9 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

9 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Siyaset Âlemi Fransanın Hamil Ağrıları Sıklaşıyor Fransada, iktısat mevkiinde bulu- nan Laval hükümeti, mütemadiyen âçığı artan Fransız bütçesini muva- zenelendirmek ve horgün bir parça gaha bozulan #konomik şirâzeyi tekrar kurmak için iktidar mevkline geldi. Bu hükümetin elinde, her birl ilânile beraber kanun hüküm ve kuvvetin! halz olan birtakim — kararnameler meşretmek salâbiyeti vardır. Bu hü- kümet, bu kararnamelerin bir kısmını nerett.. Bir kasmını da — bugilnlerde megir ve tatbik etmek Üzere bulunuyor. Fakat bir müddettenberi komünlat ve sosyalistlerin elele vermesi, bir takım radikal sosyalletlerin de muzaherötile bu kararnamelere ve bu kararnameleri neşir ve tatbik etmek salâhiyetine sahip bulunan Laval hükümetine karşı şiddetli bir. eldal açıldı. Bu cidal İçin ea elverişli alan olmak üzere de Brest gehri seçildi. Brest, hükümet — tersanelerinden — mühimce bir kısmının bulunduğu bir şehirdir. Bir haylı amülesi vardır ve hâdise- ler, bu amelelere, yeni kararnameler mucibince — ekelitilmiş — yevmiyeleri verildiği. zaman patjak — vermiştir. Amele, yevmiyelerinin azaltılmasını kabul etmek lstemiyor, bunun için de en şiddetli çarelere baş vuruyordu. Sokak vuruşması, barikad arkasından ateş, çıkan hüdiselörin başlıcalarıdır ve ehemmiyetine İşaret etmek dahi Hizumsuzdur. Bir kısım Fransız gaze- teleri, bu hareketi, mürettep addede- gek bir mevi ihtilâl başlangıcı ve Fransayı — ibtilâle götürüş adımları geklinde tavsif etmişlerdir. Belki bu tavsif biraz mubalâğalı- dır. Eakat muhakkak olan şey, Fran- va'da sağ ve «ol kuvvetlerin birbirine saldırış — arifesinde — bulunduklarını baber veriyorki bu noktadan ehem- miyeti halzdir. Yani anlayacağımız Fransa'nın hâmll ağrıları gün geçtikçe sıklaşıyor. — Süreyya Çerez Kabilinden a Rumell Teresi —— Eaki darphane müdürü Köse İhsan Bey bir nükteye her şeyi feda eden ateş dilli, zarif bir adamdı. Vaktile, Şeyhislün kapusunda bir davası olmuş ve Rumeli Kazaskeri bulunan zatın yüzünden bu davayi kaybetmişti. Bu sebepten, Kazar. kor elfendiye karşı, gönlünde, sön- mez bir kin taşıyordu. Bir Ramazan akşamı, Şeyhislüm Cemaleddin efendinin Kuruçeşme- deki yalısına iftara gitmişti. Sofra- da tere salatam vardı. Şeyhislâm elendi — bir aralık — bundan bahis açarak, tereyi çok sevdiğini, bah- gesinde terenin envamı — yetiştirdi- Kini, Fransadan ve daha bilmem nerelerden tohum getirttiği halde, Rumelide yetişen meşhür terenin tobumunu ele geçiremediğini uzun tzun anlatırken, — hasmından - bir daha öç almak fırsatını ele geçiren İhsan Bey, sofrada, — ev sahibinin yanıbaşında oturan Rumoli Kasas- kerine yan gözle bakıp, fakat Co« maleddin efendiye hitaben: - — Lâkin, tuhal, efendimizl. — dedi. Bendeniz, bu akşam — buradakini Rumeli teresi sanıyordum I. Tıflı — Fransada Nümayiş i Ameleen İki Ölü, 50 B Yaralı Var Tulon, 9© (Özel) — Tersane amelesi işten çıkarken — polise sandalye ve taşlar atarak hücum * etmişler, geniş meydanlarda nü- ' mayişler yapmak istemiş'erdir. w Pol's'er nümayişçileri dağt- H mıya muvaffak olmuşlardır. Fakat , gece sekizden sonra nüma) işçi- —. ber daha büyük bir kuvvetle * harekete geçerek - polisle çarpış- mışlardır. Nümayişçi - ameledea Aki ölü, SO yaralı yardır. S SON POSTA ON DAKİKA TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ lı-— vaama manraaman Habeş Seferinin ilk Kurbanları: İtalya iş Nazırı İle 6 Arkadaşı Parçalandılar Habeş Topraklarından Çıkarılıyor Habeşler Hududa 110 Bin Asker Yığdılar Bunlar Mitralyozla Mücehhezdir Ve Harbe Hazır Bir Halde Bulunuyorlar İn iliz Tebeası Kıhln. 