanbaşa asılsızdır. Hakkında Top- lıı Bir Eser İstanbul, ö (A.A.) — Türk tarihi Araştırma kurumu * başkanlığından bildirilmiştir. Türk Tarihi Araştırma kurumunun verdiği karar Üzerine Türk sanatının evransel vstası koca Sinanın hayatı, şahsiyeti ve eserleri Üzerine toplu bir eser hazırlanacaktır. Bü iİş için Türk Tarihi araştırma kurumu — şimdiden — çalışmaktadır. Bu yönden aymı rtamanda bu bü- yük dâhi Türk miü ve morfolojik şahsi mek ve bu dâhi adamın büyük hususiyetleri iskeletinde de aranmak istenilmiştir. Türk Tarihi araştırma kurumunun verdiği bu karar üzerine koca Sinanın mozarının ufak bir kısmı Türk Tarihi Araştırma kurumunun seçtiği bir ho;ııı önünde büyük bir 8.1935 tarihinde açılmıştır. ık ki, iskeletin pek büyük bir kusmının çok bozulmuş bir hale geldiği görülmüştür. Zamanın ve tahrip amillerinin tosirinden kurtu- larak bugüne kadar kalabilmiş is- kelet kısımlarından bazıları üzerles tinde tetkik yapılmış ve yine ayaı heyet önünde mezar kapanmıştır. Aynı szamanda mezarın toprak — Ür- tündeki ve altındaki yapılış tersı, noktasından — anlaşılmak üzere ölçüleri alınmıştır. Başbakan; Gezisi- nin Sonuçlarından Memnundurlar Ordu, 5 — Doğu illerinde bir inceleme gezisi yapan Başbakan İsmet İnönü bir diyevinde de- miştir klı “Genel olarak gerzl sonuçların- dan memnunum, Hemen yapılacak ve sıraya konulacak birçok işler gördük. Karadeniz kıyılarile içeri illerin münasebetlerini yakından araştırmak başlıca dikkat ettiğim meseleydi. Diyarıbekir ve Erzu- rum şimendİiferinin Hopadan Sam- suna kadar Karadeniz kıyısında muhtelif Istikametlerde bağlanması buralarin her bakımdan gelişme- sini — ve ilerlemesini arttıracaktır. Karadeniz kenarında boydanboya bir kiyı — yolunun çok — faydalı olacağını sanıyorum. Karadeniz kenarının müstesna gözelliğinin yaz ve kış ayrı ve özel alımının bütün yurtça bilnmesini ve bun- lardan kolayca istifade edilmesini çok arzu ederim.,, İskân Umum Müdürlü- gü Kuruluyor Ankara, 5 — İskân ve Nüfus Umum Müdürlüklerini ayrı ayrı birer Umum Müdürlük — haline - koymak içiln yeni bir proje ha zırlanmaktadır. Proje Kamutayın önümüzdeki toplantısında görü- şülecektir. Grevciler Ve Isyancılar Hükümetin Merhameti- ne iltica Ettiler Atina Tayyare Karırgahındı İsyan Yok Atina, 6 (Telefonla Özel Ayarımız Bildiriliyor) — Kandiye hâ- disesi büyütülmüştür. Grevci özüm amelesinin çıkardığı bu hâdise Fıtka Kumandanı Bakopulosun ameleyi çevirip derhal isyancıları teslim almas:le hemen sona ermiştir. Grevcllar şartsız ve kayıtsız işlerine başlamışlardır. Greve ön- ayak olanlar ve hâdiseleri çıkaranlar tesbit edilmiş ve derhal tev- kif olunmuşlardır. Kandiyeda sükün tamamen lade edildiği için örfi Idare kaldı- rılmıştır. Grevciler hükümetin merhametine İltica etmiş bulunmak- tadırlar. Atina, 6 (Özel Aytarımız bildiriyor) — Atina tayyare karargü- hında 25 askerin hükümete karşı gelerek silâh kullandıkları haberl yalandır. Tayyare karargâbında böyle bir vak'a olmamıştır. AKELLE A BAAT aa aai a erdlli İA d