10 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

10 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Siyaset Âlemi Yunanistanın Durumu Komşu Yunanistanda — Venizelos lsyanını takip eden Kandiye üzüm amelesinin grev hareketi, bir an için, her tarafta elddi endişe uyandırdı. Bu grev o derece genişlemek - istida- dini halz görünüyordu ki, binnetice, lik layan gibi bir mahiyet — alması Ihtimali cidden korku veriyordu. Fakat gerek hareketin mevzil olması, gerök alınan tedbirlerin sür'at — ve isabeti, ayaklanmayı, henüz nüve halinde iken bastırdı ve Yunanlstanda yeniden bozulan sükünet tökrür İade edildi. Şu hal gösteriyor ki kendisini Yunan tahtına — çıkmıya — davet — edilen eeki Yuman — kralı — Jorjun evvelce kaydettiğimiz cevabı vermekte yerden göğe kadar hakkı varmış. Sabık kral, kendisini iktidar mevkline getirecek ekseriyetin kâfi derecede fazla olmamı Tâzım geldiğini, ancak bu takdirdedir ki vatana dönebileceğini bildiriyordu. Bu suretle de kendisinin cidden aklı başında bir adam olduğunu lsbat etti. oylı yal Atina tiyatrosunda — bir artlstin dayak yemesine mal olan “kral gele- cek amına yine gerl dönecek,, şarkı- mnın kehanetini teyit ettirlel — gülünç bir yanlış gidişin kahramanı olmak, elbette ki hiç kimsenin İsteyeceği blr gey değildir. Bundan dolayı da kral Jorja hak vermek mümkün o müuyor. Bu arada komşumuz ve dost- tumuz — Yunanlstanın — dahili ahvali biraz daha sükünet bulsa, hani yok mu hur gey daha düzgünleşecek bu. nun için de bütün Yunanlıların siya- sal kavgalar haricinde biribirine kare deş gözüle bakması kâfi gelir sanırım. Gelir amma iş o bakışı temla etmekte. Süreyya « | Çerez Kabilinden Lâdes Lstanbulda, mubtslif belediye mü- dürlüklerinde — bulunduktan sonra, bundan bir otuzbeş yıl kadar evval ölen Manas Efendi, nüktelerile ün almış bir adamdı. Ayoı zamanda çok değerli bir me- mur olan Manas Efendi, belediye müdürlüklerinde yıpranmaktan usanmış, yorulmuş, Ghir. Ömründe birazıcık rahat etmek — İçin bir Şue rayı Devlet azalığı istiyordu. O aralık, pek İyi tanıştığı Kıbrisli Kâmil Paşa sadrazam olmuştu. Fırsatı ganimet bilen Manas Efen- di, hele Şürayı Devlette — bir de münbal ezalık bulunduğunu haber alınca, Babiâliyo koştu, sadrazamın huzuruna çıkıp dileğini arzetil. Kâümil Paşa: — Peki Manas Efendi! Haybay! Yaparım!. dedi. Sen müsterih ol — Allah ömürler versin, efendim! Aradan bir iki gün geçti, Minas Elendi, gazetede, © azalığa başka birisinin tayin olunduğunu hayretle görünce yine Babiâliyi boyladı. Kâmil Paşa: — Mecbur oldum, Manas Efendi ! dedi. Sen halden anlamaz doğilsin, Fakat emin olki senide — tayin edeceğim. Her zaman aklımdasın. Manas Efendi yine teşekkür — etti, gıktı. Bir ay bekledi. BSer, sada yok. Yine gitti. Kümil Paşa kendisini Bir ay daha geçti. Yine ayaı vazi- yet Bir daha güti. Yine Kümil Paşat — Aklımda !. Diyince Manas Elendi dayanamadı: — AHedersinin, Paşa Hazretleri | dedi. Ben sizlele İüdes — tutuşma- dim; memuriyel İstiyorum |. Tıflı Liselere Talebe Yazımı Başlıyor Ankara, 9 — 20 Ağustostan 31 Ağustosa kadar İiss ve orta okullara namzet talebe kaydedi- lecektir. 