10 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

10 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

OSMANLISALTANATI GÖÇERKEN (Mütareke devrinin tarihi ) Her hakkı mahfazdur. » Yazan: Ziga Şakir N.c110 10/8/85 < O Sırada Manisanın Müdafaa Vası- tası İki Tabu_rdân Ibaretti.. Bekir Sami Bey, ©o gün Ban- dırmada kalmıştı. Maksadı, İzmir Vaziyeti hakkında esaslı malümat toplamaktı. Bandırmada işgal #snasında — Yunan süngüleri altından — kurtulup — gelen - bir haylı zevat ve memur — vardı, Bunlar arasında bulunan (Bornova) ilkmektep muallimlerinden ( Mus- tafa Necati Bey ) isminde hara- retli bir genç (1) kalbi yana yana mir fac asını naklediyor; yurdun bu bibedel köşesini kurtarmak için her fedakârlığı İhtiyar etmiye hazır bulunduğunu söylüyordu. Bu sırada Balıkesirden bir tren gelmişti. Bu trende (Köprü- İâlü, miralay — Kâzım Bey ) in ılıılııucluğu. Bekir Samiye haber verilmişti. Bekir Sami, — derhal İstasyona gitmiş, miralay Kâzımla temas etmişti. Bu iki kumandan, biribirlerine lâzımgelen malümat Ve İzahatı vermişlerdi. Işgal esnasında Izmirden ne türetle ve ne maksatla çıktığını *0 esnada cereyan eden hâdisat t#rasında - yazdığımız Miralay Kâzım yalnız değildi. Yanında, biraderi (Fethi Bey) ile (Bornuva İlkmektep muallimlerinden Vasıf Bey (2) bulunmakta idi. Iki kumandan arasında cere- yan eden müzakere neticesinde beraberce İzmir havalisine hare- kete ve Yunan İstilâsının önüne geçmek için tedbirler ittihazına 'ar verilmişti. Miralay Kâzım, Miralay Bekir Sami, Miralay Kâzımın biraderi Fethi, Bekir Saminin yaveri yüz- başı Salâaddin, muallim Vasıf ve Mülüzim Faruk (3) dan mürekkep olan bu kafile ( Balıkesir ) e ge- dikleri zaman acı bir haberle karşılaşmışlardı. Bütün kasabada, Yunanlıların ( Manisa ) ya girdik- lerine dair kuüvvetli bir şayla Yardı. Bu şayıa, Iki kumandanı pok $ok mütecssir etmişti. Çünkü Yu- Ban İstilâ kuvvetlerine karşı alı- Bacak tedbirler arasında, (Manisa) hakkında büyük ümitler beslenil- Mekte idi. O sırada (Manisa) da 'ulunan müdafaa vasıtaları, şun- 'dan İbaretti: 1 — Manisada bir topçu alayı. 2 — Bir piyade taburu. 3 — Bir kaç milyon fişek ve top mermisi. 4 — Yüz binlerce tüfek ma- kanizması ve saire. Buna binaen kumandanlar, te- etmekte haksız değillerdi. Şa» Yet Manisa düşman eline geçmiş- te, bütün bu müdafaa malzemssi Mahvolmuş demekti. Asıl - tolüş V6 teessürü mucip olan cihet ise () Sonraları, ( Maarit Vekili ) olan Merhum Necati Bey ) dir. Bu zat, tirin ateşli gençlerinden İdi. İşgale tekaddüm — eden gün ve eaatlerde, Ukladaşlarından (Türkocağı kâtibiumu- MDisi Ragıp Nurettin ) ve sonraları (Denizli meb'usu) olun Haydar Rüştü büyük faaliyot göstermiş, (Anadolu) Büzetesi matbaasında ( Reddi İlhak ) Tiyoti namına beyannameler baatırıp tmak ve halkın heyocanını — bir Köktaya toplamak — için, — bakikaten Sbir dedakârlıktan çekinmemişli. bi (2) Geçenlerde vefat eden Moskova Üyük elçisi (Vasıf Çınar). İ Sonraları — askerlikten tardedil- bu kuvvet ve vasıtalardan