9 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

9 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

SON POSTA Ziraat Bilgisi (*) Çavdar Birası — Asıl bira, herkesin bildiği gibi arpadan yapılır. Bira deyince aklımıza gelen de budur. Fakat Rusların çavdar ekmeğinden yap- tıkları bir nevi Içki, rengi, İçimi, tadı bakımından biraya o kadar benzemektedir. ki yayıldığı her mamlekette ona “çavdar biram,, diye ad takılmaktadır. Ruslar bu İçkiye (Kuvas) diyorlar Onu yur- dumuza tanıtanlar da Rusyadan gelen göçmenlerdir. Içimi bira kadar hoş olduğu gibi ispirto derecesi de az olan bu içki yazın serinletici kışın iştah — açıcıdır. İçenler hazım faaliyetini arttırdı. ğıcı söylüyorlar. Gerçekten yapıl- ması da pek kolay olduğundan Kuvas köylerde sevilebilecek bir içkidir. — Söylendiğine göre yapılış tarzı şöylediri Önce temiz bir çavdar unune dan yapılmış olan bir ekmek somunu İncoince - dilinerek bu dilimler simitçi tepallerile fırına konup kızartılacaktır. ( Gevrek yapar gibi ) sonra; beher kilo kızarmış çavdar ekmeği için on kilo su alacak büyüklükte bir kap tedarik edilerek gevrekler bu kaba konur, Bir başka tarafta da yine ekmeğe göre; ( beher kilosu için yedi buçak kilo kay- nar suda yarım kilo şeker erldil- mek suretile ) bir şerbet harırla» nır, Bu şerbet gevreklerin Ustüne dökülerek sıcaklığı 20 - 22 dere- teye düşünceye kadar beklenir. Sıcaklık bu karara gelince kap- taki her kilo su için bir fincan çiçek veya francala mayası denl- len sulu mayadan katılarak gü- zelce karıştırılr.. Ondan sonra biraz daha beklenip bu ekmekli ve şekerli su ince bir tülbentten süzülerek — şişolero — doldurulur. Yalnız şişeler pek doldurulmamalı ve ağızları da telli kapaklılardan olmalıdır. — Hazırlanan — gişeleri sıcaklık derocesi 22 - 25 santiğrat olan bir yero kaldırmalıdır. Şiçe- ler burada 4 - $ gün kalınca bira olur. Yaz ise soğuttuktan sonra, kış ise olduğu gibi bardaklara dökülüp afiyetle içilir. Şu Aanlatışa göre yapılışının ne kadar baslt olduğunu görü- yorsunuz. Bira bulamıyan köylü: lerimiz kendi kendilerine yapabi- lecekleri bu “köy blirası,, ile pekâlâ İsteklerini giderebilirler, Çiftçi * Tavşacılda Bay Hikmet; 4 — Tütün suyu pek İyi bir İMlâçtır. Bağlarda da birçok İşlerde kullanılabilir. — Yalnız — neticeye güvenebilmek — için kullanılacak mahlülün nikotin derecesini bilmek gerektir. Nikotin derecesi bilin- meyen tütün sularının tesiri de“ kestirilemez. Onun için ya fabri- kalarca hazırlanan nikotin hulâ- sasını kullanmalı, yahut da oreç- metre İle kendi yapacağınız tütün Suyunun kesafetini ölçerek ona göre ne kadar nikotin bulun. duğunu —Öönceden — anlamalısınız. Böyle olursa reçetenizi tam bir güvenle hazırlamak ve kullanmak mümkün olur. 2 — Ziraat memurluğunca vize Vverilen tavsiyelere elbette itimat etmelisiniz. Yapacağınız her de» Bemenin sonucunu yine o me- mura - bildirireniz çok iyi - otmiş olursunuz. () Ziraat Kususandaki - müşküllerinlt hize sorunuz. Son — Posta'nın ( Çiftçi ) el Gİze cevap verecektir, Üi ——— Tarihi Müsahabe Tarihin ihtiras Taşıyan Sima- larından : Mısırda “Seyyide Sekine,, cu- milnin yanında loş ve kirli taşlar- la Örtülü bir mezar vardır. Ka- falarında geçmiş asırlardan birer tutam karanlık taşıyan dizi dizi kadınlar bu mezara gelirler, okur- lar, üflerler ve sinir hastalığından kurtalmak için oradaki plis - bir suda yıkanırlar. Bu mezar, Türk ve İslâm tarihinde aşınmaz bir yer tutan şeceretüddürün gömük düğü yerdir. Şeceretüddür?.. İşte tarih ile az çok uğraşanları derin derin düşündüren bir ad. Bu kadın bir Türkmen güzeli Idi. Fakat nerede doğmuştu, kimin kanını taşıyordu ve onu kim karmında