2 Eylülde Ikmal imtihan- larına başlanacaktır. Parasız yatı talebesi seçim imtihanı 23 Eylülde başlayacaktır. d SON POSTA SON DAKİKA TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ Habeşin Kolu Bükülemiyor Üçler Konferansı Toplantısı ( Baştarafı 1 inel yüzda ) ve azametli hükümdarına, İmpe- rator Haile Selassleye arzı hizmet ve sadakat etmek için Adisaba- baya gelmektedirler. Şehirde zl- yafetler verilmekte, şenlikler ya- pılmakta ve bundan sonra muha- ripler, tehlikede olan şimali hu- dutlarına doğru yürüyüşlerine de- vam etmektedirler. Asırlardanberi devam edege- len kinler, herkesin kalbini dol- duran vatan hissl karşısında mu- vakkaten unutulmuştur. Rels ol- sun, esir olsun berkes İmperatora sadakat yemini, ve eski yurtlarına göz dikenlere müthiş bir kin bes- lemektedirler. , bilhassa Aksum, Gondar ve Italyan kuvvetlerinin evvelce imha edildiği Adouva ve Makale şehirleri etrafında top- lanmaktadırlar. Habeş generalları Italyanların asıl buralara şiddetli taarruzlarda bulunacaklarını tah- min etmektedirlar. Daha içerilerde Gojam ve Balli vilâyetlerinin sarp dağları arasında Habeş kilisesinin ileri gelenlerile, rahiplerle meskün ve hiç bir Avrupalınmn ayak bas- madığı manastırlar ve bunlarda Incil devirlerine alt gayet kıymet- tar vesaik vardır. Hatta beni İIsrailin evamiri aşereyi ve hazreti Musanın kemik- lerini muhafaza ettikleri mukaddes sandukanın, tabutu essekinenin Gon- dar manastırlarında saklı bulun- duğu rivayet edilmektedir. Italya buralara hücum ettiği takdirde tepelerde ateşler yakılarak mu- yük küçük bu mukaddes harinesini kurtarmı- ya davet edileceği muhakkaktır. * Adlisababa, 9 (A.AÇ— Veli- aht Prens — Asfau - Vossen'nin Dessle'de Isyan ettiği hakkındaki haberleri, hükümet kat'? olarak yalanlamıştır. Sözde isyamı bastırmak Hzere uçakla ettiği iddia edilen Sü Bakanı Ras Mulu Geta Adi- sababadan ayrılmış değildir. italya İngiltere He konuşmak istiyor Roma 9 (A.A) — Yarı resmi * Affarl Esteri ,, mecmuası, Ulu- sal komisyonun, Habeş meselesini kotmramıyaca, yazıyor. — Bu mecmua, bir » İtalyan kon- feransının çok faydalı olabilece- gini, fakat bu konferansın, İn; terenin durumu dolayısile çok bü- SöRRlar e Kahire Civarında İtalyan Nazırı Roma, 9 (A.A.) Şarki Afrika- ya giderken ka 'e — cıvarında düşüp içindeki İtalyan bayındırlık bakanı, —meşbur kâşif Baron Franşetti ve diğer bıg kişile birlikte parçalandığı — bildirilen tayyareyi, İtalyanın en meşhur tayyarecilerinden binbaşı Raffaele Boetaninin idare etmekte olduğu Üçler Konferansı Toplanıyor Londra, 9 (A.A) — Eden Pa- rise salı gönü gidecek ve perşem- be günü açılacak olan üçler kon- feransının İtalyan ve — Fransız mümessilleri İle çarşamba den itibaron temasa girecektir. İki Balta He Uçurdular Zonguldak, (Özel) — Geçen hafta içinde Zonguldak köylerin de iki cinayet işlenmiş, ihtiyar bir hancı parası için, bir adam da öc alınmak kastile öldürül- müştür. Zonguldak - Devrek şosasının 9 uncu tresinde bir handa =ı-alk eden l:l.llyınıı altın bbı. olduğuna dair yerleşmiş bir kanaat da vardır. Cinayet günü hancı Hasan han odasında kafası balta ile parçalanmışlolduğu