başka, artık Garbi Anadoluda hiç bir kuvvet ve silâh mevcut değildi. Bu küçük kafile, derin bir 1s- tırap İçinde tirene binmişlerdi. Manisaya daha ziyade takarrüp edecekler, vaziyeti daha yakından tetkik eyliyeceklerdi, Tabi dir ki, vazife ve memüriyetleri do.ayısile, kendileri bizzat Manisaya giremez- ler; ve kendilerini esir ettiremez- lerdi. Halbuki kumandan Bekir Saminin, Manisadaki alay kuman- danı ile irtibat tesis etmesi e- zemdi. Bu vazifeyi, Balıkesirde mira- lay Kâzıma iltihak eden, (Kara Osman zade) lerden bir genç der'uhde etmişti. Bu zat, Yunan- hlar Manisayı işgal etmiş olsalar bile kasabaya girebilecek, Bekir Saminin yazdığı emirnameyi, alay kumandanına verecekü, Milli mü- cadele harp tarihinin ilk emri olmak hısıîlle, şüphesiz büyük bir tarihi kıymetl olan bu emir- den, topçu alay ve piyade taburu Şarka, (Salihli - Alaşehir) e doğru çekilecekler; ve düşmanla temas etmiyeceklerdir. 2 — Bu alay ve bu tabur, memleketin müdafaası için bir nüve teşkil edecektir. Buna bl- naen zedelenmemelidir. Yakında vücüde gelecek milli teşkilât için de (Manisa) depolarında ne kadar silâh, cephane vesair harp mab- zemesi varsa, ne kadarını bera- ber getirmek kabilse okadarı beraberce getirilecektir. 3 — Halktan toplanabilecek bütün vesaiti nakliye ile mümkün olduğu kadar fazla silâh ve cep- hane ve malzemenin şarka nakli temin edilecektir. 4 — Bu emri dinlemeyenler bilâmuhakeme kurşuna dizilecektir. 17 inci Kolordu Kumandan Vekili Miralay: Bokir Sami Bu emri, elbisesinla içine bi- yük bir İtina ile saklayan ( Kara Osman zade), kumandanlarla ay- name, aynen şundan ibaretti: nı trene binmişti. Tren. (22/23 Manisada, Alay Topçu mayıs 335 ) sabahına karşı Ak- Kumandanlığına hisara gelmişti. 1 — Yunanlılar şehre girme- (CArkası var) YÜKSEK ZiRAAT Enstitüsü Rektörlüğünden ; Bu yıl Ankara Yüksek Ziraat Enstitüsünün Ziraat, Baytar Fakültesine Kız ve Erkek ve Orman Fakültesine yalnız Erkek pa- rasız Leyli paralı Leyli ve niharl talebe alınacaktır. Enstitüye ya- zılabilmek için aşağıdakl şartlara uymak gerektir. | — Lise mezuniyet imtihanını vererek Bakaloryasını yapmış veya Lise Olgunluk diplomasıni almış olmak ( Bakaloryasını yap- mamış veya olgunluk diplomasını almamış olanlar Enstitüye alıma- maz ) ve Türk Tabiyetinde bulunmak lâzımdır. 2 — Istanbul Üniversitesinin Fen Fakültesinden naklen gelecek olanlar orada okudukları sömestrelerden, muvaffak olmuşlar İse, ikisi kabul edilerek Baytar, Ziraat ve Orman Fakültelerinin üçüncü sömestrelerine alınırlar. Ancak Baytar Fakültesine girenlerin bu Fakültenin birinci ikincl sömestrelerinde okunan Anatom! dersine de ayrıca devam etmeleri ve Ziraat Fakültesine girenlerin Ziraat stajını yapmaları gerektir. 3 — Enstitüye girecek talebenin yaşı 17 den aşağı ve 25 den yakarı olamaz, Nihari talebe yüksek yaş kaydına bağlı değildir, 4 — Parasız Leylt talebeden mesleklerinin lüzum gösterdiği eden kabiliyeti ve sağlamlıkları hakkında tam teşekküllü bir haş- ta evl kurulunun raporu lâzımdır. 