9 — Doğu Afrikasın- da yapılan sücl bazırlıklarla yol İaşaatını gözden geçirmek Üzere tayyare ile — Kabireye gelon ve buradan doğu Afrikasına hareket eden İtaiya — Iş Bakanı — Razzo ile —özel — sekreteri — Messanl, kâşif Faşetti ve 4 tayyareci tay- yarenin kazaya uğrayarak yere düşüp ması — neticesin- de ölmüşlerdir. Parçalanan tayyare Mısır tay- yareleri tarafından aranmış ve düştüğü yerde bulunmuştur. İngilizler Habeşistan- dan Çıkıyorlar Londra, 9 — Adisababadaki lagiliz elçisi Hal bü- tün İngiliz tebeasına memleketten çıkma hazırlığı yapmalarını ve kadınları İle çocuklarını hemen çıkarmalarını emretmiştir. Bazı Vergilerde Tenzilât Yapılacak Finans Bakanı Fuat bir diye- vinde vergilerin tahakkuk ve tahal- Hnde halkın lıırılıqlığı mluklını önüne geçmek için çıııııldı muamelolerinin — kısal vergi kolaylaştırılacağını, bazı vergilerde tenzilât yapılacağını söylemiştir. Gümrüklerde İşler Çabuk Bitirilecek Ankara, 8 — Gümrük ve İn- hisarlar Bakanlığı gümrüklerde işlerin çabuk bitirilmesi için bazı tedbirler almıştır. Bu arada eksik iş yapan ve iş sahiplerini şikâyete sevkedenlerle uzun mubaberelere sebebiyet verenler bakkında inzl- batt! ceza tatbik olunacaktır. Roma, 9(A.A,) — Habeşlsta- nın harp hazırlıkları hakkında şu malümat verilmektedir: Eritre cephesinde — Tigrayda Habeşler siper — ve lelihkâmlar yapmışlardır. Du İstihkâmlar bi- hassa Makalle bölgesinde yol ağlarile - biribirine Hudut yakınında cephane ve Iıııp levazımı dağıtmak Üzere merkez- ler yapılmıştır. Habeş kuvvetleri Eritra cep- hesine 1000 ve 2000 kişllik kü- çük gruplar halinde gelmektedir. Bunlar mitralyozlarla silâhlandınl- mışlardır. Ve bemen — muhtelif yerlere — dağıtılmaktadırlar. Bu suretle 13 Temmuzda 12 bin kişi Aduvada toplanmış bulunu- Hemen hemen hergün Adisababadan silâh ve cephane kervanları cepheye hareket et- mektedir. Diğer taraftan — Imparator Italyan ordusundakl! Zenciler ara- sında kaçmak hareketi uyandır- miya - çalışmaktadır. Adisababada hava taarruzla- rina karşı — müdafaa - tedbirleri alınıyor. — Somali — cephesinde Habeş — tahşidatı —son — safha- Türk « Fı-ıııııı Kllrlnı lnlı.mııı Kabul Edilen Esasları Neşrediyoruz Paris, 8 — Yeni imzalanan Türk - Fransız tecim ve kliring anlaşmasının — başlıca — esasları şöylece hulâsa ediliyor: 1 — Umuml kliring — esam muhafaza edilmiştir. 2 — Türk kliring sisteminin hususiyeti olan geniş hususi kli- ring yani takas esası kabul edi- miştir. 3 — Kontenjanlar - arıtırılmış ve bazı maddeler için yeniden kontenjan alınmırtır. 4 — İthalât munzam resim- leri kaldırılmış, yeni mallarımız- dan abınmakta olan yözde 6 itha- lât takası yüzde ikiye indirilmiştir. 5 — Evvelki anlaşma devre- sinden kalına yüz milyon küsar frank tutarında olan ve kliring muamelelerinin — önünde — tıkaç teşkil eden Fransız ticari ala-, caklar ayrı bir hesaba alınarak, Türkiyeden Fransaya ihraç edilecek Fransada — kontenjana tabi ve — yeni —alınmış kon- tenjanlarla — yılık — tutarı — on mi.yön frangı bulan ithalâtımızla tedricen tasfiyesi esası hbııl edil- miştir. Bunlardan başka sürümü güç muayyen bir kısım malları- mızin hüsüsi takas yolile bu tas- fiye işinde kullanılması da temin edilmiştir. 6 — Cumhuriyet Merkez Ban- kaşı serbest emrine tahsla edilecek olan döviz nisbeti devlet ve be- lediyeler mübayaatı, hususi ve umumi kliringler ve eski alacak- ları da şamil olmak Üzere yüzde otuzdan yüzde otuz beşe çıkarıl- mıştır, 7 — İstikrarı temin için an- laşma müddeti 20 aya çıkarıl- mıştır. 