halde ve kan- İar içinde bulunmuştur. Cinayeti haber alan jandarma tinayat yerine koşmuş (lk anda karanlık görünen bu cinayeti ör- ten perdeleri birer birer kaldır- mış, iki saat gonra da katlileri yakalamıştır. Katiller Yusuf oğlu Mehmet ve Hasan oğlu Ibrahim adında iki köylüdür. Bu korkunç cina- J yeti hancınım beş on kuruşunu alabilmek için yapmışlardır. Ikinel cinayet bir enişte ile kain birader arasında olmuştur. Hisarönü köyünden Kocagöz İsmail bundan bir müddet evvel karısını boşamıştır. Bu boşanma hâdisesile beraber kain biraderi Kelle Cemal ile arası açılmış, bu geçimsizlik son günlerde şiddetli bir düşmanlık halini almıştır. Cinayet gecesl iki eakl ak- raba karşılaşmışlar, ufaktan baş- layan kavga gittikçe azmıştır. Bu aralık iki tarafın da silâha davrandığı mrada Kocagöz lsmail martisini daha evvel omuzlamış ve bir kurşunla kain biraderini yere sermiştir. Cinayeti işledikten sonra ka- çan — katil jandarmamızın — sıkı araştırmasından yakayı ele ver- miştir. — » Zonguldakta 200 bin Li- ralık bir Dava Zonguldak (Özel) — Davacı- lar Zonguldak - Kozlu kömür tah- mil ameleleri şikâyetleri Zongul- dak maden müdüriyeti ile amele birliğinden. tılışa göre Zonguldak ma- den müdüriyetinin muvafakatile Amelo Birliği bundan on bir sene evvel bütün .;:dl—h ı:'ihıllk ka- zançlarından © sel esmeğe başlamış. Bu tevkifat bugüne kadar devam ederek - (200,U00) Urayı bulmuş. nıdııı ameleleri Zonguldak Asliye Hukuk mahkemesine toplu bir istida ile baş vurmuşlar: * Bizden artık bu para kesil- mesin ve birikenler de iade edilsin.,, Zonguldak mahkemesi bu da- yaya bakamıyacağını bildirerek red kararı vermiş. Davacı vekik leri itirazda bulunarak karari temyiz etmişler. Temyiz mahkemesi de mah- keme kararını reddederek (dev- letçe bir kanunla tayin edilme- dikçe hiç bir cemiyetin hiç bir vatandaştan para toplayamıyacağı) nı bildirmiş. Şimdi bu davaya aymı mah:- kemede yeni baştan bakılacak ve davacı tarafı kazandığı tak- tirde alınacak —( 200,000) lira * davacıların İsteğile - doğrudan doğruya Türk Hava kurumuna bağışlanacak. Kayseri Fabrikasında Şimdide 3000 İşçi Çalışmaya Başladı Kayseri, ( Özel ) — Şehrimiz- de yeni bir bayındırlık çalışma- sına başlanmıştır. Eski binalar yıkılmakta, yenileri yapılmaktadır. Belediye bayındırlık İşlerine büyük Fransada Kargaşa- hk Duruldu işçi'er Fesatçılık Yapma- dıklarını Söylüyorlar Tulon, 10 (Fransa) — Dünkü gün sükünetle geçmiştir. Şehirde ve tersanede hiçbir bâdise olma- mıştır. İşçilerden bir heyet deniz ku- mandanlığına giderek kendileri- nin fesatçı olarak telâkki edilme- melerini rica etmiştir. Belediye reisi bir beyanname neşzederek halkı süküna davet etmiştir. Mahkeme 42 kişi hakkında tevkif kararı vermiştir. Brest, 10 ( Fransa ) — Dün akşam amele tersaneden sükün içinde çıkmış,nümayiş yapılmamıştır. (Fransadaki kargaşalıklara olt lik has berler beşinci sayfadadır. Küzasüğüc ee ni önem vermektedir. Kayserl men- sucat fabrikası kurulmaya başla- dıktan beri her sahada faaliyet artınıştır. Daha çimdiden - fabri- kada 3000 işçi çalışmaya bap- lamış bulunmaktadır. Yunanîstanda— Haydutluk Çeteçiler Köylere Saldır- mıya Faşladı Atina, 10 ( Özel ) — Bulgar ryıMıdc.bBılg.