5 — Enstitüye yazılan talebe iki ay içinde, yenlden sağlık ve sağlamlık muayenesindan geçirilerek ertiklerinin lüzum gösterdiği beden kabiliyetini gösteremeyenlerin Enstitüden ilişiği kesilir, 6 — Ziraat Fakültesine girecek talabe Ankarada Orman Çifte liğinde 10 ay staj görmeğe mecburdurlar. Bu staj müddetince ta- labeye 30 lira aylık verilir. Yatacak yer Çiftlikte parasız sağlanır, (Stajiyer talebenin yemesi ve içmesi de Enstitüce sağlandığı tak- dirde kendilerine bu 30 lira verilmez ) 7 — Parasız yatı talebesinden staj veya okuma devresi içinde, sonradan meydana gelen mücbir haller dışında olmak Üzere, ken- diliğinden stajını veya okumasını bırakanlardan veya cezel olarak çıkarılanlardan Hükümetçe yapılan masrafları ödeyecekleri hakkın- da verilecek numuneye göre Noterlikten tasdikli bir kefaletname alınır. B — Enstitüye girmek isteyenler yukarda yazılı rapordan baş- ka nüfus kâğıdını, aşı kâğıdını, polis veya Urbaylardan alacakları Uzgidim kâğıdını, Orta mektep ve liselerde görmüş oldukları silel dersler hakkındaki ehliyetnameleri iliştirerek el yazıları İle yaza- cakları pullu bir dilekçe ile ve altı tana fotoğrafı ile birlikte doğruca Ankarada Yüksek Ziraat Enstitüsü Rektörlüğüne baş vururlar. 9 — Pulsuz olan ve 8 inci maddede yazılı kâğıtların ilişik olmadığı dilekçeler gelmemiş sayılır. 10 — Vaktinde tam kâğıtlarile başvuranlar arasından kabul edilecek talebe diploma derecesine ve başvurma tarihine göre seçilirler. l — Cevap isteyenler ayrıca pul göndermelidirler. 12 — Başvurma zamanı Temmuzun on beşinci gününden Eylü- lün 30 uncu günü akşamıma kadardır. Bundan sonraki başvuranlar kabual edilmez. * : T ENARE; iss 4ST ç MOBÜ,, Sayfa 13 ! Yağlı Ğürğş Müsabak;i;-. Maçını Alaturka yağlı güreş müsaba- kalarmızın dördüncü ve en mühim haftası yarın taksim stadyumunda yapılacaktır' İstanbul birincilik müsabaka- larının çok yaklaştığı bir sırada yağlı güreş müsabakalarmızın bü- yük bir alâka kazandığı her ge- çen hefta bir parça daha belli olmaktadır. Baş pehlivanlık müsabakaları için şehrimizde toplanan çiftlerin iki haftadır sıkı bir surette İdman yapmış olmaları Pazar günü ya- pılacak karşılaşmalara daha büyük bir ehemmiyet vermektedir. Geçen pazar ayağındaki sa- katlık dolayısile hakem heyetl tarafından müsabakaya sokulmi- yan Kara Ali, yarın Tekirdağlı Hüseyin ile rövanş maçı yapacaktır. Çoban Mahmut, Pomak Ah- met ve Mülüyim pehlivanların müsabakaları da dikkatle takip edilecek bir karşılaşma olacaktır. Galatasaray Bugün Peşteyo Gidiyor 1905 de kurulan Galatasaray Türkiyenin ilk futbol oynamış, Türk futbolünü İlk defa avrupa- da göstermiştir. Galatasaray ilk Avrupa seyahatini umum! harpten evvel Peşteye yapmış; meşhur Ferensi voruş toörney kulübile yaptığı maçı yedi bir kaybetmişti. Türk futbolünün büyük kabiliyet- ler yetiştirdiği bir devirde Gala- tasaray 1922 tarihinde Avrupaya büyük bir turneye çıkarak İsviçre, Almanya ve Çekuslovakyada mü- teaddit maçlar yaparak iki ay devam