taşımıştı. Buraları pek belli değildi. O Ey- yüp oğullarından Melik Salih diye anılagelen Necmeddin'in odalığı olerak kendini Mıcırlılara —tamttı, Halil adlı bir oğlan doğurunca efendisi tarafından — nikâblandı, Eyüp oğulları saraymın- her canlı yıldızı söndüren-güneşi oldu. Anla yışı derin,bilgisi derin sezgisi derin bir hanımdı. Mısırın ünlü hüküm- darlarından biri olan Necmettin ona tanışmadan bir İş görmezdi ve bütün Miısır, şeceretüddürün fikri alınarak yapılan işlerde söz götürmez bir doğruluk bulundu- ğona İnanırdı. Işte bu inan yüzündendir ki Necmeddinin ölmesi ve yerine geçen oğlu Turanşahın da - ettel bir karışıklık sonunda parçalan- ması Üzerine Şeceretüddür. genel bir istekle Mısir tahtına - oturtülk- B gö Şeceretüddür devrinden kalı karşı gelecek bir tutumda deği- di, yanmak, yana yana yok olmak latiyen bir pervane gibl Şecere- tüddür'ün etrafında dönüp duru- yordu. Hattâ eski karısım ve ye- tişmiş oğlunu küçük bir eve ka- patmıştı, yüzlerine bile bakmı- yordu. Dört yıl, dört uzun yıl böyle geçti. Şeceretüddür bu aşk dev- resi içinde yalnız İstedi, Aybey yaptı. Biri efendi, öbürü esir gibi davranıyorlardı. Fakat yıllar inci ağacını hırpalıyarak geçmişlerdi, artık o ağaç cski parlaklığını kay- betmişti, yavaş yavaş kurumaya yüz tutmuştu. Bu acı değişikliği Hkin yine Şeceretüddür sezdi ve kocasını kiskanmaya başladı. Şimdi şen kahkahaların yerini somurtmalar, Şeceretiddürün içinde hüküm sürdüğü earay muştu, — bükümdar — tanınmıştı. Türklere dalkavukluk etmekten başka bir İş yapmıya gücü yet- miyen Bağdat halifesi, çok uzak- taki İslâm üÜlkelerine dil urzat- maktan gerl kalmazdı. Bir kadı- nn adına hutbe okunamıyacağını, erkeklere kadınların hükmedemi- yeceğini İleri sürerek Şeceretüd- dürün padişahlığına ilişti, Mısıra kâğıtlar yollamıya koyuldu. Zeki Türkmen kızı Bağdattan Kahireye kadar uzanan bu sert yelli burun rüzgürindan — birtakım — kafalara nezle geleceğini anladı, Kölemen adı taşıyıp ta hakikatte Mısırın idaresini — ellerinde tutan Türk askerlerinin başbuğlarından Ay Beyle evlendi ve onu tahta oturttu. Halk ve devlet uluları, Aybe- yin hükümdarlığını bir şartla ka- bul etmişlerdir. Ad onup, büküm Şeceretliddür'ün olacaktı. Aybey, umulmaz bir rastgelişle kendi kucağına düşen inci ağacının ta- gıdığı parlak içığa kapılıp gitmişe W. Böyle bir koşulmasa da karısının dilel buyruklarma tath aözlerin yerini acı atışmalar almıştı. Aybey, dişini sıkıp bu kıskançlık fırtınalarına göğüs ger- dikçe kadın, İşi azıtıyordu. Eski karısım - Üçten dokuza kadar #özile- boşamak, hiç bir halayığın yüzüne bakmamak gibi fedakâr- İıklarda Şeecretüddürrü sertlikten ve terslikten alıkoymuyordu. BANKA KOMERÇİYALE ITALYANA Sermayesi — Lizel — 700,000,000 İhtiyat akgesl ,, — 144,785,576,20 z el M ARe ha şehii HİA Ü GELER İngiltere, Fransa, İsviçre, Avustur- ya, ıaıcıı-iı;;:ıâı Ç kvılo;;lîyı. Yü l I ulgari mı:_'nıııüı Cat :iıiri Hu::l'ı'i:iı::'i. Brezilya, Şili, Uruguıoî, Arjantin, Peru, Ekvatör ve Kolumbiyada Afilyasyonlar ISTANBUL ŞÜUBE MERKEZİ Galata Voyvada caddesi Karakö: Palas ( Telef. 44541/2/3/4/5 ) Şehir dahilindek! acenteler; İatanbulda: Alalemciyan hanında Telel. 