8 — Fransız rejisinin bundan öncekl anlaşma ile kabul ettiği miktar fevkinde her sene tesbit olunmuş miktarda muntazaman tütöün satın alması temin olun- muştur. * Tezayüt nisbeti yüzde ellidir. ,, 9 — Moduüs ve kliring anlaş- maları, müddet va moriyet itiba- rile biribirine bağlanmıştır. Anlaş- manın hükmü 13 Ağustostan itibaren yürümeye başlıyacaktır.. sna — gelmiş — bulunmaktadır. Bu cepheye silâh ve cephane gönderilmesi hızlatılmış ve gerek #llâh, gerek asker şimdi otokar» larla yollanmıya başlamıştır. Tahminlere göre, teommuz hr hayetinde Eritro ve Soma cephe- lerinde 110 bin Habeş askeri toplanmış bulunuyordu ki, bun- ların seksen bini Eritreye kars gşıdir. 26 temmuzda İmparator her Iki cephede de bütün toplantıların ve harırlıkların en son 12 eylüle kadar bitmiş olmasını emretmiştir. Varna Töreni Papasları Da Kızdırdı Sofyadan bildirildiğine göre Bulgaristanın en çok sevilen en Ihtiyar Metrepolldi Varnada Po- lonya Kralı Lâdislâs için yapılan törene hiç bir Bulgar paparzının iştirak etmemesini emretmiş, bu yüzden programda) yazıli ol: halde törende dint Ayın yapılma. mıştır. İçin Anıt Iılvlyıtlıılıh ve elddiyetlerinin Koca Sinan Ankara, 8 (A.A.) — Türk mk mar ve mühendisleri bugün iç Bas kanı Şükrü Kayanın başkanlığı altında toplanarak, Mimar Koca Sinan için bir anıt yapılmasını kararlaştırmışlardır. Toplantıda lunanlar aralarında bir komite seçmişlerdir. Bu fikrin mümkün olduğu ka- dar çabuk yeretilmesine karar ve- ern komite derhal etütlerine baş- lamıştır. Koca Sinan Türk san'at tari- hinin gerefli semboli olduğundan anıtın yeri ve büyüklüğü Türk tarihi araştırma kurumu İle sap- tanacaktır. Komite da bu anıt içl biri düşünüş diğeri proje olmak Üzere ikl arsıulusal konkur aça« caktır. Daktilo Aramak Bahanesile Muhtaç Kızları Baştan karanlar Ceza Gofocî_ Ankara, 8 (A.A) — Dahiliye vekâleti alâkadar makamlara şu tamimi göndermiştir: Gazetolere verilen İş ve hiz- ıoı llzılınıhtıl:.ı bazılarımn kötü maksatlara et İçin yapıl 9 bir hç örneğinden anlaşıldı. KN Meselâ, daktilo aramak bahar nesile bazı muhtaç ğenç kızların baştan çıkarılmak İstendiği görüldü ve suçlu hakkında takibat di. Bu gibi ilânları verenlerin ve ilânla germaye arayanların polisce ııuı—ı ve hakikaten gınçîııl bıılıı çıkarmak veyahut para dolandırmak gibi maksatları an- Taşılırsa müddelumumlliklere ter lim edilerek tevkif ettirilmeleri mu- vafık görüldü. Ecnebi Takımlar | Kulüpler Tarafından De- ğgil, Özel Bir Komite Tarafından Getirilecek Ankara, 8 — Memleketimize getirilecek ecnebi takımların ge- tirme İşinin kulüp ve şahsi orga- vizasyonlardan — alınarak Idman Cemiyeti Ittifakınca teşkil edile- cek özel bir komite tarafından yıpılıııııı kararlaşlırılmıştır. Dünyanın En Zengin De- fınesı Meydana Çıkuıor A z eai |B büse girişmişlerdir. En Unlü tarih bilginlerinden kurulan bir heyet, grun İncelemeler sonunda, mep bur Türk hükümdarı Attilânın mezarının, Çekoslovak toprakları içinde bulunduğuna karar vermiş- lerdir. Tarihçilerin kuvvetli tahe minlerine göre mezar Turçanaki kasabası cıvarında Gradok tepe- sindedir. Avrupada 433 - 453 yıl- ları arasında dehşet salan Türk hükümdarı Attilânın bu tepeye gömüldüğü ihtimallerini kuvvet- lendiran birçok delillerin ele geç- tiği haber veriliyor. Bu kuvvetli Ihtimallerle harekete geçen tarih- çiler, bu tepe de araştırma İşine başlamış'ardır. Hafriyata Ştepan adında bir mühendis nezaret ediyor. Şimdiye kadar tepenlı ortasına doğru elli metrelik bir yer kazılmıştır. Hafriyat yapılırken, Hün Türkle- rinin mezara koydukları - bazı eşya ele geçirilmiştir. Halk, bu bafriyat ile çok yakından alâkadar olmakta ve hafriyat esnasında binlerce kişl tepe cıvarına birikmektedir. At- tilânın mezarında milyarlar değe- rinde çok zengin bir define bu- lanması ihtimaline karşı hafriyat EE Mozarı ve mezarındaki altın hazinesi meydana çıkmak üzere olan Attilâ yapılan tepe müdafaa altına alınmıştır. Tarihçilerin iddlalarına göre düğün gününde ölmüş, cesedi altın, gümüş ve bakırdan içiçe yapılan bir sandukaya konarak “gümülmüştür.