eden seyahatten kâh galip, kâh mağlüp olarak — şehrimize dönmüştü.. Galatasıray büyük — turneye çıkarken Altınordu, Ünyon kulübü we Fenerbahçeden aldığı oyuncu- larla takımı takviye etmişti. Al- manyadaki maçlarda oyunu pek beğenilen meşhur Bekir Karlsuru- he maçından soura Almanyada kalmıştır. El'an Almanyada bulu- nan Bekir 1924 ve 1928 Olmpl- yat müsabakalarında Türk millit rımızın Dğrd_iincü Haftası Bu Hafta Kara Ali De Rövanş Yapıyor takımında Çeklere ve Mısırlılara karşı oynayarak takımın yapabil- diği iki golü yapmıştır. Spor var- lığımızda atletizm de, su sporla« rında, voleybol, basketbolde, gü- reş ve boksta nihayet futbol sahasında birçok muvaffakiyetler kaydeden Galatasaray her seyas hatte dost kuülüplere — kapısını açmış, Türk futbolünü Avrupada en müsait şekilde — tanıtmağa çalışmıştır. Bu kurnmun daha dün takım çıkaramıyacağı; bekleniyordu. Fa- kat bugün lik defa yaptıği Poşte — yolculuğunu — senelerden sonra — tekrar — yapıyor. Çeşit çeşit renk altında yaptığı se- yahatlerden ağzı yanmış olacak- ki bu seferki seyahate bir renk ve bir bayrak altında yapmayı tercih etmiştir. Büyük başın der- di büyük olur derler.. Avrupada Alide bir Velide bir; netice aynı olduktan soura kafası dinç olmak hepsinden iyidir. * Bu seyahati on beş gün ajğire- cek, iki maç Segette yapılacak, birine Aağlebi ihtimal Peştede oynayacaktır. Viyana güreşçileri geliyorlar Güreş federasyonu tarafından davet edilen Viyana — şehrinin muhtelit güreş takımı 23 —Ağus- tosta şehrimizde bulunacak, 24 Ağustosda müsabakalar başlaya- caktır. Velefendi at yarışları Iki üç haftadanberi devam eden at yarışlarının Üçüncüsü ya- rın Velefendi çayırında yapıla- caktır. Bu müsabakalara yeni bir çok atlar iştirak edecek, önemli mükâfatlar dağatılacaktır. C. H. Partisi Genyen Kurulunda Istanbul, 9 (ALA) — Cumurl« yet halk partisi genyenkurulu bil- diriğidir: Dün Istanbul ilgenkurul kurağında toplanan genyolkurul, partinin iç işleri üÜzerinde görüş- melerde bulundu, ve gereğinde kararlar verdi. İstanbul Limanı Sahil Sıhhiye Merl;î- Satınalma Komisyonundan : A — Merkezimiz emrindeki Galata motörü pazarlıkla tamir edile- cektir. Tahmla bedeli 945 Ilradır. B — Bu motör tamirine ait şartnameler merkezimiz levazımından parasız alınır. C — FPazarlık 16/8/935 Cuma günü saat 14 de Galatada Kara Mustafapaşa sokağında merkez komisyonunda, D — Pazarlık suretile yapılacaktır. E — Teminat miktarı 71 liradır. F — İIsteklilerin benzin motörü ve geml tamiri İşlerinin ehli olduk- larına dair Ticaret Odasının davet tarihinden sonra alınmış bir vesika aranılacaktır. G — Pazorlığa girecek olanların saat 14 € kadar muvakkat te- minatlarını merkez vernesine yatırmış olmaları şarttır. *4655,, Türk Hava kurumu BÜYÜK PİYANGOSU Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin etmiştir. 19.cu Tertip 4. cü Keşide 11 Ağustos 935 dedir. Büyük İkramiye: 3 5 a 0 o 0 Liradır. Ayrıca : 15.000, 12.000, 10.000 liralık ikramiyelerle (20.000 ) liralık mükâfat vardır...