22900/3M1/112/15. Beyoğl : İstiklâl caddesi 'elef. 41046 İZMİRDE ŞUBE Şeceretüddür eterler Nihayet Ay Bey de kızdı, gü- zelliği yüzde altmış kaybolan titiz karısına sırtını çevirdi, Sur- yede hüküm süren Türk hüküm- darları suyundan bir prensesle evlenme İstedi. Bu düşünce ve bu davranış — Şeceretülddürü — deliye çevirdi, kanımı ateşledi ve — ona 8e almak hirsi aşıladı.. Fakat zekâsı yine işliyordu, hıncımı belli etmiyordu. Hatta; kendine dar- lan ve bu başka bir saraya çoki- len kocasına yaltaklanmaktan da gerl kalmıyordu. Ay Bey bu kadın düzenine kapıldı, suçlarının bağışlanmasını isteyen Şeceretlilddürün gönlünü almak İstedi ve bir gün onun sarayına geldi. Aşk — ihtirasile kanlı düşüncelere kapılan kadın, kocasıni, güler yüzle karşıladı, elini öptü, beraber sofraya oturdu ve beraber yattı, Sonra onu yıkan- mak Üzere bamama — götürdü, orada beş hadım köle saklı idi. Ay Bey soyunup İçeri girer gir- mez, onlar, Üzerine — atıldılar, zavallı adamı boğdular, mermer- lerin Üzerine yatırdılar. Şeceretüddür, kocasının ilkin bayıldığını ve sonradan bu bay- ginliktan ayılamıyarak — öldüğünü dört yana söyledi, söyletti. Ken- dine yar olabilecek bir iki adamı çağırıp tahta geçmelerini teklif etti. Lâkin Aybeyi çok seven or- du, onua yerine » boşadığı karıdan doğan- oğlunu hükümdar yaptı ve bu genç sultan da lik Iş ola- | rak Şeceretüddür'ün öldürülmesi emrini verdi. Bu emri yerine getirtmek İçin Şeceretliddür'ün evvelce Aybeye boşatmış olduğu kadının halayık- ları seçilmişli. Bunu Büretilahmer denilen bir de aşk delisi kadımı oıtalarına aldılar, nalınlarla, takun- yalarla vura vura güzel yüzlünü parçaladılar, sonra boğazını sıkıp canını çıkardılar, — elbisesini de soyup yalnız bir donla kale hen- değine attılır. Uçkurunda irl in- ciler vardı. Bunları birkaç serseri koparıp aldı. Et'nin bir. kısmını köpekler yedi ve bu perişanlıktan sonra bir beslemesi fırsat bula- bilerek onu çukurdan çıkardı, kendi için yaplırdığı türbeye gö- türdü, gömdü. - Güzellikle zekânın yükselttiği bu kadın, kıskançlık yüzünden İş- te böyle bir sona erdi. Onun elini kana bulaştıran ve kendi kanının da dökülmesine sebep olan sinir bozukluğu idi. Bugün siniri bozuk kadınların ona el uzatmaları ve onun ruhundan şifa aramaları ne kadar gülünç? <.. N T. Tan | lan Mektep İstiyoruz! Baliköy okuyucularımızdan I, Tatguner yazıyorr — İşim Icabı Baliköy istasyo: nunda oturuyorum. Çocuklarım var, fakat İstasyon çevresinde Tavşanlıya bağlı Soluganlar, Ka- diköy, Yataklı, Ökslizler, Doğan- lar, Çaltıllı, Kargılı, Alabarda, Büyük Aleve, Küçük Aleve, Si- mava bağlı Aycılar, Çınarcık, Kışla, Örencik, Kavaklı, Aydınlı, Çobanlar, — Cıgkalar, —Dümrek köyleri var. Bu köylerin. Aya- nihayet bir ikl saattir. Fakat bunların hiçbirinde tek bir İlkmektep yoktur. Ben çocukle: rımı mecburen Kütabyaya gönde- riyorum. Benimle beraber birçok babalar da bu masrafa, bu derde katlanıyorlar. Okumaktan mah- rum kalan çocuklar da başka.. Bu kadar çok ve kalabalık köyle- rin birine ufak — bir İlkmektep kurmak mümkün değil mi? Kük tür Bakanimızın mazarı dikkatin! celp ederim, Okuyucularımıza Cevaplarımız Alaplı'da okuyucularımısdan Nünm ve arkadaşınaı Arrzünuzu nazarıdikkate ala- cağız efendim. * Bursada Çekirgede pastane karşı- sında Ekrem evinde Bayan Aliyeye 1 “ Gündelik notlarını ,, yazan doktorumuz. — Ethem Vassaftır. Kendisi sinir ve akıl hastalıkları mütehassısıdır. — * Muayenehanesi Cağaloğlu Orhanbey apartmanın- dadır. * ; Güraba hastanesi cad. No, 4 de goför İemsil Hakkıyaş Mektubunuz — sarih - değildir. Daba açık yazınız, neşredelim. * Haybeliada okuyusularımızdan Ah- mede; 62 — Solutlen acideacitigue. Bu mahlüldan “tavuk gözü,, de- diğiniz eibillerin Üstüne, etrafına sürerseniz, bir müddet sonra si- yah bir kabuk vayağ husule ge- lir. &5 gün devam edergseniz, bu kabuklar sulanır ve nihayet düşer. Sibiller de kaybolur, gider. Son Po OĞT - lııllı't ı Gazetemisde — çıkan — yaz *ve resimlerin bütün ı Cahfuz ve gatetemize aittir || t Göğümee - ABONE FİATLARI: VSERİRĞİ Bütdigim Göolen evrak geri verilmez. fGânlerdan mes'uliyol alınmaz. Ce meki 10 ku € M0 MDL SARR ai e z TEl İstanbul