ırî& "b"' çe uşan — beş kişil ir çete D'::ını elvarında bir köye saldır- mış, bir köylüyü soyup —ağır surette yaralamıştır. Dedeağaç civarında da jandar- ma ile iki meçhul haydut arasında çarpışma olmuştur. Zarara Uğrayan Köylü ErıııVergiıl Vermiyecek Ankara — Finans Bakan- lığı kuraklık, yangın, dolu vesalre gibi Afetlerle mahsulünün üçte biri zarara uğrayan köylülerden arazı vergisi alınmamasına karar vermiştir. Ağustos Romanya Tiîrk—leri Bükreşten Sevgi Ve Sayıp Sayısı 450 bini bulan Romane yalı Türkler, iki hükümet arasın« da yapılan samimt bir anlaşıma-« dan sonra yurdumuza göç etmeğe başladılar. Trakyada yerleşeceli olan bu yeni yurtdaşlarımız Köse tenceden vapurlara binerek kısım kısım yurdumuza geliyorlar. Ro- manya gazeteleri bu münasebetle yeni yurtdaşlarımız hakkında çok samimi| ve candan yazılar yazıyor. Bu arada Endepandan Rumani gazetesinin * Türkler gidiyorlar ,, başlığı altındaki — yazısından şu cümleleri alıyoruz : “ Inanılmıyacak şey, vapurlar kendilerine borçlu olduğumuz bü- tün hak ve imtiyazlardan istifade ederek memleketimizde yıllardan: beri oturmakta olan sakin ve ve intizamsever bir halkı taşımakla leri Atatürkün yaratıcı ! ( Devamı 14 üncü ylzde ) Nektar Fabrikası Direktörünü Vurdular İRmir, 9 — Aydın Nektar bira fabrikasında kavaslık eder. ken işinden çıkarılan Debreli Ibe ! rahim, fabrika direktörü Hayfari | dört yerinden ağır surette yaras lamış, direktörü kurtarmıya gelen | makinist Macar Tiberi de öldüre müştür. Direktörün de — öleceği' sanılmaktadır. Katil yakalanmıştır 4810 Metrede Facialar; Şamoni, 10 (Fransa) — 4810 metre yüksekliğindeki Mon Blan dağlarında birçok faclalar ok muştur. Yeşil tepede bir kar köprüsü ikl Rus seyyahının üzerine kılmış, bunlardan birl ölmüştür. içikalı bir seyyah da büyük bir taş altında kalmıştır. —— veremm e | Bir Doktorun Günlük Sumartesi Notlarından (*) Mide Kaynaması Genç bir kıs hasta müracasat etti. Yemeklerden evvel ve sonra her gün boğazına kadar çıkan kaynama | ve acılıktan arasıra da geğirmeler- den şikâyet etti. Muayene etlim. Uzun zaman midesi için tedavi yaptıran bir eürü ilâçlar tozlar kullanan ve nihayot elektrik masajp TJarı yapılmasına muyafakat eden bu genç kızda uzvi olarak bir mide hastahığı mevcut — değildi. Duaha siyade t 1 — Dahili ifras — güddelerinin noksan vazife görmesinden; 9 — Yemeklerini —yerken çok acele ederek çiğnememesinden; 3 — Yemek oenasında çok - bol su İçmesinden; 4 — Mevout zaliyeto rtağmen bu meakta çok yorucu yürüyüşler v #por yapmasından; İleri gelen vo adel noksanlıklarile beraber yürüyen umum! kansızlığın yerdiği sinir bozukluğu mide vo bağırsaklarda durgunlük bırakmış!ı. 1 — Elektrik tedavisine Tüzucı olmadığımı, 2 — Kan kuvvet gşuruplarından bir şişe Histogenol almasını; $ — Günde on bir saat istirabat etmesini; 4 — Yemekleri muayyon santler- de yavaş ve çiğneyerek yemesini tavsiyo ettim. €) Bu notları kesip saklayınız, yahut bir asibüme yapıştınp kollekslyon yapı- mız, Sıkınlı samanınızda ba notlar bir dekter gibi imdadınıza yotişebilir.